חברת הספנות הסינית הרביעית בגודלה בעולם מפסיקה לשוט לישראל

בזמן שהחות'ים מאיימים לפגוע בכל חברה ששטה לישראל, סין היא הלקוחה של יותר מ־90% מהנפט המיוצא של איראן • זו הסיבה שדווקא קוסקו, ענקית הספנות הסינית שמחזיקה בכ־11% מכלל הסחר העולמי, נחשבת לפחות מאוימת בים האדום - מה שמעורר תהיות בנוגע לגורם להחלטה

אונייה של חברת COSCO / צילום: Shutterstock
אונייה של חברת COSCO / צילום: Shutterstock

ענקית הספנות הסינית הממשלתית קוסקו מפסיקה לפקוד את הנמלים בישראל, כך נודע לראשונה לגלובס. החברה הרביעית בגודלה בשוק המכולות העולמי, עם כ־11% מכלל הסחר העולמי, החליטה על הצעד הזה על אף שהיא נחשבת לפחות מאויימת בים האדום, מעצם היותה סינית ממשלתית ובעקבות קשרי בייג'ין עם איראן - הפטרון של המורדים החות'ים.

עורך הדין שמודה: "טעיתי לגבי בית הדין בהאג, הייתי חלק מהקונספציה במשך 23 שנה"
הלחימה, הפחדים והחיים שנשארו מאחור: מילואימניקים כותבים מעזה

זהו אירוע משמעותי מאוד משתי סיבות מרכזיות, שהן אינן הרכישות הרבות באתרי אינטרנט כמו "עלי אקספרס": הראשונה, קוסקו עובדת בשיתוף פעולה עם צים, שכעת תידרש לשלוח אוניות נוספות לקו. בעקבות כך, לאחר שהעלתה כבר עלויות שילוח - עלולה להיווצר התייקרות נוספת של צים בשל מחסור באוניות.

ההשפעה הישירה השנייה היא על נמל המפרץ בחיפה, שהמפעילה שלו היא חברה סינית ממשלתית אחרת, SIPG. אותו נמל מתבסס על אותן אוניות קוסקו הרבות שפוקדות אותו. זהו צעד, כאמור, מפתיע למדי שהרי הסבירות שהחות'ים יפגעו באוניה סינית קטן מאוד בשל קשרי סין-איראן.

בזמן שהחות'ים מאיימים לפגוע בכל חברה ששטה לישראל, סין היא הלקוחה של יותר מ־90% מהנפט המיוצא של איראן. על כן, הסבירות שהחות'ים יפגעו באוניות של חברה סינית ממשלתית הם נמוכים מאוד - מה שמעורר תהיות בנוגע לגורם להחלטה, שטרם הודיעו לגביה למשלחים הבינלאומיים.

יתכן כי בשבועות האחרונים היה סממן לצעד המשמעותי של קוסקו, כאשר חברת הבת שלה מהונג קונג, OOCL, הודיעה על הפסקת השיט לישראל בשל "בעיות תפעוליות". המהלך הזה, שנועד לנסות מצידה לאפשר שיט בים האדום ללא מתקפות חות'יות, הביא לביקורת רחבה. בסופו של דבר, החברה התקפלה, בדומה לחברה אחרת מסינגפור - ONE. ממסמך שהגיע לידי גלובס עולה כי הן ניסו לתרץ זאת בתור "הערכת מצב מחודשת".

לגלובס נודע כי כבר לפני כשלושה שבועות התחילה התנהלות תמוהה למדי מצד בייג'ין. ממסמך שהגיע לידי גלובס, עולה כי ב־17 בדצמבר התקבל בישראל עדכון כי "נוכח המלחמה, המכס הסיני מבקש לעכב יצוא לישראל של פריטי מכס המסווגים בפרקים 84 ו־85, על מנת שהם לא ישמשו את צה"ל במאמץ המלחמתי".

פרק 84 עוסק בסיווגי כורים גרעיניים, דודים, מכונות ומכשרים מכאניים למיניהם. פרק 85 עוסק בסיווגי מכונות וציוד חשמליים וחלקים בשבילם, מקליטים ומפיקים לקול, מקליטים ומפיקים של תמונה ושל קול לטלוויזיה, וחלקים ואביזרים של פריטים אלה.

עדכון: 24 שעות לאחר חשיפת גלובס אודות החלטת ענקית הספנות הסינית קוסקו להפסיק את השיט לישראל, מבלי להודיע על כך באופן רשמי, ההחלטה נותנת את אותותיה לצים שהפעילה שיתוף פעולה בקווים עם קוסקו. בעקבות ההחלטה הסינית, צים הודיעה היום (ב') כי תפעיל בעצמה החל מ-19 בינואר את הקווים לדרום צרפת, וכן גנואה וסאלרנו באיטליה. צים ציינה כי לוחות זמנים יפורסמו בימים הקרובים, כאשר היצע הספינות עומד לרדת - והמחירים יעלו אף יותר.