סיבוב הפרסה של סמוטריץ': הצו להחזרת "מס הסוכר" פורסם בטעות

סמוטריץ אמר כי החזרת המס, אם תתרחש, תהיה בהידברות עם רה"מ והסיעות החרדיות • על־פי הערכת רשות המסים, ההכנסות לקופה הציבורית מהמס החדש, אם היה העובר, היו כ-660 מיליון שקל בשנה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר היום (ב') שהצו שפורסם ביום שישי לפיו המס על משקאות ממותקים עתירי-סוכר יוחזר - פורסם בטעות. עוד הוא אומר ש"אם ירצו להחזיר את המס לקראת תקציב 2024 - זה יהיה בהידברות עם רה"מ והסיעות החרדיות".

הודעת שר האוצר היום מגיעה לאחר שביום שישי, זמן קצר לפני כניסת השבת, פרסם משרד האוצר טיוטת צו שמחדשת את רוב מס הסוכר שנחקק בממשלה הקודמת ובוטל בתחילת כהונתה של הנוכחית.

בלעדי | "חלומות של פקידים, זה לא יקרה": בהסתדרות מגיבים לראשונה לכוונה לפגוע בקרנות ההשתלמות
● בלעדי | ללא אנשי מקצוע: רגב רוצה להעביר חצי מיליארד שקל לחדרה. באוצר בולמים

מס משקאות ממותקים, כולל משקאות דיאט המקורי, הוחל בינואר 2022 על ידי הממשלה הקודמת והתקבל כצעד אנטי-חרדי. בשל כך, בהסכמים הקואליציוניים שהקימו את הממשלה ה-37 הוחלט שהמס יבוטל, והוא אכן בוטל במרץ 2023 בצו עד תחילת 2024.

השינוי העיקרי בין טיוטת המס בשישי למס המקורי הוא שבעבר הוטל המס, באופן מופחת, גם על משקאות "דיאט", ואילו בחקיקה שפרסמו באוצר, הטלת מס היא על משקאות עתירי סוכר בלבד.

כעת, כשהוצאות המלחמה דורשות קיצוצים נרחבים והעלאות מיסים - משרד האוצר פרסם צו מעודכן שמחזיר את חלק הארי של המס החל מ-2024. אך כעת שר האוצר חוזר בו ואומר שהצו המקורי המבטל את המס יוארך, והחזרה שלו תהיה במסגרת תקציב 2024, תוך הידברות עם שאר סיעות הקואליציה השלטת.

על־פי הערכת רשות המסים, ההכנסות לקופה הציבורית מהמס החדש, אם היה עובר, היו כ-660 מיליון שקל בשנה - מתחת להכנסות של 800 מיליון שקל בשנה שנבעו בפועל מהטלת המס הקודם (כולל משקאות דיאט), אך משמעותית מעל ההערכה הקודמת של 380 מיליון שקל, שהוערכה לפני הטלת המס בפעם הקודמת.