מבטחי המשנה מאותתים על הפסקת ביטוח מפני מלחמה בישראל

לגלובס נודע כי בחברות הביטוח קיבלו מסרים על כך שההחלטה על צמצום הכיסויים בשל אירועי מלחמה, שכבר מתקיימת בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה עשויה להגיע גם לישראל • מדובר על כיסוי לנזקי גוף והראשונות להיפגע צפויות להיות החברות הקטנות

 

 

פגיעת רקטה בבניין באשקלון / צילום: דוברות מד''א
פגיעת רקטה בבניין באשקלון / צילום: דוברות מד''א

המלחמה בעזה טרם השפיעה באופן מהותי על חברות הביטוח בהיבט הביטחוני, כיוון שהמדינה נושאת בפיצוי לנזקים לרכוש, אך נראה שבקרוב עשויה להיות לה השפעה דווקא מצד מבטחי המשנה. לגלובס נודע כי מבטחי המשנה הבינלאומיים העבירו לאחרונה מסרים לחברות ישראליות כי בכוונתן להחריג את הכיסויים הביטוחיים לתקופת מלחמה מהפוליסות שהן מעניקות לחברות הישראליות.

חתמו על הסכם למכירת הדירה אך נרצחו ב־7 באוקטובר: האם העסקה תושלם? 
לידיעת המילואימיניקים והלומדים בחו"ל: מתווה ההקלות של בתי הספר לרפואה 

ההשפעה העיקרית תהיה בביטוחים המכסים מפני נזקי גוף דוגמת ביטוחי חיים (ריסק), בעוד בביטוחי רכוש כגון ביטוח מבנה כיסויי ביטוח המשנה לא צפויים להיות מושפעים מההחלטה. נציין כי ישראל לא צפויה להיות חריגה בנושא וכי ההחלטה אצל מבטחי המשנה כבר התקבלה בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה וכן במקומות אחרים בעולם.

מי שעשויות להיפגע מההחלטה הן בעיקר חברות ביטוח קטנות, להן הון עצמי קטן והן נשענות ברובן על מבטחי משנה שנוטלים עבורן חלק ניכר מהסיכון בתמורה לפרמיה. כך קורה אגב בביטוחי רכב שם נשענות החברות הקטנות לרוב על שיעור גדול של מבטחי משנה. לעומתן, החברות הגדולות יכולות להתמודד במקרה של אירוע שאינו חריג במהותו במספר הנפגעים, אלא מדובר על אלפי הרוגים. בהקשר זה יש לציין כי מתקפת חמאס שהביאה ל-1,400 נרצחים עדיין מכוסה בהסכמים הקיימים.

מבטחי המשנה הן חברות ביטוח אשר נוטלות על עצמן חלק מהסיכון הביטוחי של חברות ביטוח מסורתיות, בתמורה לחלקים מהפרמיה שגובות חברות הביטוח מהמבוטחים. בין מבטחי המשנה המוכרים לציבור הישראלי אפשר למצוא חברות כמו סקור, מיוניק רה וסוויס רה. הקהל הישראלי נחשף אליהן בין היתר בתחום ביטוחי הסיעוד, לאור ההפסדים שהן ספגו כתוצאה מתשלומים בפוליסות סיעוד שהובילו אותן להפסיק להעניק שירותי ביטוח משנה. צעד זה הביא את חברות הביטוח הישראליות להפסיק לשווק ביטוחי סיעוד פרטיים חדשים (כעת מתברר שגם הפתרון לביטוח הסיעודי - באמצעות קופות החולים, בדרך לקריסה). גם בתחום ביטוחי רכב חובה מבטחי משנה רבים סופגים הפסדים בשל עלייה בתביעות, בגנבות והתייקרות החלפים.