גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גלגלי הכסף: כך משתלטים המיליארדרים של יבוא הרכב על עוד ועוד עסקים בישראל

עם רווחים של מאות מיליוני שקלים בשנה מעסקי הרכב והמוסכים, מנתבים היבואנים סכומים עצומים לעסקים נוספים של נדל"ן, תשתיות, שירותים ומסחר ● אלו הם בעלי ההון שמעדיפים להתנהל מתחת לרדאר, אך מחזיקים ברבים מהעסקים המשפיעים על החיים בישראל

צילומים: תמר מצפי, איל יצהר, אביב חופי, אוסנת רום ושלומי יוסף; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: תמר מצפי, איל יצהר, אביב חופי, אוסנת רום ושלומי יוסף; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דומה שאין רשימה של עשירי ישראל שבה לא תמצאו את יבואני הרכב הגדולים, אשר נהנים משגשוג מתמשך בעסקיהם, פועל יוצא של רווחיות חריגה ורמת תחרות נמוכה. כתריסר יבואני רכב בישראל נהנים מדי שנה מרווח פנטסטי של מאות מיליוני שקלים כל אחד, הנובע ממכירת מכוניות וחלפים, שירותי מוסך ועוד.

מובילאיי מול צים: איזו מניה יותר אטרקטיבית להשקעה?
זאת המניה בוול סטריט שהשורטיסטים הפסידו עליה 12 מיליארד דולר ב-2023

על רקע זה ניתן להבין מדוע משתדלים אותם יבואנים לפעול "מתחת לרדאר", נזהרים מחשיפה לציבור ומסרבים לראיונות בתקשורת. די להם במרדף של הישראלים אחר דגמי הרכב החדשים, וכמעט לא משנה המחיר.

כך, אם באירופה כ־60% מהציבור מגיעים לעבודתם בתחבורה ציבורית, אופניים והליכה, הרי שבישראל רובנו נוסעים לעבודה ברכב הפרטי, לבד בדרך כלל, למרות מחירי הדלק המאמירים והעמידה האינסופית בפקקים, שרק הולכים ומחריפים. ולא נראה שזה הולך להשתנות. בשנת 2023 מכרו יבואניות הרכב בישראל כ־270 אלף מכוניות, קצת יותר מהשנה שלפני ומהממוצע הרב שנתי שלהן.

התוצאה היא הפיכתם של אותם יבואני הרכב למיליארדרים בעלי יתרות נזילות גבוהות, שבשנים האחרונות מנותבות בסכומים גדלים והולכים להשקעות בתחומים נוספים. מדובר בעיקר על כאלה של "כלכלה ישנה" כמו נדל"ן, אנרגיה, תשתיות, פיננסים, שירותים וקמעונות, המבטיחים להם בדרך כלל אספקת תזרים יציב ממקורות נוספים.

מה הסיבה לכך? בכל השיחות שקיימנו עם מנהלים בכירים בענף הרכב, חוזרות על עצמן המילים גיוון ופיזור. אחד הבכירים בענף מסביר כי "כל חברה חפצת חיים חייבת לחשוב על התרחבות. גיוון זה נכון לכל עסק, כשהיכולת לא להיות תלוי ברגל אחת היא חשובה".

מנהל אחר בענף הרכב מודה שפוטנציאל ההתרחבות בו מוגבל: "גם בסקטור מצוין אפשר לצמוח עד גבול מסוים. תפתח עוד מרכז שירות ומוסך? אוקי, אם אתה ממונף תחזיר חלק, אבל מה תעשה עם כל שאר הכסף?".

הגורמים בענף מזכירים גם את כניסת המותגים הסיניים והמכוניות החשמליות כסיבה לפזר השקעות: "חסמי הכניסה הגבוהים נפלו בעקבות כניסת הרכבים חשמליים, מספר המותגים גדל ב־60% תוך שנתיים. ברור לגמרי שבטווח של שלוש שנים העוגה תתחלק בין הרבה יותר שחקנים ותיפגע משמעותית הרווחיות", מעריך אחד מהם. מנכ"ל אחת היבואניות אף אומר כי "שנת 2024 תהיה מאתגרת מאוד".

 

מהלכי הרכישה האחרונים של UMI

את מהלכי ההשקעה הגדולים האחרונים של יבואני הרכב בעסקים שאינם בתחום ההתמחות שלהם, ביצעה חברת יוניברסל מוטורס (UMI), יבואנית מכוניות שברולט, איסוזו וקאדילק, הנמצאת בשליטת משפחת עיני וחיים דנון. היא השקיעה אשתקד מאות מיליוני שקלים במניות חברת שירותי הסיעוד וכוח האדם דנאל, והובילה מהפכה בדירקטוריון החברה המאכזבת (ראו מסגרת).

בשבוע שעבר רכשה UMI מידי קרן פימי את החזקות השליטה (50.2%) בחברת ג'י וואן (G1)העוסקת במתן שירותי שמירה וביטחון תמורת כ־200 מיליון שקל. גורם בשוק מסביר לגלובס כי מדובר בפעילות סינרגטית ל־UMI, ש"זקוקה להם כיוון שמותגי הרכב שלה פחות חזקים, הם יותר נישה כך שפוטנציאל הצמיחה מוגבל".

וזה לא הכול: לפני כשנה וחצי רכשה UMI את רשת חנויות הציוד המשרדי אופיס דיפו מידי רני צים בכמה עשרות מיליוני שקלים, ובד בבד השלימה סיבוב מהיר ורווחי במיוחד של כ־160 מיליון שקל על מניות קבוצת הביטוח הפניקס. אגב יו"ר הפניקס, בני גבאי, הוא גם מנכ"ל משותף של UMI.

יוניברסל מוטורס היא אחת מיבואניות הרכב הקטנות בישראל, שמחזיקה רק כ־1.9% מהשוק, מה שלא מנע ממנה להרוויח במצטבר יותר ממיליארד שקל בשלוש השנים האחרונות.

מבין היבואנים האחרים (שלא כולם מופיעים בכתבה זו) גם בני משפחת קרסו, בעלי השליטה בחברת קרסו מוטורס הנסחרת בבורסה בשווי של 1.5 מיליארד שקל, אינם טומנים ידם בצלחת. היבואנית של מכוניות רנו, ניסן, דאצ'יה וצ'רי הנפיקה לפני כשנה וחצי בבורסה את חברת קרסו נדל"ן , העוסקת בייזום ובנייה למגורים, התחדשות עירונית ונדל"ן מניב.

חברה זו נסחרת כיום בשווי של 1.45 מיליארד שקל לאחר ירידה של כ־27% במחירה בהנפקה. משפחת קרסו גם לקחה חלק בקבוצה שתכננה לרכוש את השליטה בחברת האוטובוסים אגד לפני כשנתיים, אך נסוגה לאחר שזכתה במכרז. זמן קצר לפני כן עמדה על הפרק השקעה נוספת שלא יצאה לפועל במניות שופרסל.

קרסו מוטורס , המחזיקה ב־7.6% משוק הרכב בישראל, רשמה רווח מצטבר של כ־900 מיליון שקל בסיכום שלוש השנים האחרונות.

חברה נוספת הנסחרת בבורסה בתל אביב היא דלק רכב  של גיל אגמון, שביצעה כנראה את ההשקעה הגדולה ביותר של יבואנית רכב בתחום אחר. החברה, יבואנית רכבי מזדה, פורד ו־BMW, שולטת כיום בענקית התשתיות ורידיס העוסקת בין היתר בתחומי התעשייה, האנרגיה, פינוי פסולת ואיכות הסביבה.

דלק רכב רכשה את ורידיס בשנת 2018 תמורת 1.27 מיליארד שקל, ושלוש שנים לאחר מכן הנפיקה אותה בתל אביב בשווי של פי 3 מכך. נכון להיום ורידיס נסחרת בשווי של 2.94 מיליארד שקל, ירידה של יותר מ־20% ביחס למחיר בהנפקה. ירידה זו נבעה בין היתר ממהלך התרחבות גדול שביצעה ורידיס עצמה, שהשלימה אשתקד את רכישת חברת המחזור והקרטונים אינפיניה (לשעבר נייר חדרה), בעיקר מידי קרן פימי, תמורת 2.35 מיליארד שקל.

בינתיים, הרכישה לא התבררה כמוצלחת למדי, כשהמיזוג העביר את ורידיס  להפסד ובשוק תוהים למה אגמון נכנס להשקעה הזו. "אני חושב שהוא טעה, היה יכול לחלק את הכסף כדיבידנד", אומר גורם בענף. ורידיס גם רכשה 20% מתחנת הכוח מישור רותם שבבעלות חברת OPC של עידן עופר, במאות מיליוני שקלים.

דלק רכב ואגמון באופן אישי ביצעו גם השקעות משמעותיות במיזמים של טכנולוגיות לרכב, ואף רשמו אקזיט מוצלח במיוחד בחברת מובילאיי. היבואנית נסחרת כיום בשווי 2.2 מיליארד שקל, לאחר שהרוויחה כ־2 מיליארד שקל בשלוש השנים האחרונות במצטבר.

 

חורש עם החזקות בתחנות כוח

עוד שם גדול בתחום ההשקעות מחוץ לעולמות הרכב הוא זה של היבואן השני בגודלו בישראל, ג'ורג' חורש, בעלי יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, לקסוס וג'ילי.

באמצעות חברת יוניון השקעות שבבעלות בני משפחתו חולש חורש על עסקי אנרגיה ומסחר הכוללים החזקות ברשת סופר־פארם, ברשת האופנה H&M בישראל, בחברת הגזים התעשייתיים מקסימה, בחברת תמלוגי הגז כהן פיתוח ובתחנת הכוח הפרטית דליה אנרגיות.

לאחרונה רכש חורש באופן פרטי כ־30% מתחנת הכוח אשכול, כחלק מזכייתה של דליה במכרז של חברת החשמל למכירת התחנה, הגדולה מסוגה בישראל, תמורת סכום של 9 מיליארד שקל.

חורש גם נקשר בכמה עסקות נדל"ן גדולות במרכז הארץ, באחת מהן, לפני כשבע שנים, רכש מידי חברת צנורות המזרח התיכון שטח של כ־180 דונמים באזור התעשייה ניר צבי הסמוך לרמלה, עליה פועל מפעל החברה, תמורת 386 מיליון שקל, והשכיר לה אותו מחדש.

ספינות, מרלו"גים ורכבי קיה

מיליארדר אחר שייצר ענף הרכב הוא רמי אונגר, שמייבא באמצעות טלקאר את דגמי קיה. אונגר ידוע כבעל חברת ספנות גדולה (Ray Shipping שיש לה צי של יותר מ־60 ספינות, ואחת מהן אף נחטפה לאחרונה על ידי החות'ים מתימן בים האדום), וגם מחזיק ב־29% מחברת הנדל"ן המניב ויתניה הנסחרת בשווי של כמיליארד שקל. בעבר ניסה להתמודד על המכרז לרכישת נמל חיפה.

עדות לעוצמתו הפיננסית של אונגר ניתנה כאשר רכש לפני מספר שנים מידי חברת הנדל"ן מגה אור, שבשליטת צחי נחמיאס, מרכז לוגיסטי במודיעין, המשמש בעיקר את הדואר, תמורת כ־470 מיליון שקל. זאת לאחר שחיפש על פי המקורבים לעסקה נכס המניב תזרים מזומנים חזק ויציב.

יבואנית מכשירי חשמל עם נתח בביטוח

היבואנית הרביעית בגודלה בישראל היא צ'מפיון מוטורס, המוחזקת בידי חברת ההשקעות אלייד, אותה מוביל היו"ר, רו"ח יצחק סוארי. צ'מפיון מייבאת את מכוניות אאודי, סקודה, פולקסווגן וסיאט וסביבה נבנתה קבוצה עסקית גדולה השולחת זרועות לעסקים מגוונים, הכוללים נכסי נדל"ן, תשתיות, אנרגיה ומסחר בשווי של מיליארדי שקלים.

בין היתר כנראה שרכשתם מכשיר חשמל או שניים מהרשתות שמוחזקות על ידי אלייד - ניופאן וא.ל.מ. היא גם מחזיקה בנתח בעסקי הפנסיה והגמל של מנורה מבטחים, בחברת מסופי המטען הבורסאית ממן ובחברת נגב אקולוגיה שעוסקת במחזור פסולת.

פעילות אינפיניה שקנתה ורידיס של דלק רכב / צילום: אינפיניה מיחזור

אלייד גם זכתה יחד עם החברות לוינשטיין ומבנה במכרז להקמת 230 יחידות דיור במתחם המדובר של שדה דב בצפון ת"א, ורכשה קרקע נוספת בחוף התכלת בהרצליה. לפני כשנתיים מכרה אלייד את חלקה (5%) בחברת כרטיסי האשראי MAX וב־2020 ניסתה להתמודד על רכישת נמל חיפה, וגם על הקמת הרכבת הקלה בגוש דן.

עוד כתבות

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר