גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל דוראל סוגר עשור: "היתה למלחמה השפעה של פחות מאחוז על ההכנסות"

יקי נוימן מיהר להתאים את פעילותה של חברת האנרגיה הסולארית שבניהולו למצב בעוטף עזה, שרק הוכיח את הצורך בפיזור שהאנרגיות המתחדשות מציעות ● אחרי עשור בתפקיד הוא מציב יעד: "לייצר חברת אנרגיה מהחזקות בעולם", ומשקיע משאבים בדבר הבא, המימן הירוק

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון
יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

יקי נוימן, מנכ"ל חברת האנרגיה הסולארית דוראל מזה עשור, הבין עם פרוץ המלחמה כי בשלב הראשון עליו לקבל החלטה על פרויקטים שיושפעו מיידית מהמצב. "עשינו הערכות מצב כיצד להתנהל, במיוחד בגבול הצפון ובעוטף עזה. מבחינת מתקנים בהפעלה מסחרית אנחנו עובדים רגיל. מספר מינורי של מתקנים סמוך לעוטף נפגעו, וטופלו תוך ימים בודדים. ביחס להכנסות החברה ב־2023, היתה לכך השפעה של פחות מאחוז".

אבל כמובן שזה לא נגמר בכך. "הרבה השתנה בעקבות המלחמה. שליש מכוח האדם של החברה גויס ב־7 באוקטובר. הקמנו חמ"לים שיחברו את הקיבוצים בעוטף לארגונים שרצו לסייע, ותרמנו בעצמנו".

ישראל מסתמכת על תחנות כוח, שלשמחתנו לא נפגעו עד כה במלחמה. האם יכלה לבזר סיכונים?
"אנרגיה מתחדשת בפריסה ארצית, מתוך תפיסת עולם של ייצור מבוזר וקרוב ליצרנים, הוא נכון יותר מתחנות כוח נקודתיות. העולם עובר
מהפכה אנרגטית, וזה תהליך שילווה אותנו עד שנגיע לשיעורים גדולים".

בשלושת החודשים האחרונים פעלה דוראל להתאים תוכניות למציאות. "כרגע כל הפרויקטים מתקדמים, למעט אלה שממש סמוכים לגבול".

דוראל, מחלוצות האנרגיה הסולארית בישראל, יצאה להנפקה ב־2020 לפי שווי חברה של 575 מיליון שקל לפני הכסף. זהו שווי נמוך ב־12% מהשווי של 650 מיליון שקל, שלפיו שאפו בחברה לבצע את המהלך. מאז השווי שלה נסק לכ-1.5 מיליארד שקל. החברה שלחה זרועות לאירופה וביססה את עצמה עם צבר פרויקטים של כ־15.5 ג'יגה־וואט בארה"ב - יותר מפי שלושה מכלל ההספק בישראל. על הפרק כרגע פרויקט ענק באינדיאנה שבסיומו יספק כ־1.6 ג'יגה־וואט ל־275 אלף בתי אב.

בראיון מיוחד לגלובס אחרי עשור בתפקיד מספר נוימן על השפעות המלחמה, מדבר גלויות על הנקודות שהיה רוצה לשפר בחברה וגם מסגיר מי לא טרח להיפגש איתו חרף תפקידו.

 

השר לא התפנה

נתוני המאקרו נמצאים בימים אלה לצד דוראל. סנוניות ראשונות של שיפור בסביבת הריבית מקנות לחברות האנרגיות המתחדשות הוזלה משמעותית במחירי הציוד, ומחירי הפאנלים הסולאריים ירדו. היום הם עומדים על כ־0.26 דולר לוואט, זול פי שתיים לעומת המחיר ב־2017 ופי עשרה לעומת 2010. גם מחירי הליתיום - רכיב מהותי לצורכי אגירת אנרגיה - ירדו השנה, לראשונה מאז 2021, מתחת ל־100 אלף יואן לטונה, והצפי הוא שהירידה תימשך לאור הגדלת ההיצע.

האנרגיה המתחדשת מספקת עשירית מהחשמל בישראל, וזו הסולארית מהווה רוב כמעט מוחלט (כ־95%) ממנה. לאפיק הזה יש מגבלות - תלות בשעות האור ויעילות פחותה כשמעונן או אביך. לשם כך מקודמים פתרונות אגירה, המאפשרים לשמור עודפי ייצור משעות האור לשעות צריכת השיא, 21:00-17:00, ומקלים על שימוש באנרגיות מתחדשות במוקדי צריכה, במיוחד בגוש דן.

"2023 הייתה השנה שבה האגירה פרצה בישראל", מסביר נוימן. "הקמנו אגירה של כ־500 מגה־וואט מתוך תוכנית של 2,300. ישראל יחסית מתקדמת בתחום, הודות למכרז של סולאר ואגירה שמקדים את מרבית מדינות אירופה. הקרדיט על כך מגיע לרשות החשמל, שם זיהו זאת ב־2020 ויצאו עם אסדרות רלבנטיות. לנו כחברה זה יצר יתרונות, כי תשתית אגירה לא קל ליצור כמו הכנסת מערכת סולארית. לוקח שנתיים-שלוש לפני שמצליחים לשלב אגירה באופן אופטימלי. אנחנו אחרי זה".

בטרם עזב את משרד האנרגיה והתשתיות לטובת משרד החוץ, אישר ישראל כ"ץ בנובמבר את תוכנית הפיתוח לרשת הולכת החשמל ל־2030-2023 ביותר מ־17 מיליארד שקל, לאחר שזו הייתה תקועה במשרד האוצר מאז חודש יוני. התוכנית קריטית להטמעת האנרגיות המתחדשות בארץ, כדי לאפשר לחבר את מיזמי הסולאר לרשת החשמל, אך בעת מלחמה קשה לראות כיצד יתקבל המקור התקציבי לכך.

כ"ץ התפאר לאורך הקדנציה בת השנה שלו בקידום הגדלת היתרי יצוא הגז מישראל. במסגרת זאת הוא נפגש בין היתר עם מנכ"לי השותפות במאגר לוויתן. במדינה כמו ישראל, שנכשלת באופן שיטתי ביעדי האנרגיות המתחדשות, ניתן היה לצפות כי השר היה מוצא לנכון להיפגש עם בכיר בענף כמו נוימן. עם זאת, מנכ"ל דוראל מספר כי "לא נפגשתי עם שר האנרגיה. יש לנו צוות רגולציה בחברה שנמצא בקשר שוטף עם הצוות המקצועי במשרד האנרגיה ועם רשות החשמל, שעם היו"ר שלה אני נפגש. אנחנו שותפים בקביעת מדיניות. בכל פעם שמשרד האנרגיה רוצה להתייעץ, רשות החשמל מוציאה שימוע, וככל הנדרש באים להסביר".

מדוע ישראל לא מצליחה לעמוד ביעדי האנרגיות הירוקות שהציבה?
"אם לוקחים גוף־גוף, רשות החשמל עושה את המיטב כדי לעמוד ביעדים, וכך גם משרד האנרגיה. הרצון נמצא. הנקודה המרכזית היא היעדר גורם מתכלל שיודע לקחת את כל המשרדים ולהסיר את החסמים. גורם אחד שיודע לזהות קונפליקט בין המשרדים, היה מאפשר להתקדם. ישראל קטנה ואין הרבה קרקעות רלבנטיות. על כל קרקע יש כמה יוזמות. מסתמן שהפתרון הוא דו־שימוש".

דו־שימוש הוא היכולת לקחת יישומים קיימים, דוגמת גגות בניינים או שבילים לא מוצלים, ולהטמיע בהם אמצעי ייצור מאנרגיה סולארית. אגרו־וולטאי הוא תת־תחום שבמסגרתו משתמשים במשאבי הקרקע של שדות, כדי לשלב חקלאות עם פריסת לוחות סולאריים. בישראל, נעדרת יכולת הגיוון באנרגיות המתחדשות, כל פיסת קרקע שניתן להניח בה לוחות סולאריים היא קריטית.

האם התלות של ישראל בסולאר תישאר בעינה?
"אני חושב שכן. פוטנציאל הרוח לא גבוה. את מיזמי הרוח שיקומו מפתחים כבר הרבה זמן. ייזום של רוח בישראל נמשך יותר מעשר שנים".

אחרי עשור, יש לך עוד הישגים שהצבת בדוראל?
"את החלק הקשה עברנו. בעשור הבא אני רוצה לייצר חברת אנרגיה מהחזקות לא רק בישראל, אלא גם בעולם".

מהי ההצלחה הגדולה ביותר שלך בעשור בחברה?
"אני לא רואה זאת כהצלחה שלי, אלא שלנו. הצלחנו לקחת חברה עם הון עצמי אפס לחברה עם הון עצמי של 2 מיליארד שקל".

מה היית משפר?
"הצד שכבר במגמת שיפור זה שלוש שנים הוא היכולת התפעולית, להקמות בהיקפים גדולים".

הסכמות חדשות

לחברות האנרגיות המתחדשות יש שתי סיבות לאופטימיות בימים אלה. הראשונה, הודעת משרד האנרגיה, רשות החשמל, חברת נגה (ניהול
מערכת החשמל) וחברת החשמל כי הצליחו להגיע להסכמה שתאפשר בקרוב הזרמה נוספת של יותר מ־2,000 מגה־וואט מאנרגיות מתחדשות לרשת החשמל הקיימת.

השנייה היא היציאה לדרך החודש של מודל אסדרת השוק, המאפשר כניסת ספקי חשמל פרטיים לצרכנים. עד היום התמקדה דוראל במכירה ללקוחות מסחריים גדולים. לדברי נוימן, ההסכם של דוראל עם מליסרון שווה ל־80 אלף לקוחות פרטיים.

"חשמל מאנרגיה מתחדשת הוא אמצעי ייצור החשמל הזול במשק, הביקוש עולה על ההיצע - וזה משפיע על המחיר", מציין נוימן.

דוראל פעילה מאוד גם בתחום המימן הירוק, שהוא קריטי למטרה העולמית של אפס פליטות פחמן נטו. בזמן שאנרגיות מתחדשות לא מהוות פתרון לדלקים, המימן הירוק יכול להחליף סולר, והוא מיוצר באמצעות אלקטרוליזה (פירוק ליסודות באמצעות זרם חשמלי) של מים. זה נשמע פשוט, אבל התהליך דורש כמויות אנרגיה גדולות, והמימן ייחשב "ירוק" אך ורק אם התהליך יתבסס על אנרגיות מתחדשות.

"בענף התחבורה יש ביצה ותרנגולת", מסביר נוימן. "טויוטה ו־BMW מציעות כלי רכב המונעים על מימן, אבל אין איפה לתדלק. איך נקנה רכבים אם אין תחנות? צריך לעשות צעד. הקמנו עם סונול מיזם של שלוש תחנות מימן, מתוכן אחת פועלת עם מימן ירוק ויש תחנות נוספות בבנייה ל־2024. דוראל גם השקיעה בחברה שמקימה רשת תחנות מימן ירוק בהולנד, שם יצאו בתוכנית סבסוד ומענקים לרוכשי משאיות מימן. המדינה תשקיע את הפער. לטובת המימן הירוק נדרשת התערבות של רגולטור. אם רגולטור יסבסד, כפי שסובסדו אנרגיות מתחדשות בתחילת הדרך, הענף יתקדם".

עוד כתבות

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א ביומד מזנק בכ-2%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.3% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה