גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קורבנות האופיואידים שלא רוצים לחתום על הסדר של 6 מיליארד דולר של משפחת סאקלר

בית המשפט העליון בארה"ב ישמע היום טיעונים של משפחות נגד חלק מההסדר עם משפחת סאקלר, הנותן חסינות משפטיות מתביעות אזרחיות לבעלי חברת גלולות האופיואידים הידועה לשמצה "פורדו פארמה"

משפחות קורבנות מגפת האופיודים מפיגנות מול משרד המשפטים האמריקאי / צילום: ap, Carolyn Kaster
משפחות קורבנות מגפת האופיודים מפיגנות מול משרד המשפטים האמריקאי / צילום: ap, Carolyn Kaster

אלן אייזקס איבדה את בנה בעקבות מנת יתר של אופיואידים. אבל היא מסרבת לקבל את הפיצוי הכספי שמציעה המשפחה שאחראית למכירת מיליארדי כדורי אוקסיקונטין (OxyContin), שגרמו לבנה להתמכר.

אייזקס מעדיפה להעביר יחד עם משפחתה שנים בבית המשפט. "אין מספיק כסף שיחזיר אף אחד מהילדים שלנו", אמר אייזקס, בת ה-58.

משפחת סאקלר, המחזיקה ב"פורדו פארמה" הציעו 6 מיליארד דולר כדי ליישב אלפי תביעות משפטיות שטוענות שהם הזינו את מגפת האופיואידים. כ-130 אלף אנשים יחלקו 750 מיליון דולר מכספי ההסדר. מדינות ומועצות מקומיות יקבלו את המיליארדים הנותרים למימון תוכניות הקשורות לאופיואידים. כמעט כל מי שהצביע בעניין לפני שנתיים הצביע בעד.

אבל העסקה כוללת הוראה שאייזקס וכמה אחרים מתנגדים לה: חסינות למשפחת סאקלר מפני הליכים אזרחיים עתידיים הקשורים לאופיואידים. ההסדר נערך בבית המשפט לפשיטת רגל בניו יורק ומחלקת המשפטים הגישה ערעור עליו לבית המשפט העליון.

מחלקת המשפטים טענה כי ההסדר המוצע ימנע שלא כדין מאנשים לנהל תביעות משפטיות נגד בני משפחת סאקלר שהרוויחו הון ממכירת כדורי המרשם. עורכי הדין של פורדו טוענים כי הוראת החסינות מותרת על פי קוד פשיטת הרגל.

"בית משפט לא צריך למנוע מקורבנות לאכוף את זכויותיהם תוך שהוא מאפשר לפושעים להרוויח מעוולות", כתב עורך דינה של שאייזקס, מייקל קווין, בתסקיר של בית המשפט העליון, לצד מחלקת המשפטים. בית המשפט העליון ישמע ביום שני טיעונים המתווים את הפער המשפטי והרגשי בין משפחות שתומכות בהסדר לבין אלה שלא.

"הדרך היחידה להגיע להסכם היא לפגוע במשפחת סאקלר היכן שזה כואב", אמר ויליאם נלסון, שופט פלילי באינדיאנה שבנו מת ממנת יתר של אוקסיקונטין. הוא רוצה שמשפחת סאקלר תבלה שנים בבית המשפט בהגנה על עצמה מפני תביעות אזרחיות.

נלסון ואשתו קיבלו את ההזדמנות להתעמת עם בני משפחת סאקלר בשימוע פשיטת רגל בשנה שעברה. קריסטינה נלסון השמיעה הקלטה של ​​שיחת החירום 911 שעשתה כשמצאה את בנה לא מגיב לאחר מנת יתר.

"זה לקחת את הכסף או לעשות את הדבר הנכון", אמר וויליאם נלסון. "וזה שמשפחת סאקלר לא תצא מזה".

משפחות שמצדדות בקבלת הצעת משפחת סאקלר מקוות שכספי ההסדר יספקו הקלה לסובלים מהתמכרות וכן פיצוי מסוים למשפחות שאיבדו את יקיריהם או ספגו נזקים חמורים.

הסדר הפשרה: לאחר שנים של משא ומתן

פורדו החלה לשווק אוקסיקונטין כמשכך כאבים בטוח לשימוש בשנות ה-90, מה שהוביל רופאים רבים לרשום את הכדורים עבור מגוון פציעות ומחלות. על פי הערכות, הכמות הגדולה של הכדורים שהופצו על ידי פורדו ויצרנים אחרים שהציפו את ארה"ב מילאה תפקיד משמעותי במגיפת האופיואידים. כמעט 645 אלף אנשים מתו ממנת יתר שכללו אופיואידים מ-1999 עד 2021, על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן.

בני הזוג סאקלר הכחישו בעבר את האשמות, ואמרו שהצעת הפשרה שלהם "תאפשר למשאבים משמעותיים נוספים להגיע לאנשים וקהילות נזקקים".

השגת הסדר הפשרה הושגה לאחר שנים של משא ומתן והצריכה הסכמה בין קבוצות קורבנות שונות וגופים ממשלתיים. השאלה הייתה כמה צריכים הזוג סאקלר לשלם כדי לפצות על ההתמכרות לאופיואידים ומקרי המוות הקשורים לשיווק של אוקסיקונטין.

משפחת סאקלר העלו את הצעת הפשרה שלהם ל-6 מיליארד דולר לאחר הצעה ראשונית של 3 מיליארד דולר. הם אומרים שהם לא יעלו גבוה יותר. פורדו תשלם בין מיליארד דולר ל-2 מיליארד דולר נוספים.

רוב כספי ההסדר ממשפחת סאקלר ומפורדו מוקצים לתוכניות להחלמה ומניעת בעיות הקשורות באופיואידים. קורבנות ובני משפחותיהם יקבלו תשלומים שנעים בין כ-3,500 ל-48 אלף דולר לתביעה, בניכוי הוצאות משפט.

"אני מאמינה שזו העסקה הטובה ביותר שנקבל", אמרה קארה טריינור, 42, אלופת סטאף (אמנות להטוטנות) לשעבר, שקיבלה מרשם לאוקסיקונטין בגין פציעת ספורט בגיל 21. היא התמכרה לאופיואידים, כולל הרואין. בנה נולד עם תסמונת הגמילה מסמים, לדבריה, והתינוק סבל מהשלכות הגמילה.

"מבחינתי, אני רק רוצה שזה יהיה היסטוריה", אמרה טריינור, שמרוויח 15 דולר לשעה בעבודה עם קבוצה קהילתית שעוזרת למכורים בקלמזו, מישיגן.

שריל ז'ואר, ששכלה שני בנים ממנת יתר של אופיואידים, תומכת בהסכם אך מזדהה עם המשפחות המתנגדות לו.

"האנשים האלה כואבים. הם איבדו את ילדם. חלקם רק רוצים צדק", אמרה ז'ואר. "אני מסתכלת על זה כאילו הכסף הזה ישמש להצלת חיים. הכסף הזה יסייע לכך שאמא אחרת לא תצטרך לקבור את הילד שלה, או שניים, כמוני".

סאקלר: לא יסכימו לעסקת פשרה ללא הגנה מפני תביעות אזרחיות עתידיות

באוגוסט, בית המשפט העליון חסם את הליך פשיטת הרגל של פורדו והסכים לשמוע את הטיעון של מחלקת המשפטים נגד מתן חסינות משפטית לסאקלר. המשפחה לא הגישה בקשה להגנת פשיטת רגל - רק החברה שלה. בני הזוג סאקלר אמרו שהם לא יסכימו לעסקת הפשרה ללא הגנה מפני תביעות אזרחיות עתידיות, המכונה "שחרור".

"השחרור הזה כולל בתוכו גם תביעות המבוססות על הונאה והתנהגות בלתי הולמת אחרת שלא ניתן מנועות במקרה בו משפחת סאקלר היו מגישים בקשה לפשיטת רגל ובכך מוסרים את נכסיהם לחלוקה בין הנושים", כתבה התובעת הכללית של ארה"ב אליזבת פרלוגר בתסקיר בית המשפט העליון.

ביוני, טריינור נסעה לוושינגטון כדי להביע תמיכה בהסכם בשם קורבנות אחרים. במטה מחלקת המשפטים, טריינור נפגשה עם פרלוגר, המייצגת את תיקי בית המשפט העליון עבור המחלקה, ועם גורמים אחרים במחלקה. בחודש שלאחר מכן הגישה המחלקה את ערעורה לבית המשפט העליון בבקשה לבלום את ההסדר.

החשש: חברות נוספות יקבלו את אותה הגנה

סינתיה מונגר, יועצת עסקית בדימוס בת 74 מאזור פילדלפיה, סיפרה שיש לה חברים קרובים משני צדי ההסדר. בנה התמכר לאוקסיקונטין בעקבות פציעת בייסבול. היא מאמינה שמתן ההגנות המשפטיות המוצעות למשפחת סאקלר יאפשר לחברות אחרות לקבל את אותה הגנה.

"הכסף הזה הוא סכום זעום", אמרה מונגר. "אם לא נוכל לטפל בעוול האזרחי של המקרה הזה, לא יהיה לנו סיכוי קלוש למשפט פלילי עבור צדדים האשמים ללא ספק, וכולם יודעים זאת".

בשנת 2007, הודתה פורדו פארמה באשמת מיתוג שגוי של סם בכוונה להונות או להטעות. בשנת 2020, החברה הודתה באשמת שלוש עבירות פליליות הקשורות לתגמולים בלתי חוקיים ומצגות שווא בפני המינהל לאכיפת סמים. יחד עם התביעה הפלילית השנייה, הסכימו בני משפחת סאקלר לשלם הסדר אזרחי של 225 מיליון דולר לממשלת ארה"ב כדי לפתור את הטענות על שיווק אגרסיבי של מוצרי האופיואידים של פורדו.

שווי משפחת סאקלר: כ-11 מיליארד דולר - הרוב מחוץ לארה"ב

אם בית המשפט העליון ידחה את ההסדר של סאקלר, סביר להניח שהקורבנות ומשפחותיהם יחזרו להילחם בתיקים הפרטיים שלהם בבית המשפט. צעד שעלול להתברר כתהליך קשה, לדברי עורכי דין המעורבים בתיק.

עד למועד הגשת פשיטת הרגל של פורדו ב-2019, משפחת סאקלר העבירה חלק גדול מההון שלה לנאמנויות מחוץ לחוף והרבה מעבר להישג ידם של בתי המשפט בארה"ב, חלקם רשומים בבאיילוויק של ג'רזי, אי בשלטון עצמי מול חופי צרפת, לפי לכתב בית המשפט העליון של החברה. נכון ל-2021, בני משפחת סאקלר שהחזיקו בפרדו היו שווים כ-11 מיליארד דולר, לפי מסמכים מוועדת הקונגרס.

אם בית המשפט העליון יקבל את תנאי ההסדר של סאקלר, זו תהיה אחת הפעמים הבודדות שחברת תרופות ובעליה משלמים לקורבנות של שימוש באופיואידים. כמעט כל עשרות מיליארדי הדולרים בהסדרי אופיואידים שהתחייבו על ידי חברות תרופות כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון וקמעונאים, כולל CVS ו-Walgreens, צפויים ללכת למימון תוכניות למניעת אופיואידים ולהחלמה.

אייזקס מתכננת להשתתף בדיון בבית המשפט העליון, בתקווה שהעסקה תקרוס. גם טריינור תהיה שם, בתקווה שהכסף של סאקלר יוקצה למשתמשי אופיואידים נזקקים. "ככל שחולפים הימים", אמרה טריינור, "יותר אנשים מתים ממנות יתר".

עוד כתבות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

דיווחים על הסכמות במו"מ בין ישראל לחמאס, גורם מדיני: "ניכנס לרפיח, עם הפוגה או בלי"

מקור בכיר בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה • גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות • במקביל לדיווחים, המלחמה בעזה נמשכת - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף • בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה • עדכונים בולטים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל