"משחק מסוכן": זה היה המטבע הכי חזק השנה

שנה סוערת בשוק המט"ח הסתיימה עם מספר מטבעות "אקזוטיים" שרשמו התחזקות דו ספרתית וחשפה את עוצמת הפרנק השוויצרי

מי היה המטבע הכי חזק בעולם השנה מול הדולר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מי היה המטבע הכי חזק בעולם השנה מול הדולר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המט"ח הוא הגדול ביותר בעולם ובפער ניכר גם מול בורסות ארה"ב. מדינות, יבואנים ויצואנים, בנקים מרכזיים, גופים מוסדיים ובעיקר - "כ־75% ספקולנטים", כפי שמציינת עינת מאיר, אנליסטית מאקרו ושווקים בבנק דיסקונט. התוצאה היא ש"נפח המסחר בשוק המט"ח הוא כ־7 טריליון דולר ביום", לדברי קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי. "זה אחד השווקים הנזילים ביותר כי כל עסקה בינלאומית, פיננסית או ריאלית, תלויה בביצוע עסקת המרת מט"ח".

הפתעת השקל: כלכלנים מנסים לפענח מה עומד מאחורי התחזקותו 
חצי שנה אחרי הממשלה: אינטל מאשרת כי תשקיע עוד 15 מיליארד דולר בשדרוג המפעל בקריית גת 

מדובר בשוק תנודתי מאוד והשנה האחרונה הייתה תנודתית במיוחד בעקבות השינויים באינפלציה, בריבית ו"בציפיות המשקיעים לגובה הריבית בכלכלות השונות", אומר לוי. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, מזהיר כי רמת אי הוודאות כשמדובר במטבעות היא מאוד גבוהה: "מדובר במשחק מסוכן הרבה יותר ממניות. לשוק המניות יש תוחלת (סיכוי לרווח) חיובית. כשאתה קונה סל מניות ומחזיק בו, אפשר להראות, מתמטית, שלאורך זמן אתה מרוויח. מנגד, במטבעות התוחלת לא חיובית אלא אפס. "לכן, אני לא ממליץ לציבור הרחב לקנות מט"ח. אף אחד לא יודע מה יקרה מחר בבוקר. אפשר לזרוק קובייה וזה יעשה את אותה עבודה", מדגיש קליין.

 

החזק מבין "המערביים"

ואחרי האזהרות, המטבעות שהתחזקו הכי הרבה השנה מול הדולר האמריקאי (המייצג את הכלכלה הגדולה בעולם ומהווה בנצ'מרק עולמי) הם הפזו הקולומביאני (24%) והפזו המקסיקני (כ־15%). אבל לדברי מאיר מדיסקונט "אי אפשר להגדיר אותם מטבעות חזקים. זו תנודתיות 'במיטבה' שיכולה להתהפך בשנייה". הסיבה לכך היא שמדובר במדינות חלשות מבחינה כלכלית, שבהן הריבית דו ספרתית.

גם הזלוטי הפולני התחזק (10%), ומאיר מסבירה כי "מלחמת רוסיה אוקראינה נשארת באוקראינה והאיום על מדינות מזרח אירופה כמו פולין והונגריה נחלש, לכן הן מתקנות את הפיחות החד במטבעות שלהן מהשנה שעברה".

מאיר מחלקת את השוק למטבעות של העולם המערבי ושל שווקים מתעוררים. המטבע המערבי שהתחזק השנה הכי הרבה הוא הפרנק השוויצרי - עם ייסוף של 7.3% ביחס לדולר (14.5% מאז אוקטובר שעבר), הוא נמצא בשיא של 12 שנים מול הדולר ולא רחוק משיא כל הזמנים שרשם בשנת 2011. אחריו הלירה שטרלינג הבריטית שהתחזקה ב־5%. האירו התחזק מול הדולר בכ־3% ואילו השקל, אחרי כל התהפוכות השנה, נחלש מול הדולר בכ־3% בלבד ב־2023. מחוץ לזירת המט"ח הרשמית, זינק השנה הביטקוין, שהינו מטבע דיגיטלי מבוזר, ב־158%. 

לוי מסביר כי הפרנק השוויצרי הושפע במשך שנים ארוכות מכך שהבנק המרכזי פעל בכל הכלים שעמדו לרשותו למנוע ייסוף, ובין היתר הפחית את הריבית לטריטוריה שלילית הנמוכה ביותר שהייתה בעולם, ברמה של מינוס 0.75%, שלוותה ברכישות מט"ח גדולות. "אבל מסוף שנת 2022 ולאורך שנת 2023, הבנק המרכזי השוויצרי העלה את הריבית בחדות לרמה של 1.75%. במקביל, הוא הפך מקונה מט"ח למוכר, בדומה לתהליך שמבצע כעת בנק ישראל", מוסיף לוי. הסיבה לעליית הריבית בשוויץ הייתה כמובן האינפלציה, שהגיעה לשיא באוגוסט 2022 ברמה של 3.5%.

ימשיך להתחזק מול הדולר

מאיר מוסיפה כי "גורם משמעותי המסביר את השינויים בשערי המטבעות בעולם, הוא התרחבות או צמצום פערי הריבית (הריאלית) בין הדולר למטבעות של מדינות מפותחות אחרות. החל מספטמבר 2022 נבלמה מגמת התחזקות הדולר בעולם לאור העלאות ריבית מהירות במדינות מפותחות מחוץ לארה"ב, ובחודשים האחרונים נרשמת היחלשות של הדולר בעולם לנוכח הציפיות להפחתת ריבית מהירה יותר בארה"ב. כשמסתכלים למשל על האירו והליש"ט מול הדולר, זה מסביר את השינויים במדויק".

קליין מסכים שזו המגמה הכללית ומעריך שהפרנק ימשיך להתחזק. לדבריו "מטבע הוא מוצר כמו כל מוצר אחר. לשוויץ יש עודף גדול בחשבון השוטף אפילו יותר מאשר לישראל (מייצאת יותר מאשר מייבאת, נ"א). בטווח הקצר, אנשים שחששו מהאירו עברו לדולר או למטבע אחר, ולכן הפרנק השוויצרי הפך יותר אטרקטיבי. אנחנו חושבים שהפרנק ימשיך להתחזק מול הדולר, ובמידה פחותה מול האירו.

"הדולר צפוי להיחלש בעולם, כשהשאלה היא היכן הריבית תרד מהר יותר", סבור קליין. "השוק מניח שהריבית בארה"ב תרד יותר מהר מאשר באירופה".