גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דמי הניהול מזנקים בקרנות הכספיות, והלקוחות במלכוד

מאות קרנות נאמנות, בהן לא מעט כספיות, ייקרו השבוע את דמי הניהול בעשרות אחוזים, בטענה שעד כה המוצר שהפך ללהיט הסולידי של השנה היה הפסדי עבורן ● לציבור הלקוחות אין הרבה אפשרויות מיקוח מול גל ההתייקרות, שכן מעבר בין קרנות כספיות עלול לגרור אירוע מס יקר ● אז מה בכל זאת אפשר לעשות?

דמי הניהול מזנקים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
דמי הניהול מזנקים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

כמעט אחד מכל ארבעה שקלים שנמצא בתעשיית קרנות הנאמנות מוחזק כיום בקרן כספית. אם מישהו היה מעלה את הנתון הזה לפני שנתיים, טרם תחילת העלאות הריבית של בנק ישראל, ספק אם היו בשוק ההון מי שיאמינו לו. אולם, כיום מנוהלים בקרנות הכספיות יותר מ־107 מיליארד שקל, המהווים 23.5% מנכסי כל תעשיית קרנות הנאמנות בישראל שנמצאת כיום בשיא עם נכסים מנוהלים בשווי של כ־456 מיליארד שקל.

משיכות של מאות מיליוני שקלים: האם טרנד הקרנות הכספיות דועך?
תחזיות בתי ההשקעות: פספסו את הזינוק בוול סטריט ובריבית ב-2023
איפה לשים את הכסף ב-2024? בתי ההשקעות מהמרים על בורסת ת"א

המוצר, שנשכח בסביבת ריבית אפסית וכמעט שלא גייס כספים, הפך בשנה וחצי האחרונות, בחסות העלאות הריבית, ללהיט של עולם קרנות הנאמנות. הקרנות הכספיות דומות יותר לפיקדון מאשר למוצר השקעה, והן הפכו כמעט לשם נרדף להשקעה סולידית. הן יכולות להשקיע בפיקדונות בנקאיים, במק"מים (אג"ח שמנפיק בנק ישראל לטווח של עד שנה), באיגרות חוב ממשלתיות, או באג"ח קונצרניות עם דירוג גבוה (AA ומעלה) ומציעות ריבית דומה לזו של הבנק המרכזי, כלומר יותר מ־4.5% בפועל.

בסוף השבוע האחרון המוצר הפופולרי שוב עלה לכותרות עת החברות המנהלות הודיעו שהן יעלו את דמי הניהול ב־1 בינואר. למעשה, החברות ניצלו את חלון ההזדמנויות הצר שלהן שמאפשר להן להעלות מחירים פעם בשנה וייקרו את דמי הניהול בעשרות אחוזים. כך לדוגמה, חברת הקרנות של מיטב מעלה את דמי הניהול בקרן מיטב כספית מ־0.19% ל־0.25% (העלאה של 31%). באלטשולר שחם העלו דמי ניהול בקרן הכספית ללא חוב קונצרני מ־0.12% ל־0.19% (העלאה של 58%). וגם בהראל, המגייסת הגדולה ביותר מתחילת השנה בקרנות הכספיות (עד נובמבר גייסה יותר מ־17 מיליארד שקל רק בקרנות הכספיות), העלו את דמי ניהול, ב־19%, מ־0.16% ל־0.19% בהראל קרן כספית שקלית.

 

הלקח מהתייקרות דמי הניהול בפסגות ואנליסט

על פניו מדובר בזינוק של עשרות אחוזים בדמי הניהול. עם זאת, דמי הניהול בקרנות הכספיות הם עדיין מהנמוכים בתעשייה ומגיעים אחרי העדכון לכדי 0.25% ברף העליון. לשם השוואה, בקרנות סל דמי הניהול יכולים להגיע ל־1%. ועדיין, ספק אם המהלך ישתלם לגופים המנהלים. רק לפני שנתיים, בינואר 2022, בתי ההשקעות אנליסט ופסגות הכריזו על העלאה חריגה של דמי הניהול בקרנות הכספיות. אבל ההעלאה הזו עלתה לשניהם באובדן נתח שוק משמעותי לטובת המתחרים.

גם בסוגים אחרים של קרנות הנאמנות - קרנות אקטיביות, קרנות סל וקרנות מחקות, נרשמו העלאות בדמי ניהול. כך שלמעשה, ביום שני מאות קרנות יציגו דמי ניהול עדכניים. "זה קורה כל שנה בינואר ויש בכך משהו טוב, מסודר ושקוף", אומר גורם באחת החברות המנהלות. "בגלל שהעדכון הוא פעם בשנה, מן הסתם נצברים הרבה צרכים ורצונות. צריך לזכור שהרבה קרנות יוצאות במבצעים לאורך השנה ולפעמים מציעות אפס דמי ניהול. ואז בסוף השנה הן מעדכנות את דמי הניהול, לפעמים מסיימים מבצעים או 'מיישרים' איפה שצריך ולפעמים, גם השבוע, יש הוזלות למרות שאותן אפשר לעשות גם במהלך השנה (עשר קרנות מחקות הורידו את דמי הניהול לאפס, ר"ו)".

 

מרבית דמי הניהול זולגים לבנקים

בחברות המנהלות של קרנות הנאמנות תולים את ייקור דמי הניהול בעלויות הגבוהות וטוענים כי הרווח שלהן עדיין נמוך גם אחרי העלאת דמי הניהול. "לאורך השנים דמי הניהול כל הזמן נשחקים כי התעשייה הזו מאוד תחרותית", אומר גורם בשוק ההון. "בנוסף, צריך לקחת בחשבון את דמי ההפצה שקרנות הנאמנות משלמות לבנקים. כמעט תמיד הם המקסימליים שמותר לגבות והבנקים לא נותנים הנחות. הם יכולים לגבות עד 0.35% דמי הפצה בכל הקרנות, ובקרנות הכספיות באופן ספציפי עד 0.1%. על זה הקרנות משלמות עוד עמלות ואגרות קבועות למשל לבורסה ולרשות ניירות ערך".

מחישוב שעשה אחד הגופים בשוק והגיע לידי גלובס, עולה כי בהנחה שעמלת ההפצה המשולמת לבנקים עומדת על 0.1%, אזי 78% מתוך דמי הניהול שנגבו מהלקוחות בקרנות הכספיות הגיעו בשנה האחרונה לידיהם של הבנקים. בחישוב כספי מדובר על כ־106 מיליון שקל בשנה. לטענתו, אחרי העלאת דמי הניהול, השיעור הזה ירד ל־54%.

גורם נוסף בשוק טוען גם הוא כי הגופים המנהלים לא גוזרים את הקופות מההעלאה. "קרן כספית שדמי הניהול בה היו 0.05% ושילמה לבנק 0.1% לפני עלויות נוספות הפסידה כסף", הוא אומר, ומסביר כי כשהריביות במשק היו נמוכות, הקרנות היו מוגבלות באפשרות שלהם לדרוש דמי ניהול רווחיים, אבל "הקרנות כן רצו שהמוצר הזה יהיה על המדף אז הן עבדו בסבסוד".

לדבריו, הרווח המעודכן (אחרי ההתייקרות הנוכחית, התשלום לבנקים ודמי ההפצה) עומד על כמחצית מדמי הניהול שמשלמים הלקוחות - כ־83 מיליון שקל בשנה לעומת נכסים של 107 מיליארד שקל. לכן, לטענתו, העלאות דמי הניהול הן סבירות.

תעבירו את הכסף ותפסידו את הטבת המס

מה אתם יכולים לעשות כצרכנים אם העלו לכם את דמי הניהול? למכור את הקרן הכספית ולרכוש חדשה אצל המתחרים זה לא בהכרח פתרון משתלם. לדברי אלעד שפר, מנכ"ל פייר, פלטפורמה המאפשרת ללקוחות לרכוש קרנות נאמנות ללא עמלות, חלק מהעלאות דמי הניהול אינן דרמטיות ולא אמורות לשנות את החלטה אם להשקיע בהן או לא.

"אם לקוח החליט שהדבר הנכון עבורו הוא להשקיע בקרן כספית בגלל הריבית שהיא מציעה, הנזילות והטבות המס, ההעלאה האחרונה לא תשנה את התמונה ב־180 מעלות. לכן, לכל לקוח כדאי לבדוק אם הקרן הספציפית שהוא מחזיק בה העלתה את דמי הניהול, ואם כן, עד כמה התוספת שינתה את כדאיות ההשקעה. ברוב המקרים התשובה תהיה לא".

לאחר בחינת דמי הניהול, מסביר שפר, השאלה הבאה היא מהן האלטרנטיבות העומדות בפני החוסך. "ההחלטה צריכה להתקבל ביחס לתשואה שתקבל מהקרן, מה להערכתך תקבל בהמשך (לדוגמה כשהריבית תרד, ר"ו) והאם זהו עדיין האפיק הנכון עבורך. אם אתה מחליט להישאר בקרן כספית ולעבור לחברה אחרת שלא העלתה דמי ניהול צריך להבין שהמשמעות היא מכירה של ההחזקות ורכישה מחדש. זהו אירוע מס שיש לקחת בחשבון".

אירוע המס הזה יכול להפוך את הלקוחות למעין "לקוחות שבויים" של הקרנות. נסביר: המס בקרנות הכספיות משולם רק על רווח ריאלי, כלומר התשואה בניכוי שיעור האינפלציה. אם לחוסך יש הפסד ריאלי, כפי שהיה בתחילת השנה כשהאינפלציה הייתה גבוהה, הלקוח לא ישלם מס ולכן לא משתלם לו לעזוב כדי לא "לבזבז" את ההטבה (אפשר להתקזז איתו במוצרי השקעה אחרים אבל לא כל אדם מחזיק בתיק ני"ע לדוגמה).

לדוגמה, אם האינפלציה עמדה על 5% והקרן השיגה תשואה של 4%, יש לחוסך הפסד ריאלי שמגן עליו מתשלום מס, ולא יעמוד לרשותו ברכישת קרן חדשה. ומדובר בהטבה דרמטית. הפסד ריאלי של 1% למשל, יכול להעניק מגן מס של 0.25%, שמאזן את תוספת דמי הניהול כולה. "אם נכנסת מוקדם לקרן ועדיין יש לך הפסדים ריאליים, יכול להיות ששווה לך לספוג את דמי הניהול היותר גבוהים, מה שהופך אותך לסוג של שבוי במערכת", אומר אדם המכיר היטב את התעשייה.

בכל מקרה, שלל הגורמים איתם שוחחנו מציינים כי ההחלטה צריכה להיות אישית. אבל כפי שציין אחד הגורמים, אם דמי הניהול עלו משמעותית, לדוגמה הוכפלו בפעם אחת, ואין אירוע מס משמעותי, אין ספק שכדאי להתחיל לחפש קרן חדשה.

עוד כתבות

הריקשות מובילות מהפכה חשמלית בהודו / צילום: Shutterstock

בעלות של אלפי שקלים בודדים: הכירו את המהפכה החדשה של הודו

סובסידיות לתחבורה נקייה, צניחה בעלויות הסוללות וכניסת טכנולוגיות מסין הצמיחו בשנים האחרונות תעשיית רכב חשמלי בהודו ● אלא שבמקום מכוניות, מאות יצרנים מקומיים מוכרים בכל חודש עשרות אלפי ריקשות חשמליות שגודשות את הכבישים, מקטינות את הזיהום ומגדילות את הזדמנויות הפרנסה

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

מנכ"ל עמרם אברהם: "הפרויקט הכי רווחי שלנו הוא דירות מחיר למשתכן יחד עם שוק חופשי"

רגע אחרי שעמרם אברהם הנפיקה בתל אביב, מנכ"ל החברה נועם גרייף מספר למה דווקא עכשיו זה הזמן הנכון להיכנס לבורסה, מדוע ימשיכו להשתתף במכרזי מחיר למשתכן ואיפה הכי כדאי לקנות דירה

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בלי ממ"ד ובלי מעלית: בכמה נמכרה דירת 3 חדרים בבאר שבע?

בשכונה ב' בבאר שבע, בבניין ישן נמכרה דירת 3 חדרים, 71 מ"ר ב־700 אלף שקל ● הקונים הם זוג צעיר ללא ילדים שקנה את הדירה למגורים ● דירת 3 חדרים במודיעין, שהייתה על המדף 3 חודשים נמכרה ב-2 מיליון שקל ●  ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

כשבנק ישראל, הבנקאים והקבלנים מוודאים שלא נפסיק לקנות דירות בכל מחיר

בעוד מחירי הקרקעות ירדו נוכח השינויים בתנאי המימון, המחיר הממוצע של דירה דווקא עלה ב–24% בתוך שנתיים ● הגורם לפער טמון בבנקים, שצריכים לדאוג שהציבור ימשיך לקנות דירות במחירים הישנים

אלברט איינשטיין / צילום: לע''מ

החוקר שמנסה לפרק את המיתוס של אלברט איינשטיין

נתחיל מהסוף: איינשטיין היה גאון. אבל האם הסיפור שהוא שינה לבדו את כל מה שאנחנו יודעים על העולם שבו אנחנו חיים נכון? ספר שיצא לאחרונה באוניברסיטת פרינסטון מציג מציאות מורכבת יותר ● פרופ' חנוך גוטפרוינד, המנהל המדעי של ארכיון איינשטיין באוניברסיטה העברית ומחבר משותף של הספר, מסביר מדוע איינשטיין לא פעל בחלל ריק

קרוקט בצלים שרופים / צילום: גיל אבירם

הביסטרו המשוחרר של פיינליסט "משחקי השף" מציע ביסים טעימים וממזריים

עם רגל במכונת גלידה ורגל בג'וספר, יהונתן שרביט, שהתמחותו בקולינרית מגיעה ממילאנו, יודע איך עושים אוממי ישראלי

רכב חשמלי בהטענה / צילום: Shutterstock

בניסיון למלא את הקופה בעוד מאות מיליוני שקלים: באוצר בוחנים גזרה חדשה

משרד האוצר בוחן להעלות את המס על רכבי בנזין, על־ידי הקטנת ההטבה הכספית של "המס הירוק", שמוענקת לכל כלי הרכב המיובאים לארץ, בהתאם לרמת הזיהום שלהם ● וגם: שלושה דגמי פרימיום חדשים של ב.מ.וו, אאודי ו־JEEP הושקו בארץ ● השבוע בענף הרכב

אפל / צילום: Shutterstock, Moab Republic

כולם מסתכלים על אנבידיה אבל ההזדמנות עשויה בכלל להסתתר במניה אחרת

מנהל קרנות הגידור שחזה את משבר הסאב-פריים טוען כי אפל תהיה ענקית הטכנולוגיה שתניב את הרווחים הגבוהים ביותר מתחום הבינה המלאכותית ● מדובר בחדשות טובות עבור יצרנית האייפונים שמנייתה הציגה ביצועים חלשים מתחילת השנה

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל עמוק בבוץ: מה יקרה מחר?

האינפלציה הגואה לא מאפשרת לבנק ישראל להוריד את הריבית, אך כנגדה עומדת האטה בצמיחה ● הגירעון המאמיר, פרמיית הסיכון מהווים מכשול עבור מתווה ההקלות של הבנק ● שפריר מפועלים: העתיד תלוי בתמונה הגיאופוליטית

מהמנכ''לים שפרשו / צילומים: איל יצהר, שלומי יוסף, רמי זרנגר, יונתן בלום, יוסי זמיר, ענבל מרמרי, עידן גרוס, קרן בן ציון, גבע טלמור, שרפן לופו, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

53 מנכ"לים עזבו את תפקידם מאז החלה המלחמה. השאלה היא למה

קושי לגייס משקיעים, לחץ גובר והזדמנויות חיצוניות: בשמונה חודשי המלחמה 10% ממנכ"לי חברות בבורסה המקומית עזבו בזה אחר זה את תפקידם ● התופעה, שחוצה ענפי מסחר - החל מנדל"ן, דרך תעשייה ועד תחום הקנאביס - אפילו התפשטה לחברות ישראליות שנסחרות מעבר לים ● מדוע זה קורה דווקא עכשיו ואיך אפשר להסביר את התופעה?

מאפים בעגלת הקפה שושה / צילום: שרית עטר

בשר מיושן, מאפים מתפקעים וסדנת שוקולד ורוד: ביקור במושב בשרון שלא יפסיק להפתיע אתכם

עגלת קפה שמגישה בורקס פינוקים מתפקע, שוקולדים עם שילובים דמיוניים, סטודיו שתרצו לקנות בו הכול ומשק חקלאי עם זנים ומעדנים מיוחדים ● ביקור במושב צופית

סטיבן שוורצמן, מנכ''ל בלקסטון / צילום: Associated Press, Richard Drew

אחד המנכ"לים המשפיעים בוול סטריט הודיע: חוזר לתמוך בטראמפ לנשיאות

סטיבן שוורצמן מנכ"ל בלקסטון ואחד האנשים העשירים בעולם צפוי לחזור ולתמוך בטראמפ, כך על פי דיווחים בארה״ב. ברקע, מדיניותו של ביידן בנושאים שונים ועליית האנטישמיות

אפליקציית ICQ / צילום: Shutterstock

הרשת החברתית ICQ תיסגר: ממליצה לעבור לרשת הבית של פוטין

ICQ, שהיתה לרשת החברתית הפופולרית בישראל בשנות התשעים, נסגרת ● זאת לאחר ניסיונות כושלים להשיק מחדש את האפליקציה ולהפוך אותה פופולרית בקרב משתמשים ברוסיה תחת VK, הרשת החברתית הרוסית ● ICQ הותירה בישראל מורשת של תרבות יזמית וגם הפכה לא מעט ישראלים למיליונרים ● מכירתה נחשבת לאקזיט האיקוני הראשון

איתי שילוני / צילום: תמר מצפי

המומחה שבטוח: גל עזיבות המנכ"לים רומז שהידרדרות נוספת בדרך למשק

איתי שילוני, ד"ר לפסיכולוגיה ויועץ אסטרטגי לחברות הגדולות בישראל, לא מופתע מעשרות הבכירים שפרשו לאחרונה: "הם מעדיפים לצאת בשיא, ולא בתקופת צמצומים" ● כך השירות בצה"ל השפיע על המנהלים הישראלים - וגם על השפה העסקית של ההנהגה המקומית

מהנדס העיר ירושלים, יואל אבן / צילום: איל יצהר

"בשנים הקרובות נראה 8,000 היתרי בנייה בשנה בירושלים, ואפילו יותר"

עד 2019 ניתנו בירושלים בערך 2,500 היתרים בשנה. מהנדס העיר יואל אבן מספר על השינוי שמתחולל בעיר ועל קידום הבנייה: "אנחנו יושבים ליזמים על הראש" ● האזינו

NIO EL7 / צילום: יח''צ

אם אתם מוכנים לשלם יותר מחצי מיליון שקל על חשמלית סינית, זו כנראה המכונית שאתם צריכים

ל-EL7 של NIO הסינית יש מחיר שאפתני, אבל היא מציעה ממדים מכובדים, תא מרווח, חבילת ביצועים, אבזור וטכנולוגיה - שעליה גובים המתחרים האירופים עשרות אחוזים יותר

ג'ושוע ברגין / צילום: Nick Hanyok imaging

ההייטקיסט שעזב הכול ובטוח: תור הזהב של היהודים באמריקה נסדק

הוא היה אחד מ-100 העובדים הראשונים באמזון, ומילא שורת תפקידים בכירים בעמק הסיליקון, אבל המלחמה גרמה לג'ושוע ברגין היהודי לעזוב הכול ולהצטרף לסטארט–אפ ישראלי בתחילת דרכו ● בראיון הוא מספר גם על שתיקת החברות הגדולות לאירועים בארץ, ומסביר: "מיעוט אנטישמי קיצוני מחזיק את ענקיות הטכנולוגיה כבנות ערובה"

ביל גייטס / צילום: Shutterstock

ביל גייטס: חבל שלא למדתי את הלקח הזה מוורן באפט מוקדם יותר

מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר פרסם פוסט ובו גילה שהיה שמח ללמוד מהמשקיע האגדי כיצד לנהל אחרת את היומן שלו

מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

שני טילי נ"ט פגעו בשני בתים במטולה, נזק רב במקום

צה"ל חיסל את סגן מפקד הביטחון הלאומי של חמאס בעזה ● דיווח: קצין סורי המקורב לחיזבאללה חוסל בפיצוץ מכונית בדמשק ● בית הדין בהאג הוציא צווים לעצירת הלחימה ברפיח • דקות אחרי החלטת בית הדין בהאג: חיל האוויר תקף ברפיח • שני רימונים הושלכו לחצר שגרירות ישראל בבלגיה, אין נפגעים ● עדכונים שוטפים

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'יי.פי מורגן צ'ייס / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

מנכ"ל ג'יי.פי מורגן בטוח: כולם טועים לגבי כיוון האינפלציה

ג'יימי דיימון לא מאמין שהריבית תרד, יותר מזה - הוא אומר שהיא עלולה לעלות ● בנוסף הוא לא שולל נחיתה קשה לכלכלה האמריקאית, ואומר השוק טעה בקרוב ל-100% מהתחזיות שלו