אושר בביהמ"ש מתווה לחילוץ פרויקט יאפא התקוע - האם כל הרוכשים ישלמו?

האם רוכשי הדירות בפרויקט "יאפא" יקבלו מפתחות? השופטת נועה גרוסמן אישרה את מרבית המתווה שנועד להוביל להשלמת הפרויקט שנתקע, זאת באמצעות תשלום של 36 מיליון שקל על ידי 102 רוכשי הדירות • מהחלטת השופטת עולה כי עשויים להיות קשיים בדרך - רק 53 רוכשים הסכימו להיכנס למתווה

רוני צברי ז''ל / צילום: תמר מצפי
רוני צברי ז''ל / צילום: תמר מצפי

השופטת נועה גרוסמן בבית המשפט המחוזי בתל אביב החליטה אתמול (ד') לאשר את מרבית המתווה שנועד להוביל להשלמת פרויקט "יאפא" שקידם היזם המנוח רוני צברי במשך שנים רבות ונקלע לקשיים.

הגשר לא נבנה, אכלוס השכונה עדיין מתעכב - ולרוכשים נמאס 
"עשרות תוכניות תקועות": הבחירות נדחו, ואלו חדשות רעות לשוק הדיור 

המתווה מציע לחלץ את הפרויקט שנתקע באמצעות תשלום של 36 מיליון שקל על ידי 102 רוכשי הדירות בפרויקט. אפשרות נוספת במתווה שקיימת לרוכשים היא שיוכלו לממש את ערבויות חוק המכר שבידיהם על הכספים ששולמו על ידם עד כה ולעזוב את הפרויקט.

המתווה הוגש לבית המשפט על ידי עו"ד ארז חבר, הנאמן בחברות של צברי המנוח, וע"י חגי אולמן שהנו כונס הנכסים וב"כ הנושות המובטחות איילון חברה לביטוח ויסודות נדל"ן שהעניקו אשראי לצברים לצורך קידום פרויקט "יאפא".

פרויקט "יאפא" הנו הפרויקט העיקרי של חברת צברים שהייתה בבעלות צברי, מסוג תמ"א38/1 ששוכן בדרום יפו וכולל שיפוץ ועיבוי של שישה בנייני מגורים קיימים הכוללים 96 יח"ד ועליהן יתווספו 108 יח"ד.

בפרויקט נמכרו עד היום 102 דירות, ברובן לסטודנטים במבצע רכישה בשנת 2015. המתווה אם אכן יוביל לסיום העבודות, יחלץ גם 96 דיירים שגרים הלכה למעשה באתר בנייה כבר שנים.

מתוך 102 רוכשי הדירות, 53 הסכימו למתווה

מהחלטת השופטת עולה כי עשויים להיות קשיים בדרך, כשם שרק 53 רוכשים הסכימו להיכנס למתווה, אך השאר (49) טרם הסכימו לכך ועולה השאלה אם באמצעות מימוש הערבויות יכשל הפרויקט: "המתווה טעון הסכמה ולא ניתן לכפותו על הרוכשים. 53 רוכשים שהסכימו רשאים להיכנס למתווה בשים לב למכלול הנתונים שהועלו בפניהם[...] רוכשים שלא הסכימו למתווה, רשאים לדרוש מימוש ערבויות חוק המכר שהם אוחזים בידיהם ולהשיב את הזכויות בדירה שרכשו לבעלי התפקיד. מתעוררת השאלה: האם מימוש מסיבי של ערבויות חוק מכר ע"י 49 רוכשים חדשים שנכון לעכשיו ממאנים להצטרף למתווה, עשוי להכשיל את המתווה ואת חידוש העבודות בפרויקט? זהו נעלם שאין בידיעתנו כרגע, בעלי התפקיד ישקלו בדעתם וייתכן שהדבר גם ישפיע על הצורך לחדד ולשנות תנאים מסוימים במתווה".

כמו כן ביחס לדיירים הקיימים שהמתווה לא גובש יחד עימם, העירה השופטת על הקושי בבקשה לבטל את ערבויות הביצוע וכי יש לקבל הסכמה פרטנית מכל דייר ודייר.

המתווה להשלמת הפרויקט כולל בין היתר לממש ביטחונות חיצוניות שהועמדו לנושות בהן מימוש דירת המגורים של המנוח שמשועבדת לנושות המובטחות בסכום של 15 מיליון שקל. כמו כן, מתנהל מו"מ למכר הדירות ברחוב העצמאות בבת ים בהסכם התמ"א ומעריכים כי סך התמורות בגין המימוש הנו 2.9 מיליון שקל. כמו כן אם יוותרו כספים מפרויקט צברים בשיתוף חברת אבני דרך ברחוב הציונות בירושלים.

לפי ההחלטה עולה כי בעלי התפקידים, אולמן וחבר בחנו גם חלופה של מכירת הזכויות המשועבדות לצד שלישי, אך הם גרסו כי המתווה להשלמת הפרויקט ממקסם את הזכויות של כלל המעורבים בנסיבות העניין ולכן הוא האפשרות העדיפה. המתווה הושג מול משרדי עורכי הדין יריב ישי ישינובסקי ואוריאל זעירא המייצגים כ-52 רוכשים.

בחוות דעת שמאית של הגב' עדינה גרינברג מספטמבר האחרון עולה כי באפשרות של מכירת הפרויקט, מחיר המכירה של כלל הדירות בפרויקט כשהן גמורות ועומדות על תילן הינו כ-316 מיליון שקל, בעוד ששווי הדירות הנוכחי הינו כ-196 מיליון שקל כולל מע"מ בהפחתת ערך דירות המלאי שטרם נמכרו שווי הדירות הינו בסך של כ-290 מיליון שקל.

חוב של 144 מיליון שקל

הסאגה בפרויקט "יאפא" החלה בסוף חודש אוגוסט האחרון, כאשר בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר פתיחת הליך כינוס נכסים נגד חברת צברים שבבעלותו של צברי, וזאת בעקבות פניית החברות יסודות ואיילון, אשר טענו לחוב של 144 מיליון שקל שצברה החברה בפרויקט "יאפא". החברות אשר הגישו את בקשת כינוס הנכסים נגד החברה טענו בין היתר כי מועד הפרויקט היה אמור להסתיים עד אוגוסט 2022, אך כיום הוא נמצא רק בשלב סיום השלד. לחברת צברים מעבר לפרויקט יאפא ביפו גם פרויקט ברחוב היובל בירושלים בן חמישה בנייני מגורים ופרויקט העצמאות 49 בבת ים.

היזם רוני צברי הלך לעולמו באוקטובר האחרון בנסיבות רפואיות, היה נשוי לד"ר נאוה מיכאל־צברי, נכדתו של מייסד חברת שטראוס ובתה של רעיה שטראוס.