גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנפילה של החברה הגדולה בעולם: רק לפני חודש האנליסטים צפו גדולות לאפל. ואז הגיעו הצרות

רק לפני חודש התחזיות צפו לאפל שנה מצוינת, אבל בתוך שבועות המניה נצבעה אדום ● שורה של תביעות בתחום התחרות, כמו גם הגבלות על מכירת אייפונים בסין, מאיימים על העסקים הכי צומחים של אפל ● האם היא תאבד את התואר החברה הגדולה בעולם, ומי תחליף את מקומה?

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Richard Drew
טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Richard Drew

2023 הייתה שנה מוצלחת במיוחד עבור אפל: היא שברה פעמיים את שיא כל הזמנים והגיעה לשווי של 3 טריליון דולר, בדרך לשם היא הוסיפה לשווי שלה טריליון דולר - והיו מי שהעריכו שזו רק ההתחלה. כך למשל, בנק ההשקעות האמריקאי וודבוש העריך רק בדצמבר האחרון, לפני פחות מחודש, כי "אפל תהיה החברה הראשונה שתגיע לשווי של 4 טריליון דולר עד סוף 2024". אנליסטים אחרים העריכו כי מצפה לאפל שנה טובה במיוחד ועליה משמעותית במכירות. גם הדוחות הרבעוניים האחרונים שפורסמו בסוף השנה שעברה עקפו את התחזיות וציירו תמונה אופטימית.

זאת המניה בוול סטריט שהשורטיסטים הפסידו עליה 12 מיליארד דולר ב-2023
לאחר שלוש שנים וחצי: טבע חזרה להיות החברה הגדולה בבורסת ת"א
הסקטור שמכה את המדדים המובילים של וול סטריט

שתי הורדות דירוג למניה בתוך שבוע

אבל למרות כל אלו, 2024 נפתחה באקורד צורם עבור ענקית הטכנולוגיה. למעשה, במקום רצף של עליות, מחיר המניה יורד בעקביות, כמעט ב־10% בשלושה שבועות האחרונים. הירידה הזו הגיעה בעקבות שורה של תביעות רגולטוריות נגד אפל והורדות דירוג של אנליסטים למניה. בתוך שבוע אחד, שני גופים גדולים הורידו את התחזית שלהם למניית אפל. הראשון היה חברת המסחר פייפר סנדלר, שהעבירה את מניית אפל מ"המלצת קנייה" לדירוג "ניטרלי". ענקית ההשקעות ברקליס הלכה בעקבותיה והורידה את הדירוג שלה מ"ניטרלי" ל־"משקל חסר", כלומר צפי לירידה משמעותית במחיר המניה. למעשה, ברקליס צופה כי מניית אפל תרד למחיר של 160 דולר למניה, לעומת 180 דולר כיום.

הורדות הדירוג הללו גררו סנטימנט שלילי במיוחד למניה של ענקית הטכנולוגיה הגדולה בעולם שעלול לדרדר אחריה את השוק כולו. "מניית אפל הפכה למעין תו תקן", מגדיר זאת סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר. "היא מניית הטכנולוגיה הכי גדולה במדד הנאסד"ק וב־S&P 500 כל כסף שזורם לסקטור הטכנולוגי עובר גם לאפל". אז מה גרם למשקיעים לשנות את דעתם? גלובס עושה סדר.

 

מנוע הצמיחה הפך לעקב אכילס

כדי להבין את האיומים הגדולים על אפל, צריך לחזור למנועים הגדולים שלה. מנוע הצמיחה המרכזי של אפל הוא ההכנסות משירותים. icloud, App store הארנק הדיגיטלי של אפל - כולם נכנסים תחת סעיף ההכנסות משירותים בדוחות החברה. אחת הסיבות לזינוק במניית אפל לקראת סוף 2023 הייתה צמיחה מואצת של הסעיף הזה בדיוק. ברבעון האחרון פרסמה החברה כי מכירות השירותים שלה צמחו ב־ 16%. לשם ההשוואה, ברבעונים הקודמים הנתון הזה הסתכם באחוזים בודדים, בין 5% ל־8%. "תחום השירותים הוא המנוע המרכזי שלה ויש לו רווחיות יפה", מסביר וסצ'ונוק.

אותה הסיבה שהזניקה את המניה עד לפני חודש, היא גם הסיבה המרכזית לירידה שלה היום. אחד הברגים המרכזיים במודל העסקי של אפל הוא הניסיון למשוך לקוחות לכמה שיותר מוצרים נושאי לוגו התפוח האכול. לעודד את מי שקנה אייפון לקנות גם מחשב נייד של אפל, שעון חכם של אפל, אוזניות של אפל, ולהשתמש בארנק הדיגיטלי של אפל.

עכשיו, לפי פרסומים, משרד המשפטים האמריקאי עלול לשבש לאפל את האסטרטגיה. לפי דיווח בניו יורק טיימס, הרגולטור בארה"ב צפוי להגיש עוד השנה תביעה נגד ענקית הטכנלוגיה ובפרט נגד האופן שבו השירותים שלה פוגעים בתחרות. לטענת התביעה המתגבשת, אפל ניצלה את השליטה שלה בשוק החומרה והתוכנה על מנת להקשות על הצרכנים לנטוש את מוצרי החברה ולחסום תחרות. לדוגמה, במסגרת החקירה נבדק איך השעונים החכמים של אפל עובדים טוב יותר עם אייפון מאשר עם מכשירים אחרים, או קשיים שמערימה ענקית הטכנולוגיה על המתחרים שמנסים להשתמש בשירותי ה־iMessege שלה. בנוסף, נבחן כיצד מערכת התשלומים של אפל באייפונים חוסמת חברות פיננסיות אחרות מלהציע שירותים דומים.

"אפל היא מונופול. יש לה כוח שוק כמעט בלתי מוגבל ויכולת אינסופית לגבות כסף מצרכנים או מהחברות שעובדות איתה", טוען שחר כהן, מייסד ומנכ"ל לוסיד קפיטל. "הרגולציה והפן המשפטי והחוקי - ובפרט ההגבלים העסקיים - הם הסיכון הגדול לאפל. לא מדובר באיום טכנולוגיה או כלכלי, אלא שהרגולטור יירט את האסטרטגיה שהיא בנתה בשנים האחרונות".

"שורת קוד אחת ששווה ל־17% מההכנסות"

התביעה הזו, שהוגדרה בתור הסיכון הגדול ביותר לאפל מזה שנים, מגיעה במקביל לצעדים רגולטוריים נוספים. כך למשל, משרד המשפטים האמריקאי מנהל תביעה נוספת שעשויה להשפיע על אפל, אבל הפעם בדרך עקיפה.

במסגרת תביעת הגבלים עסקיים נגד גוגל, בה נטען כי החברה מחזיקה במונופל על שוק מנועי החיפוש והפרסום צמוד החיפוש עלה נתון שמשך את עיניי התביעה דווקא לאפל. מומחה מטעם ענקית האינטרנט טען כי גוגל משלמת 36% מההכנסות שלה מפרסום צמוד חיפוש (התוכן הממומן בראש דף החיפוש) לאפל. זאת, בתמורה לכך שיצרנית האייפונים תשמור על גוגל כברירת המחדל בדפדפן במכשיריה. "המוצר הכי רווחי של אפל זה ההסכם שלה עם גוגל. שורת קוד אחת שמהווה 17% מסך ההכנסות של החברה - 20 מיליארד דולר", אומר כהן.

בנוסף, גם באירופה בוחנים את אפל מקרוב. אחרי שהאיחוד האירופי אסר על יצרנית האייפונים למכור מכשירים עם מטענים ייחודיים למותג שלה, מה שאילץ את אפל לאחד את המטענים שלה עם המקבילה באנדרואיד, בענקית הטכנולוגיה מחכים להכרעה בתביעה נוספת הקשורה לתחרות - הפעם נגד ספוטיפיי. לפני ארבע שנים תבעה ענקית הסטרימינג המוזיקלי את אפל בטענה לפגיעה בתחרות. ספוטיפיי סירבה לשלם לאפל עמלה של 30% מהרכישות באפליקציה, מה שגרם ליצרנית האייפונים, לטענת ספוטיפיי, לחסום ולהערים קשיים על רכישות בתוך פלטפורמת ההשמעות הפופולרית. לפי הערכות שונות, בימים הקרובים צפויה הנציבות האירופית להגיע להכרעה בעניין, לקבל את עמדת ספוטיפיי להטיל הגבלים נוספים על אפל.

הנקודה השלישית על המפה בה יצרנית האייפונים מסתבכת היא סין. המתח בין החברה שמזוהה עם החלום האמריקאי לממשל בבייג'ינג נמשך כבר שנים, אבל לפני כמה שבועות הוא עלה מדרגה. משרדי ממשלה וחברות בסין אסרו על עובדיהם להשתמש במכשירים תוצרת חברות זרות - ובראשם כמובן נמצאת אפל. השוק הסיני ובפרט מכירות האייפונים בו מהווים 30% מההכנסות של אפל בכל שנה. להערכת שחר כהן, המהלך הזה יתבטא כבר בקרוב בדוחות הרווח וההפסד של ענקית הטכנולוגיה. "אם התביעות נגד אפל ישאו פרי, זה יפגע משמעותית במניה - אפילו בעשרות אחוזים". לכן, מעריך כהן, "יש סיכוי ממשי שאפל תאבד את התואר החברה הציבורית הגדולה בעולם".

גם סרגייי צופה את ירידתה של אפל, ואף מסמן את המתחרה שעשויה להחליף את מקומה: "יש סיכוי סביר שמיקרוסופט תעקוף את אפל השנה. היא חברה עדיין צומחת, בין היתר בשל חשיפה לתחומים חדשים כמו בינה מלאכותית". עם זאת, וסצ'ונוק מרגיע - זו לא תהיה המילה האחרונה של יצרנית האייפונים: "בסופו של דבר אני לא חושב שיש פה סיכון של אובדן נתח שוק או פגיעה ברווחיות שיעיקו על החברה משמעותית. היא כבר הפכה לבנצ'מארק - מסתכלים על אפל כמו שמסתכלים על מדדים. היא רבע ממדד הטכנולוגיה ועדיין שחקנית־על בתחום".

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

העתיד כבר כאן: ניסינו את המודל החדש של ChatGPT וחזרנו לדווח

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

אלונה בר און, מו''לית גלובס / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: "לתקשורת יש תפקיד בקישור בין מגזרים"

בפתח כנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, התייחסה מו"לית העיתון לתפקידה של התקשורת בתקופה זו ועל השאיפה לסקר את כל חלקי החברה בעיתון ● בר און: "מטרת העיתונות לספק גיוון, לא להבליט את מי שהכי קיצוני או רק את מי שדומה לי"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו