ביטול הטבות לרכב חשמלי? בענף מגיבים בחריפות לאוצר

גורמים בכירים בענף הרכב אומרים כי הצעדים להקטנת ההטבות נועדו לבלום את הצמיחה של שוק הרכב החשמלי, ועתידים לגרום כבר בטווח הקצר לביטולי הזמנות • על אף העלייה החדה במספר יבואני הרכב העקיפים - היקף המכירות צנח ב־2023 • ועוד חדשות מענף הרכב

עמדת טעינה לרכב חשמלי / צילום: בר לביא
עמדת טעינה לרכב חשמלי / צילום: בר לביא

גורמים בכירים בענף הרכב אומרים כי הצעדים להקטנת ההטבות לרכב חשמלי, שהוצגו השבוע במסגרת טיוטת התקציב ל־2024, נועדו לבלום את הצמיחה של שוק הרכב החשמלי ולהטות את המכירות בישראל בחזרה לרכבי בעירה פנימית, שצורכים דלק מזהם. לדבריהם, "הצעדים בוצעו ללא מחשבה לטווח ארוך והם עתידים לגרום כבר בטווח הקצר לביטולים של הזמנות קיימות, ובהמשך לפגיעה רטרואקטיבית ביותר מ־100 אלף בעלי רכב חשמלי, שרכשו את רכבם על סמך המדיניות המוצהרת של הממשלה לתמוך במעבר מכלי רכב מזהמים לכלי רכב נטולי פליטות".

תוכנית חדשה-ישנה באוצר: מס על כל קילומטר שתסעו ברכב חשמלי 
הודות לחרם על רוסיה: סין עקפה את יפן והפכה ליצואנית הרכב המובילה 

מלבד ההחלטה לייקר את הרכישה של כלי רכב חשמליים חדשים באמצעות העלאת מס הקנייה עליהם ל־50% עד 65% בין השנים 2025 ל־2027, נכללים בטיוטת התקציב שהתפרסמה השבוע גם מספר צעדים, שעתידים להגדיל משמעותית את העלות השוטפת של כלי רכב חשמליים חדשים וקיימים. כיום העלות השוטפת הנמוכה היא אחד הנימוקים המרכזיים לרכישת רכב חשמלי, שמאזנת את מחיר הרכישה הגבוה.

עלות נוספת של אלפי שקלים

אחד הצעדים המוצעים בטיוטת התקציב הוא ביטול ההטבה באגרה השנתית על רכב חשמלי בתחילת 2025, שמשמעותו התייקרות פוטנציאלית של אלפי שקלים באגרת הרישוי השנתית לרכב חדש ומשומש. כך, למשל, בעל רכב חשמלי מהשנים 2021־2023, שמחירו כחדש בין 151־170 אלף שקל, ישלם החל מתחילת 2025 אגרה שנתית בגובה של כ־‏2,100 שקל (תעריפי 2023) במקום כ־500 שקל בלבד כיום. האגרה השנתית של בעלי כלי רכב חשמליים מאותם שנתונים, שמחירם בין 221־314 אלף שקלים, דוגמת טסלה, שמובילה את המכירות בפלח הזה, תזנק בכמעט 3,000 שקל לעומת כיום.

צעד נוסף בתקציב הוא קידום החקיקה של הטלת "מס נסועה" על רכב חשמלי בשיעור של 15 אגורות לקילומטר החל מתחילת 2026. בענף אומרים כי הצעד יפגע בעיקר בציי רכב של חברות ושל עסקים, שהקילומטרז' השנתי שלהם גבוה משמעותית מהממוצע "הפרטי". בכלי רכב כאלה, שנוסעים כ־30 אלף קילומטר בשנה בממוצע (על פי נתוני הלמ"ס), העלות השנתית הנוספת ממס הנסועה בלבד עשויה להגיע ל־4,500 שקל בשנה לרכב, אלא אם כן תיקבע תקרה לסך הגבייה.

עדיין לא ברור אם מס הנסועה יחול גם על רכבי פלאג־אין. על פי הניסוח בתקציב, "מס נסועה כאמור לא יחול על רכבים המונעים על ידי בנזין או סולר שאינם נטענים מרשת החשמל". אם בהגדרה זו נכללים גם רכבי פלאג־אין צפוי המס לחול על עוד לפחות כ־90 אלף בעלי כלי רכב, רבים מהם בציים גדולים.

בטווח ארוך יותר, הצעת התקציב רומזת גם כי נבחנת הטלת "מס חשמל", וזאת באמצעות קידום מערך של טעינה ביתית "מנוהלת" לרכב חשמלי. עמדות הטעינה החכמות ישדרו מידע על היקף הטעינה של הרכב החשמלי, שעות הטעינה ועוד, ויאפשרו להטיל מיסוי על הצריכה, בתעריפים ששונים מהתעריף הביתי הכללי. הנושא יוטל על צוות שמטרתו "למנוע עומס על משק החשמל בשעות שיא צריכת החשמל באמצעות המלצות מדיניות, שיבטיחו כי טעינת חשמל תשקף את העלויות למשק החשמל".

בענף הרכב צופים כי פרסום ההצעות בטווח הקצר עשוי להביא להחלטה של לקוחות רבים "לשבת על הגדר" ולדחות את הרכישה עד להתבהרות המצב וקבלת החלטות התקציב הסופיות. בנוסף, יבואנים רבים עשויים לעכב את החלטות רכש המלאי העתידי שלהם להמשך השנה.

מספר יבואני הרכב העקיפים זינק ב־2023, אך המכירות הכוללות בתחום התכווצו

היקף מכירות הרכב המיובא ביבוא עקיף לישראל צנח בשנה שעברה בחדות, וזאת למרות עלייה חדה במספר היבואנים שמחזיקים ברישיון יבוא מקביל וזעיר - כך עולה מנתוני הרישוי שמפרסם משרד התחבורה.

מהנתונים עולה כי בסוף שנת 2023 החזיקו כ־60 חברות ברישיון לייבוא רכב מקביל, שמאפשר לייבא לישראל כמות בלתי מוגבלת של כלי רכב חדשים בשנה ממגוון רחב של מותגים. זהו גידול של כמעט 80% ממספר מחזיקי הרישיון המקביל בסוף 2022. בנוסף, מחזיקים כיום כ־540 חברות ואנשים פרטיים ברישיונות ליבוא רכב זעיר, שמוגבל ליבוא של עד 20 כלי רכב בשנה. מדובר בגידול של כ־35% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

עם זאת, מנתוני המסירות המסכמים של היבוא העקיף עולה כי בשנת 2023 עלו על הכביש 5,957 כלי רכב מיבוא מקביל ו־2,195 כלי רכב מיבוא זעיר, ירידה של 3.5% וכ־40% בהתאמה בהשוואה ל־2022.

הירידה, שבולטת לנוכח הגידול במספר מחזיקי הרישיון, מוסברת בין השאר בקשיים של יבואנים עקיפים להשיג את המימון הנדרש לרכישת מלאים של כלי רכב בחו"ל, לנוכח העלייה בריבית המימון וההיחלשות המשמעותית של השקל ביחס למטבעות יבוא הרכב בשנה החולפת. זאת, בניגוד ליבואנים הסדירים הגדולים, שלרובם יש משאבים עצמיים משמעותיים לצד מסגרות אשראי נרחבות.

בנוסף, מוסברת הירידה במהלכים תחרותיים, שביצעו היבואנים הסדירים בפלח רכבי היוקרה, שבו מתמקד חלק גדול מהיבוא העקיף בישראל. בין השאר, השיקו יבואנים בפלח היוקרה מבצעים, הנחות והטבות נוספות לקידום מכירות, שניטרלו את יתרון המחיר של היבוא המקביל בפלח. על פי הערכות, חלק גדול מהיבואנים הזעירים אינם פעילים בפועל או שהם מייבאים מכוניות בודדות בשנה ולא מנצלים את המכסה.

הערכות: מובילאיי ואינוויז ישתפו פעולה באספקת מערכות לעכלי רכב אוטונומיים של פולקסווגן

חברת מובילאיי תשלב את חיישני הלייזר של חברת INNOVIZ הישראלית בחוזה האסטרטגי שלה לאספקת מערכות בטיחות מתקדמות לקבוצת פולקסווגן. כך עולה בעקיפין מההכרזות הנפרדות של שתי החברות הישראליות בתערוכת CES.

בהכרזה האסטרטגית המרכזית של מובילאיי בתערוכה נמסר כי החברה זכתה בחוזה אספקה אסטרטגי עם "יצרן רכב מערבי גדול", שבמסגרתו ישובצו חבילות הסיוע המתקדמות לנהיגה של מובילאיי בכ־17 דגמים עתידיים של מותגים שונים של אותו יצרן בשנים הקרובות. בין המערכות שיסופקו נמצאות גם שני דורות של "קיטים" אוטונומיים מתקדמים של מובילאיי, שעושים שימוש ב־LIDAR כחלק ממערך מקיף של חיישנים.

המסחרית האוטונומית של פולקסווגן עם מערכת מובילאיי / צילום: יח''צ
 המסחרית האוטונומית של פולקסווגן עם מערכת מובילאיי / צילום: יח''צ

מנגד, בשנה שעברה נבחרה אינוויז כספקית מרכזית של יחידות LIDAR מתוצרתה לדגמים עתידיים של קבוצת פולקסווגן בעלי דרגת אוטונומיה גבוהה. לתערוכת CES השנה אף הביאה אינווויז אב־טיפוס רשמי של המסחרית הקלה החשמלית פולקסווגן ID.BUZZ, שבפיתוח היכולות האוטונומיות שלה השתתפה מובילאיי.

יצוין כי למובילאיי יש פרויקט פיתוח עצמאי של LIDAR, שאמור להוות פריצת דרך בענף. אולם ככל הידוע הוא לא ייצא לייצור המוני לפני 2028. בשתי החברות לא הגיבו על ההערכות.