הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה בת"א ננעלה בירידות; מדד הטכנולוגיה השיל כ-1.5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.8% ומדד ת"א 90 ירד ב-0.85% • בשוק האג"ח נרשמו הצעים • הכלכלן הראשי של הראל: "הורדת הריבית הצפויה בשנה הבאה בישראל והירידה החדה בתשואות אג"ח - יובילו לשיפור בביקושים לדירות" • ואיזו מניה קפצה ב-270% והניבה את התשואה הכי גבוהה בת"א ב-2023?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:41

שבוע המסחר בבורסת ת"א ננעל בירידות. הירידות נרשמו במדדים המרכזיים ובכל המדדים הענפיים, ובעיקר במדד תשתיות אנרגיה שירד ב-1.7%. מדד הנפט וגז ירד ב-1.3% בדומה למדד הטכנולוגיה. 

עליות שנרשמו במניות מדד ת"א 125: עזריאלי , תדיראן גרופ  והבורסה לניירות ערך . ירדו רבוע נדל"ן , מלם תים , קרסו נדלן  ומיטרוניקס 

בשוק אגרות החוב נרשמו הצעים. תשואת איגרת החוב הממשלתית עלתה בנקודת בסיס ל-3.8% ותשואת האיגרת הממשלתית לשנתיים עלתה ל-3.65%. מדדי התל בונד ירדו בכחצי אחוז. 

מחזור המסחר הסתכם ב-1.49 מיליארד שקל. 

15:55

מניית  עזריאלי  עולה לאחר שדיווחה הבוקר על משא ומתן עם "חברת טכנולוגיה בינלאומית מובילה" למתן שירותי דאטה סנטרס במרכז שתקים בנורבגיה גרין, החברה הבת של עזריאלי.

לדברי החברה: "נכון למועד דוח מיידי זה, המגעים בין הצדדים עדיין מתנהלים, ורק אם וככל שיסתיימו בהצלחה, ייחתם הסכם מחייב ומפורט בין הצדדים בקשר עם העסקה. להערכת החברה, לעסקה, ככל שתושלם, צפויה להיות השפעה מהותית על תוצאותיה הכספיות".

בנוסף דיווחה עזריאלי שהחליטה לפעול לגיוס חוב באמצעות הרחבת סדרות אג"ח קיימות שלה. הבוקר הודיעה עזריאלי למשקיעיה בבורסה שחברת הדירוג מעלות נתנה דירוג של +ilAA להרחבת סדרות האג"ח ז' וח' שלה בעד 800 מיליון שקל.

הצלחה להנפקה של מזרחי טפחות : אל מול כוונת הבנק לגייס סכום של 3.1 מיליארד שקל ב-3 סדרות: אג"ח, כתבי התחייבות נדחים וניירות ערך מסחריים (נע"מ), הגיעו אתמול, בשלב המוסדי, ביקושים ערים של כ-6.7 מיליארד שקל. כתוצאה מכך, החליט הבנק להגדיל את הסכום, ולגייס בשלב המוסדי כ-4.6 מיליארד שקל.

בהנפקה הוצעו תעודות התחייבות של הבנק בשלוש סדרות חדשות: סדרת אג"ח צמודה למדד המחירים לצרכן, סדרת כתבי התחייבות נדחים מסוג CoCo צמודה למדד המחירים לצרכן, וניירות ערך מסחריים (נע"מ) שקליים בריבית משתנה. לסדרת האג"ח הצמודה למדד (68), הגיעו ביקושים בהיקף של כ-3.6 מיליארד שקל. הבנק גייס בשלב המוסדי בסדרה זו כ-2.7 מיליארד שקל, במרווח של 0.81% מעל אג"ח ממשלתית צמודה למדד, לתקופה דומה.

בסדרת כתבי ההתחייבות הנדחים (69) מסוג CoCo, הגיעו ביקושים בהיקף של כ-970 מיליון שקל. הבנק גייס בשלב המוסדי כ-550 מיליון שקל, במרווח של 2.19% מעל אג"ח ממשלתית צמודה למדד, לתקופה דומה. לסדרת ניירות ערך מסחריים (סדרה 2) - נע"מ, הגיעו ביקושים בהיקף של כ-2.1 מיליארד שקל. הבנק גייס בשלב המוסדי בסדרה זו כ-1.3 מיליארד שקל, במרווח של 0.11% מעל ריבית בנק ישראל .

את ההנפקה הובילה חברת רוסאריו קפיטל, והיא בוצעה באמצעות מזרחי טפחות חברה להנפקות בע"מ.

13:10

בנק לאומי  הודיע על הקמת חברת בת ייעודית להתמקדות בפרויקט פיתוח מערכות הליבה העתידיות של הבנק. החברה תהיה בבעלות מלאה של בנק לאומי, וייעודה הוא להוביל בצורה ממוקדת, לצד חטיבת הטכנולוגיות, את תהליך פיתוח מערכות הליבה ובניית המוצרים העתידיים של הבנק. מי שיעמוד בראש החברה יהיה חיים שקולניק, שכיהן בשנים האחרונות כראש חטיבת הטכנולוגיות של הבנק. מי שיקודם לתפקיד מנהל חטיבת הטכנולוגיות הוא איל אפרת, שמכהן כיום כראש חטיבת אסטרטגיה, דאטה ודיגיטל בלאומי. אפרת הצטרף ללאומי לפני כשנתיים לאחר שמילא שורת תפקידים בכירים בחברות הביטוח כלל והראל כשבתפקידו האחרון בקבוצת הראל כיהן כמשנה למנכ״ל וכראש חטיבת הטכנולוגיות של הקבוצה.

חברת שוהם ביזנס , העוסקת באשראי חוץ בנקאי מדווחת על תוצאות כספיות לרבעון השלישי של 2023. הכנסות המימון נטו ברבעון השלישי של שנת 2023 הסתכמו בכ-22.7 מיליון ש"ח בהשוואה לכ-17.5 מיליון ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד, עליה של כ-30% שנובע בעיקר מגידול בפעילות החברה. במקביל, החברה מציינת כי הרווח הנקי ברבעון השלישי של שנת 2023 הסתכם בכ-11.1 מיליון ש"ח בהשוואה לכ-10 מיליון ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד, עליה של כ-12%.

לצד זאת, החברה התייחסה להשפעת מלחמת "חרבות ברזל" על פעילותה: "החברה לא זיהתה השפעות מהותיות של אירועי מלחמת 'חרבות ברזל' על תוצאותיה העסקיות. עם זאת, נקטה החברה במספר פעולות לצמצום השפעות ישירות ועקיפות, כגון, שמירה על מרווח פיננסי בעסקאות חדשות, ניטור קפדני, טיוב תיק אשראי וקיטון יזום של תיק האשראי".

11:59

המגמה האדומה בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 1.1%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א טכנולוגיה מוביל את המגמה השלילית ויורד ב-1.6%.

הבעלים של בית ההשקעות האלטרנטיבי, מגדלור ,  בבעלותם של שלומי אלברג ואסף בנאי, לא הצליחו לשכנע את המוסדיים מור, אלטשולר וקרן נוקד, למכור להם את המניות במחיר של 42.5 אגורות למניה, מה שהיה מקבע להם הפסד של מיליוני שקלים. כעת מדווחת החברה כי למרות שהצעת הרכש נדחתה הבעלים רכשו את המניות (40.2%) של חבריהם להנהלה - מוטי דביר, מוטי רייס ורן צדיקריו, באותו מחיר של הצעת הרכש, 42.5 אגורות למניה, זאת באמצעות בית הסוכנים אש פרופיט שבבעלותם של אלברג ובנאי. בכך הם עולים להחזקה של יותר מ-80% במגדלור.

בשוק החוב המקומי, מדד התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות של 0.4%. במקביל, מדד תל גוב שקלי 10 + משיל מערכו 0.1%.

10:54

מתחזקות הירידות בת"א: מדד ת"א 35 צולל בכ-1% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 1.3%. 

חברת נופר אנרג'י  ביצעה עסקת רכש פאנלים בהיקף של כ-576 מגה-ואט ובעלות כוללת של כ-76.6 מיליון אירו, מהספק Longi עבור פרויקטי החברה ברומניה, כאשר לדברי נופר מדובר ב"מחירי שפל הצפויים להפחית את עלויות ההקמה". המחיר ששילמה החברה הוא 13.3 אירו-סנט לוואט. בנופר הוסיפו כי "מחיר הפאנלים האמור נמוך באופן משמעותי מההערכות המוקדמות של החברה וצפוי להפחית את עלויות ההקמה ולהעלות את התשואות בפרויקטים הרלוונטיים".

על פי הדוחות האחרונים, לחברה יש הספק פרויקטים מחוברים של 1.08 ג'יגה-ואט בישראל, באיטליה, בספרד, בארה"ב ברומניה ובפולין וכי בסך הכל כולל הפרויקטים בהקמה מדובר על כ-2.09 ג'יגה-ואט מערכות סולאריות וכ-1.2 ג'יגה-ואט שעה מתקני אגירה. בנופר מעריכים את היקף ההכנסות השנתי הצפוי ב-1.52 מיליארד שקל.

10:06

פתיחה אדומה בתל אביב. מדד ת"א 35 יורד ב-0.9% ות"א 90 משיל מערכו 0.7%. 

בולטות לחיוב מניות עזריאלי קבוצה , מניבים ריט , שוב אנרגיה , וניו מד אנרג'י .

מנגד, בי קומיונקיישנס , או פי סי אנרגיה , ורידיס , נובה  ונייס  נסחרות במגמה שלילית.

בשוק המט"ח, האירו והדולר נחלשים בחדות מול השקל. שער הדולר-שקל עומד על 3.61 שקלים ושער האירו- שקל עומד על 3.956 שקלים.

09:56

הדולר נחלש מול השקל ונסחר ברמה של 3.627 שקלים- הרמה הנמוכה ביותר מזה חצי שנה. גם האירו נחלש בחדות מול המטבע המקומי לרמה הנמוכה מאז חודש יוני ונסחר סביב 3.97 שקלים.

08:33

בשוק המט"ח המקומי, יום המסחר נפתח בהתחזקות קלה של השקל מול הדולר שנסחר ברמה של 3.644 שקלים. האירו נסחר ביציבות מול השקל סביב רמה של 3.99 שקלים.

 07:54 

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אמש (ד'), הבורסה בתל אביב ננעלה בעליות חדות , כשהמדדים המרכזיים הוסיפו כ-1% לערכם. בקרב המדדים הענפיים, ת"א ביומד הוביל את העליות עם זינוק של כ-3% הודות לזינוק חד של מניית אבוג'ן  שהוסיפה לערכה כ-15%.

המניה שהניבה למשקיעים את התשואה השנתית הגבוהה ביותר בבורסה המקומית בשנת 2023, מתוך 125 החברות הגדולות (מדד תל אביב 125), היא נקסט ויז'ן . יצרנית המצלמות המתוחכמות לרחפנים ולמל"טים מציגה עלייה של כ-270% במנייתה מתחילת השנה, מה שמביא אותה לשווי של כמעט 2.2 מיליארד שקל. 

בית ההשקעות אי.בי.אי דיווח כי חברת קרנות הנאמנות שלו תרכוש מקבוצת פסגות  100% ממניות פסגות קרנות נאמנות. העסקה תכלול את כלל פעילות הקרנות הפסיביות של פסגות עבורן ישולמו כ-150 מיליון שקל. הקרנות האקטיביות של הקבוצה יימכרו ככל הנראה להפניקס תמורת סכום דומה.

הבוקר בוול סטריט, החוזים העתידיים נסחרים במגמה חיובית. 

מניית חברת האוטוטק REE זינקה ב-115% מהשפל. אלו הסיבות 

באסיה נרשמת מגמה מעורבת הבוקר. מדד הניקיי יורד ב-1.6%, ההנג סנג עולה ב-0.2%, בורסת שנחאי מוסיפה כ-0.5% לערכה והקוספי משיל מערכו 0.8%.

חברת טויוטה  מרכזת עניין הבוקר לאחר שהודיעה על החזרת מיליון כלי רכב עקב ריקול בטיחותי שכולל דגמים מסוימים של טויוטה ולקסוס משנת 2020-2022 בארצות הברית. הודעת החברה מגיעה לאחר שחברת הבת של טויוטה, דייהטסו, עצרה ביום ד' את המשלוחים של כל כלי הרכב שלה, לאחר שבחקירה נמצאו בעיות בטיחות בכלי הרכב שלה, כולל מקרים שבהם יחידות בקרת כריות האוויר ששימשו במבחני כריות אוויר בחלק מהדגמים היו שונות מאלה שנמכרו לציבור. 

אמש בוול סטריט, לאחר יום תנודתי, המדדים המרכזיים רשמו את יום המסחר עם הירידות החדות ביותר מאז ספטמבר: הדאו ג'ונס איבד 0.9% מערכו, ה-S&P 500 ירד ב-1.1% ונאסד"ק ירד ב-1.2%. 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. לייבפרסון בולטת עם פער שלילי של כ-4.8% ומנגד אבוג'ן עם פער חיובי של 2.5%. 

2. שוקי האג"ח

בשוק מקומי, תשואת איגרות החוב הממשלתיות נסחרו במגמת ירידה ביום ד'. תשואת האג"ח ל-10 שנים עמדה על 3.7%, ובאיגרת לשנתיים ירדה התשואה לרמה של 3.6%. מדדי האג"ח הקונצרניות ננעלו בעליות קלות.

בהמשך למגמה מהשבוע האחרון, תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב המשיכו לרדת אמש (ד') כאשר התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים ירדה לרמתה הנמוכה ביותר מאז חודש יולי השנה ועמדה על 3.839%. הבוקר, תשואת האג"ח ל-10 שנים עומדת על 3.87% והתשואה על אג"ח לשנתיים נסחרת סביב 4.37%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הדולר נסחר ביציבות יחסית אל מול השקל לאורך השבוע, ושמר על טווח שערים של 3.64-3.68 שקלים. האירו ממשיך להיסחר מתחת לרף ה-4 שקלים, ושערו ביום ד' עמד על 3.99 שקלים.

מה הם אתגרי השקל בזמן המלחמה 

אסטרטג המט"ח הראשי של הבנק השוויצרי EFG, שנכנס לפעילות בישראל לפני כמה חודשים, עלים רמטולה (Alim Remtulla), התייחס לאחרונה לעתידו של השקל בצל המלחמה באזור. להערכתו השקל יתחזק ב-10% ויגיע ברבעון הראשון של 2024 לרמות של 3.6-3.55 שקלים לדולר. לכך תוביל בין היתר החזרה הצפויה של כספי משקיעים מוסדיים מקומיים לבורסה בת"א.

על רקע האיום החות'י בים האדום ניכרת עלייה במחירי הנפט - מחיר חבית מסוג ברנט עלה ברביעי ל-80 דולר, מחיר הנפט הגולמי נסחר בעלייה ל-74 דולר לחבית. הבוקר (ה'), מחירי הנפט נסחרים ביציבות.

5. מאקרו

אמש (ד') פורסם מדד המחירים לצרכן בבריטניה שירד בנובמבר ל-3.9% בקצב שנתי. הצפי המוקדם עמד על 4.3%, כך שבחישוב חודשי המדד ירד ב-0.2% בעוד התחזיות היו לעלייה של 0.2% בנובמבר.

בהמשך היום צפויים להתפרסם נתוני הצמיחה של הרבעון השלישי של השנה בארה"ב יחד עם מדד ההוצאה לצריכה הפרטית (PCE).

בסקר שערך בנק אוף אמריקה בקרב מנהלי קרנות באירופה נמצא כי: 35% מהמשתתפים חושבים שהמדיניות המוניטרית של הבנק האירופי מגבילה מדי, 88% צופים האטה בצמיחה באירופה במהלך החודשים הקרובים, בעוד ש-67% מצפים לחולשה בארה"ב - בשני המקרים בתגובה להידוק המדיניות המוניטרית. 58% מעריכים בתקופה הקרובה צמיחה שטוחה בסין, מכיוון שהתמיכה הפיסקלית מצד הממשלה מתקזזת על ידי מחזור אשראי חלש.

עוד עולה מהסקר של בנק אוף אמריקה כי רק 23% מהנשאלים רואים נחיתה קשה כמצב הסביר של הכלכלה העולמית במהלך 12 החודשים הבאים. שני שלישים מהנסקרים מצויים במחנה הנחיתה הרכה.

5. תחזית

עפר קליין, ראש אגף המחקר בהראל, חוזה בסקירה שפרסם כי "ב-12 המדדים הבאים בישראל אנו צופים אינפלציה של כ-2.3%, כך שבשער החליפין הנוכחי של השקל - היא תחזור לגבולות יעד בנק ישראל בעוד כחודשיים. הערכה זו, לצד התגברות הציפיות להורדת ריבית של הבנקים המרכזיים בארה"ב ובגוש האירו, יובילו את בנק ישראל להערכתנו להוריד את הריבית במהלך הרבעון הראשון של 2024".

קליין מדגיש שהערכה זו מותנית בהתפתחויות בזירת המלחמה, התקציב ושער החליפין, אך עם זאת לדעתו, "שוק ההון מגזים בהערכת עוצמת ומהירות הירידה בריבית".

קליין מתייחס גם לשוק הדיור וכותב כי "על רקע המלחמה, באוקטובר סך המכירות של דירות חדשות היה הנמוך ביותר מאז הסגר הראשון בקורונה", הוא מציין, אך מוצא גם זווית אופטימית: "הורדת הריבית הצפויה בשנה הבאה והירידה החדה בתשואות אג"ח (שתתגלגל בסופו של דבר לריבית המשכנתאות), לצד גידול אפשרי בעלייה לישראל - יובילו לשיפור בביקושים לדירות בשנה הבאה".