סערה בהולנד: דרישות לא לספק לישראל חלקים למטוסי F-35

הממשלה ההולונדית סירבה לדרישות האופוזיציה מהשמאל להשהות אספקה של חלקי F-35 לישראל • כעת פונים ארגונים לא ממשלתיים לבית משפט מקומי בהאג בדרישה שיקפיא אותה

מטוס ה''אדיר'' (F35) / צילום: חיל האויר
מטוס ה''אדיר'' (F35) / צילום: חיל האויר

ארגוני זכויות אדם ומפלגות שמאל בהולנד מנהלים בשבועות האחרונים קרב נגד יצוא חלקים למטוסי F-35 בשימוש ישראל, הנמצאים במחסן במדינה, בנימוק שהם משמשים ל"פשעי מלחמה" בעזה. אחרי שהממשלה הנוכחית סירבה לדרישות האופוזיציה מהשמאל להשהות את האספקה, פנו בימים האחרונים ארגונים לא ממשלתיים לבית משפט מקומי בהאג בדרישה שיקפיא אותה ויקבע כי הולנד שותפה לביצוע "עבירות על החוק ההומניטרי הבינלאומי".

הסיכוי למלחמה אזורית עלה? ארה"ב מאיימת ישירות על איראן בעקבות המתקפות בים
משבר הזהות של השמאל הישראלי והקשיים בתכנון היום שאחרי  

ראשית הפרשה בחשיפה של עיתון הולנדי באמצע אוקטובר, לפיה הממשלה ההולנדית מתעתדת לספק חלקים קריטיים למטוסי F-35 האמריקאים, הנמצאים במחסנים במדינה, בהמשך לדרישה ישראלית. לחיל האוויר הישראלי קרוב ל-40 מטוסי קרב מסוג זה, הנחשבים למתקדמים ביותר בעולם ומיוצרים בארה"ב. העיתון ציטט "גורמים אנונימיים" במשרד החוץ ההולנדי שהזהירו מפני אספקה שכזו, משום שהיא יכולה לגרור מעורבות הולנדית ב"הפרות משמעותיות של החוקים ההומינטריים לגבי מלחמה". החלקים הרלוונטיים נשמרים כחלק משיתוף הפעולה עם הצבא האמריקאי וחיל האוויר שלו במחסנים בעיר וונסדרכט.

מספר חברי פרלמנט מהשמאל ההולנדי ונציגים מהאקדמיה, שהתגייסו בחודשים האחרונים כדי לגנות את ישראל, לדרוש הפסקת אש ולהביע תמיכה בפלסטינים, הזהירו כי אספקת החלקים היא "שערורייתית", לפי העיתון ההולנדי NRC. "על הממשלה ההולנדית להניח כי כל חלק שיסופק ישמש להתקפות אוויר בלתי-מידתיות... ועל ידי כך הולנד תתרום ישירות לביצוע פשעי מלחמה", אמרה לעיתון פרופ' ליזבת זגפלד מאוניברסיטת אמסטרדם. מי שהגישו את הדרישה הן מפלגות "דמוקרטים 66", המפלגה הסוציאליסטית, מפלגת העבודה והירוקים. גם נציגים שלהן איימו כי אספקת החלקים תערב את הולנד ב"פשעי מלחמה" הנעשים לטענתם ברצועת עזה.

למרות המחאה, היצוא אושר בקבינט

אך למרות הדרישות והאזהרות, שר החוץ ההולנדי ושרת המסחר ההולנדית מהקואליציה החליטו לאשר את היצוא. הקבינט מסר לתקשורת כי לקח בחשבון בהחלטה גם את "זכותה של ישראל להגנה עצמית" וגם את "הסיכון להפרות החוקים ההומניטריים הבינלאומיים בנושאי מלחמה". מקורות בקבינט גם מסרו לתקשורת במדינה כי "היחסים הטובים עם ארה"ב" צריכים להישמר, וכי על המדינה להמשיך להיות שותף אמין בנוגע לאחסון אמצעי לחימה.

"הפסקת האספקה של חלקי חילוף ל-F-35 תשתק את ישראל ותהפוך את הולנד לשותף בלתי אמין", כתב חבר פרלמנט ממפלגת השלטון היוצאת בהולנד ב-9 בנובמבר. בינתיים התקיימו בחירות בהולנד, אך הממשלה הנוכחית ממשיכה לכהן גם אחרי שהבחירות שהתקיימו ב-22 בנובמבר שינו את המפה הפוליטית, וחיזקו משמעותית את מפלגת החירות של חירט וילדרס, התומכת באופן מובהק בישראל.

עתירה בית המשפט

כעת, על רקע הדיונים על הקמת הקואליציה הבאה, שאינה צפויה לכלול את השמאל במדינה, עתרו שורת ארגונים לא ממשלתיים לבית משפט הולנדי, בדרישה שיקבע כי הממשלה ההולנדית "שותפה לפשעי מלחמה" אם תייצא את החלקים כמבוקש. בין העותרים נמצאות הזרוע ההולנדית של ארגון הצדקה Oxfam, וכן הזרוע ההולנדי של "אמנסטי".

הדיונים בעתירה צפויים להיפתח היום (ב'), והעותרים דורשים ממנו לקבוע כי "הולנד תורמת לביצוע הפרות חמורות ומשמעותיות של החוק ההומניטרי בעזה" באמצעות אספקת החלקים למטוסי הקרב. לפי כלי התקשורת במדינה, הדיון בעתירה צפוי להימשך כשבועיים, עד לקבלת הכרעה. בינתיים, משרד הביטחון ההולנדי פירסם הצהרה שלפיה "לא ניתן לקבוע כי מטוסי ה-F-35 מעורבים בהפרות חמורות של החוק ההומניטרי בענייני מלחמה". הממשלה המכהנת כעת בהולנד, בניגוד לזו בבלגיה השכנה, נחשבת לבעלת קו פרו-ישראלי, וסירבה לקרוא עד להפסקת אש קבועה בעזה.