גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הוציא רובוט קליע מגופו של חייל שנפצע בעזה

בבית החולים הדסה ביצעו ניתוח גב באמצעות רובוט שפיתחה חברת מזור הישראלית ● השימוש בטכנולוגיות רובוטיות וממוחשבות תופס תאוצה מאז פרוץ המלחמה

הרובוט של מזור בניתוח בהדסה / צילום: תמונה פרטית
הרובוט של מזור בניתוח בהדסה / צילום: תמונה פרטית

 

רובוט שפיתחה חברת מזור הישראלית (היום חלק מקבוצת מדטרוניק הבינלאומית) שימש השבוע לחילוץ מדויק ומהיר של קליע מגופו של חייל שאושפז בבית החולים הדסה, לאחר שנפצע בלחימה בעזה.

ישראל מתגייסת | בר המצווה הלא שגרתית שחגג נכדו של המיליארדר ג'וזף ספרא
ישראל מתגייסת | סטודנטים יהודים מארה"ב הגיעו לארץ כדי לקבל "ארגז כלים" הסברתי
ישראל מתגייסת | בני הזוג שגייסו באינסטגרם 300 אלף דולר לטובת ציוד לחיילים

הקליע חדר לתוך האגן של הפצוע, והתמקם בסמוך לעצב רגיש. רופאי הדסה מסבירים שללא שימוש ברובוט, הניתוח היה מסובך הרבה יותר, והיה נגרם נזק לאגן. בעקבות הניתוח הרובוטי, שארך רק כשעה וחצי - זמן קצר יחסית לניתוחים מסוג זה - החייל יצא הביתה למחרת הניתוח, אפילו ללא תקופת שיקום בבית החולים.

אף שמדובר בניתוח רובוטי, הרופאים מתכננים אותו ושולטים בו, ולכן יכלו להתאים אותו למצב הייחודי של החייל. הרופאים הצליחו לבצע בגוף החייל חתך קטן מאוד של 5 ס"מ, במקום פתיחה רחבה של האזור, ולשלוף את הקליע. מבית החולים הדסה נמסר כי רופאי בית החולים מתורגלים מאוד בשימוש בטכנולוגיה לניתוחי עמוד שדרה והחלפת מפרקים, גם אחרי פציעות, אבל סוג הניתוח הרובוטי שבוצע השבוע, הוא חדש לחלוטין.

הניתוח בוצע בייעוצו של פרופ' מאיר ליברגל, מנהל אגף השריר והשלד והמערך האורתופדי בהדסה, ד"ר ג'וש שרודר ופרופ' לאון קפלן. "לרובוט יש יכולות ניווט גבוהות מאוד, שבלעדיהן היה קשה לדייק כל כך, ולמצוא בדיוק את המקום הנכון לניתוח", מספר ד"ר שרודר.

"אנחנו משתמשים בטכנולוגיה כבר די הרבה זמן, אבל זאת הפעם הראשונה שהשתמשנו בה על מנת לדייק ולהוציא גוף זר מאזור האגן. מלבד הדיוק המרבי, אנחנו גם זוכים באמצעותו לצילומי הדמיה בתוך חדר הניתוח ובמהלך הניתוח עצמו, ולא רק אחרי כתוצאה סופית. כך, בכל שלב אפשר להתכוונן עוד ולדייק בהרבה".

יכולות ניווט והדמיה

השימוש בטכנולוגיות רובוטיות וממוחשבות תופס תאוצה בימי המלחמה. מהדפסות תלת ממדיות של בדיקות MRI ושתלי מפרקים ועד הוצאה מדויקת של קליע בחיתוך מינימלי.

לפי הדסה, הטכנולוגיות הרובוטיות והממוחשבות בבית החולים משלבות רובוטיקה, יכולות ניווט והדמיה מתקדמות, ועוזרות בעיקר בניתוחים זעיר־פולשניים מתקדמים. בנוסף ישנו רובוט עזר לניתוח שמשמש בינתיים להחלפת מפרקי ברכיים ובעתיד ישמש גם למפרקי ירך, רובוט "זיגו" שמאפשר הדמיה תלת ממדית בחדרי ניתוח ועוד.

מתגייסים לעזרה

 גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il 

ד"ר לינקדאין וזיו שחר

אבי צדקה, המתמחה בלינקדאין, וזיו שחר, בעלי בית ספר לעמידה מול קהל, הקימו מיזם המאפשר לנפגעי ה-7 באוקטובר לקיים שיחות עם גורמים מקצועיים, כמו גם לחלוק את סיפורם האישי.

במיזם נאספו נכון להיום כ-100 סיפורים שונים, ביניהם של שורדי מסיבת הנובה, שורדי לחימה בעוטף, ואנשים שיצאו להילחם בידיים חשופות. אחת לשבוע מקבל כל אחד מהשורדים שיחה של שעתיים וחצי מול גורמים מקצועיים בתחום ההתפתחות האישית והמקצועית, לטובת ההליך השיקומי.

במסגרת היוזמה מתקיים גם שיח שמאפשר יצירת נטוורקינג עם בעלי מקצוע רבים, כמו בוני אתרים וכותבי תוכן שיכולים להתנדב לטובת שיקום אישי ותעסוקתי.

חברת כתר

יצרנית הריהוט והאחסון יוצאת ביוזמה למען מפונים מחפשי עבודה. במסגרת זו נפתחו תקנים ייחודים המותאמים למפונים, המציעים משרות גמישות יותר, כמו משרות היברידיות, זמניות או כאלה שתהליך ההכשרה בהן קצר וגמיש יותר.

בנוסף, כתר מתאימה את תהליכי הגיוס למצב, ומאפשרת שינויים בהתאם לסיטואציה של המועמד/ת. לדוגמה, המגייסים פתוחים לקיום ראיונות עבודה מרחוק לאלו המפונים מבתיהם או לאנשים שגרים באזורים רגישים יותר בארץ. יחד עם זאת, בחברה מנסים לזרז את תהליך הגיוס, בין היתר כדי לתת וודאות למועמדים.

כל המשרות הפתוחות בכתר: https://careers.keter.com/

ליצירת קשר: jobs@keter.com

"עוברות ושוות" ובנק הפועלים

קהילת "עוברות ושוות", ביחד עם המרכז לצמיחה פיננסית בחסות בנק הפועלים, הקימו קו חם ללא עלות, לתשובות על שאלות בנושא כסף וזכויות של משפחות מאזורי העימות.

משפחות שפונו מבתיהן, וגם אלו שלא פונו, כמו תושבי אופקים למשל, נתקלות בבעיות כלכליות שהולכות וגדלות עם הזמן. כמו כן, חלק מהפונים איבדו את מקום העבודה, ולצד זאת צריכים להמשיך לשלם משכנתה, הלוואות ותשלומים, ולכלכל את המשפחה במצב של אי וודאות.

הפנייה לקו החם נעשית באמצעות אתר ייעודי, כאשר הפונים בוחרים בתחום עליו הם רוצים לדבר ואשת מקצוע רלוונטית מקהילת "עוברות ושוות" פונה אליהם. נשות המקצוע מקיימות שיחה של שעה בטלפון או בזום ועונות על מגוון שאלות. לפי הקהילה, נרשמו גם פניות רבות של עצמאים ובעלי עסקים קטנים.

המרכז לצמיחה פיננסית של בנק הפועלים הינו מיזם חברתי, שהוקם במטרה לשפר את ההתנהלות הכספית של צעירים, סטודנטים, שכירים, עצמאים ועוד. על רקע המלחמה המיזם פועל להוות רשת תמיכה ללא עלות באמצעות שני מתחמים ייעודיים למשקי בית ומשפחות ולבעלי עסקים.

אתר הקו החם: https://t.ly/VWxAR

משרד עורכי הדין מיתר

במסגרת פורום העסקים, משרד עורכי הדין מיתר אימץ את היישוב חולית שבעוטף, אשר נפגע אנושות באירועי ה-7 באוקטובר. לאחרונה ערכו עובדי המשרד את אירוע "יד 2 - לב 1", שבמסגרתו נמכרו כ-2,000 פריטי יד שנייה ופריטים חדשים שנתרמו על ידי עובדי המשרד ומעצבים שונים בתעשייה, למען סיוע לקהילת חולית. בתום האירוע נאסף סכום של כ-40 אלף שקל.

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?