כשמנכ"ל אינטל אומר שהישראלים רבי תושייה, למה הוא מתכוון?

בראיון שנתן לרשת פוקס בשבוע שעבר, נשאל פט גלסינגר על פעילות אינטל בישראל ואמר: "אני רואה את עצמי כאחראי לכולם - מהעובדים הישירים ועד לקבלנים, מהם 17% נמצאים היום במילואים. איבדנו כמה במלחמה" • על השבבים החכמים של החברה אמר גלסינגר: "המטרה היא להביא לכך שבינה מלאכותית תהפוך חלק בלתי נפרד מכל מחשב"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: אינטל
פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: אינטל

"יש לי (בישראל) 20,000 נפשות - אני רואה את עצמי אחראי להם" - כך אמר מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, בראיון שנתן לרשת פוקס בשבוע שעבר, ובו נשאל על פעילות ענקית השבבים בישראל. "אני רואה את עצמי כאחראי לכולם - מהעובדים הישירים ועד לקבלנים, מהם 17% נמצאים היום במילואים. איבדנו כמה במלחמה. המשפחות שלנו איבדו את ילדיהם, ויש לנו גם חטופים. זה מאוד-מאוד אישי".   

מצ'פרת את משרתי המילואים: החברה שמעניקה לעובדים מניות במתנה 
דוח חדש מגלה: כך השפיעה המלחמה על חברות ההייטק הישראליות

גלסינגר המשיך בדבריו על אינטל ישראל, שמעסיקה ישירות כ-12 אלף עובדים בתפקידי פיתוח וייצור: "הישראלים הם מהאנשים רבי התושייה ביותר שיש. הם לא החמיצו אף הזמנה לייצור של פרוסת סיליקון או למשימת פיתוח, למרות העימות. זו הסיבה שאנחנו מאמינים בהם כל-כך, וזה מסביר מדוע היינו החברה הבינלאומית הראשונה שהגיעה לכאן. אנחנו מתפללים לשקט ולפתרון קבוע - כיוון שזו לא בעיה חדשה. העניין הזה בעבודה כבר אלפי שנים, אבל אנחנו מחויבים לפעילות שלנו שם".  

גלסינגר נוטה להשתמש במושגים דתיים מדי פעם, כנוצרי מאמין ואדוק. הוא משתדל לפקוד את הכנסיה לה הוא שייך בעמק הסיליקון מדי יום ראשון ובראיון שנתן לניו יורק טיימס אף העיד על עצמו כמי שביקש להפוך ל"כומר תעסוקתי", כלומר איש דת התומך בחבריו במקום העבודה.  

אינטל היתה מהחברות האמריקאיות הראשונות שהגישו סיוע לעובדיהן בישראל, עם מענק חד פעמי של 5,000 דולר שהוענק לכל העובדים - בכלל זה גם סטודנטים העובדים במפעל - פחות משלושה שבועות לאחר פרוץ המלחמה. אינטל הקימה קרן סיוע כספית לעובדים שנאלצו להתמודד עם נזקי המלחמה, בכלל זה כיסוי בהוצאות הכרוכות בפינוי מהבית, הוצאות מזון וביגוד ואירוח משפחות. אחת החטופות הישראליות, ששבה מעזה לישראל, היא ביתו של עובד קבלן במפעל אינטל בקרית גת.

גלסינגר התייחס גם לכלכלה העולמית ואמר: "אם היינו יושבים כאן לפני שנה, והיו אומרים לנו שהאינפלציה תרד, ששוק העבודה ייוותר חזק, שהכלכלה תתפקד היטב, ושהחשש ממיתון ייעלם, הייתי אומר לך: אין סיכוי. והנה אנחנו כאן. אז אפשר להחמיא לפדרל ריזרב על העבודה הטובה, וגם אפשר להסתכל בצורה אופטימית על הצמיחה הכלכלית". מניית אינטל  עלתה בכ-30% מאז תחילת השנה ובכ-5% בחודש האחרון. 

"מניית אינטל נמכרת בחסר" 

על מניית החברה אמר גלסינגר: "אנחנו רואים את מחיר החברה ככזה הנסחר בחסר, ביחס לתעשייה, לתפקיד האסטרטגיה שאנחנו משחקים בה כשחקן המרכזי בתעשיית השבבים האמריקאית, למהלך שלנו בבניית הכלכלה הזו והאחריות שלנו להחזיר את האיזון לשרשרת האספקה העולמית, כל זאת תוך כדי מעבר לחברה שמייצרת עבור חברות אחרות.

"זה קשה לחברה לבצע מהלך מהפכני - כיניתי אותה 'תוכנית החומש לבנייה מחדש של אינטל' - ואנחנו בסך-הכול מעט אחרי מחצית הדרך, אבל אנחנו רואים כבר את הניצנים בתהליך, שהופכים לעצים ומייצרים לנו אפיקים חדשים לפעול בהם". 

גלסינגר הודה כי אינטל שוכרת כיום בעיקר עבור הצוות במפעל החדש שנבנה באוהיו, ובהרחבת המפעל באריזונה. כמו כן, על-פי גלסינגר, אינטל בונה צוותים בתחום הבינה המלאכותית ומקימה זרוע עסקית חדשה שתנהל את מערך הייצור ללקוחות חיצוניים.   

בינה מלאכותית בכל מחשב

גלסינגר משווק כעת את מה שהוא מכנה כ"מחשב האישי מבוסס בינה מלאכותית", שבבים חכמים יותר מבוססי בינה מלאכותית המשובצים במחשבי ווינדוס, כמענה לשבבי הבינה המלאכותית היוצרת של המתחרות אנבידיה ו-AMD. "המטרה היא להביא לכך שבינה מלאכותית תהפוך חלק בלתי נפרד מכל מחשב, בדיוק כפי שיש שבב תקשורת WiFi  בכל מחשב - ולא רק במחשבים: גם במכשירי קצה ובמרכזי נתונים.

"מדוע השבבים שלנו טובים יותר? בגלל חוקי הכלכלה - הרבה פחות יקר להריץ בינה מלאכותית על המחשב האישי מאשר בענן; חוקי הפיזיקה - מהירות העיבוד גבוהה יותר במחשב המקומי; וחוקי הביטחון - האם תשלח את כל המידע שלך לענן? אני מאמין בתחנת קצה בעלת כוח עיבוד חזק, ולכן בינה מלאכותית שפועלת על שבב מקומי היא כל-כך קריטית לעתיד".