גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מומחים ממליצים: אלה צעדי המס שיכניסו עוד מיליארדי שקלים לקופת המדינה

לצד הקיצוץ בתקציב לטובת המלחמה, בידי רשות המסים כלים, בחלקם השתמשה כבר בעבר, שיכולים להכניס כסף למדינה ● שחרור רווחים כלואים, חידוש נוהל הגילוי מרצון ומיסוי הקריפטו הם רק חלק מהצעדים שמומחים ממליצים עליהם כדי להימנע מכאלו שכואבים יותר לציבור

כך רשות המסים יכולה למלא את קופת המדינה במלחמה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
כך רשות המסים יכולה למלא את קופת המדינה במלחמה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מנהל רשות המסים החדש, שי אהרונוביץ', נכנס לתפקידו בספטמבר האחרון, רגע לפני שפרצה מלחמת "חרבות ברזל". כבר אז היה ברור שהוא יצטרך להמציא יש מאין מקורות למילוי קופת המדינה, כשגביית המסים הייתה במגמת ירידה והקופה מרוקנת. המלחמה הפכה את הצורך הזה לבוער עוד יותר. 

135 אלף בקשות הוגשו לפיצוי עסקים. כמה כבר קיבלו?
קניתם דירה? ההחלטה של רשות המסים שכדאי להכיר

ברשות המסים לא מסגירים היום מאיפה יביאו את המיליארדים החסרים למדינה. בראיון שהעניק הכלכלן הראשי, שמואל אברמזון, לגלובס, הוא הציע לקצץ בחלק מהטבות המס היקרות המוענקות לציבור, בהן הטבות פנסיוניות על הפקדה וצבירה, נקודות זיכוי להורים בגין ילדים, הטבות על קרנות השתלמות ועוד.

אולם, לפי מומחי מס, ישנם מקורות הכנסה אחרים ומהלכים שונים שיכולים להעשיר את קופת המדינה. בין המהלכים הללו מציינים המומחים את חידושו של נוהל גילוי מרצון, שיאפשר לאזרחים לדווח על כספים שהסתירו מהמדינה עד כה, ללא חשש מנקיטת הליכים פליליים נגדם; עידוד "עליית כסף" לארץ; וגם הצעה לא פופולרית בציבור - ביטול הפטור ממע"מ על קניות אונליין מחו"ל עד 75 דולר.

חידוש נוהל הגילוי מרצון

באירועים מקצועיים לאחרונה חשף מנהל רשות המסים כי בכוונתו לקדם מול משרד המשפטים את המהלך הזה. בהליכי הגילוי מרצון הקודמים גבתה המדינה כ־153 מיליון שקל בנוהל שהסתיים ב־2019, ויותר מ־3.5 מיליארד שקל בנוהל שחל בשנים 2014־2016. לכן, ברשות המסים רואים בכך דרך מהירה ויעילה להכנסת כספים למדינה, אם כי הצפי הוא לעשרות עד כ־100 מיליון שקל הפעם, לאור מיצוי המבצעים הקודמים.

לדברי רו"ח יגאל רופא, מנהל מחלקת המסים פאהן קנה ושות' Grant Thornton, "נוהל הגילוי מרצון שבו נקטה המדינה בעבר הצליח להביא ציבור רחב של אזרחי מדינת ישראל לדווח על הכנסות וכספים שלא הוצהרו בעבר. מעבר לכך, הליך הגילוי מרצון הרחיב את קשת מעגל משלמי המסים אף לשנות המס הבאות, כך שבמסגרת הליך זה המדינה זוכה להגדלת הגבייה בהווה ואף להגדלה צפויה בעתיד".

"שחרור רווחים כלואים 3"

הליך נוסף שעשוי להכניס עשרות עד מאות מיליונים לקופת המדינה הוא מבצע "שחרור רווחים כלואים". ב־15 בנובמבר אשתקד הסתיים מבצע "שחרור הרווחים הכלואים 2", שבמסגרתו אפשרה המדינה לחברות לשחרר רווחים שהצטברו אצלן, כדיבידנד, בתשלום מס מופחת. במסגרת המבצע, חילקו חברות דיבידנדים בהיקף כולל של כ־35 מיליארד שקל, ושילמו מס בסך 2.9 מיליארד שקל. סכום הגבייה מהמהלך גבוה בהרבה מתחזית הגבייה המוקדמת, שעמדה על כמיליארד שקל.

"אין ספק כי הפחתה נקודתית של שיעור המס האמור על ידי המדינה לשיעור של 25% לדוגמה (במקום 33%), לתקופה מוגבלת וקצרה, יתמרץ ציבור רחב של בעלי שליטה לביצוע חלוקות כאמור ובסכומים לא מבוטלים", מסביר רו"ח רופא. לדבריו, על אותו היגיון גם הענקת הקלות ביחס למשיכת דיבידנדים מחו"ל לישראל, יכולה לשרת את מטרת מילוי קופת המדינה. "חברות ישראליות רבות נמנעות ממשיכת רווחים הכלואים בחברות זרות בבעלות ישראלית בשל הצורך להתחייב במס מלא או חלקי (לאור מנגנוני זיכוי) בשל המשיכה האמורה".

הליך מזורז לפשרות

הצעה נוספת שמעלה רו"ח רופא מתייחסת לכספים שנמצאים כיום במחלוקת בין אזרחים לרשות המסים, וניתן לקדם את גבייתם באמצעות קידום פשרות מהירות תוך מתן הקלות לאזרחים שיגיעו לפשרה. "יש לשקול מנגנון אשר יקבע כי אזרחים שיבקשו לסיים באופן מזורז את ההליך השומתי יקבלו הנחה בשיעור קבוע מסכום השומה או הצו שהוצא, וזאת חלף המשך הליכי השומה או הערעור".

כך לדוגמה, מסביר רו"ח רופא, ניתן לקבוע ששומה שיצאה תזכה בהליך כאמור ל־20% הנחה, ואילו שומה שהוצאה במסגרת צו תזכה להפחתה של 40% מסכום הצו. "החלטה כזו כאמור תעודד ציבור רחב לסיים את ההליכים השומתיים, לחסוך הוצאות משפטיות והליכים בירוקרטיים, ומאידך כמובן המדינה תזכה להגדיל קופתה ותחסוך במאות אלפי שעות בירוקרטיה של פקידיה".

מיסוי ההכנסות משכירות

על פי חוק, השכרת דירת מגורים בישראל ממוסה לפי מספר מסלולי מיסוי, הכוללים פטור על הכנסה משכירות עד סך של כ־5,500 שקל בחודש. בשנים האחרונות התבטא מנהל רשות המסים הקודם ערן יעקב פעם אחר פעם נגד המשך מתן הפטור. מעבר לפוטנציאל ההכנסות שגלום בביטול הפטור - המוערכות במיליארדי שקלים בשנה לקופת המדינה - הסביר יעקב כי מדובר בפטור ש"מעודד הון שחור". ואולם, ניסיונות לבטל את הפטור בחקיקה נחסמו פעם אחר פעם על ידי הפוליטיקאים.

לדברי יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, "כל הכנסה מהון - אין הצדקה לפטור אותה. כמו שלא פוטרים הכנסות על ריבית מניירות ערך וכל הכנסה הונית אחרת". גינדי מסביר כי "החשש הוא שאם יבוטל הפטור אז המס הנוסף יושת על ציבור שוכרי הדירות ומחירי השכירות יעלו, אבל בסוף, בשוק משוכלל ובמצב היום זה לא שיקול".

ביטול הפטור ממע"מ

פטור נוסף שגינדי מציע לבטל, ואשר פוטנציאל ההכנסות שלו לקופת המדינה מוערך במאות מיליונים, הוא הפטור על קניות אונליין עד 75 דולר. "זה זועק לשמיים. יש פה הרבה מאוד כסף וצריך אומץ פוליטי כדי לעשות את זה, אבל זו בדיוק השעה. אין שום הגיון בכך שיצרנים ישראלים ותוצרת ישראלית מופלים לרעה ביחס לתוצרת סינית. למה אנחנו פוגעים בעצמנו ובתוצרת המקומית?"

ההצעה לביטול הפטור על יבוא מוצרים בשווי של עד 75 דולר עולה מדי כמה שנים בממשלה, ונופלת פעם אחר פעם. בין היתר היא עלתה במסגרת הדיונים לגיבוש תקציב 2021־2022 וחוק ההסדרים, כאשר שר האוצר דאז, אביגדור ליברמן, שקל לאמץ את המלצתו של מנהל רשות המסים הקודם ערן יעקב בעניין.

מיסוי תחום הקריפטו

תחום נוסף שבו מתגלגל כסף גדול, והתחושה היא שישראל אינה ממצה את פוטנציאל המס בו, הוא תחום הקריפטו. לדברי גינדי, "אנחנו לא ממצים את פוטנציאל הגבייה בנושא הזה, גם מבחינת הבקרה וגם מבחינת מיסוי יש דרך ארוכה לעשות בנושא הזה, והגיעה השעה לעשות את זה".

בחוקי ההסדרים האחרונים עלו הצעות להגביר את הפיקוח על שוק הקריפטו על ידי דרישות לדיווח על החזקת סכומים מסוימים, אך היוזמות הללו ירדו מהשולחן בשל התנגדות רבה בשוק הקריפטו ובקרב הלשכות המקצועיות.

עידוד "עליית כסף" לארץ

עו"ד מוטי בללתי, מומחה מסים ושותף בגולדפרב גרוס זליגמן ושות', סבור שדרך נוספת להכניס לישראל לא מעט כסף היא להסתכל דווקא מחוץ לגבולותיה. בללתי מציע תוכנית לעידוד "עליית כסף" לארץ, על ידי שינויי חקיקה שיאומצו בהוראת שעה לתקופה קצובה. "דרך אחת היא קיצור לוחות הזמנים לקבלת סטטוס תושב חוזר ומתן ודאות לאלו ששבים לישראל. בין היתר לקבוע כי תושב חוזר רגיל ייחשב כמי שחזר להיות תושב ישראל לאחר תקופה של ארבע שנים במקום לאחר תקופה של שש שנים, מתן ודאות למי שחזר והפך להיות תושב לאחר שנתיים מחוץ לארץ, וניתן גם לאמץ הטבות קונקרטיות לעידוד חזרה של אוכלוסייה כגון רופאים, מדענים, מהנדסים וכדומה".

המלצה נוספת של עו"ד בללתי על אותו משקל, היא הוספת מסלול פטור חלופי לתושבים חוזרים ועולים חדשים, שמקנה פטור ממס לתקופה של 10 שנים להשקעות בתוך ישראל. "כיום הטבות המס מתמרצות עולים חדשים ותושבים חוזרים להשקיע מחוץ לישראל, כיוון שהפטור ממס מוענק על הכנסות מחוץ לישראל. מוצע להציע בהוראת שעה מסלול חלופי שיאפשר לעולים חדשים ותושבים חוזרים דווקא להסיט את ההשקעות העתידיות שלהם לישראל".

הצעה שלישית של בללתי היא לאמץ Step Up לנכסים זרים שמתקבלים בירושה או במתנה מתושב חוץ. "כיום, ככל שתושב ישראל מקבל נכס זר במתנה או בירושה מתושב חוץ עולה שאלה במכירת הנכס אם כל השווי של הנכס מתחייב במס בישראל או רק עליית השווי שלו מהמועד שבו התושב קיבל אותו. בשל הספק שנוצר, לעיתים תושבי חוץ נמנעים לחלוטין (או דוחים) העברה בירושה או במתנה של נכסים לתושבי ישראל", מסביר בללתי.

עוד כתבות

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד