גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בתוך מטוס בוער, היו ל־367 נוסעים דקות בודדות להימלט. כך הם עשו זאת

ג'וזף היאשי, תייר במטוס של ג'פאן איירליינס אשר עלה בלהבות בנמל התעופה של טוקיו, נזכר ב"בום הגדול" ובהימלטות כדי לשרוד

מטוס של Japan Airlines עולה באש על המסלול של נמל התעופה האנדה בטוקיו / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS
מטוס של Japan Airlines עולה באש על המסלול של נמל התעופה האנדה בטוקיו / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

אלה היו 18 דקות של אימה, בלבול, ונחישות להישאר בחיים.

דליקה התפשטה בחלקו האחורי של המטוס בשדה התעופה בטוקיו ועשן החל למלא את תא הנוסעים. 367 הנוסעים התחילו להבין: יש להם רק דקות להציל עצמם ממוות בלהבות. ילד אחד צעק "בבקשה, תפתחו את הדלת!"

סערה בבריטניה: המשטרה מבקשת מידע על "פשעי מלחמה של ישראל" 
אילון מאסק רצה לחפור רשת מנהרות כדי להילחם בפקקים, למה הוא נכשל? 
כותרות העיתונים בעולם | האקונומיסט במאמר חריף נגד נתניהו וחמינאי לא רוצה הסלמה מול ישראל 

ג'וזף היאשי, בן 28, במושב 27B, חזר מחופשת סקי בצפון יפן.

"אנשים ניסו להתרחק ממנועי המטוס כי הם חששו שהמנועים יתפוצצו", אמר היאשי, שגר בדלאס ועובד בתחום הפיננסי בטוקיו. "אני לא מדען, אבל אני יודע שאש ודלק מטוסים הם לא מתכון מוצלח. כולם ניסו להידחף לקדמת המטוס".

במהלך בדיקות סימולציה, יצרני המטוסים צריכים להראות שהם מסוגלים לפנות מטוס מנוסעים תוך 90 שניות. בחיים האמיתיים זה לא תמיד כל כך פשוט.

ב־18 הדקות שחלפו בין 17:47 ל־18:05 בשדה התעופה הנדה בטוקיו, כמה דברים השתבשו. לקח מספר לא מבוטל של דקות עד שהצליחו לפתוח את דלתות המטוס של ג'פן איירליינס. מערכת הכריזה לא עבדה. רוב פתחי המילוט לא היו זמינים.

אבל הרבה דברים עבדו כהלכה. מרגע שנפתחו הדלתות, הנוסעים נרגעו ופעלו לפי ההנחיות. חברת התעופה הודיעה שהיא מוכנה לעצור אנשים שינסו לסחוב איתם מזוודות עלייה למטוס כבדות - אינסטינקט אנושי מרגיז שפגע בעבר במאמצי פינוי מטוסים - אך לא הייתה עדות לכך שמי מהנוסעים ניסה לעשות זאת.

הדקות האלה הצילו חיים. כל 367 הנוסעים ו־12 אנשי הצוות של המטוס הצליחו לצאת ממנו בביטחה וללא פציעות מעבר לכמה חבורות ונקעים.

דובר ג'פן איירליינס יסואו נומהאטה אמר על הפינוי המוצלח, "אנחנו מאמינים שזו הייתה תוצאה של הכשרה וריענון הידע מידי שנה".

פגיעה במטוס שהיה על אותו מסלול ולא קיבל אישור נחיתה

עד רגעי הנחיתה, טיסה JL516 הייתה שלווה. המטוס שהיה כמעט מלא טס באחד מנתיבי האוויר העמוסים ביותר בעולם, מסאפורו בצפון יפן לטוקיו. רבים מהנוסעים היו יפנים שחזרו לעיר הבירה לאחר שטסו לבקר קרובי משפחה בחופשת השנה החדשה. חלקם, כמו היאשי וקבוצה של תיירים מהונג קונג, שבו בחופשה.

חברת התעופה אמרה שהטייס קיבל רשות לנחות ממגדל הפיקוח וחזר על הרשות בחזרה לפקח הטיסה. היאשי הרגיש את הצמיג פוגע בקרקע.

"חשבתי, 'אוקיי, נחיתה רכה. יפה'. ואז ממש שנייה אחר כך הייתה התנגשות ענקית ושמעת בום גדול", אמר.

המטוס של ג'פן איירליינס פגע במטוס של משמר החופים שהיה על אותו מסלול, עמוס אוכל, מים, וציוד סיוע אחר לאיזור בחוף יפן שנפגע על ידי רעידת אדמה יום קודם לכן.

פקיד של משרד התחבורה אמר בתדריך ביום רביעי שלא היה רישום של רשות למטוס משמר החופים להיכנס למסלול, אם כי מגדל הפיקוח אישר לו להמתין בנקודה הנמצאת קרוב למסלול בערך שתי דקות לפני ההתנגשות.

אחרי ההתנגשות, מטוס משמר החופים התפוצץ בכדור אש, וחמישה אנשי הצוות עליו נהרגו. הקפטן אושפז פצוע ואמר לחוקרים בבית החולים שנכנס למסלול לאחר שקיבל רשות לעשות זאת, כך אמר פקיד במשמר החופים. עם זאת, משמר החופים לא מוצא רישום של הרשות הזו, אמר אותו פקיד.

המטוס של טיסה JL516 נשרף מבחוץ - אבל באופן מכריע, עדיין לא מבפנים. השעה הייתה 17:47, על פי חברת התעופה. המירוץ להישרדות החל.

סימולציות לפינוי מטוסים ב-90 שניות

כדי לפעול ברחבי העולם, יצרני מטוסים חייבים להוכיח לרגולטורים שטייסים יכולים לפנות מטוס ב־90 שניות. הם עושים בדיקות בתנאים שנועדו לעשות סימולציה של החיים האמיתיים. הדגמה טיפוסית נעשית עם אנשים מגילאים שונים ומידות גוף שונות המגלמים נוסעים, וכן בובות בגודל טבעי האמורות לייצג ילדים ופעוטות. חצי מהיציאות חסומות, ושמיכות, כריות ותיקים זרוקים במעברים כדי להוות מכשולים.

הבדיקות לעתים קרובות לא מצליחות לשחזר תנאי תאונה אמיתיים, אמר אד גלאה, מרצה באוניברסיטת גריניץ' הבריטית המתמחה בבטיחות אש ועושה ניתוחים של מקרי פינוי. כדוגמה אחת, הבחין שהמטוסים בבדיקות מקבילים לקרקע, בעוד שהחרטום של המטוס של ג'פן איירליינס פנה מטה, מה שהקשה על הנוסעים להגיע ליציאות ולהשתמש במגלשות.

מעט מאוד מקרי פינוי אמיתיים תואמים את תנאי הבדיקה ויכולים להסתיים ב־90 שניות, אמר גלאה. "זה מצביע על העובדה שזה סתם שטויות".

בכל זאת, מנהל התעופה הפדרלי של ארה"ב אמר שבסך הכל בטיחות הפינוי גבוהה, והצביע על פיתוחים כמו תאורות חירום טובות יותר וחומרים פחות דליקים המשמשים לריפוד תא הנוסעים.

חברות תעופה ומומחי בטיחות חקרו מקרים קודמים של פינוי כדי לשפר את הסיכויים לשרוד. אחת המסקנות: האינסטינקט של אנשים לנסות למשוך את התיקים שלהם מהאחסון מעל המושבים עלול להיות קטלני.

שלוש מתוך 8 דלתות המטוס נפתחו

המטוס של ג'פן איירליינס התגלגל במורד המסלול מרחק מסוים לפני שנעצר. האורות הראשיים כבו.

"כולם צרחו מהפגיעה הראשונית ואז הכל נעשה שקט באופן מטריד בגלל שכולם היו מבולבלים", אמר היאשי. היה נראה שהנוסעת לידו מכירה נהלי חירום. "היא התחילה לצעוק, 'תורידו את הראש, תישארו חגורים, הישארו במושבים'", אמר.

היאשי מעריך שלקח בין שלוש לחמש דקות עד שנפתחו הדלתות.

בג'פן איירליינס אומרים שלקח זמן מה לפתוח את הדלתות בגלל שהדיילים היו צריכים קודם לקבל את אישור הטייס שהמטוס הגיע לעצירה מלאה והיו צריכים לבדוק אם בטוח להתפנות.

בסופו של דבר, הודיעה חברת התעופה, נעשה שימוש רק בשלוש מתוך שמונה המגלשות בגלל שהאש דלקה מחוץ לדלתות האחרות ולא היה בטוח לפתוח אותן. הדיילים פתחו את שתי הדלתות הקדמיות - אחת מכל צד של המטוס - לאחר שהיו בקשר עם הטייס.

דלת נוספת בחלק האחורי נפתחה על ידי דייל שפעל ללא אישור הטייס בגלל שהכשל במערכת התקשורת הפנימית לא אפשר לו לדבר אתו, נמסר מחברת התעופה.

"הנוסעים צעקו על הדיילים לפתוח את הדלתות. זה היה כאוטי", אמר היאשי. "זה לא היה ממש דחיפות בכוח, אבל זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי יפנים דוחפים זה את זה".

מערכת הכריזה לא עבדה. חלק מהדיילים השתמשו במגפונים למצבי חירום או פשוט צעקו, כך נמסר מג'פן איירליינס.

"היו כמה אנשים שניסו להשיג את הדברים שלהם, אבל כמובן אם אתה עושה את זה, אתה מעכב את כולם", אמר היאשי. "אנשים אמרו 'מה אתה עושה? הדברים האלה לא חשובים'".

בסופו של דבר נפתחו הדלתות. בג'פן איירליינס אמרו שהדיילים אמרו לאנשים להותיר את מיטלטליהם מאחור ולהסיר עקבים חדים שעלולים לקרוע את מגלשות המילוט.

היאשי אמר שבתחילה נשאר במושב שלו, וציית להוראות של הנוסעת בעלת הניסיון שלידו. "אבל אז האש מבחוץ התחילה לגבור, והסתכלתי על הגברת", נזכר, והצעתי שאולי הגיע הזמן לצאת מהמטוס. היא הסכימה.

"קמתי, לבשתי מעיל וכולם התחילו לרוץ לקדמת המטוס", אמר היאשי. הוא גלש למקום בטוח ורץ הרחק מהמטוס, ואז ב־10 הדקות הבאות צפה באנשים שמאחוריו יוצאים מהדלתות הקדמיות.

הירושי קאנקו, מרצה לפילוסופיה בן 67 שחזר מביקור אצל אימו, אמר ששמע שהדיילים לא רוצים שאנשים ייקחו מזוודות. קאנקו, שישב בשורה 10, לקח תיק גב קטן שהכיל את הפריטים בעלי הערך שלו שהניח מקודם מתחת למושב לפניו אבל הותיר אחריו תיק גדול, וגלש במגלשה בצד ימין של המטוס.

כשהיאשי ואחרים רצו על האספלט לכיוון הטרמינל, שמו לב למטוס נוסף שהלהבות מלחכות במסלול ההמראה. כשלא הבינו שהתנגשו עם מטוס של משמר החופים, שאלו אחד את השני מה היה מקור השריפה השנייה אבל לא היה להם זמן לברר, כך אמר.

מטוס האירבוס A350 הראשון שמושמד לחלוטין

עד 18:05, הפינוי הסתיים וכולם היו בטוחים, נמסר מג'פן איירליינס.

כמה דקות אחר כך, המטוס הוקף להבות שהותירו ממנו שלד חרוך עד בוקר המחרת - מטוס אירבוס A350 הראשון שמושמד לחלוטין מאז שהדגם הזה נכנס לשימוש לפני עשר שנים.

קאנקו, המרצה, אמר שהנוסעים סביבו לא היו בפאניקה ושהוא היה יותר מפוחד כשחזר הביתה וראה את הצילומים בטלוויזיה. בראייה לאחור, אמר, העיכוב בפתיחת הדלתות היה חישוב נכון. "לוקח זמן לוודא שהדלתות בטוחות, ומסוכן לפתוח דלת כשלהבות משתוללות בחוץ", אמר.

כשהתרחש הפינוי, אמר היאשי, "זה מלא עשן ואתה לא מבין מה הולך". אבל בחזרה בטרמינל, "למדנו שחמישה אנשים על המטוס השני נהרגו. היינו בחדר ההמתנה בשדה התעופה, והקדרות החלה להתפשט באוויר".

שם, היאשי התבונן על המתרחש בזמן שאכל אוניגרי, כדור אורז ממולא סלמון, שאנשי הצוות חילקו להם. לא היו לו המפתחות שלו והוא יצטרך לישון אצל חבר. הוא איבד מזוודה מלאה בגדים כולל שני פריטים שאהב במיוחד, וכן מחשב נייד ומצלמת גו-פרו. את כל הדברים האלה ניתן יהיה להחליף. באותו רגע, לשום דבר מהם לא הייתה חשיבות.

"זה היה האוניגרי הכי טעים שאכלתי בחיים", אמר היאשי.

מיהו אינאדה השתתף בהכנת הכתבה.

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

מבנים צבאיים ותשתיות טרור של חיזבאללה הותקפו בידי חיל האוויר

חייל צה"ל נפצע קל במטח הרקטות הלילי לאזור מירון ● דיווח: גורמים במשרד החוץ במזכר פנימי לבלינקן - "ישראל מפרה את החוק הבין-לאומי" • המטח של חיזבאללה למירון: ככל הנראה בתגובה לחיסול 2 מחבלי הארגון מוקדם יותר בדרום לבנון, 14 אזרחים לבנונים נפצעו בתקיפות • משפחות חטופים הדליקו כתובות אש על איילון צפון • עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים את יצרנית השבבים טאיוואן סמיקונדקטור, עסק שהוא חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל