איך מכניסים קיבוץ לתוך יישוב קיים: מפוני כרם שלום עוברים לאשלים

קיבוץ כרם שלום מונה פחות מ־50 משפחות, ורובן יעברו בקרוב ליישוב הקהילתי אשלים במועצה האזורית רמת נגב • חלקן יגורו במגורי סטודנטים וחלקם במבנים יבילים, התושבים מקווים שיוכלו לחזור למקורות הפרנסה

הצבת מבנה יביל ברמת נגב, עבור בית הספר / צילום: מועצה אזורית רמת הנגב
הצבת מבנה יביל ברמת נגב, עבור בית הספר / צילום: מועצה אזורית רמת הנגב

בבתי סטודנטים, בדירות שכורות ובמבנים יבילים - מפוני כרם שלום עתידים להיקלט בשבוע הבא ביישוב הקהילתי אשלים במועצה האזורית רמת הנגב לאחר שהתקבל האישור הרשמי ממנהלת תקומה לפתרון.

בפגישה האחרונה שהתקיימה בנושא וכללה את נציגי כרם שלום ומזכיר אשלים, את נציגי מינהלת תקומה, וראשי המועצות האזוריות רמת נגב (הקולטים) ואשכול (המפונים), סוכמו מרבית הפרטים הנוגעים לקליטת התושבים.

מהעוטף לרחוב הרצל בתל אביב: קיבוץ רעים עובר לשני מגדלים
למפונים מהצפון נמאס מבתי המלון. מה האופציות שלהם?

בכרם שלום ישנן 47 משפחות, ורובן יעברו לאשלים. על פי התכנון, למעלה ממחצית מן המפונים מכרם שלום צפויים להתגורר ב־26 מבתי כפר הסטודנטים שבהם שכנו עד כה מתנדבי שנת שירות של עמותת איילים. עשר משפחות נוספות יתגוררו בדירות שכורות ביישוב, ועשר אחרות צפויות להתגורר במבנים יבילים שעתידים לקום בתקופה הקרובה.

במינהלת תקומה ציינו כי התקצוב של המבנים והחיבור שלהם לתשתיות היישוב ייעשה על ידה, וכך גם ההתקשרות עם הקבלנים, הרכישה של המבנים והמשא ומתן ביחס לכך. כן ציינו שם שההחלטות הנוגעות לאופי הקליטה נעשות כולן בתיאום התושבים המפונים.

מבחינת המועצה האזורית רמת נגב, מכל מקום, העניין סגור. במועצה ובקיבוץ כרם שלום מעריכים שמשפחות ראשונות יוכלו להיקלט כבר בשבועיים הקרובים, לפחות במבני הקבע שכבר בנויים שם. באשלים כבר הכינו את התשתית לקליטת התושבים עוד לפני שהמסלולים הביורוקרטיים אושרו במוסדות המדינה. אשר למבנים היבילים - במינהלת תקומה אופטימיים פחות ומדברים על החודשים הקרובים.

500 תלמידים צריכים כיתות

ברמת נגב הקצו בינתיים גן ילדים עבור ילדי המפונים באשלים, וכן מבנה קהילה ששימש מאז תחילת המלחמה כמוקד התרעננות ללוחמים המשרתים בקרבת מקום, ובהמשך כאתר לאגירת תרומות מסוגים שונים, והוכשר בינתיים לטובת התושבים החדשים. זאת, מתוך רצון לאפשר לאנשי כרם שלום להוסיף ולהתנהל כיחידה אחת.

"כשקהילה נשארת יחד זה תומך באנשים שבה. כשמתפרסים לכל עבר התחושה של הפליטות והארעיות גדלה", אומר ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת נגב. בהתאם לכך, אמרו גם באשלים, נדרשת רגישות רבה להליך הקליטה של קהילה בתוך קהילה.

ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת נגב / צילום: רפאל נוסטרטי
 ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת נגב / צילום: רפאל נוסטרטי

מפוני כרם שלום מצפים מאוד למעבר, שהם מקווים שייתן להם קצת תחושה של בית. "זה שלב משמעותי בשיקום שלנו כמשפחות וכקהילה", מספרת גאולה רבי, מפונה מכרם שלום ודוברת היישוב.

"זה לא הולך להיות פשוט כי זה מקום חדש, הבתים קטנים ונהיה מפוזרים בין היישוב לכפר הסטודנטים, אבל לכל משפחה יהיה בית ומטבח ואפשרות לחיות חיי משפחה, וזה שונה מאוד ממלון".

לדברי רבי, המינהלת עתידה לצייד את הבתים של המפונים בכל מה שדרוש להם, כך שהאבזור לא אמור להיות בעיה. "גם גיאוגרפית נהיה יותר קרובים לכרם שלום שזה משמח, וגם יותר קרובים למרכז", היא אומרת. כרגע הם במלון באילת, שרחוקה ממקורות הפרנסה. מרבית המפונים מן הקיבוץ אינם עובדים כרגע, וזה שלב חשוב בשיקום של התושבים. בלי עבודה, אומרים שם, קשה למצוא סיבות לקום בבוקר. עכשיו, מקווים, יוכל גם ההיבט הזה להסתדר.

"הרגשות מעורבים, אבל מה שנותן לנו את הכוח זה היחד שלנו כקהילה - וגם הידיעה שזה עוד שלב בדרך הביתה. זו הצוואה של הנופלים שלנו, חברי כיתת הכוננות, שהגנו עלינו כדי שנוכל לחיות. אנחנו ממש מרגישים אותם".

ברמת נגב ישנם כעת מפונים מ־28 יישובים שונים, מתשע רשויות שונות. זה נגרם כמובן גם כתוצאה מהכאוס של הימים הראשונים, ומהזמן שלקח למדינה להיכנס לעניינים. מפונים רבים החלו להגיע למועצה באופן עצמאי כבר בימים הראשונים ללחימה, לא רק במסגרת הפינויים המדינתיים, ורבים מהם נותרו בה מאז.

מבין המפונים ברמת נגב נמנים גם 500 תלמידים, אשר עתידים להיקלט בבתי הספר משאבים וצין, וכן בבית הספר התיכון רמת נגב. לצורך קליטתם נוספו לבתי הספר במועצה מבנים יבילים, שכן הצפי הוא שחלק ניכר מן התלמידים יישארו במסגרות עד סוך שנת הלימודים הנוכחית. במקביל פועלים שם להבאת תקנים נוספים לאנשי הוראה וטיפול.

רכש של 140 מבנים יבילים ב־100 מיליון שקל

"חובתנו המוסרית היא קליטת המפונים וסיוע בכל צרכיהם, וכך אנחנו פועלים ללא הפסקה החל מהשבת השחורה לפני חודשיים", מסר דורון. "לשילוב התלמידים המפונים במערכת החינוך שלנו יש חשיבות גדולה כחלק משמירה על שגרה בריאה וחוסן נפשי של הילדים והוריהם. הוספת הכיתות לבתי הספר הינה רק מרכיב אחד מכל התהליך אך מדובר במהלך חשוב שמסייע בקליטה המסיבית של מאות התלמידים".

כפי שפורסם, אנשי כרם שלום אינם היחידים שידורו במבנים יבילים בתקופה שתחלוף עד שיוכלו לשוב לבתיהם. מינהלת תקומת אישרה רכש של 140 מבנים יבילים ו־140 ממ"דים, בעלות המסתכמת, לטענת המינהלת, בכ־100 מיליון שקל. רכש זה נעשה במסגרת פעימה שנייה של הזמנות מבנים יבילים, כאשר בשלב הזה עתידים להירכש גם מבני קבע מבטון שיוכלו לשמש בשלב ראשון כבתים למפונים, ולאחר שישובו לבתיהם, ישרתו את הקהילות הקולטות אותם.

הקליטה של אנשי כרם שלום מתווספת לתוכניות שפורסמו כבר בגלובס אשר למפוני ניר עוז המתוכננים להיקלט בכרמי גת, לזו של מפוני רעים, המתוכננת לבנייני מגורים בתל אביב, ולזו של מפוני כפר עזה - העתידים, אישרו במינהלת תקומה, להתפרש בין שפיים להרצליה, בשכונה הסמוכה לאוניברסיטת רייכמן. במינהלת רואים בזה אזור אחד. בנוסף, ישנה התקדמות לעבר קליטה של מפוני חולית בקיבוץ רביבים, אולם זה טרם אושר.