בנק ישראל: צרכנים דחו תשלומים של יותר מ-300 אלף הלוואות

הלוואות בנקאיות בהיקף של כ-5.6 מיליארד שקל נדחו עד לסוף חודש דצמבר, כך לפי נתוני בנק ישראל • מגזר העסקים הזעירים הוא שדחה את החלק המשמעותי ביותר של ההלוואות, בהיקף של 1.47 מיליארד שקל

היקף דחיית המשכנתאות זינק ב-3 החודשים של המלחמה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
היקף דחיית המשכנתאות זינק ב-3 החודשים של המלחמה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום עולה כי 307,880 הלוואות בנקאיות נדחו עד לסוף חודש דצמבר, בעקבות המלחמה. 41% מהדחיות בוצעו בהלוואות פרטיות, 30% במשכנתאות, ו-24% ע"י עסקים זעירים. 

סך כל הדחיות מגיע לכ-5.6 מיליארד שקל. כ-90% מהדחיות נעשו לתקופות של עד 3 חודשים, כשבמשכנתאות שליש מהדחיות נעשו לתקופה ארוכה יותר.

הנתונים נחשפים: כמה אנשים לא עומדים בתשלום המשכנתה שלהם?
ניתוח | בנק ישראל רוצה להלוות ללוקחי משכנתאות עד 200 אלף שקלים נוספים. כך זה ישפיע על מחירי הדירות
"מחכים לירידת המחירים": מה צפוי בשוק המשכנתאות ב-2024?

היקפי דחיית ההלוואות בדצמבר עלו רק בכ-10% לעומת חודש נובמבר, מה שמעיד על ירידה בקצב הדחיות החדשות. בנוסף, הרוב המוחלט של דחיית ההלוואות נעשה לתקופות של עד 3 חודשים, מה שיכול להעיד כי רוב הלווים סבורים שעד לסוף הרבעון הנוכחי מצבם הכלכלי ישוב לקדמותו, או לפחות יאפשר להם לעמוד בתשלומי ההחזרים.

בעוד שמספר הדחיות הגדול ביותר היה של הלוואות פרטיות ומשכנתאות, בהיקפים כספיים מתברר כי מגזר העסקים הזעירים הוא שדחה את החלק המשמעותי ביותר של ההלוואות, בהיקף של 1.47 מיליארד שקל. זאת בעוד שלווי המשכנתאות דחו היקפי תשלומים של 1.44 מיליארד שקל, וההלוואות הפרטיות שנידחו היו בהיקף של 570 מיליון שקל.

חוסר בנתונים על פיגורים

כאמור, רוב מוחלט של הדחיות מבוצע לתקופה של חודשים ספורים, נתון מעודד, אך בנק ישראל לא הביא נתונים על פיגורים. כפי שנחשף בגלובס, בחודש נובמבר האחרון הפיגורים בהחזרי המשכנתאות ל-90 יום ויותר הגיעו ל-3.16 מיליארד שקל, שיא מאז שבנק ישראל החל לפרסם נתוני משכנתאות, באפריל 2011. גם בימי סגר הקורונה הראשונים, שבהם המשק שבת כמעט לגמרי - רמת הפיגורים היתה נמוכה מעט יותר. בין החודשים אוקטובר לנובמבר היקף המשכנתאות בפיגורים זינק ב-18% .

מדובר בנתון חמור, שכן פיגור בתשלום החזרי משכנתה במשך יותר מ-3 חודשים מעיד לא רק על חוסר יכולת של משק הבית לעמוד בהחזרי המשכנתה, אלא על בעיות כלכליות חמורות שבהן הוא נתון ולכן חילוצו מהמצב אינו פשוט .

אמנם משקל הפיגורים שמצאנו הגיע בסך הכל ל-0.6% מכלל החובות עבור משכנתאות, דבר שמעיד על חוסנה של המערכת הבנקאית ושל רוב הלווים, אך אם בתוך חודשיים של לחימה נוספים משקי בית בקצב כה מהיר למעגל המפגרים בתשלומים - יש כאן ממצא מדאיג שיש לעקוב אחריו.

כשבודקים את שוק המשכנתאות בחודש דצמבר, היקף המשכנתאות שנלקחו בו הגיע ל-5.615 מיליארד שקל. בתוך מעט יותר משנה וחצי נפל היקף זה בכמעט 60% מרמת השיא שנרשמה במרץ 2022 (13.4 מיליארד שקל), וחזר להיקף של המחצית הראשונה של 2019, שהיתה שנת שפל.

ומה שמעיד לא פחות על מצוקת השוק בימים הללו הוא, שמחירי הדירות עלו מאז 2019 ב-35%, כך שברור שכמות העסקאות החודשית שבוצעה בדצמבר 2023 נמכוה בהרבה מזו שבוצעה לפני 4-5 שנים.

ואכן, ניתן להעריך על סמך היקף המשכנתאות הזה, שבסך הכל בוצעו בשוק כ-4,500 עסקאות. נתון המשכנתה, ואומדן העסקאות שערכנו לפיו, מפריכים במידה רבה את הטענות מצד אנשי הנדל"ן, ששוק הנדל"ן מתאושש באופן משמעותי. מהמספרים אנו למדים, שאמנם בוצעו יותר עסקאות מאשר בשלושת החודשים מלפני, אך ההתאוששות איטית והנתונים רחוקים מנתוני העסקאות מלפני המלחמה, שאף הם לא היו מרשימים.