מחסני הנשק האמריקאיים בישראל ותחזית אימים לשנת 2025

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב מחזיקה כמויות נשק משמעותיות בישראל, תחזית פורן פוליסי מה יקרה בסכסוך עם חמאס בעוד שנתיים והאם עיראק תיגרר למלחמה • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: ארה"ב מחזיקה כמויות נשק משמעותיות בישראל, מה יקרה בסכסוך עם חמאס בעוד שנתיים והאם עיראק תיגרר למלחמה. 

איך מסקרים באיראן את חיסול הבכיר וסעודיה לא רוצה להסתבך עם החות'ים 
WSJ | טילי פטריוט ומכונות ירייה על טנדרים: כך נראית ההגנה האווירית של אוקראינה 

1כמויות משמעותיות תחת מעט פיקוח - מאגר הנשק האמריקאי בישראל

"אי שם בישראל יש מחסנים מאובטחים רבים, המכילים נשק בשווי מיליארדי דולרים בבעלות ממשלת ארה"ב", נכתב הבוקר בגארדיאן, בהתבסס על ראיונות שערך העיתון עם כמה גורמים אמריקאים המכירים את הסיוע הביטחוני האמריקאי לישראל. גורמים אלה סיפרו לגארדיאן כיצד המאגר מאפשר העברות נשק מזורזות לצה"ל, "בכמויות משמעותיות", אך לצד "שקיפות מועטה לגבי השימוש". "בוושינגטון, מחוקקים העלו חששות לגבי הצעות של הבית הלבן שיקלו את הכללים לגבי סוגי הנשק המונחים במלאי", נכתב. עוד צוין כי "התוכן המלא של המאגר, הידוע כ-War Reserve Stocks for Allies-Israel (WRSA-I) - אינו נחשף בפומבי", וכי אנליסטים ביטחוניים טוענים שיש שקיפות מעטה לגבי סוג וכמויות הנשק שארה"ב מספקת לישראל.

בנוסף, גורמים אמרו כי ההעברות מ-WRSA-I עשויות להיות שונות ממכירת נשק רגילה בין ארה"ב למדינה אחרת בכך שניתן למשוך את הציוד מהמלאי לפני השלמת התהליכים הפורמליים של העברת הציוד במלואם, והביעו דאגה כך שהתהליך יכול לעקוף את הפיקוח של מחלקת המדינה לפני ההעברה. "יש רק עוד מלאי אחד כזה, בדרום קוריאה, הוא מאוד ייחודי ומאפשר העברה מהירה", אמרה לגארדיאן שרה הריסון, עורכת דין לשעבר של משרד ההגנה האמריקאי, שכיום היא אנליסטית ב-Crisis Group.

מתוך הגארדיאן, מאת הארי דייוויס, מאנישה גאנגולי. לקריאת הכתבה המלאה. 

2ישראל-חמאס באוקטובר 2025

בפורן פוליסי ניסו אמש לחזות את העתיד, לפחות במה שקשור במלחמת ישראל-חמאס, ושלחו את הקוראים ל-7 באוקטובר 2025. "חמאס יצא מהריסות המלחמה ב-2023 ושוב שולט בעזה, וכוחו בגדה המערבית ובמקומות אחרים גדל מאוד. מעמדה הבינלאומי של ישראל, כולל בוושינגטון, קרס. בבית, השסעים הפוליטיים והחברתיים של ישראל בולטים עוד יותר מאשר לפני המלחמה, ומשתקים למעשה את המדינה", נכתב. "אולי הדבר המדאיג ביותר, שלוחות איראן אגרסיביות מאי פעם, עם התקפות רקטות קבועות על צפון ישראל על ידי חיזבאללה ועם לוחמים חות'ים בתימן המאיימים על הספנות הישראלית".

"למדתי על כמה מנקודות הכשל הפוטנציאליות הללו בסיור האחרון בישראל עם המרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים", ציין הכתב. "שם ראיינו גורמי ביטחון ואישים בכירים אחרים. עבור ישראל בעזה, המלכודות עלולות לנבוע מהמעטת בערכו של חמאס, חיזוק הארגון מבלי משים, החלשת הלכידות הפנימית, אי מעבר ממלחמה לממשל בעזה וערעור יחסי ישראל עם ארצות הברית".

מתוך פורן פוליסי, מאת דניאל בימן. לקריאת הכתבה המלאה.

3האם עיראק תיגרר למלחמה?

"עיראק הפכה יותר ויותר לזירת עימות בין כוחות הנתמכים על ידי איראן לבין ארה"ב על רקע המלחמה האכזרית של ישראל בעזה, עם החששות לגבי הסלמה רצינית", נכתב אמש באל ג'זירה, שניסו להבין "האם מלחמת עזה של ישראל יכולה לגרור את עיראק לסכסוך נוסף". צוין כי "ארה"ב הודיעה ביום שלישי שהיא פתחה בהתקפות על קבוצות בעלות זיקה לאיראן בעיראק, על רקע 24 שעות כאוטיות באזור, שבהן נרצח גם גנרל איראני בכיר בסוריה".

"המצב בעיראק אינו יציב ובשל להסלמה נוספת, אך לא איראן ולא ארה"ב להוטות למלחמה בקנה מידה מלא", כך לפי חוקר המזרח התיכון והסופר עלי אכבר דרייני מטהראן שצוטט בעיתון. "עד כה, גם איראן וגם ארה"ב פעלו במסגרת של שחקנים רציונליים, כי הם מודעים לסכנות של סכסוך צבאי כולל", אמר לאל-ג'זירה. מצד שני, אמר החוקר, כי "ישראל להוטה להעמיד את איראן מול ארה"ב בסכסוך צבאי, במיוחד מכיוון שראש הממשלה בנימין נתניהו יכול לראות בכך דרך לחזק את מעמדו הפוליטי על רקע ירידה באמון ביכולות המנהיגות שלו". דרייני הוסיף כי "המצב הסתבך באופן שלדעתי לא סביר שממשלת עיראק תוכל להפעיל שליטה מוחלטת על זה".

מתוך אל ג'זירה, מאת מזיאר מוטמדי. לקריאת הכתבה המלאה. 

4הפיצוץ ליד שגרירות ישראל בניו דלהי

לאחר שאמש התפוצץ מטען חבלה ליד שגרירות ישראל בניו דלהי, "סוכנות החקירות הלאומית (NIA) פתחה בחקירת האירוע", דווח בטיים אוף אינדיה, לאחר שצוות NIA הגיעו היום (ד') לשגרירות ישראל. "משטרת דלהי איתרה שני חשודים לאחר שבחנה את צילומי הטלוויזיה במעגל סגור של האזור", שקלטו אותם מסתובבים באזור בשלישי בערב, נכתב. צוין כי "מעורבותם בתקרית עדיין לא ברורה", וכי דברים יתבהרו לאחר החקירה.

בנוסף, דווח כי "משטרת דלהי מצאה מכתב הממוען לשגריר ישראל ליד השגרירות בערב יום שלישי, הכתוב באנגלית ובו מילים המביעות איום". שם הקבוצה החתום על המכתב "מרד סר אללה". המכתב תחת חקירה.

מאמר מערכת מתוך טיימס אוף אינדיה. לקריאת הכתבה המלאה.