ההצבעה על תקציב המדינה ל-2024 נדחתה מיום חמישי ליום ראשון

בהודעה מטעם שר האוצר נמסר כי "בכדי לאפשר מיצוי העבודה המשפטית המקצועית על החלטות הממשלה הנלוות לתקציב המתוקן, סוכם על דחיית הדיון" • ברקע הדחייה עומדות מחלוקות עמוקות של האוצר מול ראש הממשלה בנימין נתניהו באשר להיקף ההתייעלות הנדרש בתקציב לאור המלחמה

הראל, טלי, חן, לשכת שר האוצר / צילום: איל יצהר
הראל, טלי, חן, לשכת שר האוצר / צילום: איל יצהר

ערב האישור המיועד של תקציב המדינה החדש לשנת 2024 בממשלה, הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כי ההצבעה תידחה מיום חמישי ליום ראשון.

כל עובד בישראל יתרום 400 שקל משכרו למימון תוכנית הסיוע למילואים של הממשלה. כך זה יעבוד 
יותר מ־5 מיליארד שקל: הקיצוץ בחברה הערבית ימנע פינוי אשפה וטיפול בביוב 

לפי ההודעה מטעם סמוטריץ', "בשיח בין שר האוצר ליועצת המשפטית לממשלה ובכדי לאפשר מיצוי העבודה המשפטית המקצועית על החלטות הממשלה הנלוות לתקציב המתוקן, סוכם על דחיית הדיון וההצבעה על תקציב המדינה המתוקן לשנת 2024 ליום ראשון בשעה 14:00".

מוקדם יותר היום נחשף בגלובס שההצבעה על התקציב עשויה להידחות. ברקע הדחייה עומדות מחלוקות עמוקות של האוצר מול ראש הממשלה בנימין נתניהו באשר להיקף ההתייעלות הנדרש בתקציב לאור המלחמה, וכן מאבקים של משרדי הממשלה השונים נגד הקיצוצים שמבקשים להעביר באוצר. עד ליום ראשון בלילה, אז צפויה להתרחש ההצבעה, ינסו באוצר להגיע להסכמות עם בכירי הקואליציה.

באוצר מנסים כבר כמה שבועות לאשר לפחות צעד אחד בולט, שיישדר רצינות פיסקאלית לשווקים ויאותת לחברות הדירוג על אופק חיובי. דיון שקיימו נתניהו וסמוטריץ' בנושא התקציב ביום רביעי הסתיים במפח נפש עבור האוצר. נתניהו התנגד נחרצות, ורעיונות שונים של האוצר לא נכנסו לטיוטת הצעת התקציב.

גם לאחר הפגישה הקשה מול נתניהו ולשכתו, באוצר החליטו שהם עדיין לא מוותרים. הדרג המקצועי במשרד ביקש מסמוטריץ' לחזור אל נתניהו ולהתעקש על העלאת המע"מ באחוז אחד, ל־18%, החל ב־2025.