גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוטפים את ישראל מחדש: הפוטנציאל הכלכלי והחברתי ביום שאחרי המלחמה

​בחמש השנים טרום מלחמת חרבות ברזל, התפתחו מאוד אזורי המרחבים העוטפים בדרום ובצפון, כולל ביקושים גבוהים בתחום המגורים ● תכנון מוצלח יאפשר לנצל את המאפיינים הייחודיים שלהם, ולחולל את הצמיחה החברתית, הכלכלית והשיווקית שהם ראויים לה

מבט אווירי על קרית שמונה. זקוקים ל''אינטל הבאה'' / צילום: Shutterstock
מבט אווירי על קרית שמונה. זקוקים ל''אינטל הבאה'' / צילום: Shutterstock

הכתוב הוא מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי־שיווקי צ'מנסקי בן שחר ושות'

לאן צועד ענף הקמעונאות והשיווק? מהן המגמות החדשות שיאפיינו אותו, ומהן המגמות שצפויות להיכחד? מיהם השחקנים שישרדו את קצב השינויים המהיר? המדור ינתח את המצב בענף, ואת העתיד שמצפה לו. לפניות ותגובות: tamir@c-bs.co.il

עוטפי ישראל בגבולות הצפון והדרום נפגעו מאוד במלחמה, אך יחוו מחדש צמיחה חברתית, קהילתית וכלכלית.

בשנים שלפני ה־7 באוקטובר, מגמות, טרנדים ושינויים בהרגלי הצריכה וההתנהגות בשווקים ואפשרויות תעסוקה חדשות העצימו את הביקושים באזורים אלה. משקי בית רבים החליטו להגר ולהתגורר במרחב הכפרי בעוטפים, ונוצרו עם רשימות המתנה ארוכות לקיבוצים ולמושבים. גם בערים נוספו משקי בית רבים בחמש השנים האחרונות.

המסר לעובדים בישראל: "קבלו מענק, ודאגו לבריאות הנפש שלכם"
מלחמה בצפון עלולה להוביל למחסור בביצים, אך למדינה אין תוכנית  

במקביל נוצרו פעילויות כלכליות חדשות, ואלו הקיימות הורחבו. בין היתר מדובר בחממות טכנולוגיות (בשדרות ובקרית שמונה), הרחבת המפעלים של אינטל, נירלט, דפוס בארי ופולירון, פתיחת חללי עבודה שיתופיים בכפרים, עשרות עסקי מלונאות ואירוח, פעילויות הסעדה, בתי קפה ובילוי חדשים.

הקמתם של אלה האחרונים הקנו לתושבים את הגמישות ואת האפשרויות שהם צריכים על מנת להתפתח באופן אישי, וכן כדי לפתח את הערים ואת המרחב הכפרי, ובפרט בפריפריה. זהו שילוב מוצלח המעניק ל"עוטפים" את ההזדמנויות לצמיחה ולהתפתחות עסקית.

העובדה שנוצרו עוגני פעילות ארציים, עוגנים קיימים הורחבו, נבנתה תשתית תחבורתית מקרבת, ענפי החקלאות הועצמו, וחל גידול בפעילויות חללי העבודה השיתופים, התיירות, המסחר, ההסעדה והבילוי - מייצרת פתח לאופטימיות. יזמים תושבי המקומות הללו מחפשים להמשיך לממש את הציונות, ולממש את הפוטנציאל הכלכלי והחברתי האמיתי באזוריהם.

כאן נציג את תמונות המצב בשני אזורי עוטפי ישראל לפני ה־7 באוקטובר, והדרך לפיתוחם ושגשוגם בעתיד.

שינוי אזורים מועדפים

בחמש השנים האחרונות נרשמה בנייה בקרית שמונה, נהריה, שדרות, נתיבות ואופקים, ובמועצות האזוריות שדות נגב, אשכול, שער הנגב, חוף אשקלון, גליל עליון, מרום הגליל, מעלה יוסף, מבואות החרמון ומטה אשר, בסך כולל של 19 אלף משקי בית ו־51 אלף תושבים. מדובר בגידול שנתי ממוצע של 2.8%, גבוה מהממוצע הארצי (כ־2%).

באזורים שצוינו נבנו כ־530 אלף מ"ר נדל"ן מניב, וכ־17.5 אלף יחידות דיור חדשות - כ־5.4% וכ־7% מהבנייה בישראל, בהתאמה. בין העוגנים והפעילויות המיוחדות נמנים מרגלית סטארט־אפ סיטי גליל בקרית שמונה, חממת החדשנות SouthUp בשער הנגב, הרחבת פארק התעשיות ספירים שליד שדרות ועוד.

במקביל הוקמו ופועלים מרכזי מסחר מיוחדים, עגלות ופודטרקים רבים, המשרתים את התושבים במרחב הכפרי ואת המטיילים המגיעים מהעיר. לצד זאת נפתחו מסעדות שף ומקומות הסעדה בשומרה ובעין זיוון, מה שמגוון גם את היצע מקומות העבודה של תושבי האזור. כמו כן נפתחו עשרות חללי עבודה משותפים.

תמיר בן שחר / צילום: ארז בן שחר

שורה של צעדים נדרשים לשינוי ולפיתוח בפועל בעת הקרובה בעוטפים. ראשית, חשוב שלשלטון המקומי יתאפשר בחקיקה לאשר תוכניות לפיתוח אזורי ומקומי. מפת אזורי העדיפות הלאומית תשונה כך שיינתנו הטבות מס משמעותיות, אשר יהוו תמריץ להקמת עסקים והגירת מועסקים ותושבים.

כך ייווצרו שני אזורים מועדפים חדשים, ויילקחו ויוקטנו ההטבות לאזורים הסמוכים. לדוגמה, יוקנעם לא תוגדר אזור עדיפות לאומית א', באופן המונע כבר עשורים פיתוח הייטק בגליל.

מבחינת מגורים, יוכפל מספר יחידות הדיור בקיבוצים ובמושבים, תוך הגדלת שטח הקרקע לכל יחידה, בניית דירות להשכרה בהן, ואישור תוכניות להוספות עשרות אלפי משקי בית נוספים בחמש הערים, תוך סבסוד מלא של הקרקע ועלויות הפיתוח לתקופה זמן מוגבלת.

 

בטווח המיידי, יוקמו מבנים להשכרה ארוכת טווח של המדינה שיימכרו בעתיד, וכפרי צעירים וסטודנטים ב"עוטפים". כדאי ליצור ערים או מקומות של "טאלנטים" (צעירי ההייטק), שיקבלו את 5 הל' באותו מרחב - לגור, לעבוד, ללמוד, לבלות ולקנות. בבחינת, נחיה במקום שיש בו עבודה ונעבוד במקום שיש בו חיים.

תוספת מפעלי עוגן

נקודה נוספת שעליה כדאי לתת את הדעת היא ענף החקלאות. ההצעה היא לתעדף אותו, ולהחזיר את ההטבות לעוסקים בו - למשל, תוצרת ה"עוטפים" תועדף על פני מוצרי החקלאות המיובאים. ניתן להקים חוות בודדים ויקבים, וכדאי גם להרחיב את פעילות המחקר במכון מיגל שבקרית שמונה ובמו"פ דרום שבאשכול.

מוצרי כחול לבן יקבלו תעדוף מובהק בכל מכרזי המדינה, ובפרט אלו הממוקמים בעוטפים, וייווצרו שיתופי פעולה פנים ארציים, שיאפשרו קיום כלכלי הדדי של חברות, מפעלים ארגונים ובתי עסק. בתחום התעסוקה, יש לדאוג שיוקמו מפעלי עוגן ארציים ואזוריים, או במילים אחרות, אינטל קרית גת הבא יוקם בעוטף צפון.

על מנת להגדיל את התחבורה והנגישות יוקם שדה התעופה בנבטים, יושמש שדה התעופה במחניים לטיסות פנים ארציות, יוארך כביש מספר 6 לנהריה ותיסלל מסילת הרכבת לקריית שמונה. לצד אלו נדרשות השקעות בחינוך ובבתי חולים.

חשוב לתת את הדעת גם על רשת של חללי עבודה משותפים - ישראל מתמודדת מאז הקמתה עם הקושי למשוך תעסוקה איכותית למרחב הכפרי. השינוי בעולם העבודה והאפשרות לעבוד מרחוק יצרו "נוודות דיגיטלית", מה שמהווה הזדמנות אדירה למרחב הכפרי. עובד יוכל לעבוד בכל חברת הייטק, כמעט ללא קשר למקום מגוריו.

אסטרטגיה עדכנית

בצפי לעתיד, ישראל מחויבת לאזרחיה, ונדרשת הן לנגב מערבי משגשג, עם שלוש ערים ומועצות עצמאיות וצומחות, והן לתמונת מראה בצפון. בעשייה ותכנון חברתי, כלכלי ועסקי מוצלח ניתן לנצל את המאפיינים הייחודיים של העוטפים, ולחולל את הצמיחה החברתית, הכלכלית והשיווקית.

מנהלת תקומה נדרשת ליצור אסטרטגיה כלכלית עדכנית ותוכנית פעולה ריאלית, שתאפשר להגדיל את היצע הנדל"ן המניב בעוטפים, ובפרט את הרחבת וגיוון אפשרויות התעסוקה, ההשכלה והתרבות, יחד עם המשך פיתוח המגורים.

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

מגמה מעורבת באירופה; התמ"ג בגוש האירו הפתיע לחיוב

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-2.4% באפריל, בהתאם לצפי ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות הגנה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?