האם חמאס יכול להפוך לאיום עולמי וחברות הספנות באפלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: חברות הספנות לא יודעות איך ילחמו בחות'ים, האם חמאס יכול להוציא פיגועים ברחבי העולם ומערכת החינוך בארה"ב מתמודדת עם תמיכה בחמאס • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: חברות הספנות באפלה, התמיכה הפמיניסטית בחמאס, ועוד סיפורים

הצעד של מלזיה נגד צים ומל"טים זולים מצליחים לנצח את צה"ל
"עזה אולי אבודה": חמאס מתחיל להתכונן ליום שאחרי המלחמה  

1חברות הספנות באפלה

"חברות הספנות נותרות באפלה לגבי שיתוף פעולה ימי בינלאומי שמרכיבה ארה"ב כדי להרתיע התקפות בים האדום, כשספינות רבות ממשיכות להתחמק מהאזור או לבטל חוזים, אמרו מקורות ביום רביעי", כך נכתב אמש ברויטרס. "המקורות, הכוללים נציגי ספנות וביטחון ימי, אומרים שרק מעט פרטים ידועים על היוזמה שהושקה ביום שלישי על ידי וושינגטון, או אם היא תתערב ישירות במקרה של התקפות מזוינות נוספות בים", נכתב. "במבט גלובלי מדובר באזור קטן למדי, אולם מתן הגנה לכלי שיט מסחריים באזור זה עשויה להיות משימה משמעותית בהתאם למספר כלי השיט ולמול כל שינוי בטקטיקת החות'ים", צוטט קורי רנסלם, מנכ"ל חברת הייעוץ והאבטחה הבריטית לסיכונים ימיים Dryad Global.

בניו יורק טיימס דיווח הבוקר כי בבחריין נעצר אברהים שריף, איש אופוזיציה בולט שביקר את הממשלה על הצטרפותה לכוח משימה הימי, זאת על רקע חוסר שביעות רצון גועשת בבחריין על הקשרים הדיפלומטיים של הממשלה עם ישראל. צוין כי "מעצרו הדגיש גם את האתגרים שעמם מתמודדים שליטים ערבים של בעלות ברית אמריקאיות מול כעס גובר כלפי ישראל וארה"ב".

מתוך רויטרס, מאת ג'ונתן סול. לקריאת הכתבה המלאה. 
מתוך הניו יורק טיימס, מאת ויויאן נרים. לקריאת הכתבה המלאה. 

2האם חמאס יכול להפוך לאיום עולמי?

"ההיקף והתחכום של התקפות הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר הובילו אנליסטים רבים ללוחמה בטרור לבחון מחדש את ההנחות שלהם לגבי כוונת הארגון ויכולותיו. ואחת השאלות הגדולות ביותר שיש לרבים היא האם הארגון, שמעולם לא פתח במתקפת טרור מוצלחת בחו"ל במהלך 36 שנות קיומו, יכול להפוך לאיום עולמי", כך כתב בפורן פוליסי קולין פ. קלארק, מנהל המחקר ב-The Soufan Group, חברת ייעוץ למודיעין ואבטחה שבסיסה בניו יורק.

קלארק ציין כי "למרות שחמאס מעולם לא פתח במתקפה מוצלחת בחו"ל, היו כמה מזימות מופרעות הקשורות אליו. ב-1997, שלושה אנשים שנעצרו בעיר ניו יורק בשל תכנון פיגוע ברכבת התחתית נחקרו על קשר אפשרי לחמאס. בנובמבר 2003, אזרח קנדי ​​יליד עזה בשם ג'מאל עקל נעצר על ידי הרשויות הישראליות כשניסה לעזוב את עזה ולנסוע חזרה לקנדה, שם הוא זמם לכאורה לבצע התקפות טרור נגד קהילות יהודיות בארצות הברית ובקנדה".

מתוך פורן פוליסי, מאת קורן פ. קלארק. לקריאת הכתבה המלאה. 

3התמיכה הפמיניסטית בחמאס

"ביום רביעי בבוקר פשטו 170 שוטרי ממשטרת ברלין על שש דירות ושני חדרים נוספים השייכים לחברי קבוצת הפנימינסטיות 'זורה'. ההאשמה: תמיכה בחזית העממית לשחרור פלסטין' (PFLP), ארגון טרור שעובד בין היתר עם חמאס וקורא למאבק מזוין נגד ישראל", כך דווח אמש בבילד הגרמני. נראה כי להלחם באפליה נגד נשים ומיעוטים ובמקביל לתמוך בטרור האיסלאמיסטי אינו מהווה סתירה מבחינת הקבוצה.

צוין כי "זורה" פעילה במספר ערים גרמניות, כולל ברלין, המבורג, פרנקפורט, קלן ולייפציג, עם סניפים נוספים בשוויץ ובצרפת.

מתוך הבילד, מאת פיליפ פיאטוב. לקריאת הכתבה המלאה. 

4מערכת החינוך בארה"ב במבחן

"מערכות בתי ספר ברחבי ארה"ב מתקשות להבין כיצד לטפל במורים ותלמידים שרוצים להתייחס למלחמת ישראל-עזה", נכתב אמש בוושינגטון פוסט, על רקע הפגנת מורים שטוענים כי המערכת פוגעת בזכויותיהם. בנתיים, "מערכת בתי הספר של מונטגומרי - הגדולה במרילנד, עם כ-160 אלף תלמידים - הוציאה מורה אחת לחופשה מנהלית על כך שכתבה בחתימת המייל שלה לעבודה: 'מהנהר לים, פלסטין תהיה חופשית'. המורה הגישה מאז תלונה לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה בארה"ב שטענה לאפליה וזוכה לתמיכה משפטית מהמועצה ליחסים בין ארצות הברית לאסלאם", דווח.

צוין כי לפחות שלושה אחרים הושעו בגלל פוסטים שהתפרסמו בחשבונות המדיה החברתית האישיים שלהם. "באחד החשבונות, צילומי מסך מראים מורה בבית הספר תיכון מצהיר באופן שקרי שהפיגוע בפסטיבל המוזיקה ב-7 באוקטובר היה מתיחה. דוברת בתי הספר הציבוריים של מחוז מונטגומרי, סיליה פישר, אישרה כי ארבעה עובדים נמצאים בחקירה והוצאו לחופשה מנהלית כחלק מהתהליך".

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת ניקול אסבורי. לקריאת הכתבה המלאה.