מה חושבים בדרום לבנון על חיזבאללה ובאירופה חוששים מטרור

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה יהיה השלב הבא של המלחמה בישראל, בדרום לבנון תומכים בחיזבאללה, חג מולד קודר באירופה והשקר לגבי המוצא של ישו שוב תופס תאוצה • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: מה יהיה השלב הבא של המלחמה בישראל, בדרום לבנון תומכים בחיזבאללה, חג מולד קודר באירופה והשקר לגבי המוצא של ישו שוב תופס תאוצה. 

בלבנון מעריכים: זה מה שישראל רוצה להשיג מול חיזבאללה
האם חמאס יכול להפוך לאיום עולמי וחברות הספנות באפלה

1הקולות שדוחפים לסיום המלחמה

"נראה כי מספר רב של חלקים מתחברים יחדיו כדי להביא את ישראל לשלב הבא בעזה", נכתב אמש בוושינגטון פוסט. אחד מהם, היא "תנועת המחאה הישראלית שהוציאה מאות אלפים לרחובות לפני ה-7 באוקטובר במשך יותר מ-30 שבועות כדי למחות על המתקפה של נתניהו על מערכת המשפט העצמאית", נכתב.

"קולות בישראל ומחוצה לה דוחפים את ממשלת נתניהו לאותו כיוון: הביאו את המלחמה לסיומה, חלצו את בני הערובה, והתחילו בבנייה מחדש בעזה. עבור הרוב הגדול של הישראלים, שכבר לא תומכים בנתניהו, המשמעות היא הקמת ממשלה חדשה. רק אז תוכל ישראל להתמודד עם השאלות הקשות הנוגעות לגורל עזה ולסכסוך הפלסטיני הגדול יותר", נכתב.

מתוך הוושינגטון פוטס, מאת ג'ניפר רובין. לקריאת הכתבה המלאה. 

2חג מולד קודר באירופה

"אירופה המשגשגת, החילונית ברובה, ציינה את חג המולד בקתדרלות היסטוריות ובשווקי חג מוארים, אך באווירה של מתח על רקע המלחמה בעזה", נכתב היום באתר החדשות AP.

"ביקורים באתרי תיירות נאסרו בקתדרלה בקלן, גרמניה ומתפללים בערב חג המולד עמדו בפני בדיקות ביטחוניות כדי להיכנס למיסה של חצות שם ביום ראשון" נכתב. "באוסטריה, המשטרה אמרה שהיא מגבירה את האבטחה סביב הכנסיות ושווקי חג המולד של וינה, ככל הנראה בתגובה למידע מודיעיני לגבי איום פוטנציאלי. הם לא מסרו מידע נוסף, אך סוכנות הידיעות DPA דיווחה מבלי לצטט מקור כי האיום הוא מקבוצה קיצונית אסלאמית", צוין.

מתוך AP, מאת דויד מקו, עבדול ראמן, ושאזיה באטי. לקריאת הכתבה המלאה.

3מה חושבים בדרום לבנון על חיזבאללה?

ליד מעוז חיזבאללה מארון אל-ראס ובמרחק של במרחק של כמה מאות מטרים מהקו הכחול המפריד בין לבנון לישראל, נמצא מוצב של האו"ם על ידי כוחות שמירת שלום אירים, פולנים, הונגרים ומלטים. בכתבה לאייריש טיימס, מפקד הגדוד IrishPolBatt סגן-אלוף סטיבן מקאוין סיפר כי ישנה "תמיכה עממית רחבה בקרב האוכלוסייה השיעית [בדרום לבנון] בחיזבאללה".

"יש אנשים שיטענו שיש דיבידנד ביטחוני מהחיזבאללה שם כי צה"ל צריך לחשוב הרבה זמן על לבוא שוב", צוטט מקאוין. עוד צוין כי הארגון השיעי מספק גם שירותים חברתיים לקהילות ומציע פיצוי לבתים שנפגעו מהכוחות הישראליים. "חיזבאללה בעצם לא רק מחליף אלא עוקף את המדינה בדרום לבנון", אמר מקאוין.

מתוך האייריש טיימס, מאת האנה מקארת'י. לקריאת הכתבה המלאה.

4השקר לגבי המוצא של ישו

"כל שנה, שונאי ישראל צצים מעבר לפינה עם שקר ישו", נכתב אמש בבילד הגרמני. "זוהי מסורת חג המולד של אויבי ישראל: זמן קצר לפני הפסטיבל הם נזכרים שישו נולד בבית לחם, השוכנת כיום בשטחים הפלסטיניים בגדה המערבית, ומתנהגים כאילו הוא פלסטיני דה פקטו", נכתב. מצוין כי "אלפי פעמים ברשתות החברתיות נאמר: 'אם ישו היה נולד היום, הוא היה נולד בעיר כבושה הנחנקת בחומת אפרטהייד', וכי 'ישוע היה נתון לרצח עם' על ידי ישראל ונרדף על ידי כוחות ישראליים'".

אך לפי הבילד, "אם תעתיקו את סיפור ישו למציאות של היום, המושיע הנוצרי כנראה יצטרך להתמודד עם קשיים אחרים לגמרי. האם יוסף ומריה בכלל היו עוצרים בבית לחם ב-2023? חלקים נרחבים מהעיר הנוצרית של פעם נמצאים בידי האיסלאמיסטים, ופוסטרים של טרוריסטים פלסטינים תלויים ברחובות", נכתב.

מתוך הבילד מאת פיליפ פיאטוב. לקריאת הכתבה המלאה. 

5ההפגנות הפרו-פלסטיניות של השמאל האמריקאי מהדהדות את וייטנאם

"רבים שלמדו או חיו את עידן וייטנאם רואים קווים מקבילים ברורים למחאות סביב מלחמת ישראל-עזה", נכתב אמש בניו יורק טיימס. "הכל התחיל אז ברעיון של 'אנחנו צריכים דרך חדשה בשמאל, אוצר מילים חדש'", צוטט פרופ' לסוציולוגיה ריצ'רד פלקס מאוניברסיטת סנטה ברברה קליפורניה, כשהוא מתייחס לבניית תנועת המחאה בתקופת מלחמת וייטנאם במהלך שנות ה-60.

בכתבה מוסבר כי ההקבלה מתבססת על התמונה החוזרת של "צבא עוצמתי המטיר השמדה אווירית על אדמה קטנה, לא-לבנה ולא מפותחת; תחושה שהמלחמה מייצגת זרמים פוליטיים ותרבותיים רחבים; ביטחון בלתי מעורער בקרב סטודנטים שהמטרה שלהם צודקת". צוין כי "ההבדלים יכולים להיות בולטים גם הם, החל במתקפת הטרור של חמאס שהניעה את המלחמה הזו". ובכל זאת, "שתי התנועות משקפות סוג של סולידריות אינסטינקטיבית וראשונית עם האנדרדוג, ותחושת סולידריות עם אנשים שנלחמים כדי לקבל מדינה משלהם ולהשתחרר ממין קיום קולוניאלי", צוטט מיילס רפופורט, מזכיר המדינה לשעבר של קונטיקט.

מתוך הניו יורק טיימס, מאת מייקל ווינס. לקריאת הכתבה המלאה.