ירידה חדה בהזמנות משיין ועלי אקספרס בנובמבר

השפעות המלחמה על הגעת משלוחים מחו"ל הובילו לירידה משמעותית בהזמנות, בעיקר מהאתרים הבינלאומיים, עוד טרום מתקפות החות'ים על ספינות בים האדום • המרוויחים הגדולים: המותגים הישראלים, שרושמים התחזקות • הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים

ירידה משמעותית בהזמנות מהאתרים הבינלאומיים, ובעיקר הסיניים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ירידה משמעותית בהזמנות מהאתרים הבינלאומיים, ובעיקר הסיניים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך נאספו הנתונים

חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 3,200 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. 

הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גיאוגרפית על-פי אזורי מגורים משתנים.

החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.

חודש נובמבר מתאפיין מדי שנה בימי מבצעים כמו בלאק פריידי, סייבר מאנדיי, יום הרווקים הסיני ומבצעי שופינג IL. השנה הוארכו המבצעים מעבר לימים אלה, בשל המלחמה והרצון להניע את גלגלי המשק. עם זאת, בתוצאה הסופית נרשם קיטון של כ־60% במספר ההזמנות לעומת נובמבר 2022. נקודת האור החיובית היא שלעומת אוקטובר מדובר בעלייה של כ־17% במספר ההזמנות.

עזריאלי סוגרת את פעילות האונליין, והיא לא לבד. מה עומד מאחורי זה?
אחרי השקעה של 100 מיליון שקל: מליסרון סוגרת את גרו ובאליגם
מרקטפלייס אאוט: שופרסל חותכת את הפעילויות הפחות רווחיות

השפעות המלחמה על הצריכה הישראלית נובעות ממספר מקורות: מאות אלפים גויסו למילואים, רבים בצפון ובדרום פונו מבתיהם, וכ־130 אלף עובדים הוצאו לחל"ת. במקביל, מספר הטיסות צנח דרמטית כך שיותר ישראלים נמצאים בארץ, ומבצעים כאן את קניותיהם. הירידה במספר הטיסות משפיעה גם על המשלוחים מחו"ל. בנוסף, לקראת סוף נובמבר נחטפה ספינה ראשונה בידי המורדים החות'ים מתימן, וככל שחלף הזמן התרבו מתקפותיהם, שמייצרות עיכובים בהגעת משלוחים ימיים ומייקרות את שרשראות האספקה.

 

האתרים הבינלאומיים - בעיקר הפלטפורמות הסיניות, עלי אקספרס ושיין - הם האחראים לחלק הארי של הירידה בהזמנות נובמבר, ורשמו קיטון של כ־74% במספר ההזמנות. לעומת זאת, האתרים הישראלים מציגים קיטון של כ־10% בלבד.

"מלחמת חרבות ברזל היא אירוע תעופה משברי, ברמת הקורונה, עם השפעה מיידית על המתרחש בענף האי־קומרס והשילוח מחו"ל", מסביר נתי יעקובי מנכ"ל שופ אנליטיקס. "מחזור המכירות של האתרים הבינלאומיים מצטמק בהלימה עם הפסקת הטיסות של מרבית חברות התעופה לישראל.

"לא מדובר רק באירוע כלכלי המושפע ממצב רוח צרכני או מחרם על אתר כזה או אחר, אלא על אירוע שהוא בעיקרו לוגיסטי. הצרכנים קונים פחות מכיוון שבמלחמה מחירי השילוח מאמירים, תקופת השילוח מתארכת ובשורה התחתונה העסקה פחות אטרקטיבית".

נתי יעקובי, מנכ''ל שופ אנליטיקס / צילום: יח''צ
 נתי יעקובי, מנכ''ל שופ אנליטיקס / צילום: יח''צ

החודש של עזריאלי

אתר עליאקספרס מוביל גם החודש את דירוג אתרי האונליין ללא חנויות פיזיות, אך הנתח שלו צונח מ־55% באוקטובר (ו־67% באוגוסט) ל־40% בלבד בנובמבר. המרוויח הגדול מכך הוא אתר טרמינל X, שמטפס למקום השני והוא מהבודדים שמציגים עלייה הן בהשוואה לאוקטובר (כ־68%) והן בהשוואה לנובמבר 2022 (כ־24%). ממוצע סל הקנייה עמד על כ־351 שקל. כ־12% מההזמנות בוצעו במבצעי הבלו פריידיי, ו־15% בימי Shopping IL.

במקום השלישי נמצא אמזון, שרושם עלייה של כ־34% בהשוואה לאוקטובר, אך ירידה משמעותית של כ־69% בהשוואה לשנה שעברה. במקום הרביעי נמצא אתר האופנה הבריטי נקסט, שגם הוא מראה התאוששות וגידול בהשוואה לחודש הקודם עם עלייה של כ־104%, אך ירידה של כ־11% אך בהשוואה לשנה שעברה. ממוצע סל הקנייה עמד על כ־216 שקל.

השבוע דיווחה קבוצת עזריאלי לבורסה כי אתר המכירות שלה עזריאלי.קום צבר הפסדים של כ־330 מיליון שקל, וייסגר לקראת סוף דצמבר. עם זאת, העובדה שהאתר לקח חלק במבצעי שופינג IL סייעה דווקא לגידול במכירות שלו בנובמבר - עלייה של 133% במספר ההזמנות בהשוואה לאוקטובר, ושל 80% במספר ההזמנות ביחס לנובמבר 2022. המוצרים שנמכרו היו בעיקר בשמים ומוצרי תינוקות, שבהם הציע האתר מחירים תחרותיים.

ברוח המלחמה, ניתן למצוא החודש בעשירייה השנייה את האתר Bring Them Home Now, שמוכר מגוון מוצרים עם הכיתוב הקורא להחזרת החטופים הביתה. ההכנסות מהמכירות באתר נתרמות למאבק לשחרור החטופים.

השפעת ימי המבצעים

בעיות השילוח מחו"ל, והדגש על קניות כחול לבן בקמפיינים רבים, הובילו לעלייה של כ־47% ברכישות מאתרי אונליין של רשתות אופליין ישראליות בהשוואה לאוקטובר. עם זאת, לעומת השנה שעברה מדובר בירידה של כ־8%.

במקום הראשון נמצא אתר שופרסל, שמציג עלייה של כ־10% במספר ההזמנות בהשוואה לחודש הקודם. במקום השני נמצא סופר־פארם עם עלייה מרשימה של כ־79% בהשוואה לחודש הקודם.

אתר KSP מציג עלייה של כ־32% במספר ההזמנות לעומת אוקטובר. סל הקנייה הממוצע עמד על 504 שקל, ובין הפריטים הבולטים נמצא גז פלפל, ככל הנראה על רק הירידה בתחושת הביטחון האישי. כ־15% מהרכישות באתר התרכזו בימי המבצעים של שופינג IL ובלו פריידיי.

רשת דלתא, שמתמקדת בימים אלה בפריטי לבוש לחורף, רושמת זינוק של פי 5 במספר ההזמנות אל מול החודש הקודם, וממוצע ההזמנה עומד על כ־348 שקל.

בתחום הקפה, נספרסו היא שחקנית כמעט קבועה במכירות האונליין. החודש מצטרף אליה לראשונה האתר של קפה עלית, ובשני המקרים מדובר בעלייה בהשוואה לחודש הקודם ולשנה שעברה.

נאמן לפני רולדין

בנובמבר רכשו הישראלים בכ־32 מועדוני צרכנות וכרטיסי אשראי, בהיקף של כ־6% יותר מאשר באוקטובר. גם כאן ניכרות השפעות המלחמה: רכישת ההטבות במועדון חבר ומועדון בהצדעה, המזוהים עם כוחות הביטחון, עלתה בכ־40% בהשוואה לחודש הקודם.

רשת מקדונלד'ס, שבולטת במלחמה עם הנחות גדולות ללובשי מדים, אחראית ל־13% מסך השוברים שנרכשו במועדונים החודש ונמצאת במקום הראשון בדירוג. רשת רמי לוי שומרת על המקום השני עם כ־5% מסך הזמנות השוברים.

במקום הרביעי, ברוח חג החנוכה, מתברגת רשת מאפה נאמן עם כ־5% מרכישת ההטבות. הרשת הציעה שוברים ב־11 מועדונים, כאשר הבולטים הם מועדון טוב, מועדון הוט ומועדון שלך. רשת רולדין, שמכרה אף היא שוברים, התברגה רק במקום השישי.

מי שבלטה בחסרונה בחמישייה היא רשת יינות ביתן, שרשמה החודש ירידה של כ־33% ברכישות של שוברים בהשוואה לאוקטובר.