סמוטריץ' מתעקש על חצי מיליארד שקל ליו"ש, ואישור תקציב 2023 מתעכב

בפוסט שפרסם בפייסבוק, שר האוצר האשים את "הפקידים והיועצים המשפטיים" במשרדו בכך שהם מעכבים כספים קואליציוניים שמיועדים לביטחון ביהודה ושומרון • המאבקים הללו מעכבים את ההצבעה על התקציב המעודכן בוועדת הכספים, וכך גם את העבודה על תקציב 2024

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: לע''מ
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: לע''מ

פוסט בפייסבוק שהעלה היום (|א') שר האוצר בצלאל סמוטריץ', נתפס במסדרונות האוצר כניסיון התערבות פוליטי בחוות־דעת מקצועיות שמכינה הפקידות במשרד בנושא הכספים הקואליציוניים.

החשכ"ל: הגירעון צפוי לגדול עוד עד לסוף השנה

"אני מקווה שביום הקרוב נסיים את כל הפרוצדורות והבירוקרטיות הנוראיות שמעמיסים עלינו הפקידים והיועצים המשפטיים והתקציב כולו יאושר" - כתב סמוטריץ' לציבור העוקבים שלו, בהתייחסו לעיכובים בהליך אישור התקציב החדש לשנת 2023, שמעכבים בתורם גם את העבודה על תקציב 2024.

סמוטריץ' תקף את אותם "פקידים ויועצים משפטיים", שהוזכרו לא פחות מחמש פעמים בפוסט המתגונן שהעלה בעקבות ביקורת שספג על ניהול הכנת התקציב. הוא האשים אותם ב"הערמת קשיים על תקציב למרכיבי ביטחון בהתיישבות ביהודה ושומרון" ואף טען שהם "החליטו כנראה שהדם של המתיישבים פחות חשוב".

הכביסה המלוכלכת יצאה לעיני כל

אז מי הם אותם פקידים ויועצים אנונימיים שנגדם יוצא סמוטריץ' בפומבי ועל מה בעצם הוא מתרגז? גורמים באוצר מסבירים שהיעדים להאשמות שהטיח סמוטריץ' הם אגף התקציבים באוצר בראשות יוגב גרדוס, והיועץ המשפטי של המשרד עו"ד אסי מסינג. אלה העלו את חמתו של השר משום שהשתהו בהגשת חוות־הדעת הנדרשת לאישור סעיפים תקציביים בכספים הקואליציוניים שמייעד סמוטריץ' ליהודה ושומרון.

הסעיפים שבמחלוקת מקיפים סכום של כ־450 מיליון שקל. הם מיועדים לפי הצעת חוק התקציב ל"יהודה ושומרון התעצמות וכוננות", "גרעינים משימתיים", "מרכיבי ביטחון במרחב הכפרי" ועוד אי־אילו הגדרות עמומות שלא מפרטות להיכן בדיוק יגיע הכסף. סמוטריץ' מבקש לאשר אותם דרך תקציב משרד הפנים וכן באמצעות המשרד למשימות לאומיות של השרה אורית סטרוק, המשמש כצינור המפלגתי בסיעתו של סמוטריץ' להעברת כספים קואליציוניים אל מעבר לקו הירוק.

סמוטריץ' טען כי "חודשיים לתוך מלחמת 'חרבות ברזל' ששינתה לחלוטין את תרחישי הייחוס הביטחוניים גם ביהודה ושומרון... ושקל אחד עוד לא הועבר למרכיבי ביטחון בהתיישבות ביהודה ושומרון".

אם טענה זו נכונה, הרי שמדובר בהפקרות מצד המדינה, עם נתח מכובד של אחריות לשר האוצר, שהוא גם השר במשרד הביטחון הממונה על המנהל האזרחי ביהודה שומרון.

אלא שבתוך האוצר מסבירים שהתמונה שמצייר סמוטריץ', איך לומר, יוצאת מהקווים. ראשית, ישנם 80 מיליון שקל בבסיס התקציב לטובת סעיפי הביטחון ביהודה ושומרון. שנית, הועבר לנושא כסף מהצבא. ושלישית, לאן בדיוק הלכו הרובים שמחלק בסיטונאות השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר?

אפילו הדחייה בלוחות הזמנים נדחתה

סמוטריץ' כיבס בחוץ את כל הכביסה המלוכלכת של האוצר. נכון, הוא לא נקב בשמות, אבל לכל העובדים במשרד ברור בדיוק למי הוא התכוון. ובינתיים, המהומה הזו הביאה לעיכוב נוסף בתהליך אישור תקציב 2023 - שלושה שבועות לפני סוף השנה.

דיון שאמור היה להתקיים בוועדת הכספים של הכנסת ביום ראשון נדחה ברגע האחרון בגלל המחלוקות בתוך האוצר. זאת, אחרי שיבושים גם בדיונים הקודמים של הוועדה בנושא. אחד הוויכוחים בוועדה נסוב סביב בקשת האוצר לדחות בחודשיים את אישור התקציב החדש ל־2024. כרגע, אפילו הדחייה נדחתה.

גורמי המקצוע באוצר ביקשו מהוועדה דחייה של 45 ימים בלוחות הזמנים. סמוטריץ' בהמשך העלה את הבקשה ל־60 יום.

חלק מהגורמים במשרד אומרים כי טוב היה להסתפק בהארכה מצומצמת ככל הניתן. "עדיף לקבל החלטות תקציב מוקדם ככל הניתן כדי לייצר ודאות במשק", אומר בכיר באוצר ומוסיף: "אחר כך ניתן יהיה לשפר ולתקן אם צריך".

בין אם 45 יום או 60 יום, אין מחלוקת באוצר שדחייה כלשהי נדרשת בהקדם. ללא שינוי מסגרת הזמנים הקבועה כיום בחוק, כבר ב־24 בדצמבר תיאלץ הממשלה לערוך קיצוץ רוחבי עמוק בתקציב המדינה, שיקשה מאוד על יכולת התמרון דווקא בזמן מלחמה.