גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"זה הזמן לקנות": מנהל ההשקעות שמשוכנע שבורסת תל אביב בדרך לראלי

יאיר שני, מנכ"ל סיגמא, צופה כי הבורסה המקומית תזנק ב־2024 בכ־20% ותצמצם את הפער מול וול סטריט ● הוא ממליץ לקבע את תשואות האג"ח לתקופה ארוכה כי "מי שיחכה יפספס את ההזדמנות", קורא להוציא את הכסף מהפיקדונות ומזהיר מחשיפה גבוהה לדולר

יאיר שני, מנכ''ל סיגמא / צילום: סיגמא
יאיר שני, מנכ''ל סיגמא / צילום: סיגמא

הגופים המוסדיים ובתי ההשקעות הגדולים בישראל העבירו בשנים האחרונות את עיקר השקעותיהם לחו"ל. ההבנה היא שהבורסה בתל אביב היא שוק קטן, שניצב במרכזו של אזור עם מתיחות גאו־פוליטית מובנת, וקיטוב פוליטי קיצוני שהתבטא במחלוקת סביב הרפורמה המשפטית בשנה האחרונה שהביאה גם לטלטלה כלכלית בישראל.

קומפיוג'ן חתמה על עסקה עם ענקית תרופות, והמניה מזנקת בחדות
דווקא במדינה במיתון עמוק: הבורסה שהציגה השנה את התשואה הגבוהה בעולם

האסטרטגיה הזו עבדה מצוין בשנת 2023. בארה"ב מדד ה־S&P 500 עלה בכ־23% מתחילת השנה והנאסד"ק זינק ב־42%. גם באירופה הייתה שנה טובה למשקיעים כאשר הדאקס הגרמני זינק ביותר מ־20% לשיא כל הזמנים. לעומתם, הבורסה בתל אביב דשדשה הרחק מאחור והמדד המוביל, ת"א 35, עלה עד כה רק ב־1.2%.

האם בשנה הקרובה בורסת תל אביב תצמצם את הפער? אם תשאלו את סיגמא - כן. בית ההשקעות הקטן מבית סיגמא־קלאריטי נקט עד לאחרונה גישה דומה לזו של המתחרים הגדולים, אבל כעת, לקראת סוף השנה, הוא שינה כיוון בחדות ונותן משקל הרבה יותר גדול לשוק הישראלי - 50%. לצורך ההשוואה, בחלק מהמתחרים בשוק, נותנים משקל של כ־70% ויותר לחו"ל. "יש פוטנציאל גדול לעלייה דו־ספרתית בבורסה המקומית ב־2024 - 15%־20% בקלות", אומר המנכ"ל יאיר שני בשיחה עם גלובס. "הבורסה המקומית פתחה פער שלילי מול השווקים בחו"ל וכשהמחירים זולים ויש הזדמנות, צריך לקנות. ולא משנה מה הסיבות שהובילו לירידות".

 

לדבריו, "הבורסה תמיד מסתכלת קדימה. כשהאירוע בעזה ייגמר הוא יפגוש עולם כלכלי של ריבית יורדת ומדינה עם סיכון ביטחוני קטן משהיה, כי צד אחד במשוואה ייעלם. במילים אחרות, פרמיית הסיכון של ישראל צריכה לרדת אחרי המלחמה". שני מזכיר שישראל נכנסה למלחמה עם רמת חוב נמוכה ומצב כלכלי חזק יחסית: "הכלכלה יכולה לצלוח גם גירעון של 5%־6%. משקיעים מתוחכמים אוספים כיום סחורה".

הסקטורים המומלצים: בנקים ונדל"ן

האופטימיות לגבי עתיד הכלכלה המקומית משתקפת במדדי הבורסה. בשלושת השבועות הראשונים של המלחמה, מדד תל אביב 35 השלים נפילה של 12%, אבל מאז הוא התאושש בעקביות וקיזז ביום שני את כל הירידות של תקופת המלחמה.

אילו סקטורים יעבדו טוב עבור המשקיעים?
"קודם כל הבנקים, שצריכים לעלות", אומר שני. "הם נסחרים במכפילי הון נמוכים וגם אם לא יחזרו להשיג תשואות גבוהות על ההון כבעבר, וירידת הריבית תפגע בתוצאותיהם, הם עדיין יציגו תשואה מרשימה על ההון של 11%־14%.

"בנוסף, סקטור הנדל"ן כבוי כעת לגמרי, אבל הוא יחזור. יש על התחום עכשיו סימן שאלה גדול מאוד לכאורה, אבל בסוף יצטרכו למצוא פועלים, פלסטינים או זרים. אנשים צריכים דירות. מעבר לכך, סקטור הנדל"ן הוא סקטור ש'חי' מהריבית כי הוא ממונף. כשהיא גבוהה זה פוגע בחברות, ולכן ירידת ריבית תסייע לתחום להתאושש, בוודאי כשלוקחים בחשבון שבעקבות גילויי האנטישמיות האחרונים יהיה גל עלייה מחו"ל. אנשים ירצו לגור בארץ או לפחות לקנות כאן דירה שתהיה להם למקרה הצורך".

 

שני גם רואה בסקטור הגז והנפט בארץ וגם בעולם תחום אטרקטיבי. "המכפילים נמוכים והחברות נותנות תשואות דיבידנד יפות", הוא אומר. "העולם צומח ולכן, לצערנו, הצריכה של חומרים מזהמים הולכת לגדול". הוא מסמן גם את תחום האנרגיות המתחדשות כהשקעה משתלמת - ולדבריו לא מדובר בסתירה. "תחום האנרגיה החליפית, ובפרט מניות מובילות כמו סולאראדג', נפגעו חזק מאוד מעליית הריבית ומירידה בביקושים באירופה. נושא הריבית קריטי, כשהיא תרד זה ייתן תמריץ להשקיע שם ולכן זה סקטור מאוד מעניין".

וכמובן שאי אפשר בלי תחום הטכנולוגיה, "אבל צריך להיות סלקטיביים כיוון שהמניות בענף כבר רצו קדימה, בטח בתחום הבינה המלאכותית. הטכנולוגיה מניעה את העולם, אבל צריך לראות איפה המחירים יצאו מפרופורציה ולהיזהר שם".

הסיבה שזה בדיוק הזמן להשקיע בארץ

כשאנחנו שואלים את שני איך כדאי לחלק את תיק ההשקעות הוא משיב: "משקיע סולידי נחשב אצלנו לכזה שמחלק את התיק ל־80% אג"ח (מהם כ־70% באג"ח קונצרני והיתרה בממשלתי) ו־20% מניות, בעוד לקוח אגרסיבי מוגדר ככזה שפועל בעיקר במניות.

"בתיק המניות אנחנו נמצאים כיום בחשיפה שהיא קרובה למלאה, למרות שאנחנו אחרי עליות מאוד חדות בארה"ב, מאחר וירידת הריבית עוד לפנינו. עם זאת, מדדי ה־S&P 500 והנאסד"ק מתקרבים לרמות השיא של סוף 2021 ותחילת 2022. ההתאוששות השנה הייתה מוצדקת, אבל הראלי היה אגרסיבי וסביר שבשנה הבאה נראה עליות מתונות בארה"ב ועליות חדות יותר בישראל. לכן אנחנו מחלקים את התיק חצי חו"ל, בעיקר ארה"ב וחצי ישראל".

"להוציא כסף מפיקדונות וקרנות כספיות"

סביבת הריבית הגבוהה שכנעה השנה לא מעט משקיעים לשים את כספם באפיקים הסולדיים ביותר, בדגש על אגרות חוב ממשלתיות. אבל שני מזכיר שלא מדובר במגמה שצפויה להישאר עוד זמן רב. "השוק אופטימי מדי. הוא מתמחר 6 הורדות ריבית, בארה"ב וגם בארץ, זה מאוד אגרסיבי בתוך קצת יותר משנה. אם זה לא יתממש, השוק יצטרך להתאים את עצמו לפחות הורדות ריבית וזה יפגע בתשואות. נכון לעכשיו המח"מ (משך חיים ממוצע. נ"א) שלנו הוא 3־3.5 שנים.

"התשואות יפות בשוק הקונצרני (כ־4.5% בממשלתי ויותר מ־5% בקונצרני), אבל מאחר שהריבית תרד זה לא יימשך להרבה זמן ולכן יש פה הזדמנות גדולה לציבור לקבע תשואות גבוהות לתקופה ארוכה. מי שיחכה עוד שנה כבר יפספס אותן. לכן, עכשיו זה הזמן להוציא כסף מפיקדונות וקרנות כספיות ולנצל את התשואות המאוד גבוהות באג"ח, שלא יהיו כאן עוד שנה. בתחום הקונצרני אפשר גם להאריך מח"מ, להחזיק אותן עד לפדיון ולקבל אפילו 6%".

מה באשר לשוק המט"ח?
"תחום המט"ח זו שאלה ששואלים אותי עליה כבר 28 שנים, ואף פעם אין עליה תשובה טובה. יש כאן סיכון גדול ולכן אני בתפיסה שמשקיע ישראלי לא צריך בכלל להמר על כיוון המט"ח. אם לא יהיו עוד אירועים חריגים במלחמה, השקל צריך להתחזק. אולי לא לרמות של 3.2 שקלים לדולר אבל גם אם הוא יתחזק ל־3.3 או אפילו 3.4 שקלים, מי שחשופים למט"ח יפסידו הרבה כסף על ההשקעות בחו"ל. כדאי לשים לפחות חצי מהכסף במסלולים מוגני מט"ח".

עוד כתבות

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; וולוו: זינוק חד במכירות המכוניות החשמליות

הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר לב-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

פגיעה ישירה של כטב"ם באזור מטולה; צה"ל תקף בלבנון

חיזבאללה שיגר כטב"ם נפץ לעבר מטולה, לאחר שחיל האוויר ביצע תקיפה מסיבית של כוח רדואן • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • דיווח: שורת מדינות מגלות פתיחות להקמת כוח שמירת שלום ערבי • צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח; מקור בחמאס לאל-מיאדין: "נוטים להפסיק את המשא-ומתן" • עדכונים בולטים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

ווישור / צילום: רמי זרנגר

רגע לפני האסיפה: בנו של מייסד איילון עוקץ את העסקה עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה