מצב לשכת רואי החשבון: גרעון וירידה בתשלום דמי החבר

הדוח השנתי של לשכת רואי החשבון שהופץ לחברי הלשכה לקראת האסיפה הכללית, חושף כי הלשכה עברה מתקציב מאוזן לגירעון וכן את המספרים מאחורי המהלכים שמקדם חן שרייבר נשיא הלשכה • הוצאות של 370 אלף שקל עבור קידום הפיכת הלשכה לסטטוטורית ו-305 אלף שקלים עבור חיזוק "קשרי חוץ"

נשיא לשכת רואי החשבון, רו''ח חן שרייבר / צילום: כדיה לוי
נשיא לשכת רואי החשבון, רו''ח חן שרייבר / צילום: כדיה לוי

לשכת רואה החשבון סיימה את שנת 2022 עם גרעון של כמיליון שקלים וירידה של מיליון וחצי שקל בתשלום דמי החבר - כך עולה מהדוח הכספי של הלשכה לשנת 2022 שנחשף השבוע לחברי הלשכה. הדבר הבולט ביותר בדו"ח השנתי, אשר הופץ לחברי הלשכה לקראת האסיפה הכללית שתתקיים מחר (ה'), הוא המעבר לגרעון - בעוד שנת 2021 הסתיימה בעודף של כ-4 מיליון שקלים, שנת 2022 הסתיימה על פי הדוח בגירעון של 989 אלף שקלים. בתזרים המזומנים של הלשכה נרשמה ירידה במזומנים ושווי מזומנים של למעלה מ-8 מיליון שקל, מכ-11.6 מיליון לכ-3.3 מיליון שקלים.

עד 30 אלף שקל לכל משרת, בלי מקור תקציבי: כל מה שכדאי לדעת על תוכנית הסיוע למילואימניקים
משרד הבריאות יגדיל את מספר מיטות האשפוז ב-11%. האם זה מספיק?

נתון מעניין נוסף הוא, כי הגם שעל פי הדוח מספר חברי הלשכה עלה אשתקד מכ-18,200 בנובמבר אשתקד לכ-18,600 כיום, תשלומי דמי החבר צנחו מכ-9.8 מיליון לכ-8.3 מיליון שקלים. בשנים 2019-2020 עמדו ההכנסות מדמי חבר על כ-9.2 מיליון שקלים. העלייה במספר החברים אל מול הירידה המשמעותית בתשלומי דמי החבר בשנת 2022, יכולה לשקף עלייה במספר החברים שאינם משלמים דמי חבר או שהייתה עזיבה המונית של חברי לשכה אשתקד. הסבר אפשרי אחד לפער בין הנתונים הנה החלטתו של חן שרייבר עם כניסתו לתפקיד לפטור את רואי החשבון הצעירים מתשלום דמי החבר - העומדים על כ-320 שקלים לרואי חשבון מתחילים - בשלוש השנים הראשונות שלאחר קבלת הרישיון. ואולם, לא התקבלו נתונים מדויקים מהלשכה בנוגע לפער.

370 אלף שקל על לשכה סטטוטורית

בצד ההוצאות, מדווחת הלשכה על השקעה של 370 אלף שקלים על סעיף "לשכה סטטוטורית" בשנת 2022, לעומת כ-28 אלף שקלים בלבד בשנת 2021. מדובר באחת ההבטחות הגדולות שהבטיח נשיא לשכת רואי החשבון חן שרייבר לבוחריו במהלך מרוץ הבחירות לנשיאות לשכת רואי החשבון, בו ניצח באוקטובר 2021.

מקצוע ראיית החשבון מפוקח ומוסדר על ידי מועצת רואי החשבון משנת 1955. לשכת רואי החשבון היא עדיין לשכה וולנטרית, התנדבותית, ולא לשכה סטטוטורית, שכל רואי החשבון בארץ חייבים להיות חברים בה ולהיות נתונים תחת פיקוחה, בדומה ללשכת עורכי הדין. שרייבר הבטיח לאורך קמפיין הבחירות שלו, כי זה יהיה הנושא המרכזי שבו הוא יטפל - הפיכת הלשכה לסטטוטורית . כחצי שנה לאחר שנכנס לתפקידו כנשיא לשכת רואי החשבון בישראל, הקים שרייבר וועדה ציבורית ל"אסדרת מקצוע ראיית החשבון", במטרה להוציא לפועל את הבטחתו להפיכת לשכת רואי החשבון ללשכה סטטוטורית, והוקדשו לכך תקציבים . ואולם, עד כה המהלכים הללו נבלמו על ידי משרד המשפטים שאמון על הפיקוח על רואי החשבון.

"מיתוג מעמד המקצוע"

סעיף נוסף שההוצאות בגינו זינקו בשנת 2022 הנו סעיף "פרויקטים אסטרטגים וקשרי חוץ" - בשנת 2022 הוצאו 305 אלף שקלים על סעיף הנסיעות לחו"ל וקשרים עם חו"ל, לעומת 18 אלף שקלים בלבד בשנת 2021.

גם ההוצאות על "מיתוג מעמד המקצוע" זינקו מ-128 אלף ל-434 אלף שקלים. מדובר בהבטחה נוספת של שרייבר לבוחרים שלו - לפעול נגד שחיקת שכר רואי החשבון ומעמדם ונגד האחריות הבלתי מוגבלת שלהם, אך לא ברור על אילו פעולות לטובת מיתוג המקצוע מחדש הוצאו הכספים.

הגם שהבחירות לנשיאות לשכת רואי החשבון יחולו רק באוקטובר 2024, על רקע פרסום הדוחות ולקראת האסיפה מחר, הודיע היום סגן נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח אריאל פטל, על התמודדותו בבחירות הבאות לנשיאות הלשכה. רו"ח פטל, שרץ בבחירות האחרונות לצד שרייבר ותמך בו, פרסם לחברי הלשכה ובקבוצות ווטסאפ של רואי חשבון הודעה על התמודדותו ובמסגרתה מתח ביקורת על העובדה כי תחת המשמרת של שרייבר הלשכה נקלעה לגרעון, ירדה בהכנסותיה מדמי חבר ועוד.

מלשכת רואי החשבון נמסר בתגובה: "חבל מאד שבזמן שלשכת רואי החשבון ונשיא הלשכה, רו"ח חן שרייבר, עושים מאמצים עילאיים מתחילת המלחמה לסייע למאות אלפי בעלי עסקים באמצעות המייצגים שלהם רואי החשבון, להתמודד עם הקשיים הכלכליים בעקבות המלחמה ולמצות את זכויותיהם כחוק מול הרשויות, ישנו מי שמנסה מטעמים פוליטיים לפגוע בפעילות הלשכה. אנו דוחים לחלוטין את הטענות השקריות ואת המספרים המעוותים שהוצגו בכתבה ואשר הופצו על ידי בעלי אינטרס פוליטי צר ומובהק. זאת עוד לאחר שהדוחות אושרו ברוב מוחלט בועד המרכזי של הלשכה לרבות סגני הנשיא.

"כל רואה חשבון שיודע לקרוא דוחות כספיים ידע לנתח את התזרים ואת הביאורים ולהבין שהמספרים יפים מאוד ומשקפים התפתחות עצומה של הלשכה ובמיוחד בגידול בחברי הלשכה באלפי חברים צעירים. על אף החודשים הקשים שכולנו עוברים, בחרו אותם גורמים לייצר מהומה על לא מאומה ולהוציא השמצות אישיות חסרות שחר. נמשיך בדרכנו בהובלת הלשכה להגיע להישגים נוספים כלשכה משגשגת התורמת יותר מתמיד לחבריה רואי החשבון".