תקלה בהיקף של כ-250 מגה-וואט: 150 אלף איש נותקו מחשמל

בשל קריסה של יחידות ייצור בתחנות אורות רבין ואשכול, כ-150 אלף איש ברחבי הארץ נותקו מחשמל • מקור התקלה אינו במתקפת סייבר • עיקר התקלה נבעה מיחידת ייצור בתחנת הכוח אורות רבין, שהופעלה לראשונה רק באוגוסט השנה • חברת החשמל: "יחידות ייצור חלופיות נכנסו לפעולה"

תחנת הכוח אורות רבין בחדרה / צילום: ap, Dan Balilty
תחנת הכוח אורות רבין בחדרה / צילום: ap, Dan Balilty

תקלה חריגה בהיקפה התרחשה הערב (ב'), כאשר כ־150 אלף איש נותקו מחשמל ברחבי הארץ. הסיבה לניתוק מהחשמל היא קריסה של יחידות ייצור בתחנות אורות רבין ואשכול, כשלפי שעה עדיין כ־35 אלף איש מנותקים בעקבות "השלת העומסים" שנדרשת מתקלה בהיקף של כ־250 מגה־וואט. לפי חברת החשמל, מקור התקלה אינו במתקפת סייבר.

"אנשים קונים חרבות, גרזנים, מצ'טות. הם שופכים סכומים לא הגיוניים, רק כדי להיות מוכנים למתקפה הבאה" 
ראיון | ההורים שלו כמעט והתייאשו ממנו. היום הוא מנהל רבע מיליארד דולר 

עיקר התקלה נבעה ממחז"מ (מחזור משולב) 70 באורות רבין, שהופעל לראשונה רק באוגוסט השנה - באיחור של שנה. אותו מחז"מ שעולה כעת לכותרות מסיבות אחרות מהווה דוגמה לשרשרת העיכובים של חברת חשמל בהסבת יחידות ייצור מפחם לגז טבעי, מה שבסופו של דבר משפיע על הצרכנים במחירי החשמל.

לפי התכנון הראשוני של משרד האנרגיה - הפעלת מחז"מ 70 הייתה אמורה להתבצע בספטמבר האחרון, ושל מחז"מ 80 חצי שנה לאחר מכן. שני יעדים שבהם לא עמדו חברת החשמל, שהצהירה כי מחז"מ 80 יפעל מסחרית בספטמבר 2024. מחז"מ 70, מדגם H המתקדם, הוא בעל יכולת ייצור של כ־630 מגה־וואט. רק בעת הנוכחית הוא היה אמור לסיים תהליך בדיקה של כארבעה חודשים עד הגדרת היחידה כמסחרית.

הפסקת החשמל הנוכחית מתרחשת כחצי שנה לאחר תקלת ענק קודמת. ביוני, כ־300 אלף בתי אב נותקו מחשמל, וכ־80 אלף מתוכם היו מנותקים אף לאורך שעות ארוכות. בשעת השיא ב־2 ביוני, 16:04, העומס הגיע ל-12,549 מגה וואט - כך לפי נגה, חברת ניהול מערכת החשמל. גם בשעה 19:34, לאחר כניסת השבת, שבאופן יחסי מורידה את צריכה החשמל, צריכת החשמל עמדה על 10,921 מגה וואט - מה שהעמיד את רזרבת החשמל על מינוס 103 מגה וואט.

חברת החשמל: "יחידות ייצור חלופיות נכנסו לפעולה"

חברת החשמל: "מוקדם יותר הלילה הייתה הפסקה בפעילות של שתי יחידות ייצור. הפסקה זו גרמה להשלות עומסים שגרמה להפסקות חשמל במספר מוקדים ברחבי הארץ. יחידות ייצור חלופיות נכנסו לפעולה ולמרבית המופסקים חזר החשמל".

מחברת נגה ניהול מערכת החשמל נמסר שעקב הפסקת 3 יחידות ייצור - נתיב אור 70, אשכול 12 ורמת גבריאל בהספק של כ-1000 מגה וואט, מערכת ההשלה האוטומטית פעלה על מנת להבטיח את שרידות המערכת והושלו כ-250 מגהוואט למשך כ-10 דקות. נכון לכרגע החשמל חזר והארוע הסתיים".