המשבר בענף ההייטק הישראלי: היקפי האקזיטים נחתכו ב-56% בשנת 2023

דוח האקזיטים שמפרסמת PwC Israel מגלה תמונה עגומה: הסכום הכולל של האקזיטים וההנפקות צנחו ל-7.5 מיליארד דולר, ובמקביל מספר העסקאות נחתך ב-38% • ענף הסייבר בלט לטובה בהיקף העסקאות

ההייטק הישראלי ממשיך להיחלש
ההייטק הישראלי ממשיך להיחלש

דוח האקזיטים לשנת 2023 חושף תמנות מצב עגומה לגבי מצב הענף בישראל. הדוח של פירמת ראיית החשבון והייעוץ PwC Israel, שמפורסם היום (ד'), כולל סקירה של עסקאות הרכישה וההנפקות של חברות טכנולוגיה ישראליות מתחילת השנה עד ל-3 בדצמבר. 

מדוע מבקשת רשות המסים לפרק חברת סייבר שעשתה אקזיט ב-600 מיליון דולר?
סטארט-אפ ישראלי צפוי להימכר ב-350 מיליון דולר. כמה הוא באמת מכניס? 

על פי ממצאי הדוח, השנה נרשמה ירידה של 56% בסכום הכולל של עסקאות רכישה והנפקות, שהסתכם בכ-7.5 מיליארד דולר לעומת 2022 (אז עמד הסכום על 16.8 מיליארד דולר). ביחס ל-2021, שהייתה שנת השיא, מדובר בצניחה של כ-91% בהיקף העסקאות. 

במקביל, נרשמה צניחה של 38% במספר העסקאות - 45 עסקאות בלבד ב-2023 לעומת 72 עסקאות ב-2022. גם גודל העסקה הממוצעת נחתך: כ-167 מיליון דולר -  ירידה של כ-29% ביחס לשנה הקודמת, אז הממוצע עמד על 235 מיליון דולר.

משבר רודף משבר

"כרגע מתרחש אירוע בתוך אירוע בתוך אירוע", אומר לגלובס ירון ויצנבליט, שותף וראש פרקטיקת הביקורת ואשכול ההייטק ב-PwC Israel. "ישנו המשבר הפיננסי הגלובאלי שהתהווה ברבעון הראשון של השנה הקודמת, בזמן שהתחילה מלחמת רוסיה אוקראינה. ישנו המשבר החוקתי המקומי, שאין ספק שהוא זיעזע והיווה גורם מאוד משמעותי בבלימה של התעשייה המקומית, זה משבר שממש נכנס לבטן הכי רכה של תעשיית ההייטק המקומית. ואז הגיעה המלחמה, וזאת מלחמה ארוכה, ואנחנו עוד לא יודעים להגיד עד כמה ישראל, עם הכלכלה הקטנה שלה, יכולה להחזיק מלחמה כזאת ארוכה עם כאלו עוצמות".

"הסתכלנו באופן רבעוני וראינו באופן חד וחלק כי המשבר הגלובאלי היווה את יריית הפתיחה להצטננות בשוק ההייטק, אבל בעוד שעם משברי עבר ישראל ידעה כיצד להתמודד, אם באופן סביר ואם לצאת מהם מהר, מה שאנחנו רואים כאן זה שאנחנו נמצאים בשלהי הרבעון השביעי ותחילתו של הרבעון השמיני במסגרתם חלה ירידה משמעותית מאוד בתחום מספר העסקאות, וזהו מצב מדאיג".

למרות הירידה החדה במספר ובהיקף העסקאות, לפי הדוח, ענף הסייבר הוא זה שהוביל עם מספר העסקאות הגדול ביותר ביחס לשאר המגזרים, בסך הכולל של כ-4.2 מיליארד דולר.

בין העסקאות הבולטות השנה ניתן למנות את רכישת טאלון בידי פאלו אלטו, את רכישת Axis בידי HPE  ואת רכישת פרימטר 81 על ידי צ'ק פוינט . כמו כן, בשנת 2023 במגזר האינטרנט, נרשמו 6 עסקאות בסכום כולל של כ-2.3 מיליארד דולר (שמתוך סכום זה כ-1.9 מיליארד דולר בהנפקתה של Oddity ), זאת בהשוואה לשנת 2022, בה נרשמו במגזר זה מספר כפול של עסקאות בסכום כולל של כ-1.2 מיליארד דולר.

"עסקאות הסייבר אכן הצילו את המצב אבל צריך להבין את זה בעין ביקורתית", אומר ויצנבליט. "19 מתוך סך כולל של 45 עסקאות השנה היו בתחום הסייבר. נתון מעניין נוסף הוא כי מתוך 12 עסקאות בשווי של 200 מיליון דולר ומעלה, 10 הינן מעולמות הסייבר ואם מנטרלים את שתי ההנפקות המשמעותיות שהתרחשו השנה, אז עסקאות הסייבר בעצם מהוות 100% מסך שווי העסקאות הספציפיות הללו (מעל 200 מיליון דולר).

"מצד אחד אפשר לומר שזהו מזל גדול, מה גם שהרוכשות, חלקן ישראליות, מה שמראה שישנה המשכיות וחוסן לחברות הישראליות הגדולות כמו צ'ק פוינט או פאלו אלטו,  שממשיכות למצב את האטסרטגיה שלהן באמצעות הרכישות. אבל מצד שני אנחנו לא יודעים האם כתוצאה מהמשבר החברות הללו נמכרו תוך פשרה מסוימת על מחירן".

"כלומר בעולם אחר או בזמן אחר, ייתכן והעסקאות הללו היו מתבצעות בסכומים גבוהים הרבה יותר. באותה נשימה אנחנו גם לא רוצים להיות במצב שבו כל שוק ההייטק שלנו מבוסס על התמחות אחת. הסייבר תמיד היה ענף דומיננטי, אבל השנה זה הגיע למצב שזה רק סייבר. נכון שכמפלס המים יורד אז נשארים עם העוגנים אבל במבט קדימה,  אנחנו רוצים את הסייבר אבל לא רק אותו".

60% מהעסקאות התבצעו מול ארה"ב

עוד ממצאי הדוח עולה כי בשנה הנוכחית רק עסקה אחת חצתה את רף המיליארד דולר, וזאת הנפקתה של חברת Oddity בשווי של 1.9 מיליארד דולר. בשנים 2022 ו-2021 נרשמו 2 עסקאות ו-21 עסקאות בהתאם, אשר כולן הינן הנפקות בארה"ב מעל מיליארד דולר. בשנת 2023 התרחשו 3 עסקאות משמעותיות בסך כולל של כ-3.1 מיליארד דולר, וזאת בהשוואה לשנה הקודמת בה התרחשו 6 עסקאות משמעותיות בסך כולל של כ-11.9 מיליארד דולר.

בשנת 2023 התבצעו 14 עסקאות בסכום של בין 100 מיליון דולר ל-500 מיליון דולר, זאת בסכום כולל של כ-3.4 מיליארד דולר, כאשר 9 מתוכן הן עסקאות בתחום הסייבר. זאת בהשוואה לאשתקד, בה התרחשו 17 עסקאות באותו ההיקף. גם השנה, בדומה לשנה שעברה, הובילו עסקאות שסכומן נע בין 10 מיליון דולר ל-50 מיליון דולר, כשבשנה הנוכחית עסקאות כאלו היוו 40% מסך העסקאות, בעוד שבשנה שעברה עסקאות אלו היוו 53% מסך העסקאות.

למרות תמונת המצב המדאיגה שעולה מן הדוח, הוא מסתיים באקורד אופטימי. עסקאות ישראליות עדיין ממשיכות להתבצע, גם בסביבת המאקרו המאתגרת. ארה"ב הייתה ועודנה המשמעותית ביותר בהיבט הרוכשים, עם 27 עסקאות המהוות כ-60% ממספר העסקאות הכולל, זאת לעומת שנה שעברה, בה התבצעו 39 עסקאות המהוות 54% ממספר העסקאות הכולל. כמו כן, נרשמו השנה 11 עסקאות "כחול-לבן" המהוות כ-24% ממספר העסקאות הכולל, זאת בהשוואה לשנה הקודמת בה נרשמו 23 עסקאות "כחול-לבן" שהיוו כ-33% ממספר העסקאות הכולל.