גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביטול הטבות לרכב חשמלי? בענף מגיבים בחריפות לאוצר

גורמים בכירים בענף הרכב אומרים כי הצעדים להקטנת ההטבות נועדו לבלום את הצמיחה של שוק הרכב החשמלי, ועתידים לגרום כבר בטווח הקצר לביטולי הזמנות ● על אף העלייה החדה במספר יבואני הרכב העקיפים - היקף המכירות צנח ב־2023 ● ועוד חדשות מענף הרכב

עמדת טעינה לרכב חשמלי / צילום: בר לביא
עמדת טעינה לרכב חשמלי / צילום: בר לביא

גורמים בכירים בענף הרכב אומרים כי הצעדים להקטנת ההטבות לרכב חשמלי, שהוצגו השבוע במסגרת טיוטת התקציב ל־2024, נועדו לבלום את הצמיחה של שוק הרכב החשמלי ולהטות את המכירות בישראל בחזרה לרכבי בעירה פנימית, שצורכים דלק מזהם. לדבריהם, "הצעדים בוצעו ללא מחשבה לטווח ארוך והם עתידים לגרום כבר בטווח הקצר לביטולים של הזמנות קיימות, ובהמשך לפגיעה רטרואקטיבית ביותר מ־100 אלף בעלי רכב חשמלי, שרכשו את רכבם על סמך המדיניות המוצהרת של הממשלה לתמוך במעבר מכלי רכב מזהמים לכלי רכב נטולי פליטות".

תוכנית חדשה-ישנה באוצר: מס על כל קילומטר שתסעו ברכב חשמלי 
הודות לחרם על רוסיה: סין עקפה את יפן והפכה ליצואנית הרכב המובילה 

מלבד ההחלטה לייקר את הרכישה של כלי רכב חשמליים חדשים באמצעות העלאת מס הקנייה עליהם ל־50% עד 65% בין השנים 2025 ל־2027, נכללים בטיוטת התקציב שהתפרסמה השבוע גם מספר צעדים, שעתידים להגדיל משמעותית את העלות השוטפת של כלי רכב חשמליים חדשים וקיימים. כיום העלות השוטפת הנמוכה היא אחד הנימוקים המרכזיים לרכישת רכב חשמלי, שמאזנת את מחיר הרכישה הגבוה.

עלות נוספת של אלפי שקלים

אחד הצעדים המוצעים בטיוטת התקציב הוא ביטול ההטבה באגרה השנתית על רכב חשמלי בתחילת 2025, שמשמעותו התייקרות פוטנציאלית של אלפי שקלים באגרת הרישוי השנתית לרכב חדש ומשומש. כך, למשל, בעל רכב חשמלי מהשנים 2021־2023, שמחירו כחדש בין 151־170 אלף שקל, ישלם החל מתחילת 2025 אגרה שנתית בגובה של כ־‏2,100 שקל (תעריפי 2023) במקום כ־500 שקל בלבד כיום. האגרה השנתית של בעלי כלי רכב חשמליים מאותם שנתונים, שמחירם בין 221־314 אלף שקלים, דוגמת טסלה, שמובילה את המכירות בפלח הזה, תזנק בכמעט 3,000 שקל לעומת כיום.

צעד נוסף בתקציב הוא קידום החקיקה של הטלת "מס נסועה" על רכב חשמלי בשיעור של 15 אגורות לקילומטר החל מתחילת 2026. בענף אומרים כי הצעד יפגע בעיקר בציי רכב של חברות ושל עסקים, שהקילומטרז' השנתי שלהם גבוה משמעותית מהממוצע "הפרטי". בכלי רכב כאלה, שנוסעים כ־30 אלף קילומטר בשנה בממוצע (על פי נתוני הלמ"ס), העלות השנתית הנוספת ממס הנסועה בלבד עשויה להגיע ל־4,500 שקל בשנה לרכב, אלא אם כן תיקבע תקרה לסך הגבייה.

עדיין לא ברור אם מס הנסועה יחול גם על רכבי פלאג־אין. על פי הניסוח בתקציב, "מס נסועה כאמור לא יחול על רכבים המונעים על ידי בנזין או סולר שאינם נטענים מרשת החשמל". אם בהגדרה זו נכללים גם רכבי פלאג־אין צפוי המס לחול על עוד לפחות כ־90 אלף בעלי כלי רכב, רבים מהם בציים גדולים.

בטווח ארוך יותר, הצעת התקציב רומזת גם כי נבחנת הטלת "מס חשמל", וזאת באמצעות קידום מערך של טעינה ביתית "מנוהלת" לרכב חשמלי. עמדות הטעינה החכמות ישדרו מידע על היקף הטעינה של הרכב החשמלי, שעות הטעינה ועוד, ויאפשרו להטיל מיסוי על הצריכה, בתעריפים ששונים מהתעריף הביתי הכללי. הנושא יוטל על צוות שמטרתו "למנוע עומס על משק החשמל בשעות שיא צריכת החשמל באמצעות המלצות מדיניות, שיבטיחו כי טעינת חשמל תשקף את העלויות למשק החשמל".

בענף הרכב צופים כי פרסום ההצעות בטווח הקצר עשוי להביא להחלטה של לקוחות רבים "לשבת על הגדר" ולדחות את הרכישה עד להתבהרות המצב וקבלת החלטות התקציב הסופיות. בנוסף, יבואנים רבים עשויים לעכב את החלטות רכש המלאי העתידי שלהם להמשך השנה.

מספר יבואני הרכב העקיפים זינק ב־2023, אך המכירות הכוללות בתחום התכווצו

היקף מכירות הרכב המיובא ביבוא עקיף לישראל צנח בשנה שעברה בחדות, וזאת למרות עלייה חדה במספר היבואנים שמחזיקים ברישיון יבוא מקביל וזעיר - כך עולה מנתוני הרישוי שמפרסם משרד התחבורה.

מהנתונים עולה כי בסוף שנת 2023 החזיקו כ־60 חברות ברישיון לייבוא רכב מקביל, שמאפשר לייבא לישראל כמות בלתי מוגבלת של כלי רכב חדשים בשנה ממגוון רחב של מותגים. זהו גידול של כמעט 80% ממספר מחזיקי הרישיון המקביל בסוף 2022. בנוסף, מחזיקים כיום כ־540 חברות ואנשים פרטיים ברישיונות ליבוא רכב זעיר, שמוגבל ליבוא של עד 20 כלי רכב בשנה. מדובר בגידול של כ־35% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

עם זאת, מנתוני המסירות המסכמים של היבוא העקיף עולה כי בשנת 2023 עלו על הכביש 5,957 כלי רכב מיבוא מקביל ו־2,195 כלי רכב מיבוא זעיר, ירידה של 3.5% וכ־40% בהתאמה בהשוואה ל־2022.

הירידה, שבולטת לנוכח הגידול במספר מחזיקי הרישיון, מוסברת בין השאר בקשיים של יבואנים עקיפים להשיג את המימון הנדרש לרכישת מלאים של כלי רכב בחו"ל, לנוכח העלייה בריבית המימון וההיחלשות המשמעותית של השקל ביחס למטבעות יבוא הרכב בשנה החולפת. זאת, בניגוד ליבואנים הסדירים הגדולים, שלרובם יש משאבים עצמיים משמעותיים לצד מסגרות אשראי נרחבות.

בנוסף, מוסברת הירידה במהלכים תחרותיים, שביצעו היבואנים הסדירים בפלח רכבי היוקרה, שבו מתמקד חלק גדול מהיבוא העקיף בישראל. בין השאר, השיקו יבואנים בפלח היוקרה מבצעים, הנחות והטבות נוספות לקידום מכירות, שניטרלו את יתרון המחיר של היבוא המקביל בפלח. על פי הערכות, חלק גדול מהיבואנים הזעירים אינם פעילים בפועל או שהם מייבאים מכוניות בודדות בשנה ולא מנצלים את המכסה.

הערכות: מובילאיי ואינוויז ישתפו פעולה באספקת מערכות לעכלי רכב אוטונומיים של פולקסווגן

חברת מובילאיי תשלב את חיישני הלייזר של חברת INNOVIZ הישראלית בחוזה האסטרטגי שלה לאספקת מערכות בטיחות מתקדמות לקבוצת פולקסווגן. כך עולה בעקיפין מההכרזות הנפרדות של שתי החברות הישראליות בתערוכת CES.

בהכרזה האסטרטגית המרכזית של מובילאיי בתערוכה נמסר כי החברה זכתה בחוזה אספקה אסטרטגי עם "יצרן רכב מערבי גדול", שבמסגרתו ישובצו חבילות הסיוע המתקדמות לנהיגה של מובילאיי בכ־17 דגמים עתידיים של מותגים שונים של אותו יצרן בשנים הקרובות. בין המערכות שיסופקו נמצאות גם שני דורות של "קיטים" אוטונומיים מתקדמים של מובילאיי, שעושים שימוש ב־LIDAR כחלק ממערך מקיף של חיישנים.

המסחרית האוטונומית של פולקסווגן עם מערכת מובילאיי / צילום: יח''צ

מנגד, בשנה שעברה נבחרה אינוויז כספקית מרכזית של יחידות LIDAR מתוצרתה לדגמים עתידיים של קבוצת פולקסווגן בעלי דרגת אוטונומיה גבוהה. לתערוכת CES השנה אף הביאה אינווויז אב־טיפוס רשמי של המסחרית הקלה החשמלית פולקסווגן ID.BUZZ, שבפיתוח היכולות האוטונומיות שלה השתתפה מובילאיי.

יצוין כי למובילאיי יש פרויקט פיתוח עצמאי של LIDAR, שאמור להוות פריצת דרך בענף. אולם ככל הידוע הוא לא ייצא לייצור המוני לפני 2028. בשתי החברות לא הגיבו על ההערכות.

עוד כתבות

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא