גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מרצדס GLC300e פלאג אין: חיסכון לאלפיון

ביטול הטבות המס על רכבי פלאג־אין ישאיר בעיקר רוכשי רכבי פאר ליהנות מהטכנולוגיה. מרצדס GLC300e תעניק לבעליה פטור משמעותי מתדלוק לצד פינוקי מרצדס המוכרים

מרצדס GLC300e פלאג אין / צילום: יח''צ
מרצדס GLC300e פלאג אין / צילום: יח''צ

השבוע התקיים בוועדת הכספים דיון סוער בנושא העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, שתיכנס לתוקף בינואר הקרוב. הנוכחים מכל קצוות הקשת הפוליטית קראו לאוצר לעצור את העלאת המס מ־20% ל־35% בשם הפחתת זיהום האוויר והחיסכון בדלק. רק לקראת תום הדיון נזכר מישהו לשאול את נציגת אגף התקציבים באוצר מה יעלה בגורל רכבי הפלאג־אין, שהטבת מס הקנייה עליהם עתידה להתבטל בינואר והמס יזנק מ־56% ל־83%, זהה לרכבי בנזין רגילים.

מבחן דרכים | ביצועים אקזוטים במחיר משתלם: מכונית הדגל של XPENG
מבחן דרכים | סרס 5 חשמלי: בן הדוד של טסלה מתברר כמציאה

לנציגה הייתה תשובה מוכנה: מבחינת האוצר רכבי פלאג־אין הם לא כלי רכב "ירוקים", כי אם נהגיהם לא טוענים אותם מרשת החשמל באופן סדיר, הם מזהמים אפילו יותר מרכבי בנזין מקבילים. כלומר, ההנחה היא שלרוכשי הפלאג־אין אין מודעות לסביבה ולחיסכון, אלא הם מעוניינים רק בהטבת המס.

אלא שמדינות מפותחות רבות, חלקן עם מדיניות סביבתית הרבה יותר מתקדמת מזו של ישראל, ממשיכות לתמרץ את כלי הרכב הללו. הצריכה והפליטה הממוצעות שלהם נמוכות בעשרות אחוזים ממקביליהם, וגם תעשיית הרכב ממשיכה להשקיע בהגדלת היעילות והטווח של הטכנולוגיה הזו.

אבל העובדות לא משנות לאוצר. עליית המס והמחירים של רכבי פלאג־אין בינואר היא עובדה מוגמרת, וכתוצאה הפלח הזה ייכחד בהדרגה בישראל. זאת למעט בנישת רכבי הפלאג־אין היקרים והיוקרתיים, שהטבת המס עליהם הייתה זניחה ביחס למחירם הכולל. למשפחה האליטיסטית והמצומצמת הזו שייכת גרסת הפלאג־אין של הדור החדש של הקרוס־אובר מרצדס GLC-300, שנחת בישראל ב־2023 עם נתונים כמו טווח חשמלי של עד 119 ק"מ וצריכת דלק משוקללת של כ־166 קילומטר לליטר (!) לצד פליטה משוקללת כמעט אפסית.

 

עיצוב חיצוני

הרכב שומר על דמיון לדור היוצא של ה־GLC, עם פרופורציות מאוזנות, קווים עגלגלים, שמשות גדולות בצדדים, גלגלים ענקיים ובחרטום צמד פנסי חזית דמויי טיפה וביניהם גריל ענק. העיצוב מעט יותר אווירודינמי מקודמו וכולל עיטורים פלסטיים ומתכתיים מבריקים, ובסך הכל מחצין את הממדים ומקרין את הסטטוס של המותג ושל הנהג.

פנים הרכב

תא הנוסעים בגובה אופטימלי ובשילוב עם קו גג גבוה יחסית, קל להיכנס לרכב ולצאת ממנו. פנים התא מרווח ואוורירי בזכות חלונות צד גדולים, עד קו המרפקים. הראות טובה אפילו ללא סיוע ממערכת המצלמות ההיקפיות היעילה.

המושבים הקדמיים נוחים מאוד ובגרסה המאובזרת מתכווננים לכל זווית. המושב האחורי מרווח דיו לשלושה מבוגרים גדולים, עם מרחב ראש שופע ותנוחת ישיבה גבוהה יחסית, שתורמת להרגשה בטוחה.

מולטימדיה ומצלמות

המסך עצמו חד, מהיר ומאורגן היטב, גם המסך של לוח המחוונים גודל וחד מאפשר קריאה אפילו אם שכחתם את משקפי הקריאה. בתחתית המסך יש כמה מתגים פיזיים זעירים לשליטה בפונקציות חיוניות, אבל מערכת הפיקוד מבוססת הקול חוסכת את הצורך להשתמש בהם. ההגה הוא תענוג לעיניים ולידיים, אם כי מרצדס עדיין שומרת אמונים למוט ההילוכים הפלסטי הדקיק הממוקם לצדו. אולי הגיע הזמן לעבור הלאה.

רמת הגימור גבוהה ואם מוסיפים לתמונה "תאורת אווירה" עתירת גוונים, שמכסה כמעט כל משטח בתא, כמו גם מערכת קול רצינית ובידוד רעשים אבסולוטי בזכות שמשות אקוסטיות (אופציה ברכב המבחן) - מקבלים תחושה של בידוד מההמונים אפילו בפקקים.

תא מטען

תא המטען משלם את המחיר על הסוללה הנטענת הגדולה ומערכת הקירור שלה, ונפחו בגרסת הפלאג־אין עומד על 470 ליטר בלבד לעומת 620 ליטר בגרסאות הבנזין והדיזל הרגילות. אמנם הדלת האחורית רחבה וניתן להגדיל את שימושיות ההטענה באמצעות קיפול מהיר של המושב האחורי, אבל זו עדיין מגבלה עבור רכב המיועד להובלת משפחות פעילות על מטענן.

בעידן שבו כל יצרן סיני אלמוני יודע לעצב תאי נוסעים שנראים מתוחכמים ואיכותיים, עם מסכי ענק וממשקי אנוש מתקדמים, יצרני היוקרה הגרמנים צריכים להתאמץ כדי לשמור על בידול יוקרתי. ניכר שמרצדס השקיעה הרבה משאבים במטרה. התא כולו מפוסל בקווים נקיים עם חומרים איכותיים למראה ולמגע ונראה יוקרתי, ואפילו מסך הפיקוד האנכי הגדול והדקיק מזכיר עבודה של מעצב פנים מהאלפיון העליון ולא תוספת חיצונית אקראית.

מנוע וצריכת דלק

גרסת הפלאג־אין המחודשת מאמצת טכנולוגיה שהפציעה בסין, "הנעת פלאג אין מאריכת טווח" (EREV). במסגרתה מנוע הבנזין משמש גיבוי למנוע חשמלי חזק ולא להפך, וסוללה נטענת תומכת בטעינה מהירה המאפשרת נסיעה לטווח משמעותי על חשמל בלבד.

מרצדס נוקבת בנתונים מרשימים של טווח חשמלי וצריכת דלק, אבל הם תיאורטיים ומתייחסים לתנאים אופטימליים. אולם, מי שיקפיד לטעון את הסוללה באופן סדיר יוכל להשיג טווח של 70-80 קילומטר בתנאים ריאליים, די והותר לנסיעה יומית במסלולים קבועים. במצב כזה הביקורים בתחנת דלק יהיו מזעריים. ניתן להשתמש במנוע הבנזין בנפח 2 ליטר כדי לטעון את הסוללה תוך כדי נסיעה או כתוספת כוח במצב ספורט, אם כי הוא לא מעודן ביותר. מנגד, ברוב התנאים המקובלים העברת הכוח לארבעת הגלגלים חלקה והתאוצות מכובדות לכלי, ששוקל כמעט 2.3 טון לפני נוסעים ומטען.

על הכביש

ה־GLC מכויל היטב לנסיעה נינוחה ונטולת ריגושים ברוב התנאים. היציבות הכיוונית מרשימה גם במזג אוויר סוער וחבילת ה־AMG מגיעה עם חישוקים גדולים ומסייעת לשפר את האחיזה, לחדד את ההיגוי ולהקטין את נטיית הגוף בפניות הדוקות. עם זאת הרכב לא נותן לשכוח את משקלו הרב ומי שינסה לדחוק אותו יקבל התנהגות די מגושמת. נוחות הנסיעה על מתלי האוויר טובה מאוד ברוב התנאים.

מחיר

המחיר, שמתחיל ב־575 אלף שקל ומפליג עד 655 אלף לדגם המאובזר, עוד לפני עליית המס, ממחיש היטב את הגישה הצינית של האוצר ביחס למיסוי. לקוחות "רגילים" שרוצים ליהנות מחיסכון ונסיעה למרחקים ללא תלות במטען, יגלו שהאופציות כמעט נעלמו. האלפיון, עם תקציב של חצי מיליון, יוכל להמשיך ולחסוך. מיסוי חברתי לתפארת. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X3 30e פלאג־אין

474 אלף שקל עולה הרכב בגרסה הבכירה, ולו עיצוב אתלטי ותא נוסעים איכותי. להנעה אחראי מנוע 2 ליטר ומנוע חשמלי בהספק 292 כ"ס אבל לסוללה טווח של עד 44 ק"מ.

ב.מ.וו X3 45e פלאג־אין / צילום: יח''צ

לקסוס RX 450H

480 אלף שקל עולה הרכב, עם תא נוסעים מפואר ועדכני. ההנעה משלבת מנוע 2.5 ליטר בנזין, מנוע חשמלי וסוללה עם טווח של כ־67 ק"מ.

לקסוס RX 450H / צילום: יח''צ

עוד כתבות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

לאחר דברי פאוול אתמול ולפני הדוח של אפל הלילה: עליות בוול סטריט

נאסד"ק עולה ב-0.7% ● קוואלקום מזנקת ב-10%, אנבידיה ב-2% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום מזנקת ב-8%, היפו צוללת ב-15% ● תשואות אגרות החוב עולות, האוצר מתכנן למכור אג"ח בשווי של טרליון דולר בקרוב ● הלילה אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה