מנכ"לית בלקרוק ישראל ענת לוין: "חצי מהעולם הולך לקלפי ב-2024, ואנחנו צריכים להתרגל לסדר כלכלי חדש"

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס העריכה לוין כי האינפלציה תהיה גבוהה יותר וארוכה יותר ממה שהשווקים צופים היום • "אין יותר צמיחה גבוהה בלי מחיר של אינפלציה. נגמר הקסם הזה"

העולם נמצא בדרך להרחבות פיסקאליות, מה שאומר שהאינפלציה תהיה גבוהה יותר, לזמן ארוך יותר ממה שהשווקים מעריכים היום - כך העריכה ענת לוין, מנכ"לית בלקרוק ישראל, בשיחה עם עורך שוק ההון בגלובס, שי שלו, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס.

לוין, ששימשה בעברה בתפקיד מנכ"לית חברת הביטוח מגדל וכיהנה בתפקידי מפתח אחרים במערכת הפיננסית, העריכה כי השווקים אופטימיים מדי בכל הנוגע להורדות הריבית, וכשמסתכלים על 2024, צריך להיזהר מהמחשבה שנחזור מהר לריבית אפס.

לוין כאמור, עומדת כיום בראש השלוחה הישראלית של בלקרוק, חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם שמנהלת מעל ל-9 טריליון דולר בנכסים. 

ועידת ישראל | הנגיד קורא לבצע שינויים בתקציב ועוקץ את שר האוצר: "השווקים מסתכלים עלינו, הם רוצים לראות אחריות"
ועידת ישראל | מנכ"ל הפניקס, אייל בן סימון: "כלכלה חזקה תלויה בשיתוף עמוק יותר של המגזר העסקי בכל שלבי ההחלטות"
ועידת ישראל | יו"ר בנק הפועלים, ראובן קרופיק: "תקציב המדינה לא נבנה על סמך רציונל כלכלי אלא אינטרס פוליטי"

אנחנו חודשיים וחצי במלחמה מרה שתהיה לה השפעה על התוצר, על הצמיחה ועל הגירעון, ועדיין שוק המניות הישראלי, שירד ב-10% בתחילת המלחמה, תיקן את כל הירידה. איך זה קרה?
"בתחילת המלחמה כולנו, כמדינה וכפרטים, היינו בהלם. כשאתה ב'שוק', לוקח לך זמן להתאושש. אבל כשאני נוסעת בכבישים כיום, אני רואה כבר את הפקקים. ועדיין, קורה גם משהו בכל העולם. לעולם היו פחדים אחרים עם מקרי האלימות הגבוהים בעשורים האחרונים, והיה חשש שמחירי הסחורות יעלו".

אבל בהדרגה, אומרת לוין, כשבשווקים "רואים שהריביות בעולם לא יעלו כמו שעלו בשנה שעברה, אז השווקים הפיננסיים עדיין חוששים - אבל הם יותר רגועים. יש תופעות כאלה ברמה הגלובלית. אנחנו רואים התחלה של יציאת כסף מהקרנות הכספיות ברחבי העולם. אני מציעה שנקשיב לדברי המפקח על הבנקים דני חחיאשווילי, שיש עדיין 'ערפל גבוה'. גם פשיטות הרגל בישראל במגמת עלייה".

ממה נובעת האופטימיות של המשקיעים?
"השקעות הן תקווה. אי-אפשר להשקיע מתוך פחד והתכנסות. תקווה היא הבסיס של עולם ההשקעות". 

"להתרגל לעולם של ריבית גבוהה" 

השנה שמסתיימת כיום הייתה מאוד תנודתית בשווקים, אבל בסיומה בסך-הכול התשואות טובות, בעיקר למי שהשקיע בחו"ל. מדדי וול סטריט רשמו תשואות של 20% ו-40% אפילו. מה את לוקח מהשנה הזו?
"קודם כל את התנודתיות. כולנו שכחנו את חודש מרץ השנה. 2023 הייתה רכבת הרים של תנודתיות. לפני חודש וחצי תשואות האג"ח הארוכות של ממשלת ארה"ב עמדו על 5%, עכשיו הן סביב 4%. התנודתיות של האג"ח הייתה השנה גבוהה יותר מזו של המניות.

"דבר שני הוא הגיאופוליטיקה. בסיום השנה מתחילים לראות את העולם נערך בגושים שונים. הגיאופוליטיקה משפיעה מאוד על ההשקעות. היא מתחילה לגרום לנו לשאול את עצמנו 'איך מרוויחים מזה?'.

"דבר אחרון זה חזרתו של המזומן עם התשואה ואג"ח שאפשר להשקיע בה. כלומר: החזרה של אלטרנטיבת ההשקעה היא הסיפור של 2023".

מה דעתך לגבי "שבע המופלאות" - כלומר מניות הטק הגדולות בוול סטריט, בהן אפל, גוגל, טסלה וכו'? הן היוו את עיקר העליות במדדי המניות של וול סטריט.
"הן היוו 70% מהעליות במדדים הגדולים. אבל שכחנו שב-2022 המניות האלה ירדו. ב-2018 אנחנו זוכרים את מניות ה-FAANG (פייסבוק, אמזון, אפל, נטפליקס וגוגל). זה היה לפני שהצטרפו אליהן אנבידיה ודומותיה.

"הבינה המלאכותית (ה-AI) מלהיבה את המשקיעים, ובצדק גדול. חברות הטכנולוגיה ידעו לאסוף את הדיבידנד מהשינוי העמוק שהולך לעבור בכל התעשיות כמעט.

"גם נושא הריבית הגבוהה משפיע. כשיש ריבית גבוהה לחברות ההייטק, שהן עתירות מזומנים, נוצר מקור הכנסה שהן לא רגילות אליו. בעולם של ריבית גבוהה אתה תמיד חושב להשקיע בטכנולוגיה שמראה צמיחה יותר גבוהה מהריבית. צריך להתרגל לעולם של ריבית גבוהה".

מה יקרה למניות ה-AI בשנת 2024?
"בהשקעות השאלה היא אלטרנטיבה. האם ה-AI יהיה גם ב-2024? בוודאי". 

"סדר כלכלי חדש" 

איפה בבלקרוק רואים את הזדמנויות ההשקעה הגדולות ב-2024?
"זו תהיה שנה מאוד פוליטית. חצי מהעולם הולך לקלפי ב-2024. ההשפעות של זה יושבות על סדר כלכלי חדש שאנחנו צריכים להתרגל אליו. גיאופוליטיקה שהתחילה בקורונה מתגלגלת לתוך 2024. כשמסתכלים לתוך השנה, אנחנו בהחלט חושבים שנצטרך לשים לב לעניין הזה, של הסדר הכלכלי החדש. אין יותר את הקסם של צמיחה גבוהה בלי מחיר אינפלציוני. אנחנו צריכים להתרגל לעולם שבו נחיה עם צמיחה יותר נמוכה בריביות יותר גבוהות. צריך להתמודד כלכלית עם עולם כזה. צריך לחשוב אחרת על ה-60/40 של התיק, על סקטורים ואיך מתמחרים מניות".

לדברי לוין, "העולם שידענו להסתכל עליו במשך כמעט 20 שנה - של צמיחה גבוהה בלי מחיר אינפלציוני - נגמר. כשמסתכלים על התמונה היותר רחבה, אנחנו עולים למעלה ועדיין יוצאים מהבור של הקורונה. בסוף ארה"ב תצמח בשנת 2024 פחות ממה שצמחה לפני הקורונה. אירופה תצמח אולי בכ-1%, כשלפני הקורונה היא הייתה בשיעור צמיחה כפול. אנחנו צופים עולם עם צמיחה יותר חלשה, כי ישנם המון שינויים מבניים שאנחנו פוגשים".

מה השינויים המבניים?
"האחד הוא השינוי בכוח העבודה. ישנן המון מגבלות ייצור, כמו כוח העבודה המזדקן. כשמסתכלים מה קורה לשכר בארה"ב, רואים שהוא ממשיך לעלות. זאת אומרת שמגבלות הייצור האלה מחייבות לחשוב אחרת על אינפלציה וריביות. הן מחייבות אותנו לחשוב אחרת על בניית תיקי השקעות. צריכים להיות הרבה יותר אקטיביים. אף אנליסט לא יודע איך ייראה מבנה ירידת הריבית. לכן המלצות האנליסטים כיום מפוזרות כמו שלא היו ב-20 השנים האחרונות". 

הנרטיב של ההשקעה

אילו סקטורים מסמנים בבלקרוק כאטרקטיביים בשנה החדשה?
"דיברתי על מגה-טרנדס כמו הזדקנות האוכלוסייה, ה-AI או העתיד של העולם הפיננסי שהולך לעבור דרמה של שינוי בשני העשורים הקרובים. כמובן יש גם את הניסיון של העולם להציל את עצמו מהתחממות.

"בכל השקעה שעושים, חייבים להסתכל איך היא קשורה לנרטיב של ההשקעה עצמו, כשבתוכו צריך לראות את התת-סעיפים. למשל כשבודקים האם צריך להשקיע בדרום אמריקה כי יש לה עתודות ליתיום, או במקסיקו בשל המחסור בכוח-אדם (בארה"ב) שאולי יעזור לכלכלה שלה. הודו עשתה שינויים אדירים באשראי שלה. יש את העולם של ביטחון הסייבר. תקציבי הבריאות, כשמדינות יצטרכו להוציא יותר כסף על תשלומי ריבית, זה אומר שההוצאות האזרחיות יירדו, והוצאות הבריאות יתייקרו.

"צריך לחשוב על הסיפור הגדול יותר ואז להבחין בטרנדים ששווה לדבר עליהם. העולם נמצא בכיוון אחד של הרחבה פיסקאלית, מה שאומר שנהיה עם אינפלציה יותר גבוהה ליותר זמן. כשמסתכלים לתוך 2024, צריכים להיזהר מהמחשבה שנחזור מהר לריבית אפס. ההגעה של הבנקים המרכזיים לאינפלציה של 2% תיקח להם יותר משנה. הם ירצו לשמור על האמינות שלהם. זה אומר שקצב הורדות הריבית יהיה יותר נמוך ממה שהשוק חוזה. כל הזמן יבדקו איך הוא משפיע על חברות ממונפות במשק, ואיך לא יורדים על האטה.

"אנחנו צריכים ללמוד לחיות עם ריבית יותר גבוהה גם בהשקעות שמבצעים במניות. אני זוכרת שהשקענו בעולם שבו התשואה הריאלית עמדה על 3.5%. ועשינו אז השקעות נהדרות במניות. רק צריך לדעת אילו מניות ובאילו סקטורים".

עד כמה עלייה בפרמיית הסיכון של ישראל מרתיעה משקיעים זרים?
"משקיעים אוהבים יציבות. למה השווקים עלו? כי אנחנו נכנסים לנורמליזציה מסוימת שבה אנחנו יודעים לקרוא ולהבין. אף אחד מאיתנו לא יודע להבין איך האירועים שלנו בישראל יסתיימו. ישראל עוד לא משדרת את זה. אבל בתחזית שלנו אנחנו אומרים לכל המשקיעים בכל העולם לצאת מחוץ ל-home base שלהם, מחוץ לשווקים שלהם. כי כשמסתכלים על המגה-טרנדים, אתה לא מוצא אותם רק בשוק אחד. כשאתה מחפש מגה-טרנד של תפיסת פליטות פחמן, לא תמצא אותו בישראל. משקיעים בכל העולם צריכים וייצאו בשנה הקרובה מחוץ ל-home base שלהם". 

*** גילוי מלא: ועידת ישראל לעסקים נערכת בשיתוף בנק הפועלים והפניקס, בחסות מטא, שופרסל, בז"ן, אמדוקס, פאגאיה, אנרג'יאן, MSCI, סיסקו וקרן ינאי, ובהשתתפות מקורות, חברת נמלי ישראל, נמל אשדוד ורשות החדשנות