אינטל | ראיון

בכיר במשרד הכלכלה חושף: חברת ענק נוספת בדרך לישראל

לאחר שאינטל אישרה כי תקים בישראל מפעל בהשקעה של 25 מיליארד דולר, מנהל רשות ההשקעות במשרד הכלכלה שלומי אטיאס חוגג את ההישג, שכלל העלאה של המס שהיא תשלם ל-7.5% • ומבטיח: "בקרוב יגיעו עוד חברות. הביקוש למענקים גדול מההיצע"

מפעל אינטל החדש שיוקם בקריית גת / הדמיה: אינטל
מפעל אינטל החדש שיוקם בקריית גת / הדמיה: אינטל

מזה שנים שאינטל נהנית משיעור מס חברות נמוך במיוחד. כזה שאפילו לא מתקרב למס החברות הרשמי בישראל: 23% על הרווח השנתי. אינטל, מחלוצות תעשיית השבבים בעולם ומי שהייתה במשך שנים יעד לחיזור מצד ראשי המדינה שביקשו שהיא תקים ותרחיב את פעילותה בארץ, הקימה את מפעלי הייצור הגדולים שלה בקרית גת שבדרום, מקום שמוגדר כאזור עדיפות א' והקנה למפעליה שם את הזכות למס חברות בהיקף של 5% מאז שנת 2011.

פרשנות | התעלומה החדשה בים הערבי: מה איראן והחות'ים רוצים מהודו, שסבלנותה פוקעת 
הוא עזב את צ'ק פוינט בטריקת דלק, היום החברה שלו שווה פי 5 ממנה 

כעת, מתגאה מנהל רשות ההשקעות במשרד הכלכלה, שלומי אטיאס, כי במסגרת עסקת ההקמה והשדרוג של המפעל החדש בקרית גת, עליו הוכרז ביום שלישי השבוע בתקציב של 25 מיליארד דולר, יעלה מס החברות על פעילות הענקית הבינלאומית ל- 7.5%. "השוונו את אינטל לכל חברה אחרת, קטנה או גדולה, שהיתה מקימה חברה באזורי פיתוח א', למס של 7.5% - לכן מדובר בשיפור לעומת המצב עד כה", הוא אומר בראיון גלובס. רשות ההשקעות בראשותו אחראית להחליט על מתן מענקים עבור חברות המבקשות זאת - היא הנושאת ונותנת הבלעדית לפי החוק, אם כי במקרים של מענקי ענק כפי זה שהובטח לאינטל, מעורב בהחלטה גם משרד האוצר.

התחייבות לרכש גומלין

על פי ההודעה של אינטל, הממשלה תעניק לה 3.2 מיליארד דולר עד שנת 2028, מתוך השקעה כוללת של 25 מיליארד דולר בהקמת מפעל שבבים חדש בקרית גת ובשדרוגו. את העלייה במדרגת המס ל- 7.5% מסך הרווחים, תספוג אינטל קרית גת החל משנת 2026 ועד 2035 לפחות.

 

עד שנת 2011, אז שונה חוק עידוד השקעות הון, שילמו מפעלי אינטל בישראל מס חברות של 12%. גם מרכזי הפיתוח של אינטל בחיפה, פתח תקווה וירושלים משלמים מס חברות בשיעור דומה. "תצורת המס, כגבייה מרווחי החברה בשיטת 'קוסט פלוס' (דיווח על רווח מלאכותי שנוצר מכל אחד מהעובדים - א"ג) מכתיבה מסים גבוהים מלכתחילה, וגם ממוצע עלות השכר אליו התחייבה אינטל עומד על 35,300 שקל בחודש - עלות גבוהה מהממוצע, שמכתיבה הכנסות גבוהות ממסים על השכר. במקביל, אינטל התחייבה לרכש גומלין בהיקף אדיר של 60 מיליארד שקל, שעלול להרים את הכלכלה הישראלית".

מסים ומענקים: הרומן הארוך של חברת אינטל ומדינת ישראל 

2023
בניית מפעל חדש

השקעה מצד אינטל: 90 מיליארד שקל מענק מדינה: 11.5 מיליארד שקל שיעור מענק מההשקעה: 12.8% שיעור מס חברות: 7.5%

2018
שדרוג מפעל

השקעה מצד אינטל: 17.5 מיליארד שקל מענק מדינה: 700 מיליון שקל שיעור מענק מההשקעה: 4% שיעור מס חברות: 5%

2014
בניית מפעל חדש

השקעה מצד אינטל: 23.5 מיליארד שקל מענק מדינה: 1.7 מיליארד שקל שיעור מענק מההשקעה: 7% שיעור מס חברות: 5%

2011
הרחבת מפעל בקרית גת ובירושלים

השקעה מצד אינטל: 10 מיליארד שקל מענק מדינה: 678 מיליון שקל שיעור מענק מההשקעה: 6.7% שיעור מס חברות: 12.5%

12 אלף עובדים

אינטל התחייבה להשקיע מיליארדים, אבל גם המדינה העלתה את שיעור המענק לשיא של כל הזמנים: 12.8% מסך ההשקעה.
"אכן, מדובר במענק בגובה של 11.5 מיליארד שקל, מתוך סך השקעה של 90 מיליארד שקל - אבל צריך לזכור שהטבת המס שלהם הושוותה לשאר החברות. התועלת המשקית של הקמת המפעל החדש עומדת על 33.5 מיליארד שקל, ולאחר קיצוץ המענק אנחנו עדיין עומדים על תועלת למשק של 22 מיליארד שקל עד שנת 2035 - לא דבר שיש לזלזל בו. את העמידה ביעדים והתרומה של אינטל למשק נוכל לבחון למעשה עד 2035, ואז נוכל לאשר שכל ההבטחות אכן קוימו".

כחלק ממתן המענק הממשלתי, אינטל התחייבה להגדיל את מצבת העובדים שלה. אלא שבפועל, מצבת העובדים שלה מתייצבת על 12,000 איש כבר שנים, ללא גדילה. גם התכניות לבניית מרכז פיתוח חדש בחיפה עם תוספת של אלף עובדים נגנזו. לדברי אטיאס, "המענק ניתן לפעילות הייצור בלבד, ולא נוגע למרכזי הפיתוח. בבחינה של מספר העובדים המועסקים בתחום הזה, אינטל עמדה ביעדים שלה: במסגרת המענק שהיא קיבלה ב־2018 היא הבטיחה להעסיק כ־3,700 עובדים בקרית גת, ועמדה ביעד הזה. בשנת 2020 אושרה תוספת מענק, ואינטל התחייבה להעלות את מספר המועסקים ל-5,000 איש, אלא שהיא החליטה שלא ליטול אותו ובמקום זאת נכנסה לתהליך של שינוי אסטרטגי וטכנולוגי. כחלק מההסכם החדש, היא התחייבה להעלות את מספר המועסקים בקרית גת ל־5,200 איש עד שנת 2035. בינתיים היא יכולה להסתפק בהעסקה של לפחות 4,500 עובדים עד אז".

השבבים הכי מתקדמים

ההכרזה של אינטל על שדרוג המפעל הגיעה בעיצומה של המלחמה בעזה, כחצי שנה לאחר הכרזה בנושא שהוציא משרד האוצר, עוד כשהמשא ומתן היה ככל הנראה רק בתחילתו. אטיאס לא נפגע לדבריו מההצהרה של משרד האוצר, שנעשתה עוד בטרם הושלמה העבודה ברשות שהוא מנהל, הכפופה למשרד הכלכלה. "זו היתה הכרזה עקרונית של הממשלה, לא משהו שאנחנו יכולנו לעשות באותו הזמן, אלא רק לאחר שאנחנו מסיימים את כל הבדיקות שאנחנו עושים בעצמנו ובאמצעות חברות ייעוץ שאנחנו שוכרים, ועוברים את התהליך בדיקת הכדאיות הכלכלית והמשקית כולו על פי חוק עידוד השקעות הון. כך, שההודעה ההיא היתה הצהרתית - ואלו כעת אנחנו מדברים על תהליך שעבר את אישור מנהלת ההשקעות במשרד הכלכלה".

שלומי אטיאס, מנהל רשות ההשקעות במשרד הכלכלה / צילום: שלומי אמסלם
 שלומי אטיאס, מנהל רשות ההשקעות במשרד הכלכלה / צילום: שלומי אמסלם

מול אילו מדינות התחרינו על המפעל הבא של אינטל?
"אינטל הצהירה שתשקיע במקביל לישראל גם בגרמניה וארה"ב, אבל אנחנו יודעים שהיו בדיקות עם מדינות נוספות שרצו מאוד שהמפעל הזה יקום אצלן ואני שמח שבסוף אינטל העולמית בחרה להקים את אותו בקרית גת. היה לה חשוב גם שפעילות הייצור תהיה קרובה לפיתוח - ויש לה לא מעט משני אלה בישראל. קיבלנו הבטחה שהייצור יכלול את השבבים המתקדמים ביותר בחברה ובאמצעים החדישים ביותר שלה".

כבר שנים רבות שאנחנו מדינת "אינטל" - לא נכנסה לכאן אף חברה נוספת שהחליטה לפתוח מפעל גדול.
"היא לא לבד. ישנה חברה בינלאומית גדולה שמקימה פעילות חדשה בישראל, עם השקעה לא מבוטלת, שתיחשף בשנה הבאה. ישנן חברות מהתחום של אינטל ישראל שרוצות להתרחב כאן, לא אתן שמות, אבל יש הרבה חברות שכבר פעילות כאן ומתוך אמון בתוצאות שהן משיגות הן מבינות שהן רוצות להתרחב. יש בישראל לא מעט חברות בשווי מיליארדי דולרים שהשקיעו כאן מאות מיליוני דולרים כל אחת, וחלקן מגיעות אלינו ומבקשות מענקים. הביקוש למענקים גדול יותר מההיצע שיש לנו".

גם במלחמה?
"לא ראינו בקשות למענקים שירדו או בוטלו בעקבות המלחמה. סך הכל בשנת 2023 אישרנו מענקים בסך 800 מיליון שקל, ונאלצנו לדחות בקשות בהיקף 150 מיליון שקל משיקולי תעדוף".

אתה חושש מיוזמה להעלות את מס החברות כדי להשלים את הבור התקציבי?
"אני מקווה שזה לא יקרה. החוק מגביר את ההשקעות בישראל - וכל השקעה של שקל מביאה לכך שגורמים פרטיים מוסיפים עוד ארבעה שקלים משלהם. אנחנו חייבים להביא לפה תעשייה מתקדמת כדי להעלות את הפריון.