גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבית השקעות קטן בתל אביב: התחזית שניצחה את הענקים של וול סטריט

מי שהסתמך על התחזיות ל-2023 בוול סטריט הפסיד תשואה גבוהה ● האנליסטים אומנם צפו עליות, אבל אחרי פספוס גדול ב-2022 הם נזהרו מאוד, והשוק נסק הרבה מעל לצפי הכי גבוה ● ומי בית ההשקעות הישראלי שבכל זאת פגע?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט. ממש לא מה שצפו התחזיות / צילום: ap, Richard Drew
רצפת המסחר בבורסת וול סטריט. ממש לא מה שצפו התחזיות / צילום: ap, Richard Drew

מדד דאו ג'ונס האמריקאי שבר ביום רביעי השבוע את שיא כל הזמנים שלו, ועקף לראשונה את רמת ה-37 אלף נקודות. מדד 500 S&P ננעל ברמה של 4,707 נקודות, רחוק פחות מ-2% משיא כל הזמנים שלו, שעומד על 4,796 נקודות, ושאליו הגיע בסוף שנת 2021, לאחר שהשלים עלייה של 23% מתחילת השנה.

מה התחזית להמשך? האנליסטים לא צופים שינוי גדול בשוק ב-2024

הטריגר האחרון לעליות אלו היה החלטת הריבית ביום רביעי בארה"ב. אומנם איש לא הופתע מכך שהפדרל ריזרב, הבנק המרכזי, לא העלה את הריבית, אולם הוא סיפק תחזית אופטימית יותר לגבי תוואי הורדות הריבית בהמשך, ושלח את השווקים לעלייה יומית נוספת של כ-1.4%.

 

אבל הנתונים שהזכרנו רחוקים מאוד ממה שהאנליסטים צפו לשנת 2023. בסוף 2022, כשהם סיפקו את תחזיותיהם לוול סטריט בשנה הנוכחית, שמסתיימת בקרוב, הם צפו עלייה שנתית של כ-6% במדד 500 S&P, שבפועל התחזק כאמור ב-23%. הפספוס הזה מגיע לאחר שהאנליסטים טעו לחלוטין גם בתחזית שלהם לשנת 2022, אז צפו בממוצע עלייה של כ-10% ב-500 S&P, אבל המדד דווקא ירד אשתקד ב-20% כמעט, וחתם את השנה הגרועה ביותר שלו בשווקים מאז המשבר הפיננסי של הסאב-פריים בשנת 2008.

כעת מסתיימת לה 2023, ושוב מתברר כאמור, שטעו בגדול מי שקיבלו את החלטות ההשקעה שלהם בעקבות תחזיות האנליסטים, שפספסו את תוצאות האמת בכ-15% בממוצע.

 

עליות אחרי שנה גרועה

לפי הסטטיסטיקה, אחרי שנה גרועה בשווקים מגיעות בדרך־כלל עליות חדות. האנליסטים מכירים מן הסתם את הטענה הזו, אבל הם נזהרו מדי בתחזיותיהם ל-2023, וטעו. אולי הם חששו מדי להיות אופטימיים.

על פי נתונים שפרסמה לפני שנה חברת הביטוח הראל בערוץ הטלגרם שלה, מאז 1929 היו רק ארבע פעמים שבהן מדד S&P 500 ירד במשך שנתיים רצופות.

"מאז 1950, אחרי שנה עם תשואה שלילית, מדד S&P 500 עלה בשנה שאחריה בממוצע ב-15%, וב-80% מהפעמים היו עליות".

בהראל ציינו אז כי דווקא "אחרי שנים עם תשואה חיובית, התשואה בשנה שאחרי הייתה עלייה של 7.1% בממוצע".

משקיעים גדולים כמו וורן באפט וג'ון בוגל חוזרים ואומרים שהניסיון לתזמן את השווקים עקר, ועדיף פשוט להחזיק את המדד לאורך שנים. אבל האנליסטים מנסים לנחש מה יקרה בעתיד. ב"ביזנס אינסיידר" כינו בתחילת השנה את הפספוס הזה "כדור הבדולח השבור של מנהלי ההשקעות".

כך או כך, הבנקים ובתי ההשקעות הגדולים בעולם פרסמו תחזיות בתחילת השנה. גלובס בדק מי צדק, ובעיקר מי טעה.

בתחילת השנה ערך "וול סטריט ג'ורנל" סיכום תחזיות של 23 מוסדות פיננסיים, והתוצאה הייתה שיותר משני שלישים מהכלכלנים העריכו שב-2023 יהיה מיתון בארה"ב, בעקבות העלאות הריבית. רובם גם צפו התכווצות של הכלכלה האמריקאית, שלא התרחשה בפועל, וששוק המניות יסיים את השנה עם "תשואה חיובית קלה".

ממוצע עלייה של 6%

בבלומברג סיכמו תחזיות של 22 אנליסטים, וממוצע התחזיות שם עמד על עלייה של 6% במדד הדגל האמריקאי, S&P 500, לרמה של 4,078 נקודות. התחזית האופטימית ביותר ציינה עלייה של 24%, קרוב למה שקרה לבסוף בפועל, והפסימית ביותר דיברה על ירידה של 11%. "הקונצנזוס בקרב אסטרטגים הוא ששוקי המניות עדיין לא משקפים במלואם את מלוא החולשה הצפויה לכלכלה", אמרו אז האנליסטים. גם ב"גרדיאן" הבריטי ציטטו כלכלנים שדיברו על "שנה סוערת נוספת". אז השנה אולי אכן הייתה סערה בשווקים, אבל מאז תחילת חודש מאי מדד 500 S&P לא ירד מתחת ל-4,100 נקודות.

בבנק הגדול בעולם, ג'יי.פי מורגן, דיברו על כך שבמחצית הראשונה של 2023 "מדד 500 S&P יבחן מחדש את רמות השפל של 2022", כלומר ייפול לרמה של כ-3,577 נקודות. זה לא קרה בשום יום במהלך שנת 2023. מיסלב מטייקה, אסטרטג מניות גלובלי בבנק, אמר לבלומברג כי "הסיכונים שהשוק התמודד עימם השנה לא נעלמו. זה מלחיץ אותי לגבי התחזית, במיוחד במחצית הראשונה".

בדויטשה בנק צפו "צלילה של 25% בשוק המניות (כלומר נפילה לרמה של פחות מ-2,900 נקודות, נ' א') אך התאוששות מלאה עד סוף השנה", כלומר רמה של 3,840 נקודות. השוק לא ירד בתחילת השנה הנוכחית, ולרמה של 2,900 נקודות המדד כמובן לא התקרב השנה בשום שלב. תחזית אחרת שנתנו שם, אופטימית יותר, דיברה על 4,500 נקודות בסוף השנה לאחר אותה נפילה מוקדמת.

במורגן סטנלי דיברו על נפילה במדד לרמות של 3,000 עד 3,300 נקודות במחצית הראשונה, והתאוששות לאחר מכן. על פי בלומברג, האנליסט מייקל וילסון ממורגן סטנלי, פסימיסט קבוע, שדורג שנה קודם לכן בצמרת האנליסטים מטעם Institutional Investor, צפה שמדד S&P 500 ייפול ב-21% כבר ברבעון הראשון. לאחר מכן הוא העריך שתהיה התאוששות והמדד יסיים את השנה ברמה של 3,900 נקודות.

בגולדמן זאקס דיברו בהתחלה על ירידות במחצית הראשונה, ועל התאוששות לקראת סוף השנה, כך שהמדד יסיים מעט גבוה יותר ממה שהתחיל. במספרים, הם נתנו תחזית לסוף השנה לרמה של 3,600 נקודות למדד, ובחודש פברואר העלו אותה ל-4,000 נקודות. גם בבנק אוף אמריקה אמרו שהם "נשארים דוביים בנכסי סיכון", אחרי שהשוק עבר מ"זעזועים של אינפלציה וריבית לזעזועים של מיתון ואשראי".

בבנק השוויצרי EFG, אחד מעשרת הבנקים הפרטיים הבינ"ל המובילים במדינה, סברו שהשווקים המתעוררים יעלו יותר מאשר השוק האמריקאי. גם זה לא קרה: מדד האנג סנג בהונג קונג איבד כ-20% מערכו ובורסת שנחאי ירדה גם היא ביותר מ-10%.

כמובן, גם כלכלנים שעוסקים בניתוח טכני טעו למכביר. למשל, אחד מהם אמר בחודש ינואר שאין מגמת עלייה בשוק, ושהסיכון גבוה. הוא דיבר על "רמת התנגדות של 4,000 נקודות" שאותה "השוק יתקשה לעבור", ולדעתו השווקים היו ב"מלכודת דבש". אלא שמי שהקשיב לאותו מנתח טכני לא ליקק השנה דבש.

פספוסים גם במאקרו

גם תחזיות המאקרו לא היו טובות יותר, ופספסו את מה שקרה בפועל. ענקית ההשקעות שרודרס צפתה מיתון כבר בתחילת שנת 2023, עם ירידה של 1% בתמ"ג של ארה"ב וזינוק בשיעור האבטלה ל-7%. גם זה לא קרה: האבטלה בארה"ב עומדת כעת על כ-3.7% והתמ"ג במדינה עולה ביותר מ-1%.

גם ג'ייסון פורמן מאוניברסיטת הרווארד, שנחשב לאחד מהמאקרו-כלכלנים הבולטים בארה"ב, העביר הרצאה בבנק ישראל, ואמר כי ההסתברות לנחיתה רכה עומדת על 9% בלבד, וכי בעיניו התרחיש הסביר הוא סטגפלציה - קיפאון כלכלי עם אינפלציה, שבמסגרתו האבטלה תעלה מעל ל-4.5% והאינפלציה לא תרד מתחת ל-3%. נכון להיום, האינפלציה בארה"ב עומדת על 3.1% בלבד. האבטלה כאמור בהחלט נמוכה יותר.

אל המקום הראשון מבין התחזיות בעולם הגיעה התחזית השנייה של דויטשה בנק, שלפיה מדד S&P 500 האמריקאי יסיים את השנה ברמה של 4,500 נקודות, אבל זה יגיע, הם הזהירו, אחרי נפילה של 25% בשוק. כלומר, הם העריכה שהמדד יירד ל-3,375 נקודות לפני שיגיע ליעד בסוף השנה. גם זה כמובן לא קרה בפועל.

את המקום השני תופס בנק ההשקעות אופנהיימר. מנגד, את הציון הגרוע ביותר מקבלים ברקליס, וגם הבנקים UBS, מורגן סטנלי וסיטיבנק.

הסיבה לכישלון התחזיות

ההסבר לפספוסים הוא שהאנליסטים מושפעים בסופו של דבר ממצב הרוח הכללי בשווקים. כשהאופוריה הייתה בעיצומה בסוף 2021, הם הניחו שהעליות יימשכו גם ב-2022, ואחרי הירידות בפועל אשתקד, הם חשבו אומנם שיגיעו עליות בשנת 2023, אבל לא האמינו שהן יהיו כה משמעותיות.

מי שהזהיר את המשקיעים לפני שנה מפני הסתמכות יתר על תחזיות, גם מפני אלו שלו, הוא רונן מנחם, הכלכלן הראשי בבנק מזרחי טפחות.

 

כעת הוא אומר לגלובס כי "2023 המסתיימת מהווה אולי את ההוכחה הטובה ביותר לקושי להסתמך על תחזיות, על אף היותן כלי עבודה בסיסי. כך, הגורמים שהשפיעו על כלכלת ישראל, החקיקה המשפטית והמלחמה, כלל לא הובאו בחשבון. ואלו הם סוג של שני ברבורים שחורים, האויב האולטימטיבי של כל תחזית.

רונן מנחם,  כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות / צילום: בנק מזרחי טפחות

"בארה"ב החל השוק עם ירידות, אך זינק ברבעון השני ואחר כך שב לרדת. תנודתיות תוך-שנתית כה חדה מקשה על מתן תחזיות שנתיות כמובן. יוצא שכל אחד 'צודק' בנקודת זמן מסוימת.

"דווקא משבר הבנקים במרץ שימש קטליזטור לעליית מניות הטכנולוגיה, ואיש לא הביא בחשבון את קדחת 'שבע המופלאות', אותן מניות מגה-טק, כמו אנבידיה, טסלה, מטא, גוגל, אפל ודומותיהן, שרשמו עליות חדות".

עוד אומר מנחם, "הדוגמה הכי טובה לדעתי היא סין. כולם הסכימו שפתיחת כל השווקים והגבולות במדינת הענק תקפיץ את הכלכלה העולמית. זה קרה פתאום בתחילת השנה, אבל סין מתקשה לספק את הסחורה. מי חשב שדווקא האינפלציה ביפן תהיה גבוהה יותר?

"בסופו של יום, 2023 עומדת להסתיים. הריבית עלתה, האינפלציה לא ירדה מספיק ובכל זאת האבטלה לא גדלה, השוק לא צנח (S&P 500 עולה משמעותית) ומיתון לא קרה. תחזיות רבות התבדו".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"