מתוך כלל תקציב החינוך רק 190 מיליון שקל מופנים למגזר החרדי?

מה בין תקציב החינוך לחרדים לבין תקציב מינהל החינוך הדתי? מתברר ששום דבר • המשרוקית של גלובס

טלי גוטליב, הליכוד (נאום בכנסת, 6.12.23) / צילום: כדיה לוי
טלי גוטליב, הליכוד (נאום בכנסת, 6.12.23) / צילום: כדיה לוי

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

במהלך דיון במליאת הכנסת על התקציב המתוקן ל־2023, התעמתה ח"כ טלי גוטליב מעל דוכן הנואמים עם ח"כים שונים מהאופוזיציה, ובין היתר אמרה כך: "ח"כ מירב כהן אמרה שיש זריקת כסף על החינוך החרדי… משרד החינוך התקציב שלו… הוא 79 מיליארד שקלים… אתם יודעים מה התקציב למינהל החינוך הדתי? 191 מיליון שקלים. זה ההבדל: 191 מיליון שקלים אל מול 80 מיליארד. זאת אומרת מה, לא ניתן תקצוב לחינוך החרדי? סתם שאלה". האם ההשוואה שערכה גוטליב היא אכן רלוונטית לוויכוח שמתנהל כעת בנושא או שכדבריה מדובר ב"סתם שאלה"?

המשרוקית | נתניהו טען שהמורים החרדים יקבלו רק 30 מיליון שקל. כמה באמת הוקצה?
המשרוקית | למה בוטלו ההסעות לחיילים בסופ"ש? לפי המדינה אין ביקוש

ראשית, המספרים שהקריאה גוטליב מתוך ספר התקציב הם אכן נכונים. בתקציב המתוקן ל־2023 שאושר בשבוע שעבר בקריאה ראשונה עומד תקציב משרד החינוך על כ־79.5 מיליארד שקלים, ואילו התוכנית שנקראת "מינהל החינוך הדתי" (תוכנית מספר 206703) מתוקצבת ב־191.6 מיליון שקלים. אבל מהי אותה תוכנית? פנינו למשרד החינוך ומשם נמסר לנו כי "מינהל החינוך הדתי" עוסק בחינוך הממלכתי־דתי והוא הגוף האמון על הכשרות מנהלים, מורים, תוכניות לימודים רלוונטיות, ועוד ועוד. כלומר, התוכנית שאותה הזכירה גוטליב כלל אינה רלוונטית לחינוך החרדי שבו עסק הוויכוח (וכמובן שגם לא ניתן ללמוד ממנה על סך התקציב שמופנה לחינוך הממלכתי־דתי).

אז כמה כסף מתוך תקציב החינוך מופנה למגזר החרדי? נערוך כאן חישוב קצר, חלקו מבוסס על הערכות שונות. נתחיל בחינוך היסודי. על פי הצעת חוק התקציב, כ־1.9 מיליארד שקל מיועדים לרשת "מרכז החינוך העצמאי", שמזוהה עם יהודת התורה; 1.1 מיליארד שקל מיועדים לרשת "מעיין החינוך התורני", שמזוהה עם ש"ס. שתי הרשתות הללו מלמדות (לפחות באופן רשמי) 100% לימודי ליבה, ובהתאם הן גם זכאיות לתקצוב בסיס שזהה לתקצוב של בתי הספר הממלכתיים. על פי דוח מבקר המדינה, בשתי הרשתות הללו למדו בשנה"ל 2018־2019 כשני שלישים מהתלמידים במגזר החרדי.

הלאה. כ־330 מיליון שקלים נוספים מיועדים ל"מוסדות הפטור". אלה, תלמודי תורה שבהם לומדים באופן רשמי רק 55% מסך לימודי הליבה; ולכך צריך להוסיף עוד כ־200 מיליון שקלים שמיועדים למוסדות בהם מלמדים רק 75% ליבה. נסכום את הנתונים ונקבל שהחינוך היסודי (כיתות א' עד ח') במגזר החרדי יתוקצב השנה בכ־3.5 מיליארד שקלים - סכום שגדול פי 18 מהנתון אותו ציינה גוטליב.

ומה לגבי החינוך העל יסודי? כאן הפירוט המופיע בהצעת התקציב אינו מאפשר להגיע לנתון מדויק. אם ניעזר באינדיקציות מדוח מבקר המדינה שהזכרנו, שעסק במבנה המערכת לפני כמה שנים, נוכל להעריך, בחישוב גס, כי מדובר בעוד כ־3 מיליארד שקל (ב־2018 הנתון היה 2.1 מיליארד).

וכל אלה לא מאוד רלוונטיים לוויכוח שניטש כיום על הנושא ועוסק בעיקר באותם כספים קואליציונים נוספים שיופנו לחינוך החרדי, אם באמצעות תוכנית אופק חדש, ואם באמצעות סעיפים כמו "תמרוץ וטיפוח בבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים" (75 מיליון שקל); "תמרוץ טיפוח במוסדות הפטור" (32 מיליון שקל), "תוכנית למניעת נשירה בישיבות" (27 מיליון שקל) ועוד ועוד.

בשורה התחתונה: דבריה של גוטליב מטעים. הנתון אותו ציינה נוגע לגוף במשרד החינוך שאחראי על החינוך הממלכתי־דתי, ולא ניתן להעריך באמצעותו את הנתח שמופנה לחינוך החרדי מתוך כלל תקציב החינוך. נתח זה גדול בהרבה מהנתון שהוזכר על ידה.

תחקיר: יובל אינהורן