פרופ' פסיג שלף את הנשק מהארון, ובכיר חמאס שקורא להכיר בישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בכיר חמאס קורא להכיר במדינת ישראל, בבלומברג מסקרים את תהליך ההתחמשות של אזרחי ישראל ונציגי ההסברה הכלכלית הישראלית משדרים "עסקים כרגיל" • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: בכיר חמאס קורא להכיר במדינת ישראל, בבלומברג מסקרים את תהליך ההתחמשות של אזרחי ישראל, איך השפיעו על דעת הקהל התמונות של הפלסטינים שנתפסו בעזה ונציגי ההסברה הכלכלית הישראלית משדרים "עסקים כרגיל".

הסיפור המוזר על האנטישמיות במטרו של ברלין
WSJ|שיימינג וביטול תרומות: המיליארדר שניהל מאבק נגד הרווארד ולא בחל באמצעים  

1בכיר חמאס מציע להכיר במדינת ישראל בשם האחדות הפלסטינית

בכיר חמאס מוסא אבו-מרזוק מספק כותרת לא שגרתית בראיון לאתר אל-מוניטור ממקום מושבו בדוחא. אבו-מרזוק, היושב בבירה הקטארית ומשמש כסגן ראש הלשכה המדינית של ארגון הטרור, הציע שחמאס יכיר בישראל כצעד לקראת סיום הפילוג עם הרשות הפלסטינית. לדבריו, "יש צורך ליישר קו עם העמדה הפלסטינית הרשמית. והמצב הוא שהעמדה הרשמית של אש"ף היא הכרה במדינת ישראל". אבו-מרזוק משמש כסגנו של ח'אלד משעל, וב-15 השנים האחרונות הוא מתגורר מחוץ לרצועת עזה, בין היתר בקטאר. עד עתה נמנע חמאס מהכרה כלשהי במדינת ישראל ונמנע לאורך השנים מקיום מגעים ישירים עמה שלא באמצעות תיווכים בינלאומיים.

מתוך אל-מוניטור, מאת אליזבת הייג'דורן. לקריאת הכתבה המלאה. 

2פרופ' דוד פסיג שלף לראשונה את הנשק מהארון אחרי 35 שנה

תהליך ההתחמשות של אזרחי ישראל לנוכח מתקפת הטרור של 7 באוקטובר עומד הבוקר במרכזה של כתבה נרחבת באתר בלומברג. הכותבים סוקרים את הדרכים השונות שבהן יהודים רבים בישראל החלו להתחמש ולקבל רישיונות נשק בחודשיים האחרונים ויצרו צוותי הגנה וחירום ביישובים שונים כולל בתל אביב ומנסים לנתח מה עומד מאחורי זה.

"זוהי תגובה טבעית להלם שאותו אנחנו חווים בישראל", אומר לבלומברג העתידן פרופ' דוד פסיג מאוניברסיטת בר אילן. הוא עצמו מספר כיצד במשך 35 שנה הוא שמר את הנשק שלו נעול במקום בטוח והוציא אותו רק לשם מטווחים. "כעת אני מסתובב איתו עליי". מי שעוד מצוטט בכתבה הוא פרופ' דן אורבך, היסטוריון צבאי מהאוניברסיטה העברית בירושלים, שמסביר את ההתחמשות האזרחית בחוסר השקט שאותו חשים הישראלים, "לאור זאת שלכאורה העוצמה של צה"ל אינה מספיקה כדי להגן על האזרחים, גם לא ברמה הבסיסית ביותר".

מתוך בלומברג, מאת גוון אקרמן ואליסה אודנהיימר. לקריאת הכתבה המלאה.

3האם תמונות הפלסטינים הערומים למחצה מייצרות לישראל בעיה?

תמונותיהם של מאות הפלסטינים הכנועים המועמסים על משאיות כשהם ערומים למחצה ממשיכות לעורר הדים ברחבי העולם. וושינגטון פוסט מנתח הבוקר את ההתרחשות בגזרה הזו, ומסביר כי התמונות שהופצו במקור לכאורה כדי לשדר תחושת ניצחון לקהל הישראלי, חושפות את ישראל לגל ביקורת גדול ברשתות החברתיות. "אם אכן התמונות הללו הופצו על ידי הצבא הישראלי, כפי שנראה שקרה, הן יכולות להוות הפרה של החוק הבינלאומי לאור הפגיעה בכבוד האדם", אומר עומאר שקיר, האחראי על הזירה הישראלית והפלסטינית בארגון Human Rights Watch.

גרשון בסקין, מנהל מחלקת המזה"ת של ארגון הקהילות הבינלאומיות, ומי שמוכר בישראל כמי שמסייע לאורך השנים בתיווכים שונים עם החמאס, מנתח גם את התגובות בישראל לתמונות. לדבריו, "בציבור הישראלי שמחו לראות זאת, כיוון שרוצים להשפיל את הצד השני. ישראל חשה השפלה לאומית לאור מה שקרה ב-7 באוקטובר. זה חלק ממנטליות של נקמה". הוא הוסיף ואמר כי לאימג'ים כאלה "עשויה להיות השפעה גדולה על העתיד המשותף של שני הצדדים".

מתוך וושינגטון פוסט, מאת קארים פאהים, וויליאם בות', סופיאן טאהא, חזים בלושה. לקריאת הכתבה המלאה. 

4נציגי ההסברה הכלכלית הישראלית משדרים "עסקים כרגיל"

השאלות הנוגעות למצבה ועתידה הכלכלי של ישראל מתחילות לצוף יותר ויותר בתקשורת העולמית. מי שנשלחה לספק תשובות מרגיעות ומעודדות השבוע היא ענת כץ, ראש המשלחת הכלכלית הישראלית בצפון אמריקה מטעם משרד הכלכלה. "אחרי משברים, הכלכלה הישראלית תמיד חוזרת להיות חזקה", היא כותבת בטור דעה לאתר CNBC האמריקאי. בטור מונה כץ שורה של משברים היסטוריים שמהם יצאה ישראל מחוזקת ברמה הכלכלית ומתייחסת גם לעליות בבורסה בתל אביב בחודשיים האחרונים כסממן לבאות. לדבריה, במהלך החודשיים היא ראתה אינספור ביקורים בישראל של משקיעים ומנהיגים עסקיים. אלה, כך היא מסבירה, "מהווים גילוי של סולידריות עם ישראל וכן רצון לקדם הזדמנויות עסקיות". היא מסיימת וטוענת כי "כבר אפשר לראות שישראל מתאוששת".

מתוך CNBC, מאת ענת כץ. לקריאת הכתבה המלאה.