הפתעת ינואר: נקודות הזיכוי החדשות שייכנסו לכם למשכורת

ב־1 בינואר ייכנסו לתוקף מספר הטבות מס חדשות • מהגדלת נקודות הזיכוי להורים במס הכנסה, עד הכרה אוטומטית בהוצאות של "עוסק זעיר" • שאלת היום, מדור חדש

איזה הטבות מס כדאי להכיר בפתח שנת 2024 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
איזה הטבות מס כדאי להכיר בפתח שנת 2024 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

אחרי כמעט שלושה חודשים של מלחמה ובלי צפי לסיומה, בעוד פחות משבוע תיפתח שנת 2024 ואיתה שנת מס חדשה. במסדרונות האוצר שוקדים בימים אלה על שורה של מהלכים שעשויים להגדיל את נטל המס על הציבור במטרה לממן את המלחמה.

אך יש גם בשורות טובות השנה בגזרת המסים: שורה של הקלות שייכנסו לתוקף ב־1 בינואר ויכולות לחסוך לכם לא מעט כסף. הנה שלוש העיקריות שבהן. 

שאלת היום | האם משתלם למחזר עכשיו את המשכנתה 
שאלת היום | מהם האפיקים המומלצים למשקיע הסולידי בתקופה זו
שאלת היום | מה הם אתגרי השקל בזמן המלחמה

נקודות זיכוי להורים

לדברי מומחית המס, עו"ד (חשבונאית) אינגה אייזנברג ממשרד אייזנברג, שנער ושות', אחת מהטבות המס הראשונות שכדאי להכיר היא זאת המעניקה עוד נקודת זיכוי להורים בגין ילדיהם.

"החל משנת 2024 ואילך תינתן נקודת זיכוי אחת נוספת לגברים ולנשים בגין כל ילד שמלאו לו לפחות 6 שנים וטרם מלאו לו 18 שנים במהלך שנת המס.

"משמעות ההצעה היא שגברים יהיו זכאים לנקודת זיכוי אחת במס, ונשים יהיו זכאיות ל־2 נקודות זיכוי במס בגין כל ילד בטווח הגילאים האמור (זאת כיוון שנשים כבר כיום זכאיות לנקודת זיכוי עבור כל ילד)".

נכון לשנת 2023, שווי נקודת זיכוי הוא 235 שקל, כלומר 2,820 שקל בשנה. בינואר הוא צפוי להתעדכן על־ידי ביטוח לאומי.

הקלות לעוסק הזעיר

רפורמה נוספת וחשובה שיכולה לסייע למאות אלפי עסקים קטנים בישראל היא זו המכונה רפורמת עוסק זעיר ועוסק פטור. "החל מינואר 2024 תעלה תקרת מחזור העסקים של 'עוסק זעיר' ושל 'עוסק פטור' לסכום של עד 120 אלף שקל, במקום כ־108 אלף שקל כיום. בנוסף, עסקים עם מחזור של עד 120 אלף שקל יוכלו לנכות מהכנסותיהם הוצאות בשיעור קבוע של 30% מבלי להציג חשבוניות וקבלות, כפי שנדרש עד היום", מסבירה אייזנברג.

התקרה השנתית של 120 אלף שקל לא תתעדכן בהתאם לשינוי במדד המחירים לצרכן בשנים 2024 ו־2025, ורק החל משנת 2026 תוצמד למדד, אולם יש להמתין לסוף שנת 2024 או תחילת 2025 כדי לראות אם זה אכן מתקיים".

הרפורמה עתידה לצמצם נטל ביורוקרטי בכך שבמקרים רבים היא תפטור את בעלי העסקים מחובות שונים כמו הגשת דוח שנתי ותשלום מקדמות. בכך, יחסכו בעלי עסקים קטנים זמן רב שמוקדש כיום למיצוי זכויות ודיווח, ובמקרים רבים גם יחסכו את ההוצאה על ייצוג מקצועי מול רשות המסים על-ידי רואי חשבון, עורכי דין ויועצי מס, בסכומים המגיעים לאלפי שקלים בשנה ויותר.

העלאת תקרת הפטור למשכירים

עוד בשורה משמעותית שנושאת איתה 2024 היא הבשורה למשכירי דירות, ובייחוד לאלה ששוכרים דירה חלופית. ראשית בשל העדכון האוטומטי של תקרת הפטור ממס למשכירי דירה (וכן של מדרגות המס לרוכשי דירות).

נכון להיום תקרת הפטור ממס למשכירי דירות עומדת על 5,471 שקל בחודש.

לפי החוק, אדם שמשכיר דירה מעל סכום זה, מחויב לשלם מס באחד משני מסלולים עיקריים: מס מופחת של 10% על ההכנסות מהדירה, או הכללת ההכנסות במסגרת סך הכנסותיו ממקורות נוספים, ותשלום מס שולי הנובע מכולן.

ב־16 בינואר, לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר ולשנת 2023 כולה, תתעדכן תקרת הפטור למשכירי דירות לכ־5,700 שקל (בהנחה שקצב האינפלציה השנתי יעמוד על 3.5%). עבור שוכרי דירות העדכון משקף חשש להעלאת שכר הדירה לגובה התקרה החדשה.

במקביל, בינואר תיכנס לתוקף הטבה חדשה המעניקה פטור עד לתקרה חודשית של 7,500 שקל למי שהוא משכיר השוכר דירה בעצמו.

רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי חשבון לשעבר, שותפה מנהלת ב"שטרק את שטרק" רואי חשבון, מסבירה כי "בעקבות שינוי החקיקה מי שיש לו דירה יחידה שמושכרת לאחרים, ומנגד שוכר דירה אחרת למגוריו, יוכל לנכות מדמי השכירות מהשכרת 'דירת המגורים היחידה' את הוצאות השכירות שהוא משלם. וזאת, למרות שאלה הוצאות פרטיות.

"הניכוי מוגבל עד תקרה של 90 אלף שקל בשנה (7,500 שקל לחודש), או הכנסה מדמי השכירות למגורים באותה שנה, הנמוך מבניהם". 

*** גילוי מלא: שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם