"מנכ"ל" חמאס שמימן את ההתקפה נגד ישראל

זאהר ג'בארין מטפל בתיק חברות שמספק הכנסה שנתית לארגון הטרור

זאהר ג'בארין / צילום: Al Mayadeen
זאהר ג'בארין / צילום: Al Mayadeen

כשזאהר ג'בארין פיקד על חוליה של חמאס בשנות ה־80, הוא לווה כסף מאמא שלו כדי לרכוש כלי נשק. כיום, הוא מפקח על אימפריה פיננסית שלפי הערכות אמריקאיות שווה מאות מיליוני דולרים ומממנת את פעילויות חמאס נגד ישראל.

פעיל החמאס בן ה-55 מנהל את מערכת הקשרים הפיננסיים של הארגון, יחד עם התומכת העיקרית שלו איראן ומנהל את האמצעים בהם טהרן מעבירה כסף לרצועת עזה, כך אומרים פקידים אמריקאים וישראלים. הוא מטפל בתיק של חברות שמספקות לחמאס הכנסה שנתית ומנהל רשת של תורמים פרטיים ואנשי עסקים שעושים השקעות עבור הארגון האיסלמיסטי.

המערב זקוק בדחיפות לטילים נוספים אבל ההמתנה לרכישתם נמשכת שנים 
פרשנות | קטר נגררת אל בית משפט בניו יורק ומואשמת בשיחוד סנאטור אמריקאי בכיר 
הפיגוע בקבר סולימאני באיראן: מי ארגון הטרור שעשוי להיות אחראי? 

ההשפעה של ג'בארין על המצב הפיננסי של חמאס כה משמעותית עד שבכירים במערכות הביטחון של ישראל ושל ארה"ב לשעבר ובהווה מאמינים שהוא זה שאיפשר לארגון לשלם על הנשק ומשכורות המחבלים שהשתתפו בפלישה לישראל ב־7 באוקטובר.

"ג'בארין שיחק תפקיד עצום בגלל שהוא מנהל את כל הכספים של חמאס מחוץ לעזה", אמר עוזי שעיה, בכיר במערכת הביטחון הישראלית בעברו שחוקר מימון לא חוקי. "ג'בארין הוא המנכ"ל של חמאס".

מחבלי חמאס נכנסים לשטח ישראל בבוקר ה-7 באוקטובר / צילום: Reuters, Hani Alshaer
 מחבלי חמאס נכנסים לשטח ישראל בבוקר ה-7 באוקטובר / צילום: Reuters, Hani Alshaer

ג'בארין היה קרוב לסאלח אל־ערורי, בכיר חמאס שחוסל ביום שלישי בפיצוץ שיוחס לישראל. שניהם עזרו לייסד את הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון ושניהם נחשבו קרובים לאיראן. ערורי כתב את ההקדמה לספר שג'בארין פרסם לאחר ששוחרר מהכלא.

"הימים לא החלישו את מידת ההחלטיות שלו", כתב ערורי על עמיתו. "הוא ממשיך, בעזרת אללה, את המסע שלו, שהוא דרך הג'יהאד".

החשש: גם אם החמאס יושמד, האימפריה הפיננסית שלו תיוותר על כנה

ישראל חוששת שאפילו אם תשמיד את הזרוע הצבאית של חמאס בעזה, האימפריה הפיננסית של הארגון תיוותר על כנה. ג'בארין המרה במשך שנים רבות שכבות של סנקציות מערביות על ידי שימוש ברשתות פיננסיות בערב הסעודית, לבנון, איחוד האמירויות הערביות, סודאן ולאחרונה טורקיה, כדי להקים חברות ולהעביר כסף לעזה, כך אמרו פקידי הביטחון הישראלים והאמריקאים, וכן פקידים פיננסיים פלסטיניים מהעבר וההווה.

המשך זרימת הכסף מדגים את הקושי מולו ניצבות ארה"ב וישראל בניסיון לבלום דרכי מימון של חמאס. ארה"ב הטילה סנקציות על פקידי חמאס וחברות קשורות כבר לפני יותר מעשרים שנה אבל לא מצליחה לשבש את יכולת הארגון לגייס כספים.

חמאס מוגדר על ידי וושינגטון כארגון טרור אבל הצליח לשמר תמיכה בעולם הערבי והמוסלמי כנציג של שאיפות הפלסטינים.

בניהול ג'בארין, המשרד הפיננסי נמצא בבניין עם חלונות כהים באיסטנבול, שם הוא מנהל את אחזקותיו בחברות, כולל מניות בחברת נדל"ן המונפקת בבורסה הטורקית, על פי הסנקציות האמריקאיות נגד חמאס וחברות הקשורות לארגון.

"לגייס כספים לחמאס זה כבוד", אמר ג'בארין בריאיון, אבל הוא מכחיש מעורבות אישית כלשהי בגיוס הכסף. "זו האשמה, לא עובדה".

היום הוא חלק מהזרוע המדינית של חמאס, לא גדודי עז אד־דין אל־קסאם, הזרוע הצבאית של הארגון, כך אמר. לחמאס קשרים עם מדינות רבות, כמו איראן, רוסיה, אלג'יריה, טורקיה ואחרות, אמר ג'בארין.

"ישראל מנסה לערבב בין תפוחים ותפוזים", אמר. "לאל־קסאם קשרים משלהם, רחוק מהזרוע המדינית של חמאס".

טורקיה אמרה שמבחינתה חמאס אינו ארגון טרור והיא מבחינה בין הזרועות המדינית והצבאית בארגון. באנקרה אמרו שחברות טורקיות לגיטימיות לא מממנות את הפעילויות הצבאיות של חמאס והמערכת הפיננסית הטורקית לא נוצלה לרעה.

הממשלה הטורקית לא הגיבה לבקשת תגובה.

ג'בארין: "לגייס כספים לחמאס זה כבוד"

ג'בארין טיפח קשרים עם אנשים הקרובים לנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, שבכירים ישראלים טוענים כי סייעו לחמאס לרכוש כלי נשק ולהשיג מימון. ג'בארין עזר לתחזק את הקשרים של חמאס בלבנון עם הארגון השיעי חיזבאללה, ועבד עם חלפני כספים בלבנון, על פי פקידים אמריקאים שעקבו אחר זרימת הכסף.

איראן העבירה עשרות מיליוני דולרים לחמאס בשנים האחרונות דרך חלפני כספים על ידי שימוש במערכת חוואלה, ולאחרונה גם על ידי מטבעות קריפטו, כך דיווח הוול סטריט בעבר. הכסף הועבר דרך בורסות בביירות, איסטנבול ומרכזים עסקיים אחרים לפני שהגיע לעזה, על פי גורמים אמריקאים רשמיים, ופקידים פלסטינים בעבר ובהווה.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לוחץ יד לראש תנועת חמאס איסמעיל הניה / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS
 נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לוחץ יד לראש תנועת חמאס איסמעיל הניה / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

גורמים אמריקאים רשמיים אומרים שכלל חלקי ארגון חמאס מממנים את הפעילות הצבאית וההתקפות נגד ישראל.

כמו יחיא סינוואר, מנהיג חמאס הנוכחי כיום בעזה, ג'בארין שוחרר מהכלא ב־2011 כחלק מהעסקה לשחרור למעלה מ־1,000 אסירים פלסטיניים תמורת החייל גלעד שליט. בעוד סינוואר צמח בדרגים של חמאס בעזה, ג'בארין טיפס במעלה הדרגות בארגון מחוץ לשטחים הפלסטיניים.

בתוך חמאס, ג'בארין אחראי גם על האסירים, והיה שותף עם סינוואר בניסוח ההסכם שתווך על ידי מצרים וקטאר לשחרור החטופים הישראלים בתמורה לאסירים פלסטיניים, כך אמרו פקידים מצריים.

"אתה לא יוצא מהכלא ומקבל את התיק הזה כטירון או מישהו בדרג ביניים", אמר מת'יו לוויט, בעבר פקיד במשרד החוץ האמריקאי וכיום עמית במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, לגבי תפקידו של ג'בארין כמנהל הכספים הלא רשמי של חמאס. "זו עמדה של אמון וסמכות גדולים".

הסנקציות של ארה"ב והתרומות באינטרנט ל'עמותות צדקה' באירופה

מאז התקפות ה-7 באוקטובר, הטילה ארה"ב ארבעה סבבי סנקציות נגד בכירי חמאס, חברות ואנשי עסקים הקשורים לארגון. בין מי שהוטלו עליהם סנקציות היו אנשים בעלי מניות בחברה טורקית מונפקת, ונחשבים לאנשי קש של חמאס, וכן משרד של חלפן כספים בלבנון ובעלי אותו עסק.

כמו כן הטילה ארה"ב סנקציות על איש עסקים סודאני שלטענתה ניהל חברות עבור חמאס ושהשקעותיו הפרטיות כללו חברה לכריית זהב בסודאן וחלק במפעילת הטלפוניה הגדולה ביותר בסודאן.

אבל המימון מצד איראן ותומכים פרטיים המשיך מאז תחילת המלחמה, על פי פקידים מערביים והצהרות של ארגונים לגיוס כסף. נרשמה צמיחה בתרומות באינטרנט לעמותות צדקה באירופה, אסיה והמפרץ הפרסי המואשמות על ידי ארה"ב, ישראל ואוסטרליה בקשרים לחמאס.

"אם הכסף של חמאס ממשיך לזרום מבחוץ לתוך עזה ויהודה ושומרון, נמצא את עצמנו במצב בו אנחנו צריכים להיעשות מעורבים שוב ושוב", אמר אהוד לוי, לשעבר מנהל ענייני מימון טרור במשרד ראש הממשלה.

'כיתות היורים'

ג'בארין נולד ב־1968 וגדל בסלפית, עיר בצפון השומרון. כנער נעשה דתי והלך למסגד המקומי שם קרא את כתביו של חסאן אל־בנה, מייסד האחים המוסלמים, תנועה פוליטית איסלמיסטית שחמאס צמח מתוכה, על פי ספר שפרסם ג'בארין.

לקראת סוף נעוריו, עמד בראש כנופיית נערים שנקראה "כיתות היורים" שהצטרפה להתקוממות נגד ישראל ב־1987 שלימים נודעה כאינתיפאדה הראשונה, על פי ריאיון עם העיתון העזתי פלסטין.

אחד ממעשי ההתקוממות הראשונים של ג'בארין, אמר באותו ריאיון, היה לרסס גרפיטי נגד הכיבוש ברחבי סלפית.

שאיפותיו נעשו יותר אלימות חיש מהר. כדי לקנות כלי נשק, אחד מהנערים בחבורה של ג'בארין מכר את המכונית שלו ואחד אחר מכר את התכשיטים של אשתו, סיפר ג'בארין בריאיון לעיתון פלסטין.

ג'בארין עצמו התבקש ללוות כסף מאמא שלו, על פי פרופיל שלו באתר מרכז המידע הפלסטיני, שלפי חוקרים ישראלים קשור לחמאס.

התרומה הגדולה ביותר של ג'בארין לחמאס בשנים האלה היה גיוסו של פלסטיני, יחיא עייאש, שלמד איך לבנות מטעני נפץ מאולתרים.

בתחילת האלימות, כוחות ישראלים עצרו את ג'בארין על הריגת חייל ישראלי ובית משפט דן אותו כרוצח והעניש אותו במאסר עולם, על פי בכיר בשב"ס לשעבר שבילה אתו זמן רב. עייאש, בינתיים, חוסל ב־1996 כשטלפון התפוצץ סמוך לאוזנו, על פי דוחות בעיתונות מזמנו.

בכלא, ג'בארין למד עברית, עשה תואר והיה אחד מחברי חמאס האחראים על רווחת האסירים. הוא החל לכתוב את ספרו, שפורסם שנה לאחר שחרורו ב־2011.

בזמן שהיה בכלא, התפתח ארגון חמאס מארגון פלסטיני שולי לארגון הפופולרי ביותר בעזה וביהודה ושומרון.

הארגון זכה בבחירות למועצה המחוקקת של הרשות הפלסטינית ב־2006, מה שגרם לישראל ולקהילייה הבינלאומית להחרים את חמאס. שנה אחר כך, לקח חמאס בכוח את השליטה ברצועת עזה מידי הרשות הפלסטינית, מה שאפשר לו לגבות מיסים וחיזק את יכולת הארגון לגייס כספים.

מג'דה בערב הסעודית, לאיסטנבול

עד ששוחרר ג'בארין, הקים חמאס רשת חברות שסיפקו לארגון הכנסה ושימשו להלבנת כסף כך שלא ניתן יהיה לקשר אותו לארגון, כך אמרו הפקידים האמריקאים והישראלים בעבר ובהווה.

בסיס הפעילות הזו, על פי ארה"ב, היה בתחילה בג'דה, ערב הסעודית, לשם העביר חמאס עשרות מיליוני דולרים מאיראן למימון הזרוע הצבאית והפעילות בעזה.

בבעלות חמאס היו חברות בנייה ונדל"ן שם, וכן חברה דומה בסודאן, שבזמנו הייתה תחת שליטה של דיקטטורה איסלמיסטית, בהובלת עומאר אל־בשיר, שהיה סימפטי לחמאס. אחר כך סודאן שינתה כיוון וכוננה יחסים דיפלומטיים עם ישראל.

בלחץ הסנקציות האמריקאיות, ערב הסעודית סילקה את הבכירים הפיננסיים של חמאס מג'דה, על פי הפקידים האמריקאים והישראלים בעבר ובהווה. דובר של ממשלת סעודיה לא הגיב לבקשת תגובה.

ג'בארין מצא בית חדש לאימפריית העסקים בטורקיה. מנהיג המדינה, ארדואן, תומך בארגונים איסלמיסטיים ברחבי המזרח התיכון.

מנהל הכספים של חמאס קיבל סיוע מעמית טורקי לרכישה והשכרת נכסים מסחריים ובתי מגורים, ולקניית מכוניות יוקרה, על פי חקירה מ־2018 של שבכ"כ סביב המעצר של אקדמאי טורקי שהואשם בקשרים עם חמאס.

ג'בארין ניצל את מעמדו למימון התקפות נגד ישראלים. ב־2018, שב"כ עצר אזרח ערבי ישראלי שקיבל מאות אלפי אירו במזומן עבור תשלום לחמושי הזרוע הצבאית ביהודה ושומרון, כסף שסופק על ידי ג'בארין באיסטנבול, על פי שב"כ.

ארה"ב הטילה סנקציות אישיות על ג'בארין ב־2019, ואחר כך אמרה שהפך למוח מאחורי "רשת פיננסית שאפשרה לחמאס לגייס, להשקיע ולהלבין כמויות גדולות של כסף" מטורקיה.

ג'בארין, שעבד מקרוב עם בכירי חמאס אחרים, פיתח תיק חברות נדל"ן בטורקיה, שהיווה את רוב 500 מיליון הדולר של נכסי חמאס בעולם, כך הודיעה ארה"ב כמה שנים אחר כך. התיק כלל חלקים בחברות המבוססות באלג'יריה ובאיחוד האמירויות הערביות, שלא הגיבו לבקשות תגובה.

הנכס בפרופיל הגבוה ביותר היה חברת הבנייה Trend GYO. 75% מהחברה הרשומה בבורסה הטורקית היו בבעלות אנשי קש של חמאס, על פי ארה"ב, שהטילה על החברה סנקציות במאי 2022.

הממשלה הטורקית העניקה אזרחות לאחד ממייסדי Trend וכן שם חדש, על פי פקידים אמריקאים. פקידי חמאס בטורקיה פתחו חשבונות בנק טורקיים כדי להעביר כסף לפעילים של הזרוע הצבאית ביהודה ושומרון, אמרו הפקידים האמריקאים.

בהודעה, אמרה Trend שאין לה קשרים עם חמאס או אנשים הקשורים לארגון. ב־Trend אמרו שחברה מונפקת חייבת להיות שקופה לגבי האופן בו היא משתמש בהכנסותיה, מה שעושה זאת בלתי אפשרי "לחמאס או לכל ארגון לא רשמי להעביר כסף".

כמה חודשים לפני שמשרד האוצר האמריקאי הטיל על Trend סנקציות, ביקשו אנשי המשרד מאנקרה לקנוט צעדים נגד החברה, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא, ללא הועיל.

ג'בארין בילה לאחרונה זמן בביירות, שם טיפח את הקשרים של חמאס עם הפרוקסי של טהרן בלבנון, חיזבאללה, ועם חלפני כספים הנמצאים בביירות.

ב־14 בנובמבר ארה"ב הטילה סנקציות על חלפן כספים לבנוני שעבד עם חיזבאללה על העברת מיליוני דולרים מאיראן לזרוע הצבאית של חמאס.

ישראל חוששת שהגדרות כאלה הגבילו את ההשפעה על יכולתו של ג'בארין להזיז כספים.

פקיד לבנוני בכיר אמר שלמדינה אין כוונה להפריע לנוכחות חמאס במדינה.

"אנחנו לא תמיד אוהבים את מה שהם עושים, אבל החלטנו מההתחלה להיות מדינה פתוחה", אמר.

סאלח אל־בטאטי, רסאן עדנן ואלבן קיבילסים השתתפו בהכנת הכתבה.