גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סגנית רשם הפטנטים טוענת: המועמד שנבחר לראש הרשות לא עומד בתנאי הסף

ועדת האיתור בראשותו של מנכ"ל משרד המשפטים איתמר דוננפלד בחרה בעו"ד מוטי שורק לתפקיד ראש רשות הפטנטים ● כעת נודע לגלובס כי סגנית הרשם המכהנת, המתמודדת גם היא לתפקיד, הגישה השגה נגד החלטת הוועדה שבה היא טוענת לפגמים מהותיים שנפלו בה, וכי המועמד הנבחר אינו עומד בתנאי הסף

מוטי שורק / איור: גיל ג'יבלי
מוטי שורק / איור: גיל ג'יבלי

כפי שפורסם לראשונה בגלובס, ועדת האיתור בראשותו של מנכ"ל משרד המשפטים איתמר דוננפלד בחרה בעו"ד מוטי שורק לתפקיד ראש רשות הפטנטים ורשם הפטנטים, סימני המסחר והעיצובים. הוועדה בחרה את שורק על פניה של סגנית הרשם המכהנת, עו"ד ז'קלין ברכה. עתה נודע לגלובס כי ברכה הגישה השגה נגד החלטת הוועדה שבה היא טוענת לפגמים מהותיים שנפלו בה, המחייבים לדעתה את שר המשפטים יריב לוין לא לאשרה.

לידיעת המילואימניקים הלומדים ראיית חשבון ועריכת דין: אלו ההטבות שמגיעות לכם 
לקראת הדרמה בהאג: האם בית הדין יכול לכפות על ישראל לעצור את הלחימה בעזה? 

טענותיה של ברכה, שהגישה את ההשגה באמצעות בא-כוחה, עו"ד גלעד ברנע, מצויות במספר מישורים, והן מכוונות הן כלפי פגמים פרוצדורליים שנפלו לטענתה בעבודת הוועדה והן כלפי תוכן החלטותיה.

כך למשל טוענת ברכה כי שורק, שהוועדה מצאה כמועמד המתאים ביותר לתפקיד, אינו עומד בתנאי הסף הניהולי, הדורש ניסיון בניהול של 8 עובדים ומעלה, לפרק זמן של 5 שנים לפחות. לטענת ברכה, במועד הגשת המועמדות לא היו לשורק 5 שנות עבודה במשרד סנפורד ט. קולב שבו הוא משמש ראש מחלקת הליטיגציה מאז שנת 2019, ולפיכך היה על הוועדה לפסלו.

ז'קלין ברכה, סגנית רשם הפטנטים / צילום: אתר משרד המשפטים

יוזכר כי מועמדותה של ברכה עצמה, כפי שפורסם בגלובס, נפסלה בתחילה על בסיס תנאי סף זה, והתאפשר לה להגיש מועמדות רק לאחר שניהלה הליך בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים נגד נציבות שירות המדינה, שבמהלכו השתכנעה לנציבות כי היא עומדת בו. בהליך ההוא אגב חייבה השופטת שרה ברוינר ישרזדה את הנציבות בהוצאות משפט גבוהות יחסית להליך מן הסוג הזה - 14,500 ₪ בצירוף מע"מ.

טענה אחרת שמעלה ברכה נוגעת לתבחינים שעל בסיסם חושב הניקוד של המועמדים. לטענת ברכה, שניים מן התבחינים - זה שעניינו "חזון, ראייה אסטרטגית וחדשנות" וזה שהוכתר כ"התרשמות כללית" כוללים מרכיבים סובייקטיביים חזקים ומובהקים. ביחס החלטה להעניק לקריטריון ה"התרשמות הכללית" רבע מהציון למועמדים נטען כי מדובר ב"קביעה בלי סבירה בעליל היוצרת גם חשש מובנה להפליה".

"קיבל ניקוד שלא היה זכאי לקבלו"

טענה נוספת של ברכה נוגעת לניקוד. לטענתה הוועדה "עולה בבירור כי המומלץ (שורק - נ"ס) קיבל ניקוד שלא היה זכאי לקבלו על בסיס המידע שבפנינו". כך היא טוענת כי לא היה מקום להעניק לשורק ציונים שנעים בין 14-10 מתוך 15 נקודות סך הכל עבור "ניסיון ניהולי בכיר", כאשר יש לו לכל היותר 5 שנות ניסיון במשרד עורכי דין שבו 18 עובדים. מנגד נטען כי ברכה הציגה נתונים מבוססים והמלצות מפורטות שהתייחסו לניסיון הניהולי שלה, לרבות אחריות לגיבוש תכניות עבודה של רשות הפטנטים, אך זכתה לניקוד שנע בין 13-10 בקריטריון זה. עוד היא טוענת כי חברי הוועדה לא ביררו בראיון ואף לא בפני ממליציה את הסוגייה הזו. "עובדה זו מעידה על חוסר סבירות קיצוני, הפליה וכן הכרעה על בסיס תשתית עובדתית חסרה", נטען בהשגה.

טענה דומה טוענת ברכה ביחס לקריטריון שנוגע ל"ניסיון בעבודה עם ארגונים בינלאומיים בישראל ומחוצה לה". שם, לטענתה קיבל שורק ציונים שנעים בין 10-9 מתוך 10 נקודות בסך הכל הגם שלא הוצג כל נתון ולו חלקי ביחס לפעילות שלו בפני ארגונים בינלאומיים. אחד החברים בוועדה העניק לברכה ציון נמוך יותר - 8 - חרף קיומו של ניסיון עשיר ומתועד לדבריה של עבודה עם ארגונים כאלה.

החובה לייצוג הולם

טענה נוספת נוגעת להפרתה של החובה לייצוג הולם, במקרה זה לנשים. כפי שפורסם בגלובס, "רוב חברי הוועדה סברו כי אין כישורים דומים בין המועמדת הזכאית לייצוג הולם אל מול המועמד המומלץ". לטענת ברכה, הפער בציוני המועמדים אינו עולה אפילו על 3 נקודות, ולכן ועדת האיתור הייתה חייבת לתת משקל נאות לשיקול הייצוג ההולם - מה שלא עשתה.

בנוסף טוענת ברכה כי ישנם שני תבחנים חופפים בחלקם - זה שנוגע ל"ניסיון וידע בקניין רוחני, פטנטים, סימני מסחר ועיצובים" וזה שעניינו "עבודה מקצועית וידע בתחומים טכנולוגיים". לטענת ברכה, "עיצוב תבחינים חופפים אינו רק כשל בעבודת הוועדה אלא יש בו כדי לגרום לניקוד והכרעה הנגועות בחוסר סבירות קיצוני, שרירות ואף הפליה".

אין פירוט של דרכי עבודת הוועדה

מעבר לכל אלה טוענת ברכה כי מבחירת הוועדה בשורק "נעדרים מרכיבי יסוד המתחייבים הן מעקרונות המשפט המינהלי והן מנוהל ועדת האיתור" שקבע נציב שירות המדינה. כך נטען בין היתר כי שמות המועמדים נעדרים, אין פירוט של דרכי עבודת הוועדה, אין התייחסות מפורטת לקורות החיים של המועמד שנבחר, לניסיונו, לכישוריו המקצועיים ולתפקידים קודמים שמילא, אין התייחסות לתמצית ההמלצות שלו ותיעוד ממשי של דיון בנושא הייצוג ההולם. כן טוענת ברכה כי הוועדה לא העבירה לידיה פרוטוקול ערוך בהתאם להוראות הנחיות נציב שירות המדינה, טופס שאלון שמילא שורק כולל כל המסמכים שצורפו לו וכן פירוט הניקוד שניתן למועמד השלישי שזומן לראיון בוועדת האיתור.

כפי שפורסם בגלובס, לוין טרם אישר את המינוי אך צפוי לעשות כן בימים הקרובים. מלשכתו נמסר שלשום (א') כי "עם השלמת הליכי המינוי, בכוונת השר למנות את המועמד בהתאם לחוק".

מנציבות שירות המדינה נמסר: "מועמדותו של הזוכה נבחנה כדין על ידי נציבות שירות המדינה ונמצא כי הינו עומד בדרישות הניסיון - הן הניהולית, הן המקצועיות" .

מטעמו של שורק לא נמסרה תגובה.

עוד כתבות

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ישראל לא תשלח משלחת לקהיר, ממתינים לתשובת חמאס

הותר לפרסום: עידו אביב, בן 28 מכרמיאל, וקאלקידן מהרי בן 37 מפתח תקווה, נפלו בקרב ברצועת עזה • משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" ● עדכונים בולטים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, ובין יוני לספטמבר נפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

מגמה מעורבת באירופה; התמ"ג בגוש האירו הפתיע לחיוב

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-2.4% באפריל, בהתאם לצפי ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, משנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, לאחר שסמכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?