גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראל רוצה להציף את מנהרות חמאס במים מהים. כל הפרטים

על פי הפרסום של וול סטריט ג'ורנל, הצעד עשוי לגרום למחבלים לצאת אל פני הקרקע אבל גם עלול לזהם את מאגר מי השתייה של רצועת עזה ולפגוע בתשתיות ביוב ואחרות

קטע ממערכת המנהרות של החמאס / צילום: Reuters
קטע ממערכת המנהרות של החמאס / צילום: Reuters

ישראל בנתה מערכת של משאבות גדולות בהן תוכל לעשות שימוש להצפת מערכת המנהרות הגדולה של חמאס מתחת לרצועת עזה במי ים, טקטיקה שעשויה להשמיד את המנהרות ולגרום למחבלי חמאס לצאת מהן אבל עלולה גם לסכן את אספקת המים של עזה, כך אמרו פקידים אמריקאים.

ראיון | הבכיר שמאמין: צה"ל חייב להמשיך עד הסוף, וזו הסיבה 
הקצין שחקר את מלחמת יום הכיפורים מגלה: זה מה שקרה לנו ב-7 באוקטובר 

על פי הפרסום בוול סטריט ג'ורנל, כוחות צה"ל סיימו להרכיב משאבות מים גדולות כקילומטר וחצי צפוני למחנה הפליטים שאטי מתישהו באמצע חודש שעבר. כל אחת מלפחות חמש משאבות כאלה שהותקנו יכולה למשוך מים מהים התיכון ולהזיז אלפי קוב מים כל שעה לתוך המנהרות, וכך להציף אותן תוך כמה שבועות.

ישראל הודיעה לארה"ב לראשונה על אפשרות זו מוקדם יותר בחודש שעבר, ובכך עוררה דיון לגבי ישימות התוכנית וההשפעה הסביבתית שלה אל מול הערך הצבאי בהוצאת המנהרות משימוש, אמרו הפקידים.

פקידים אמריקאים אמרו שהם לא ידעו אם ממשלת ישראל שוקלת לחיוב את התוכנית. ישראל לא קיבלה החלטה רשמית להתקדם ומצד שני לא פסלה את התוכנית, אמרו הפקידים.

הסנטימנט בארה"ב לגבי התוכנית מעורב. חלק מהפקידים האמריקאים הביעו באופן פרטי חששות לגבי התוכנית, בעוד שפקידים אחרים אמרו שארה"ב תומכת בהריסת המנהרות ואמרו שאין בהכרח כל התנגדות אמריקאית לתוכנית. בישראל זיהו בינתיים כ‏־800 פירי מנהרות, אם כי מכירים בכך שהרשת הרבה יותר גדולה מזה.

על פי הפרסום של וול סטריט ג'ורנל, תהליך הצפת המנהרות במשך כמה שבועות יאפשר למחבלי חמאס, ובאופן פוטנציאלי לחטופים, לצאת מהן, כך אמר אדם המכיר את התוכנית. לא ברור אם ישראל אפילו תשקול להפעיל את המשאבות לפני שכל השבויים ישוחררו מעזה. המחבלים שתקפו את ישראל ב־7 באוקטובר לקחו יותר מ־200 שבויים בחזרה איתם לרצועת עזה.

"אנחנו לא בטוחים כמה שאיבה תצליח בגלל שאף אחד לא מכיר את פרטי המנהרות והקרקע שסביבן", אמר אותו אדם. "בלתי אפשרי לדעת אם זה יהיה יעיל בגלל שאנחנו לא יודעים איך מי ים יחלחלו במנהרות שאף אחד לא היה בהם לפני כן".

שיווי המשקל הביטחוני של ישראל

על פי הפרסום של וול סטריט ג'ורנל, הדיונים לגבי התוכנית להציף את המנהרות מציגים את שיווי המשקל שכוחות הביטחון הישראליים חייבים למצוא בין השגת מטרות המלחמה והלחץ הבינלאומי הרב מולו הם ניצבים בדרישה להגן על בלתי מעורבים. המערכה של צה"ל השטיחה שכונות שלמות והלחימה גרמה לעקירה מבתיהם של יותר ממיליון עזתים, באזור שמבחינה גיאוגרפית היה צפוף גם לפני תחילת המלחמה.

קצין של צה"ל סירב להגיב לגבי תוכנית ההצפה, אבל אמר: "צה"ל פועל לפירוק יכולות הטרור של חמאס במגוון דרכים, על ידי שימוש בכלים צבאיים וטכנולוגיים מגוונים".

חמאס השתמש במערכת המנהרות הנרחבת כדי להתחבא, לנוע בלי להתגלות בין בתים בעזה ולהחזיק חטופים. כמה מהמנהרות המתוחכמות יותר נבנו עם בטון מזוין, ויש בהן קווי חשמל ותקשורת, והן גבוהות דיין כך שאדם בגובה ממוצע יכול ללכת בהן זקוף.

סוגיית מי השתייה לעזתיים

כיום לרוב העזתים אין גישה למים נקיים. אחד ממקורות מי השתייה בעזה הם מתקני התפלה שיצאו משימוש לאחרונה. לפני 7 באוקטובר, שלושה צינורות ישראליים היו מובילים מים לתוך עזה. מתוכם, אחד נסגר והשניים הנותרים מובילים מים בהספק נמוך מאוד.

בשיאה, סיפקה המערכת הזו 83 ליטר מים לאדם ליום. כיום מקבלים פלסטינים לא יותר מ־3 ליטר מים ביום, על פי נתוני האו"ם. באו"ם אומרים ש־‏15 ליטר הם הכמות המינימלית הנחוצה לאדם ליום.

בגלל שלא ברור עד כמה המנהרות חדירות או כמה מי ים יחלחלו לקרקע ובאיזה אופן, קשה להעריך מה תהיה ההשפעה של שאיבת מי ים למנהרות, אמר ג'ון אלטרמן, סגן נשיא בכיר מרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, מכון מחקר מוושינגטון.

"קשה לומר מה יעשו מי ים לתשתיות הביוב והמים הקיימות. קשה לומר מה זה יעשה למאגרים התת קרקעיים. וקשה לקבוע את ההשפעה על היציבות של בניינים קרובים", אמר אלטרמן.

פקידים אמריקאיים לשעבר המכירים את הנושא אישרו שפקידים מארה"ב וישראל דנו בהצפת המנהרות במי ים אבל אמרו שהם לא יודעים מה הסטטוס הנוכחי של התוכנית.

הפקידים לשעבר הכירו בכך שמבצע כזה ישים את ממשל ביידן בעמדה לא פשוטה ואולי יביא לגינוי כלל עולמי, אבל אמרו שזו אחת האפשרות היעילות הבודדות להוצאה קבוע משימוש של מערכת מנהרות חמאס שמוערך שאורכה מגיע ל־500 ק"מ.

אחד הפקידים לשעבר אמר שמערכות הביוב והמים ברצועת עזה נפגעו קשה והן מזוהמות מאוד, ויצטרכו בנייה מחדש בסיוע בינלאומי לאחר המלחמה.

ווים זוויננבורג, שחקר את השפעת מלחמה על הסביבה במזרח התיכון, אמר שאם מניחים שבערך שליש ממערכת המנהרות כבר נפגעה, ישראל תצטרך לשאוב כמיליון קוב מים כדי להרוס את השאר.

האקוויפר של עזה, ממנו מושכת האוכלוסייה מים לשתייה ושימושים אחרים, כבר נעשה מלוח יותר בגלל העלייה בגובה מי הים, ונחוצה יותר אנרגיה כדי להפעיל את מתקני ההתפלה בהם תלויה האוכלוסייה, כך אמר צוויננבורג, העובד עבור PAX, ארגון שלום מהולנד.

הצפה עלולה להשפיע לרעה על הקרקע המזוהמת בלאו הכי של עזה, וחומרים מסוכנים המאוחסנים במנהרות עלולים לחלחל לאדמה, כתב החוקר בדואר אלקטרוני.

ב־2015 הציפה מצרים את מנהרות ההברחה של רפיח במי ים, ואחר כך חקלאים באיזור אמרו שהיבול שלהם נפגע.

לרוב, צבאות שמקבלים משימה לטהר מנהרות, כולל צה"ל, משתמשים בכלבים ורובוטים כדי לחפש איומים או חטופים, לפני שהם שולחים פנימה חיילי קרקע, אמר מיק מלרוי, סגן שר ביטחון של ארה"ב לשעבר ולפני כן קצין בחיל הנחתים וב־CIA.

"כלבים הכי יעילים", אמר, אבל אחריהם צריכים לבוא חיילים כדי לטהר את המנהרות. "רובוטים זזים לאט ונשברים. ושימוש בבני אדם מסכן אותם".

שימוש במים תקופה ממושכת יכריח את מחבלי חמאס לצאת, אמר מלרוי.

אבל "אם תמליח את המים, זה יכול להחמיר את המשבר ההומניטרי", הוסיף.

דב ליבר השתתף בהכנת הכתבה.

עוד כתבות

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

מגמה מעורבת באירופה; התמ"ג בגוש האירו הפתיע לחיוב

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-2.4% באפריל, בהתאם לצפי ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

זירת הפיגוע סמוך לשער הפרחים / צילום: דוברות מד''א

פיגוע הדקירה בירושלים: לוחם מג"ב פונה במצב בינוני

המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; הבית הלבן: הנשיא ביידן ונשיא מצרים א-סיסי דנו בעסקה. ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • כל העדכונים 

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בתל אביב; טבע מזנקת ב-6%, אלוני חץ יורדת בכ-4%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.2% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף