גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הרכב הזה עולה 1.35 מיליון שקל, ואת קהל היעד זה ממש לא מרתיע

לרכב הפנאי העצום של ב.מ.וו עיצוב מפואר וביצועים אימתניים ● היומרות הירוקות נשארות על הנייר, אבל לקהל היעד לא אכפת

ב.מ.וו XM פלאג־אין הייבריד / צילום: יח''צ
ב.מ.וו XM פלאג־אין הייבריד / צילום: יח''צ

סין, ארה"ב ומדינות המפרץ הפרסי הם השווקים הגדולים ביותר לרכבי פאר בעולם, ומרוכזים בהם אלפי מולטי־מיליונרים עם רעב שאינו יודע שובע למוצרי יוקרה. ישראל לא נכללת רשמית ברשימה המיוחסת הזו, אבל אם מביאים בחשבון שההגדרה המקובלת ללקוחות הפלח היא "אנשים פרטיים עם תקציב של כ־100 אלף דולר ומעלה לרכישת רכב פרטי", אין לנו במה להתבייש. בשנת 2023, שהייתה בעייתית לכלכלה הישראלית עוד לפני פרוץ המלחמה, נמכרו בישראל למעלה מ־7,000 כלי רכב פרטיים במחיר של מעל 100 אלף דולר "על הכביש". מתוכם למעלה מ־240 מכירות היו של כלי רכב ברבע מיליון דולר ומעלה. אמנם כמחצית מהעלות מקורה במיסוי רכב אגרסיבי, אך במונחים של כוח קנייה והכנסה חופשית, זהו הישג מקומי מרשים.

מסקנדל לסקנדל: מי את קלודין גיי, נשיאת הרווארד המתפטרת 
אוניברסיטת העילית שפיצחה את המורכבות של ה-7 באוקטובר 

לפיכך אין זה מפתיע, שכמעט כל דגם חדש מהעלית של רכבי הפאר מגיע גם אלינו זמן קצר לאחר השקתו. אחד מהם הוא ה־XM של ב.מ.וו, הקרוס־אובר הסדרתי הגדול, המתוחכם, החזק האגרסיבי ולבטח היקר ביותר שהשיקה החברה אי פעם.

עיצוב חיצוני

חיצונית, ה־XM החדש לא מותיר אנשים אדישים. גם מי שיצליח להתעלם מהממדים החריגים - אורך 5.15 מ', רוחב של 2 מ' וגובה 1.75 מ' - יתקשה להתעלם מקווי העיצוב הקשוחים והזוויתיים שלו, שכאילו מתריסים על המוסכמות האווירודינמיות בעולם עיצוב הרכב.

החרטום המסיבי מחצין גריל טרפזי כפול בגודל שולחן קפה ממוצע, תחום במסגרת מתכתית שמוארת בלילה ובחזית פסי תאורה דקיקים. פרופיל הצד מחצין קו שמשות זוויתי וצר, ואילו הגג הכמעט שטוח ממקד את תשומת הלב לאורך יוצא הדופן של הרכב. גם הזנב זקוף וזוויתי, כמעט כמו של מיניוואן, והוא מעוטר בשני צמדים של מפלטים טרפזיים גדולים הממוקמים לגובה כמו בלמבורגיני.

עם חישוקי 23 אינץ' בעיצוב ייחודי וחבילת עיטורי ברונזה, נוצצת כמו הגג של הטאג' מאהל, מקבלים עיצוב פוער פה. כזה שלא מנסה להיות נחמד אבל מעורר מיידית את "אינסטינקט הסלפי" אפילו אצל עוברי אורח שבשגרה אדישים לחלוטין למכוניות.

 

פנים הרכב

אחרי דילוג קל מעל לסף הכניסה הגבוה, הנהג ואורחיו, או הבוס ונהגו הפרטי, מוצאים את עצמם בתוך מה שנראה כמעבדה לעיצוב פנים חדשני. המרכיב החריג ביותר הוא דיפון הגג, המשובץ באלמנטים תלת־ממדיים עתירי זוויות שמשקפים את תאורת הפנים בלילה, ויוצרים אווירה של שמיים מלאים כוכבים או מועדון לילה בדובאי סיטי. המושבים כאילו עוצבו אצל מעצב־על ממילאנו והישיבה יוצרת תחושת ריחוף. הם תומכים היטב בגוף תחת כוחות הג'י הנכבדים שהרכב מייצר בפניות.

ריפוד העור בעל טקסטורה עשירה ותפירה מורכבת, ומכסה לא רק את המושבים אלא גם משובץ בלוח המחוונים. יש גם ידית הילוכים שקופה עם תאורה פנימית, שנראית כמו יהלום. כל העסק מפגין רמת גימור עילית שלא תבייש שום פנטהאוז מעוצב של האלפיון. יש מי שימצא את עיצוב הפנים "רועש" וחסר איפוק, אבל ספק אם המילה "איפוק" נמצאת בלקסיקון של הלקוחות הפוטנציאליים.

המרחב הפנימי עצום, כראוי לרכב שניצב על בסיס גלגלים באורך 3.1 מ' לחמישה נוסעים מיוחסים בלבד. מרחב הרגליים עצום ו"הבוס" יכול גם לקפל את המושב הקדמי שלפניו ולהפוך אותו להדום. תא המטען רחב אבל לא עמוק במיוחד ויכול להכיל 527 ליטר, לא נפח מרשים במיוחד עבור רכב בממדים כאלה.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד מקביל לזה שפגשנו בב.מ.וו סדרה 7 החדשה עם צמד מסכים אופקיים ענקיים וחדים, שמקיפים את הנהג בזווית. הוא לא דרמטי כמו בדגמים הבכירים של מרצדס אבל מתברך באחד ממערכי התפריטים הנוחים ביותר לזיהוי ותפעול בתעשייה. הנדסת האנוש מצוינת, כמקובל אצל ב.מ.וו, ותפריטי המגע מקבלים גיבוי ממתגים פיזיים לשליטה על מערכות חיוניות ומפיקוד קולי יעיל.

מנוע וצריכת דלק

רוב הלקוחות בפלח המיוחס הזה לא מוטרדים מסוגיות שוליות כמו רמת הפליטה וצריכת הדלק, אבל לב.מ.וו יש התחייבויות משלה ל"נראות סביבתית". לפיכך היא ציידה את הרכב בהנעת פלאג־אין , שמציגה על הנייר נתונים "ירוקים" ומטהרי מצפון בתוספת קריצה למביני דבר.

ההנעה משלבת מנוע V8 טורבו בנזין בנפח 4.4 ליטר, מנוע חשמלי שאחראי לכמעט 200 כ"ס מהספק של 653 כ"ס, וסוללה גדולה, שאמורה להספיק עד כ־88 ק"מ עם זיהום אפסי. זוהי "תעודת זהות סביבתית" מרשימה, ואכן יציאה רגועה מעמידה, כשהסוללה מלאה, מתבצעת בשקט מופתי. עם רגל מרחפת אולי אפשר להשיג כמה עשרות ק"מ על חשמל.

על הכביש

עם מומנט של 85 קג"מ, כמעט מעמידה, צריך לחיצה מעט יותר נחרצת או בחירה במצב תכנות ספורטיבי כדי לעבור מסטטוס של "פעיל סביבתי" למצב של "פורע חוק". אז בוקעת מהמפלטים יללה קולנית, שמזכירה את מכוניות המסלול של ב.מ.וו, והרכב מייצר תאוצות אלימות ומרגשות כמעט בכל מהירות. בנהיגה כזו צריכת הדלק יכולה להגיע בקלות ל־9 ק"מ לליטר, קצת שונה מהממוצע המוצהר של מעל 60 ק"מ לליטר.

על כיול השלדה של ה־XM חתומה חטיבת הספורט המוטורי של ב.מ.וו, המכונה M. עבור הטהרנים של עולם הרכב זו חותמת מחייבת מאוד, שהציגה כמה ממכוניות הנהיגה המרגשות ביותר בעשרות השנים האחרונות. האם ניתן לשכפל את הקסם גם בקרוס־אובר של 2.8 טון? התשובה היא בערך. מערך של מערכות אלקטרוניות מאפשרות תכנות של תחושת ההיגוי, כיול בולמי הזעזועים, היגוי הגלגלים האחוריים ואפילו את התחושה של דוושת הבלמים. הסיפור מזכיר סימולציית נהיגה ולעתים קרובות גם מרגיש כך בשל היגוי מנותק. מי שינבור לעומק האופציות יגלה "מצב סודי" שהופך את המפלצת הזו למכונת נהיגה חדה ומדויקת, בצורה, שכמעט קוראת תיגר על חוקי הפיזיקה. כמה מהלקוחות אכן יממשו את הפוטנציאל הזה? זו שאלה אחרת.

נוחות הנסיעה נוטה לנוקשה גם כשמתלי האוויר במצב נוחות. בהתחשב בפוטנציאל הביצועים, ספיגת הזעזועים בעיר סבירה בהחלט.

מחיר

ב.מ.וו XM עולה בישראל 1.355 מיליון שקל וכאמור בפתיחה, זה לא מספר שמרתיע לקוחות פוטנציאליים בישראל. בתמורה מקבלים רכב רב־תכליתי, שיכול גם להיות שימושי ומהנה לנהיגה נמרצת, אבל תכליתו העיקרית היא להותיר חותם על סביבתו ועל הנמצאים בתוכו. ואת זה הוא עושה בהצלחה רבה. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

פורשה קאיין טורבו הייבריד

שילוב בין מנוע טורבו למנוע חשמלי חזק מייצר הספק משולב של 739 כ"ס. המחיר: החל מ־1.59 מיליון שקל.

פורשה קאיין טורבו הייבריד / צילום: יח''צ

ריינג'רובר Sport P550 פלאג־אין

כ־1.49 מיליון שקל עולה גרסת הפלאג־אין הבכירה של ריינג'רובר ספורט. ההספק הכולל: 550 כ"ס.

ריינג'רובר Sport P550 פלאג־אין / צילום: יח''צ

עוד כתבות

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם