גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החקלאות ניצבת בפני איום קיומי. מה הממשלה עושה בעניין?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● והפעם: הטיפול הממשלתי בחקלאות במלחמה ● איך מתמודדים עם משבר חסר תקדים שפוקד ענף בעל חשיבות לאומית?

מתנדבים. החקלאים נאלצים להסתפק בהם / צילום: ap, Maya Alleruzzo
מתנדבים. החקלאים נאלצים להסתפק בהם / צילום: ap, Maya Alleruzzo

 

 

 

אירועי ה־7 באוקטובר גרמו לפגיעה משמעותית בענף החקלאות בישראל. חקלאים רבים בעוטף עזה נפגעו במתקפת הטרור, אלפים עזבו את השטח וחלקם גם גויסו למילואים. משקים רבים נהרסו, נשרפו ונבזזו. היתר נותרו ללא עובדים בעקבות נטישתם של אלפי עובדים זרים את הארץ והפסקת כניסת עובדים פלסטינים. חלק מהתוצרת החקלאית נזרקה, המחסור בירקות הגיע לשוק ואיתו גם עליית המחירים, ולחקלאים נגרם נזק כלכלי כבד מאוד. היות שמרבית גידולי השדה מיישובי הצפון ועוטף עזה, אפשר כבר להרגיש את המחסור בפירות וירקות מסוימים ברשתות השיווק.

לקריאת הדוח המלא

משרד החקלאות מעריך שצפויה ירידה בייצור המקומי של ירקות בחורף ביחס לשנים רגילות והחקלאים בשטח זועקים לסיוע. הם נאלצים לעבוד עם מעט מתנדבים (שאינם בעלי הכשרה מקצועית ולכן עבודתם איטית יותר), חוסר ודאות והיעדר הגנה מטילים. גם בזמן שגרה, התוצרת המקומית לא מצליחה לענות על הביקוש בירקות, ולכן יש צורך ביבוא של כ־10% מכלל הצריכה. עם זאת, גם היבוא מטורקיה ומירדן, שמספקות את רוב הירקות המיובאים לישראל, מוטל כעת בספק. שר החקלאות אבי דיכטר הזהיר כי יעדי היבוא הללו יכולים להפוך לבלתי רלוונטיים.

 

כפי שלמדנו כעת על בשרנו, החקלאות היא עוגן חשוב להתיישבות באזורי ספר. היא מספקת ביטחון כלכלי לתושבי האזורים הללו ויוצרת תעסוקה ישירה ועקיפה לכ־300 אלף עובדים. הערך הכלכלי של החקלאות הוא גם בכך שהיא מהווה מצע לפיתוח תעשייה של עיבוד ומיכון חקלאי, יוזמות עסקיות וכמובן - טכנולוגיה: בישראל יש כ־160 חברות בתחום האגרו־טק, שסך ערך הייצור שלהן עומד על כ־12 מיליארד שקלים.

אז איך אפשר לשמור על החקלאות הישראלית בזמנים כאלה? בשורות הבאות ננסה להבין מהם הכלים שעומדים לידי הממשלה - ומה עוד כדאי להוסיף לארסנל.

החקלאות במלחמות עבר

כדי ללמוד על הטיפול בחקלאות במצבי חירום ביטחוניים, לא צריך ללכת רחוק. במבצע "שומר החומות" (2021), ענף החקלאות נפגע קשה מירי הרקטות המאסיבי מרצועת עזה - אם כתוצאה מנזקים ישירים לשטחים חקלאיים ואם כתוצאה מהיעדר גישה של החקלאים לעיבוד השטחים. כדי לסייע לחקלאים, ועדת הכספים אישרה מסלולי פיצויים גם עבור נזקים שאפשר להעריך את שיעורם וגם עבור נזקים שהיקפם אינו ברור. בנוסף, משרד החקלאות הציב כמאה מיגוניות חדשות באזור עוטף עזה והקים צוות כוננות שביצע הערכות מצב בנוגע למלאי החקלאי וביטחון המזון ובמתן מענה מיידי בכל מקרה של מחסור במוצר מסוים.

כשנה לאחר מכן, החל מבצע "עלות השחר" - שגם במסגרתו נורו אלפי רקטות מרצועת עזה. כאן החקלאים בטווח של עד 40 ק"מ מרצועת עזה היו זכאים לפיצויים במסגרת תוכנית שאושרה לכלל בעלי העסקים באזור זה - וחקלאים שיש להם גידולים בטווח של עד 7 ק"מ זכו לפיצויים מוגדלים באותו אופן שניתן ב"שומר החומות".

וכזכור, גם במאי השנה התרחש מבצע בעזה: "מגן וחץ". בעקבות המבצע, לחקלאים המעבדים שטחים במרחק של עד 20 ק"מ מגבול רצועת עזה ניתן פיצוי על פי מסלול הפיצויים לניזוקים שניתן להעריך את שיעור פגיעתם, כתלות במרחק בין השטח החקלאי לגבול. למעשה, העיסוק בפיצויים לחקלאים נמשך גם בתקופה זו, אבל אולי לא מהכיוון שציפיתם: לפני כשלושה שבועות ועדת הכספים של הכנסת החליטה דווקא לעצור את הפעימה השלישית של תוכנית הפיצויים לחקלאים בעקבות מבצע "מגן וחץ", בנימוק (שיש בו מן האבסורד) של הקפאת כל התקציבים שאינם קשורים למלחמה.

האתגרים לפתחנו

המלחמה הנוכחית פוגשת חקלאות ישראלית שמתמודדת זה מכבר עם אתגרים בכמה חזיתות. הראשון הוא שמדינת ישראל אף פעם לא באמת טרחה לענות על השאלה הטריוויאלית: מהי בעצם חקלאות? כן, על אף שהמדינה נוסדה על חקלאות, מעולם לא עוגנה בחקיקה ראשית הגדרה רשמית ל"חקלאות" ואף לא הוסדר בחוק מיהו חקלאי ומה זכויותיו ואחריותו. היעדר החקיקה מעיד על אי לקיחת אחריות מצד המדינה ומייצר קושי בהתווית מדיניות מקיפה, כך שזו נתפרת כתלאי על תלאי באופן ארעי, פעמים רבות לא במסגרת אסטרטגיה סדורה כלשהי.

ואם אין אסטרטגיה בשגרה, קשה להיות מופתעים מכך שאין אסטרטגיה בחירום. הנה שני נתונים קריטיים: אוכלוסיית ישראל צפויה להכפיל את עצמה עד 2050 ו־80% מהמזון בישראל מגיע מייבוא. אז מה עושים במקרה ששערי העולם ייסגרו בפנינו? למדינת ישראל אין בתחום זה תכנית חירום לאומית, למרות שביטחון המזון אמור להבטיח אספקת מזון נגיש לכל תושבי ישראל בשגרה ובייחוד בזמן משבר, בין אם מדובר על שינויי אקלים, אסונות טבע, גידול האוכלוסייה או אירועים ביטחוניים במדינה. משרד החקלאות טוען שבשגרה הוא דואג למוכנות המפעלים החיוניים בשרשרת האספקה, מסייע למשקי בעלי-חיים, מבצע ביקורות במפעלים ובמועצות האזוריות, עוקב אחר מלאי החירום ומקדם תכניות תמיכה לרכישת ציוד לחירום.

ואולם שני מסמכי המדיניות האחרונים שהופצו ע"י משרד החקלאות בהקשר זה, הם מ־2015 ו־2017. מאז, לא התפרסמה תוכנית סדורה להפעלת ענף החקלאות בחירום ולא ברור מה תפקידו בעת הנוכחית של אגף ייעודי לניהול משברים שהוקם במשרד.

שמירה על אספקת מזון

בימים הראשונים של המלחמה לא היה ניתן לשנע סחורה רבה של פירות וירקות שנקטפה לפני המלחמה. כדי לדאוג שלאזרחי ישראל תהיה גישה לפירות וירקות טריים, משרד החקלאות וצה"ל דאגו להוציא את הסחורה שנקטפה לפני המלחמה בדרום במסדרון לוגיסטי בטוח אל רשתות השיווק בארץ. בנוסף, משרד החקלאות וארגון "לקט ישראל" רכשו את הפירות שהיו מיועדים לייצוא לעזה והעבירו אותם לעמותות בדרום, שטחי כינוס צבאיים ובתי חולים.

אף על פי כן, הנזק שכבר נגרם היה רב ונפגעה אספקת גידולים רבים, כמו עגבניות, קישואים ומלפפונים. משרד החקלאות אומנם מחפש מקורות יבוא חדשים, אך אפשרויות הייבוא של תוצרת טרייה הן מצומצמות, שכן על ייבוא כזה להגיע מיעדים קרובים יחסית. היבואנים מנסים בכל זאת להמשיך לייבא ירקות מטורקיה, אך הם יאלצו למצוא חלופות אם היחסים בין המדינות ייכנסו למשבר.

בניסיון להתמודד עם המחסור, משרד החקלאות הציג תמריץ עבור העתקת שטחים חקלאיים של גידולים חיוניים לאזורים פחות מאוימים. הוקצו כ־20 מיליון שקלים לשיקום החממות ובתי צמיחה שנפגעו ולשם שינוי ייעודם של מבנים חקלאיים אחרים לגידול ירקות. המשרד הכריז שחקלאים שיסבו את החממות שלהם לגידול עגבניות, מלפפונים, קישואים ועוד, יזכו למענקים בגובה 75% מהשקעתם. בנוסף, הם יהיו זכאים להחזר של 75% מסכום שיקום המבנה החקלאי. המשרד גם הציע תמיכה למגדלים בעלי שטחים שעשויים להתאים לגידול גזר ותפוח אדמה.

ואולם, אחד הגידולים שנפגע באופן החמור ביותר הוא החיטה המיועדת לייצור מזון לבעלי חיים. למעשה, כ־60 אלף דונם חיטה בטווח של עד ארבעה ק"מ מהגבול אינם ניתנים כעת לזריעה. בעקבות זאת, משרד החקלאות הכריז שיקצה כ־9 מיליון שקלים לטובת מענקים לחקלאים שיסבו שטחים קיימים בכל הארץ לגידול חיטה. בימים האחרונים, בהנחיית משרד החקלאות, החלו החקלאים לזרוע את החיטה והשעורה בשטחים חלופיים בלב הנגב בהיקף דומה לשיעורם בשטח העוטף, כ־60 אלף דונם.

מאמצי גיוס עובדים

"משבר כוח האדם בחקלאות - הגדול ביותר מאז קום המדינה", הכריז מנכ"ל משרד החקלאות. לפי נתוני משרדו, בימי שגרה עבדו בענף החקלאות כ־30 אלף עובדים זרים שרובם מתאילנד לצד כ־20 אלף עובדים פלסטינים. מתחילת הלחימה עזבו כעשרת אלפים עובדים חזרה לארצם והעובדים פלסטינים הנמצאים תחת סגר ולא מורשים להיכנס לישראל. כלומר, החקלאות הישראלית נמצאת כעת במחסור של לפחות 30 אלף עובדים.

אף ששר הכלכלה הצהיר שייכנסו עשרות אלפי עובדים זרים לישראל, בפועל התהליך נתקל בקשיים ובינתיים הוא מתארך ומתארך. עד כה התקבלה החלטת ממשלה המתירה כניסת 5,000 עובדים זרים לענף החקלאות. בהמשך הוסכם על הגדלה של 9,000 עובדים, אך עד כה לא הובאה לממשלה החלטה עדכנית. מה שכן קרה הוא שהוארכו אשרות שהייה לעובדים זרים והוענקו תמריצים כספיים לכל עובד זר שנשאר לעבוד בעוטף.

לאחרונה התבשרנו שהקבינט המדיני־כלכלי לא אישר להכניס עובדים פלסטיניים מיו"ש. בינתיים, החקלאים הם אלה שמשלמים את המחיר. לטענתם, העובדים הפלסטינים חיוניים מאוד לענף החקלאות, הן בשל רמתם המקצועית ותפוקתם והן בשל עלות ההעסקה הנמוכה שלהם.

בשל המצב, משרד החקלאות יצא בקמפיין לגיוס עובדים ישראלים לחקלאות באמצעות מענקים כספיים. משרד החקלאות גם פועל לחיבור בין חקלאים לבין מתנדבים בחקלאות: הוא השיק פלטפורמות דיגטליות ומרחיב את מערך המתנדבים, בין היתר באמצעות שיתוף פעולה עם משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות שפונה למערכי השירות הלאומי, המכינות הקדם־צבאיות, הישיבות והאולפנות.

 

מיגון השטחים החקלאיים

מאז ה־7 באוקטובר החקלאים בארץ, בייחוד באזורי הספר, מנסים להתאושש ולחזור לעבוד. המשקים שכן מצליחים לחזור לעבוד בעזרת מתנדבים או עובדים זרים, חשופים כל יום כמעט לסכנה מפגיעה של ירי רקטות אל עבר ישראל מגבולות הצפון והדרום, מה שכמובן פוגע בניידות בעבודה. על פי משרד החקלאות, מ־2007 ועד השנה הוצבו כ־600 מיגוניות בשטחים חקלאיים, אולם ניכר שזה לא מספיק.

כחלק מהמאמצים לשמירה על רציפות תפקודית וביטחון המזון, מתחילת המלחמה אושרה הצבת כ־90 מיגוניות נוספות במשקים חקלאיים ביישובי עוטף עזה, בתקציב של 3.8 מיליון שקלים. המיגוניות הוצבו בשטחים חקלאיים ובאזורים בהם קיימים ריכוזי עובדים, דוגמת רפתות, חממות, בתי אריזה ומכוני מיון ביישובי עוטף עזה, בדגש על יישובים סמוכי גדר בטווח של עד 7 ק"מ מהגבול.

אף שמשרד החקלאות הזמין כ־530 מיגוניות חדשות, נכון לעכשיו הוצבו באזורי הדרום והצפון רק 227 מיגוניות. לטענת משרד החקלאות, מקור העיכוב בהצבת כלל המיגוניות שהוזמנו הוא במקטע הייצור, אך המשרד פועל מול יצרני המיגוניות כדי לזרז את התהליך. מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא, דאג להזכיר מספר פעמים שהאחריות על המיגון ברמה הארצית היא של פיקוד העורף, אך מפני שהמשרד קיבל פניות בנושא מחקלאים ולטובת שמירה על רציפות תפקודית וביטחון המזון, המשרד החליט להסיט תקציבים לייצור מיגוניות.

פיצויים כספיים לחקלאים

ב־29 באוקטובר נקבע שחקלאים בעלי שטחים במרחק של עד שבעה ק"מ מגבול רצועת עזה יזכו לקבל מקדמות לפיצוי על נזק עקיף שנגרם לחקלאות בשל המלחמה. בנוסף, משרד החקלאות, משרד האוצר וועדות הכלכלה והכספים של הכנסת גיבשו מתווה פיצויים ייעודיים לחקלאים שנבדל ממתווה הסיוע לשאר העסקים בעקבות מלחמת "חרבות ברזל". משרד החקלאות הבהיר שהמתווה הייחודי לחקלאים נועד להתחשב בעובדה שהחקלאות שונה מענפים אחרים במשק, מכיוון שזו מבוססת על עונתיות, כך שההוצאות השוטפות נפרסות לאורך השנה.

המתווה כולל ארבעה מסלולים, בהתאם למרחק של המשק מהגבול. בדומה למערכות קודמות, גם כאן נעשה שימוש בחלוקה למסלולים "אדום" ו"ירוק", כאשר במסלול האדום ניתן פיצוי מלא על אובדן הרווח ובמסלול הירוק ניתן פיצוי מהיר לפי נוסחה קבועה מראש וללא הוכחת נזק. בטווח שעד שבעה ק"מ בדרום ועד תשעה ק"מ בצפון הפיצוי ניתן במסלול האדום, בעוד שבטווח שבין 20 ל־40 ק"מ הפיצוי ניתן במסלול הירוק. בטווח שבין לבין נתונה לחקלאי הזכות לבחור בין מסלול אדום למסלול ירוק. מעבר ל־40 הקילומטרים, ניתן פיצוי במתווה מיוחד שמשקלל את שיעור הפגיעה במחזור העסקאות.

אז יש מתווים. מה קורה איתם בפועל? בפועל, הפיצויים עדיין לא הועברו, אלא רק המקדמות לחקלאים שנמצאים במרחק של עד שבעה ק"מ מרצועת עזה. בנוסף, למרות הבטחות משרד החקלאות, הסיוע עדיין לא עוגן בחקיקה.

אז מה עושים? המלצות המרכז להעצמת האזרח:

הזרמת פיצויים: יש להזרים מיידית וללא דיחוי את הפיצויים שהובטחו לחקלאים שנפגעו, לרבות הפעימה השלישית של הפיצויים בעקבות מבצע "מגן וחץ" שהוקפאה בתחילת המלחמה הנוכחית.

כוח עבודה: אם הממשלה תחליט שלא לאפשר לעובדים פלסטינים להיכנס לשטחי ישראל על מנת לעבוד בחקלאות, עליה לקדם באופן מיידי הסכמי מסגרת או תמריצים לעובדים זרים. יש להגדיל אפילו יותר, גם אם באופן זמני, את המכסות לעובדים זרים ולהפחית את אגרות התשלום עבור הבאתם.

סיוע למתנדבים: יש להרחיב באופן משמעותי את מנגנון הסיוע למתנדבים מהחקלאות בהסעות, מזון ואבטחה במידת הצורך והידוק שיתוף הפעולה עם החברה האזרחית. המנגנון שהעמיד המשרד כיום מספיק באופן חלקי בלבד.

הסדרת החקלאות: בטווח הארוך, כדי שאפשר יהיה להתוות מדיניות לענף, יש לקדם חקיקה שתגדיר את מושגי היסוד בחקלאות ותבטיח את מעמדה כמשק בעל חשיבות לאומית.

תוכנית אסטרטגית לביטחון המזון: היות שמדובר בענף שדורש תכנון ארוך־טווח, יש לקדם תכנית לאומית רב־שנתית להבטחת עתודות המזון בשעת חירום.

תמריצים ורגולציה: יש לבחון שינוי בתמריצים הכלכליים בענף החקלאות בהתאם להמלצות ה־OECD ולצמצם תמיכות עקיפות (כמו מכסות ומכסים), לעבור לתמיכות ישירות של מענקים, להפחית את העומס הרגולטורי על החקלאים, לשפר את השקיפות והתחרויות בענף ולחזק את מעמד הצרכן.

מחקר ופיתוח: על המדינה להגדיל את השקעתה ולעודד מחקר ופיתוח חקלאי על מנת להישאר בחזית הטכנולוגיות החקלאיות החדשות ולהתמודד עם אתגרים עתידיים, כמו שינויי האקלים ומצבי חירום.

הון אנושי: על מנת ליצור עתודות הון אנושי לחקלאות, מומלץ להשקיע בחינוך חקלאי ולהעניק תמריצים לחקלאים צעירים.

עוד כתבות

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, העיר הדרומית בארץ פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט