גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבלעדיות בשמיים נגמרה, לאן הישראלים יבחרו לטוס?

כבר השבוע תחזיר קבוצת לופטהנזה את פעילותה בישראל, כשחברות נוספות יצטרפו אליה בהמשך החודש ● עבור החברות הישראליות, שנהנו עד כה מבלעדיות בשוק, ייתכן שהחזרה ההדרגתית לשגרה דווקא תעורר את חשש המשקיעים ● מבחינת הצרכנים, כניסת חברות חדשות פותחת יעדים נוספים ועשויה ללחוץ את המחירים למטה

מטוסי אל על, ארקיע וישראייר בנתב”ג / צילום: דני שדה
מטוסי אל על, ארקיע וישראייר בנתב”ג / צילום: דני שדה

המלחמה בעזה שינתה בצורה דרמטית את ענף התעופה והתיירות בישראל. לאחר הטבח ב־7 באוקטובר, הפסיקו כמעט כל חברות התעופה הזרות לטוס לנתב"ג. השתקת השוק איפשרה לאל על , ישראייר  וארקיע ליהנות אמנם ממונופול מסוים, אך חזרת קבוצת לופטהנזה לישראל השבוע, וחברות תעופה נוספות בהמשך, עשויה לשנות את המצב מבחינתן.

הענקית הסינית מפסיקה לשוט לארץ. איך זה ישפיע על המחירים? 
מחירי הסחורות יורדים והשקל התחזק. אז למה ספקיות המזון מעלות מחירים? 

קבוצת לופטהנזה ששבה אתמול (ב') לפעול בישראל כוללת את החברות לופטהנזה, סוויס ואוסטריאן. גם חברת אאיגאן היוונית תחדש את טיסותיה ארצה ביום חמישי הקרוב. לאלו חוברות לטארום הרומנית ששבה לפעילות בנתב"ג בשבוע שעבר. בהמשך החודש צפויות גם לחזור לישראל חברות תעופה נוספות: טוס (קפריסין), טראנס אוויה (צרפת), בלו בירד (פראג), בולגריה אייר (סופיה), אייר פראנס (צרפת) ולוט (פולין), וחברת וויולינג (ספרד).

יוסי פישר, מומחה לתיירות ותעופה, מציין כי חזרת החברות הזרות לישראל נובעת מתוך מחשבה על היום שאחרי. "חברות התעופה החוזרות לוקחות בחשבון מרכיב קריטי וחשוב - שאין תיירות נכנסת (לישראל), ואף אחד לא יודע מתי היא תחזור", הוא אומר. "ההחלטה היא טקטית וההשקעה היא לטווח ארוך, לקראת פסח ופסחא. לצד זאת, אם מחר פורצת מלחמה בצפון, תוך שש שעות לופטהנזה מודיעה על הפסקת כל הטיסות לארץ".

בחודשים האחרונים שימשו החברות הישראליות כגשר היחיד כמעט לתוך ישראל ומחוצה לה. למצב כזה של אי־תחרות יש השפעה על המחירים. "כרטיסים במחלקת עסקים בתקופות מסוימות באל על לניו יורק יכולים להגיע ל־7,000 דולר לכרטיס", אומר פישר. כיום, כרטיס הלוך־חזור לניו יורק באל על בתחילת פברואר נע בין 650 לכ־900 דולר. במחלקת עסקים מחיר כרטיס יכול להגיע ליותר מ־5,000 דולר.

"לא תהיה חזרה מלאה"

במקביל לחזרתן של החברות הזרות, ניכרת בשבועות האחרונים גם מגמה של יציאת ישראלים לחו"ל. שלומי זפרני, סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים אל על, מתאר כי בקרב ישראלים מתעורר הצורך "לצאת ולהתאוורר", ולטייל מסביב לעולם. "יש התעוררות מסוימת שהיא מאוד חלקית", הוא אומר. לדבריו, המלחמה תשנה את העדיפויות של הלקוחות, ובאל על תוהים "איפה תהיה מפת הביקושים ביום שאחרי המלחמה".

"קיימת השפעה שלילית חזקה על תיירות נכנסת", אומר זפרני. "אנחנו מעריכים שהיא תמשיך לתוך 2024 ותשפיע על הפעילות בנתב"ג ועל מפת הנתיבים. אנחנו כן רואים שיש תיירות נכנסת סגמנטיאלית - ביקורי משפחות, קהילות יהודיות מרחבי העולם, עולים חדשים, אבל סביר להניח שלא נראה קבוצות צליינים שמגיעות לטייל בירושלים. 2024 להערכתי לא תחזור לשגרה מלאה. גם אם מחר יחזרו כל החטופים, הלחימה בעזה תסתיים ולא תיפתח חזית צפונית, עדיין נפגענו. חזרה מלאה לשגרה לא תהיה".

ההתאוששות בדצמבר

בינתיים, המניות של שתי חברות התעופה הישראליות שנסחרות בבורסה התל־אביבית, אל על וישראייר, חוו בשנה האחרונה רכבת הרים. 2023 הסתיימה באקורד חיובי אמנם עבור שתי החברות, אך מגמה של עליות חדות במהלך הקיץ נקטעה בבת אחת עם פרוץ המלחמה בעזה. ישראייר אף אמרה בשבוע שעבר כי היא צופה שבינואר 2024 תטיס יותר אנשים מאשר בתקופה המקבילה אשתקד.

"כל חודש מתנהג פה אחרת מאז שפרצה המלחמה", אומר מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס לגלובס. "אוקטובר התאפיין בתנועה מאוד ערה של ישראלים שביקשו לחזור לארץ בגלל המלחמה, ומנגד תנועה ערה של תיירים ודיפלומטים שביקשו לצאת מהארץ".

 

סירקיס מציין כי מאז נובמבר נרשם שיפור. "באותו חודש עברו בנתב"ג קרוב ל־400 אלף נוסעים, מספר נמוך ב־1.3 מיליון מהתחזיות. בדצמבר המספר עלה ל־500 אלף איש, וההערכה שלנו היא שבינואר הזה נרשום 600 אלף נוסעים". עדיין מדובר בקיטון של עשרות אחוזים, אך לנוכח העובדה שחברת אל על מחלקת כעת את עוגת הנסיעות כמעט בבלעדיות עם ישראייר, מדובר בחדשות כלכליות טובות לשתי החברות.

גם באל על דיווחו במהלך דצמבר על התאוששות חדה. החברה עדכנה על שיפור צפוי בתוצאות הרבעון הרביעי של השנה שעברה, שיתפרסמו כחלק מהדוח הכספי השנתי במרץ הקרוב. התוצאות, אמרו באל על, "יהיו טובות יותר מהערכותיה המוקדמות של החברה". עם סיכום התוצאות לרבעון השלישי, שדווחו בסוף נובמבר, פרסמה אל על מצגת משקיעים מפורטת שבה פירטה על מהלכיה בפרוץ המלחמה לשמירת השמיים הפתוחים. בין היתר צוין כי החברה שומרת על 90%־95% מנפח הביקושים לטיסות.

המניות ברכבת הרים

כשמסכמים את השנה החולפת עלתה מניית אל על ב־31%. אבל התנודות בתוך השנה היו חדות. עד לשיא במחיר המניה בחודש יולי זינקה מניית אל על ביותר מ־80% מתחילת השנה שעברה. לאחר מכן, כשפרצה המלחמה נחתך מחירה ביותר ממחצית והגיע לשפל ב־22 באוקטובר. מאז שוב התאוששה ועלתה ב־47%. שווי השוק הנוכחי שמגולם לחברה עומד על 922 מיליון שקל. המגמה במניית ישראייר הייתה דומה ואפיינה גם היא את רכבת ההרים שנבעה מעוצמת האירועים. בסיכום של השנה החולפת עלתה מניית ישראייר ב־39% לשווי שוק של 392 מיליון שקל כיום.

עם זאת, ייתכן שאפשרות חזרת התחרות, עם שובן של החברות הזרות, מגבירה את החשש בקרב המשקיעים, שכן האפשרות שהשמיים הולכים ונפתחים לחברות נוספות עשויה לצמצם את האחיזה המוחלטת של החברות הישראליות בשוק. ביום שני נפלו מניות אל על וישראייר ב־4.5% ו־3.8% בהתאמה. למעשה בשני ימי המסחר הראשונים של השבוע שתי המניות איבדו יותר מ־4%.

עניין נוסף ששיחק לטובת חברות התעופה הוא מחיר הנפט. למרות שפרצה מלחמה במזרח התיכון, ההשלכות של לחימה בעזה על אספקת הנפט אינן משמעותיות. התוצאה היא שלפי שעה חבית נפט נסחרת במחיר של קצת פחות מ־73 דולרים. כאשר ערב המלחמה נסחרה בקצת יותר ל־80 דולרים, ולפני שנה עמד מחירה על 79 דולרים. אלה חדשות טובות לחברות התעופה, שאליהן יש לצרף נתון מקומי חשוב - כוחו של השקל.

חולשתו בשלהי אוקטובר, אז הגיע הדולר לשער של 4.08 שקלים, עברה, ומהלכיו האגרסיביים של בנק ישראל לצד היחלשות הדולר בעולם הובילו את השקל לרמה נמוכה יותר מאשר ערב הלחימה. הדולר נסחר כיום במעט יותר מ־3.7 שקלים, לאחר שהתחזק קצת השבוע על רקע החשש מחזית אפשרית מול חיזבאללה, לצד נתוני תעסוקה טובים בארה"ב שעלולים להשהות את הורדות הריבית שם.

ישראייר מצידה פירטה במצגת למשקיעים כיצד היא נערכת למצב החדש. ההנהלה החליטה לקצר יעדי טיסות מ־5.9 שעות בממוצע ל־4.6 שעות. "שינינו את מפת היעדים שלנו", אומר סירקיס. "אנחנו מבצעים שלוש טיסות ביום, כאשר מחצית מהטייסים שלנו עדיין מגויסים, וגם שלוש מטוסים חכורים שלנו לא פועלים כרגע".

סירקיס מוסיף כי הוא מזהה שינויי העדפה של טעמי הציבור בשל המלחמה, "יש ביקוש חזק ליעדים שמזוהים עם ה'קו הישראלי'. ביקוש חזק לבודפשט, גיאורגיה, בולגריה וגם ליוון. במקומות שבהם באופן טבעי אנשים מרגישים יותר בנוח". 

עוד כתבות

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

במקביל לדיוני המו"מ: צה"ל ממשיך לתקוף מטרות בח'אן יונס

מקור בכיר בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה • גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות • במקביל לדיווחים, המלחמה בעזה נמשכת - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף • בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה • עדכונים בולטים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל