גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך משפיעה המלחמה על האשראי החוץ בנקאי בענף הנדל"ן

עליית הריבית והחמרת הקריטריונים להלוואות מהבנקים שולחים חברות נדל"ן, יזמים, משקיעים ואנשים פרטים להשיג מימון בחברות חוץ בנקאיות ● גלובס כינס ארבעה מראשי הענף כדי להבין את האתגרים שניצבים בפני שוק הנדל"ן

בנייה חדשה בראשון לציון / צילום: Shutterstock
בנייה חדשה בראשון לציון / צילום: Shutterstock

בשנים האחרונות הלך והתפתח ענף האשראי החוץ בנקאי בישראל, עד שהחל גל של הנפקת חברות ציבוריות בתחום. מדובר בחברות שמעמידות אשראי בסיכון גבוה יותר שהוא משלים לזה של המערכת הבנקאית, בדרך כלל ללקוחות שסורבו על ידי הבנקים. מגוון החברות הפועלות בתחום הוא רחב, כאשר חלקן כבר מעמידות משכנתאות, לצד פעילויות מימון ליזמי נדל"ן, וכמובן מתן אשראי "מסורתי" לענף כנגד צ'קים דחויים.

לראשונה מפרוץ המלחמה: כ־2,400 יח"ד שווקו בהצלחה

מאז שהחלה הריבית בעולם ובארץ לטפס בתחילת השנה שעברה, גברה המצוקה של חלק מהחברות. ואפילו עוד קודם להעלאות הריבית קרסו שתיים מהחברות שהונפקו בבורסה: יונט קרדיט וגיבוי אחזקות, בפרשות שחשפו מעשים פסולים.

מוקדם יותר השנה גם נקלעה חברה אחרת בשם בול מסחר לקשיים בפירעון החוב מול מחזיקי האג"ח ופתחה בהסדר מולם. עוד קודם לפרוץ המלחמה, וביתר שאת אחריה, נסחרות אגרות החוב של חלק מהחברות בתשואה דו ספרתית גבוהה, המשקפת את הסיכון שמייחסים המשקיעים לענף.

בפאנל שערך גלובס עם ארבעה בכירים הקשורים לענף האשראי החוץ בנקאי, נבחנו בין היתר ההשפעות של מה שקורה בתחום על ענף הנדל"ן בכללותו, על היזמים ועל הציבור הרחב שנוטל משכנתאות.

בפאנל השתתפו יגאל צמח, יו"ר ובעלים קרן גשרים, המעניקה אשראי מגובה נדל"ן; מאור דואק, מנכ"ל חברת מניף הציבורית, שפועלת בהשלמת הון ליזמים וקבלנים בענף הבנייה; מוטי ציטרין, סמנכ"ל וראש תחום מימון במידרוג; וערן נוטע, מנכ"ל אי.בי.אי קוואליטי, שמעניקה פתרונות מימון ואשראי כנגד בטוחות נדל"ן.

הסיכון: מסתמכים על שווי הנכס

מלחמת חרבות ברזל משפיעה על סקטור הנדל"ן ועל הלוואות מגובות בנכסי נדל"ן - האם הסיכון לא עולה בהתאם?
צמח: "כשאנחנו בודקים אופציה למתן הלוואה אנחנו מתייחסים לכמה פרמטרים שנוגעים בפרופיל הלווה. הראשון נוגע בבטוחה, זה פקטור הפדיון המרכזי. איכות הלווה היא גורם משני. בעניין הזה אנחנו שונים מהמערכת הבנקאית. כמו כן, אנחנו בוחנים מקורות סילוק אפשריים (מכירת נכס) וה־LTV, היחס בין החוב לשווי הבטוחה.

יגאל צמח, מנכ''ל ובעלים משותף בקרן גשרים / צילום: יח''צ

"מכיוון שבתחום האשראי הדברים מאוד ורסטיליים ומלכתחילה איכות הלווים היא לא כזו שמסתמכת על תזרים מזומן של העסק או מקור אחר לפירעון, אלא בעיקר על מימוש הבטוחה או מחזור החוב, אז בנישה שלנו, אשראי פרטי מגובה נדל"ן, הפגיעה בשל המצב הכלכלי ביטחוני פחותה, ופרופיל ההלוואה נותר שמרני.

"בתקופות שקשה למכור את הנכס ניתן להאריך את מח"מ ההלוואה או לסייע אקטיבית ללווה למחזר את החוב.

"גודל החברה והיכולת להיות גמישים וזריזים אלה יתרונות שיש לחברות האשראי החוץ בנקאי. הגמישות גבוהה, וזה שוני מהותי מהבנקים, שם יש בירוקרטיה ותהליכים מסורבלים וארוכים יותר. הבנקים מאותגרים ביכולת לפתור בעיות נקודתיות וכאן גופים חוץ בנקאיים, מייצרים צינורות מימון חלופיים ומביאים פתרון יעיל. הקוטן במקרה זה מסייע למנהלי הקרן לבצע התאמות ולטפל בלקוחות ספציפיים. יש כאן פתרון ייחודי".

מצב השוק: הענף מתאים את עצמו

כתוצאה מהמלחמה נרשמו השפעות רבות על שוק הנדל"ן. מניות חברות הייזום והנדל"ן המניב קרסו באוקטובר, והתאוששו בנובמבר. הריבית הגבוהה והתשואות שעלו בשוק האג"ח העלו את החשש ליכולת מיחזור החוב של החברות בתחום. השפעות המלחמה על ענף הנדל"ן מאתגרות את המודל הפיננסי של חברת מניף?
דואק: "הסיטואציה יכולה להשפיע על מניף - אבל אני רוצה לשים את הדברים בפרופורציות. יש גופים וחברות שניצבות בקו ראשון, שם נמצאות, לא כולן, חלק מחברות הביצוע וחברות אשראי חוץ בנקאי שממנות רק חברות הביצוע. מניף, שמממנת את היזמים, נמצאת במעגל רחוק הרבה יותר, ופחות מסוכן.

"חצי אמת שנכון להיום אין השפעה על היזמים ברמה המהותית. הסיבה היא שנדל"ן יזמי אלו פרויקטים ארוכי טווח שיכולים להתפרס על כמה שנים ושלבים, סדר גודל של כארבע שנים, וגם אם לא מכרו דירות במשך חצי שנה מתוך פרק הזמן הזה - זה לא אסון. יש עוד חלון זמן לפצות על זה. ממקרים דומים בעבר, אולי בעוצמות אחרות, השוק יודע לפצות על הרכישות בחודשים הבאים.

מאור דואק, מנכ''ל חברת המימון החוץ בנקאי מניף שירותים פיננסיים / צילום: מניף שירותים פיננסים

"גם בביצוע, פרויקט שנמשך ארבע שנים, אם היקף הביצוע ירד ל־60% ויגרור איחור ביצוע של כמה חודשים, גם אם לא ניתן לכפר על איבוד הזמן הזה, זה לא אסון גדול ויש לכך פתרונות בטווח הארוך - מביאים עובדים זרים ממדינות שונות וכו'.

"הבעיה הגדולה היא התזרים. יזמים צריכים לשרוד, לקנות זמן. מי שישרוד את התקופה ויקנה זמן - נראה את הבעיות שלו הולכות ונפתרות. כל זה בהנחה שהתוצאות של המלחמה יהיו סבירות והזמן יהיה מוגבל. אם המלחמה תתרחב לצפון ולוח הזמן יהיה ארוך יותר, והתוצאות יהיו קשות, הנזק הפוטנציאלי יהיה גדול יותר. עם זאת, ישנה כוכבית - אם לא נגרר למיתון כבד, גם בתרחישים פחות טובים, ההשלכות על ענף הנדל"ן יהיו אמנם לא טובות אבל מנוהלות.

"דוגמה קלאסית: למלחמת לבנון השנייה הגענו אחרי תקופה לא פשוטה בענף הנדל"ן. המלחמה נמשכה חודש וחצי וענף הנדל"ן יצא מהמצב עם ראלי שנמשך כעשור וחצי. מנגד, במלחמת יום כיפור מצב הרוח לא היה טוב ולקח זמן עד שהתאוששו. גם מהקורונה יצאנו. המשמעות היא שגם בתרחישים הפחות טובים זה עשוי להיות מנוהל.

"אם ענף הנדל"ן יפגוש אחרי המלחמה סביבת ריבית יותר נמוכה, ביקושים מחו"ל וביקושים לממ"דים, ועובדים זרים יגיעו ממקומות נוספים, והרגולציה תאשר פרויקטים יותר מהר - כל זה יחד עשוי לסייע.

"כשאין מכרזים, יזמים יודעים שאין מלאי באופק ולכן הם לא בהכרח יורידו מחירים על דירות הקיימות. אי הוודאות גדלה, אבל אני חושב שמרבית התרחישים מסוגלים להיות מנוהלים. הענף מתאים את המדיניות שלו לתרחישים האלו".

אי הוודאות: התנהלות מול הבנק

איך למעשה אתם מתמודדים בסביבה גבוהה של אי ודאות, איזה פעולות אתם נוקטים?
נוטע: "הפעילות שלנו היא פעילות סימביוזת ומשלימה למערכת הבנקאית, ההלוואות שאנחנו מעמידים לא מתנגשות עם המערכת הבנקאית. למשל משכנתה הפוכה, שלא ניתנות בכלל על ידי המערכת הבנקאית, או למשל פתרון ביניים בהלוואות קצרות ובינוניות עד סילוק החובות, העיקולים וכו'. על מנת שהלקוח יוכל להתנהל נכון, זה יאפשר ל־BDI שלו להתנקות ולחזור כלווה למערכת הבנקאית. הצורך שלנו הוא שיתנהל נכון - ויראה לבנק שהוא מתנהל חכם כך שבעתיד יוכל לקבל מהמערכת הבנקאית את ההלוואה שמסלקת את ההלוואה שלנו. אלה מרבית ההלוואות שאנחנו מעניקים.

ערן נוטע, IBI

"אנחנו מסתכלים מה הקריטריונים של המערכת הבנקאית דורשת ובונים את הלוואות וההחזר כך שיהיה ניתן להלביש את התשלומים ובהתאם לריביות העתידיות שהלקוח עשוי היה לקבל או שיקבל מהבנק בהמשך. אנחנו כמובן גם בוחנים את יחס ה־LTV, אנחנו מתאימים את עצמנו לרף של הבנק, ואפילו מתחת לכך. הכל נעשה כדי שיתאפשר ללווה לעבור לאחר מכן לבנק.

"אתייחס לשתי נקודות. דיברנו על אתגרים וגיוס הון בחברות חוץ בנקאיות. אנחנו כחברה ששייכת לבית השקעות IBI, מנהלת נכסים, בכובע השני - של המקורות - אנחנו נותני שירותים. משכנתה הפוכה, הלוואות גישור - משקיעים נכנסים בשותפויות מוגבלות - ולכן בתפקיד של גיוס הון, במקרה שלנו, אנחנו מנהלי השקעות ששואפים להניב תשואות יציבות.

"שוק ההנפקות כמעט סגור כרגע, ויש חברות אשראי שהסתבכו. הדבר מקשה על חברות אשראי קיימות שמתנהלות עם ממשל תאגידי מסודר וכו'. יצאה סטיגמה לכל התחום ולכן המערכת הבנקאית לא תיתן אשראי לגופים חוץ בנקאי, וגם החברות שמגייסות חוב נמצאות בבעיה ובאירוע אתגרי".

הקריסות: נראה עוד חברות בסחרור

ראינו לא מזמן חברות בענף האשראי החוץ בנקאי קורסות, בסביבה הנוכחית נראה עוד חברות נקלעות לסחרור?
ציטרין: "אני רוצה לעשות הפרדה בין החברות. אלו שקרסו - חלק קרסו בגלל נכסים לא מספיק טובים, וחלק בגלל מרמה לכאורה. בכל מקרה, אני כן חושב שנראה עוד חברות שיכנסו לסחרור פיננסי. תמורות המאקרו יביאו לצמצום גופים שפועלים בענף, בעיקר הקטנות - אפקט שצפוי לייצר גם קונסולידציה בענף. מי שיש לו הון עצמי ותמיכת בעלים או תמיכת מוסדי, עשוי לצלוח את המשבר ולהתחזק, חברות קטנות ייחלשו והקטנות מאוד יכחדו. לפני המלחמה ראינו כבר תהליך שיותר ויותר חברות יצאו מהעולם הזה."

מוטי ציטרין, סמנכ''ל וראש תחום מימון מובנה ומוצרים נוספים במידרוג / צילום: סיון פרג'

התחרות מול הבנקים: לא נחליף אותם

כיצד אתם מגדירים את פעילות ענף האשראי החוץ בנקאי? אתם מתחרים של הבנקים? מוצר משלים להם?
דואק: "השאלה סובייקטיבית כי לא כל הענף תופס את הדברים באופן זהה. אבל איך שאני תופס - מניף לא מחשיבה את עצמה כמתחרה של הבנק, אלא כגוף משלים לפעילות הבנקים. אני תמיד אומר בפגישות שמה שאי אפשר לקבל בבנק תבואו אלינו לבדוק אם תוכלו לקבל. אנחנו מממנים הון עצמי. אז נבין למה הבנק לא נתן - אם אתם פושטי רגל גם אנחנו לא ניתן הלוואות, אם זה מסיבות של רגולטוריות שהבנק לא יודע להתמודד אנחנו נשקול לממן. ולכן אנחנו מוצר משלים שמייעל את המערכת הפיננסים.

"חלק מהחברות חושבות שהן כן יחליפו את הבנקים. לעניות דעתי אין להם את היכולות להתחרות בבנק. אני נמצא בתחום הזה של מימון שנים ארוכות ורואים שיש תחומים מסוימים שגופים שאינם בנקים כמו ביטוח ובתי השקעות - אולי יכולות לתת מענה חלקי באשראי מסוים כמו נדל"ן מניב או מימון תשתיות במסגרת דומה של הבנקים. אבל במהות, כמערכת שלמה שמתחרה בבנקים, זה לא קורה. ההיקפים למשל למימון נדל"ן הם בטלים בשישים לעומת האשראי שמגיע לתחום מהבנקים".

האם זה נכון להגדיר ולהתייחס לענף האשראי חוץ בנקאי כיחידה אחת?
צמח: "זו טעות להסתכל על שוק האשראי החוץ בנקאי כמקשה אחת. התחום רחב ומורכב מתחומים ותתי־תחומים, כאשר חברות שונות פועלות לפי מודלים עסקיים שונים ופונות לקהלי יעד אחרים - ומגבות את ההלוואות בשעבודים ובטוחות מסוימים. הספקטרום עצום.

"לדוגמה, אי אפשר להשוות קרן שמעניקה אשראי ומגבה את ההלוואה בנדל"ן ריאלי לחברה שפועלת בניכיון צ'קים. שתיהן אמנם נכנסות תחת הקטגוריה של אשראי חוץ בנקאי, אבל הפער בניהן, כמעט בכל היבט, עצום.

"למעשה, בתוך הענף הזה יש סגמנטציה (פילוח) לתחומים והתמחות בתתי ענפים, כמו למשל אשראי חוץ בנקאי לרכב, אשראי ליזמים וקבלנים, יש אשראי פרטי, בתוך התחום הספציפי הזה יש אשראי פרטי סולו, אשראי מגובה נכסי נדל"ן - שם קרן גשרים נמצאת - מגבים את ההלוואות הדירות מגורים.

"כלומר, יש כאן מנעד רחב ונדרשת התמחות בנישה מסוימת ויתרון יחסי. יש אמנם פקטורים שמשפיעים באופן רוחבי על התחום, כמו גורמים מאקרו כלכליים אבל אשראי חוץ בנקאי מורכב מנישות, שלכל אחת מודל עסקי, הזדמנויות וסיכונים ייחודיים.

"אנחנו למשל לא תלויים בהצלחה עסקית של הלקוח ואין לי נגיעה לעסק של הלווה, אלא לנכס שהוא מחזיק, שמשמש עבור הקרן כבטוחה יציבה מול כל תרחיש".

עוד כתבות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה יצאה למסע רכישות של מיליארד דולר בישראל. מה בכל זאת צריך להדאיג?

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות