החל מפברואר: תעריפי החשמל יתייקרו ב-2.6%

התעריף החדש יכנס לאחר שימוע שמקיימת רשות החשמל בנושא • לפי הרשות, ההתייקרות אמורה להגיע לשיעור של 13% • בין היתר נימקו ברשות את ההתייקרות בעליית מדדי המחירים לצרכן בשנה האחרונה, עליית הריבית במשק, והגדלת יתירות החשמל

עמודי חשמל של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
עמודי חשמל של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

רשות החשמל מודיעה על התייקרות של 2.6% בתעריף החשמל. המחיר החדש ייכנס לתוקף ב-1 בפברואר, בעוד כחודש, לאחר קבלת החלטה סופית בשימוע בנושא. המשמעות בפועל היא תוספת של כ-19 שקל לחשבון החשמל הדו חודשי של הצרכן הביתי המייצג.

ברשות נימקו את ההתייקרות, בין היתר, בעליית מדדי המחירים לצרכן בשנה האחרונה, עליית הריבית במשק, המשך פיתוח משק החשמל, הגדלת היתירות ואמינות אספקת החשמל והפחתת זיהום האוויר.

לפי הנוסחה הרשמית של רשות החשמל, ההתייקרות אמורה הייתה להיות חדה הרבה יותר, ולהגיע לשיעור של 13% . כדי למתן את עליית המחיר, גילמו ברשות החשמל את הכספים שאמורים להתקבל בהמשך השנה ממכירת תחנת הכוח אשכול. התחנה נמצאת בתהליך מכירה לחברת דליה אנרגיה, תמורת 9 מיליארד שקל. מתוכם, רשות החשמל צפויה לקבל כ-4 מיליארד שקל לצורך הפחתת התעריף.

עד לפני חודשים אחדים עוד קיוו ברשות שהתגמולים מהמכירה יספיקו להוזלות תעריפים לטווח של כמה שנים קדימה. לבסוף, הוחלט להשתמש בכל הסכום באופן מיידי, כדי לצמצם את ההתייקרות הנוכחית. הכסף ממכירת התחנה באשדוד יועבר לתשלום חובות, ובראשם החוב על רכישת פחם.

התייקרות החשמל עצמו היא רק החוליה הראשונה בשרשרת עליות מחיר - בדומה למחירי הדלק שעלו השבוע, גם כאן מדובר בהשפעה מצטברת. כל אחוז התייקרות בחשמל הביתי משקף עלייה של 0.06 בלבד במדד המחירים לצרכן, אולם הדבר מוביל גם להתייקרות תשומות הייצור בתעשייה או הפקת המים על ידי מקורות.

לפי נתוני התאחדות התעשיינים, עלות הוצאות החשמל בתעשייה הישראלית עומדת על כ- 8 מיליארד שקל בשנה. במשק כולו, מעריכים בהתאחדות את העלות סביב 43 מיליארד שקל בשנה. כלומר, התייקרויות של כל אחוז בתעריף החשמל, משמעותה עלויות ייצור עודפות של כ- 430 מיליון שקל.

ההודעה על התייקרות החשמל יצאה בעיצומו של טקס חילופי שרי האנרגיה, בין ישראל כ"ץ לאלי כהן. לגלובס נודע כי הופעלו לחצים על הרשות לדחות את הפרסום לאחר עזיבתו של כ"ץ את המשרד, אולם ברשות היו מחויבים ללוחות הזמנים הקבועים מראש.

מחירי הדלק זינקו בתחילת השבוע

רק בלילה שבין ראשון לשני קפץ מחיר הדלק ב-28 אגורות למחיר של 7.22 שקלים לליטר בנזין. התייקרות הדלק הגיעה לאחר תקופה ארוכה שבה נותר יציב, באמצעות הפחתות מס שקבעה הממשלה. אלא שהחודש, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא האריך את הצו המורה על הפחתת מס הבלו על הדלק.