תחקיר הניו יורק טיימס מכה גלים ומתאר עבירות מיניות קשות שביצע חמאס

בתחקיר, שערך חודשיים, בניו יורק טיימס צפו בסרטונים מהתקיפה ב-7 באוקטובר, וראיינו מעל 150 אנשים בישראל, בהם עדים, אנשי צוות רפואי, חיילים, ומטפלים להתמודדות עם אונס • המסקנה של התחקיר ברורה: התקיפות המיניות לא היו מקרים מבודדים, אלא חלק מהיעדים של אירגון הטרור

כביש סמוך לשדרות לאחר מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
כביש סמוך לשדרות לאחר מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

"האישה בשמלה השחורה" תיאור סרטון האונס שעברה גל עבדוש ב-7 באוקטובר פותח את התחקיר המעמיק של הניו יורק טיימס על אונס נשים וחילול גופותיהן ביום בו פרצה המלחמה.

בתחקיר מתואר הסרטון, שכמו רבים אחרים תפס תאוצה בישראל, כשכל משפחה ניסתה למצוא את היקרים לה שנעדרו מעוטף עזה או ממסיבת הנובה.

פרויקט מיוחד | המדינה האפריקאית שהפכה לאחת התומכות הגדולות של הטרור הפלסטיני
חזית המדע | הרופאים הישראלים נעלבו מהקולגות אבל משיבים מלחמה

מתחילתה של המלחמה גורמים בישראל אמרו שבכל מקום בו תקף החמאס, הוא תקף מינית נשים, כחלק משיטת הפעולה שלו.

בתחקיר, שערך חודשיים, בעיתון האמריקאי צפו בסרטונים שפורסמו מהתקיפה, תמונות של הנפגעות, מיקומי ג'י פי אס, וראיינו מעל 150 אנשים בישראל, בהם עדים, אנשי צוות רפואי, חיילים, ומטפלים להתמודדות עם אונס, והמסקנה ברורה: התקיפות המיניות ב-7 באוקטובר לא היו מקרים מבודדים, אלא חלק מהיעדים של אירגון הטרור.

ארבעה עדים תיארו שני מקומות שונים בהם נאנסו ונרצחו נשים, בקרבת המקום בו נמצאה עבדוש.

וחיילים וצוותי רפואה שרואיינו על ידי הניו יורק טיימס תיארו יותר מ-30 גופות נשים ונערות שנימצאו בסביבת המסיבה ובקיבוצים, וניכר שעברו תקיפה מינית.

לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר, חמאס הכחיש כי המחבלים תקפו מינית נשים. ובעולם קיבלו את עמדתם. וארגון הנשים של האו"ם לא הכיר או גינה את המעשים במשך שבועות לאחר התקיפה.

"אנשים עסוקים בהגנה מיידית, ולא בביסוס תיק משפטי"

בכאוס לאחר המתקפה, רבים מהנרצחים נקברו במהירות האפשרית לאחר שזוהו, ובמשטרה מודים כי לא התמקדו בחיפוש סימני תקיפה בגופות, כי אם בזיהוי המהיר ביותר, כדי לעדכן את המשפחות.

אדיל הקו, מומחה משפטי לפשעי מלחמה, אמר לניו יורק טיימס כי "איזורי לחימה הם כאוטים, אנשים עסוקים בהגנה מיידית, ולא בביסוס תיק משפטי עתידי".

הקו מוסיף כי "במקרים רבים העדים לא מזהים את הקורבן, אבל הם יכולים לתאר את מקרה התקיפה".

"'לפחות 100' חמושים מעבירים ביניהם נשקים, טילים, ונשים פצועות"

בעוד שאף אחד מהעדים או קורבנות לא נחשף פומבית, חלקם עובדים עם המשטרה. אחת מהן היא ספיר, בת 24 שהייתה במסיבת הנובה, וביקשה מהניו יורק טיימס לא לחשוף את שמה המלא. בראיון שארך שעתיים העידה ספיר כי היא ראתה לפחות חמש נשים נאנסות ונרצחות על ידי חמושים.

היא מתארת שהתחבאה בין השיחים וראתה 'לפחות 100' חמושים מעבירים ביניהם נשקים, טילים, ונשים פצועות.

לפי גיל חורב, דובר משרד הרווחה, יש לפחות שלוש נשים וגבר שנפגעו מינית במתקפת החמאס ושרדו, אולם "הם לא מוכנים להגיע לטיפול". שני מטפלים שדיווחו כי הם עובדים עם אישה שנאנסה העידו כי היא לא במצב לדבר עם חוקרים או עיתונאים.

לפי מספר מטפלים בנפגעי אונס, הטראומה יכולה להיות כבדה לשורדים, ובמקרים לא מעטים הן ישמרו על שתיקה במשך שנים.

"יש אנשים שמחפשים ראיית זהב בדמות של קורבן שתצא לציבור עם עדות בגוף ראשון", אמרה לניו יורק טיימס אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד ומרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית בישראל, "אבל אל תעשו זאת, אל תעמידו את הנשים בלחץ כזה".