ארה"ב ואוסטרליה: הצרות של אבן קיסר ממשיכות להגיע

בארה"ב, החברה סוגרת את מפעל הייצור שלה בג'ורג'יה • במקביל באוסטרליה, שמהווה 18.2% מהכנסות אבן קיסר, נאסר שימוש, אספקה וייצור של מוצרים הכוללים סיליקה, בהם גם משטחי הקוורץ - שהחברה מייצרת ומשווקת

צילום: אסף פינצ'וק
צילום: אסף פינצ'וק

עוד קיצוצים אצל יצרנית משטחי העבודה למטבח אבן קיסר: לאחר שהחברה דיווחה מוקדם יותר השנה על סגירת המפעל הוותיק שלה בקיבוץ שדות ים, היום היא מדווחת על סגירת עוד מפעל ייצור שלה, במדינת ג'ורג'יה בארה"ב.

במקביל מספקת החברה למשקיעים עדכון שלילי מאוסטרליה, אחד השווקים המרכזיים שלה, ולפיו הממשלה האוסטרלית החליטה לאסור כל שימוש, אספקה וייצור של מוצרים הכוללים סיליקה, בהם גם משטחי הקוורץ שאבן קיסר מייצרת ומשווקת. בכפוף לחקיקה, האיסור ייכנס לתוקף כבר בתחילת שנת 2024.

המנכ"ל החדש הכריע: אבן קיסר סוגרת את המפעל הוותיק בשדות ים ושולחת הביתה כ-120 עובדים 
● 5 מיליארד שקל התאדו: מה קרה לחברה של אחד הקיבוצים העשירים בישראל? 

אוסטרליה מהווה, נכון לשלושת הרבעונים הראשונים של 2023, כ-18.2% מהכנסות אבן קיסר (מכירות של קרוב ל-80 מיליון דולר, ירידה של 8.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2022), ותוצאותיה שם צפויות להיפגע.

המצב באוסטרליה העיב על החברה עוד קודם לכן, וייתכן שאף סלל את הדרך לשינוי בעמדת המנכ"ל בחודש מרץ עם חזרתו של יוס שירן, שניהל את החברה בעבר, במקום יובל דגים. בחודשים האחרונים עלו לכותרות באוסטרליה סיפורים על מחלת הסיליקוזיס, מחלת ריאות חשוכת מרפא שמאפיינת עובדים החשופים לאבק שנוצר בעת עיבוד משטחים מהסוג שמייצרת אבן קיסר. בעבר, תביעת ענק נגד אבן קיסר בנושא זהה בישראל הסתיימה בפשרה. באוסטרליה, על רקע הפרסומים בתקשורת, הממשלה החלה לבחון את הרגולציה בתחום ואיגוד עובדים השיק קמפיין לאסור שימוש באבן מהונדסת הכוללת סיליקה, כפי שאכן אושר כעת.

שירן אמר בתגובה כי "אבן קיסר ידועה היטב באוסטרליה ומוצריה זכו להצלחה גדולה לאורך השנים. אנו כבר נוקטים בצעדים על מנת לספק לשוק האוסטרלי מוצרים אלטרנטיביים, תוך שמירה על הנוכחות החזקה שלנו בשוק".

"מיצוב לקראת צמיחה רווחית בשנים הבאות"

כאמור, במקביל הודיעה החברה על סגירת אתר הייצור שלה בריצ'מונד היל, ג'ורג'יה החל מאמצע 2024. בסוף השנה שעברה אבן קיסר העסיקה שם 124 עובדים, ומהלך הסגירה צפוי לחסוך לחברה כ-20 מיליון דולר בשנה.

בשל סגירת המפעל, החברה צפויה להכיר בהוצאות רה-ארגון חד פעמיות שאינן במזומן בסך 45 עד 55 מיליון דולר, שיוכרו ברבעון הרביעי של 2023. החברה צופה עלויות במזומן בסך 3-5 מיליון דולר במהלך 2024. מוקדם יותר השנה הודיעה החברה על סגירת המפעל בשדות ים ופיטורי 150 עובדים, לאחר שפיטרה בשנה שעברה 200 עובדים. עם סגירת אותו מפעל אמרו בחברה כי הייצור לא ייפגע, ויעבור בחלקו לאתר בצפון הארץ, ובחלקו הקטן יותר לארה"ב ואולי למזרח אסיה.

"רשת הייצור שלנו עוברת רה-ארגון שהחל מוקדם יותר השנה, תוך התמקדות באופטימיזציה של טביעת הרגל הגלובלית שלנו בייצור", אמר היום שירן. "השינוי יאפשר לנו לשרת טוב יותר את צרכי הלקוחות, לייעל את התפעול ולשפר את התחרותיות שלנו. זה חלק מתוכנית אסטרטגית שאנו מטמיעים המתמקדת בחדשנות במוצר, השקעה במותג, שיפור אסטרטגיית ה-go-to-market ומיצוב אבן קיסר לקראת צמיחה רווחית בשנים הבאות".

אבן קיסר  נסחרת בנאסד"ק בשווי 145 מיליון דולר אחרי שירדה מתחילת השנה ב-26%.

בשלושת הרבעונים ראשונים של השנה הכנסות החברה ירדו ב-20.3% ל-437 מיליון דולר, היא עברה מרווח נקי להפסד של 57.4 מיליון דולר וה-EBITDA שלה (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה שלילי בסך 10.8 מיליון דולר, אם כי ברבעון השלישי הוא היה חיובי בסך 1.9 מיליון דולר.

אבן קיסר הונפקה בנאסד"ק ב-2012 ובשיא נסחרה בשווי 2.5 מיליארד דולר. המפסידים הגדולים "על הנייר" הם קרן טנא וקיבוץ שדות ים, שמחזיקים במשותף ב-40% מהמניות. קרן טנא החזיקה בעבר במניות החברה ועשתה אקזיט מוצלח בה, אולם המניות שרכשה בסיבוב השני שלה באבן קיסר נרכשו במחירים גבוהים משמעותית מהמחיר הנוכחי.