טורקיה | שאלות ותשובות

"כלב ציוני, צא מאנטליה": טורקיה עצרה שחקן כדורגל ישראלי והיחסים מדרדרים לשפל חדש

שחקן נבחרת ישראל, שגיב יחזקאל, שמשחק בליגה הטורקית בקבוצת אנטליהספור, נעצר בתום תשאול במשטרת אנטליה משום שכתב על זרועו את הכיתוב "100 Days" ומתחת "7.10" לאחר שכבש שער לקבוצתו • הבוקר הוא שוחרר מהמעצר וגורש לישראל • כיצד קרה שהוא נעצר ועד כמה המהלך מתוזמר מגבוה? • גלובס עושה סדר

שגיב יחזקאל, נעצר על ידי השלטונות בטורקיה / צילום: Reuters, Jose Miguel Fernandez
שגיב יחזקאל, נעצר על ידי השלטונות בטורקיה / צילום: Reuters, Jose Miguel Fernandez

יחסי ישראל־טורקיה הגיעו אמש (א') לשפל חדש עם מעצרו של כדורגלן נבחרת ישראל ואנטליהספור, שגיב יחזקאל, משום שציין בעת כיבוש שער מול טרבזונספור 100 ימים למתקפת ה־7 באוקטובר הרצחנית של חמאס. יחזקאל שוחרר הבוקר (ב') בהוראת בית משפט. בדיווחים בטורקיה, נטען כי השחרור הוא עד למשפט. בפועל, במהרה הדיווחים השתנו לכדי גירוש. ועתה, שר הפנים הטורקי עלי ירליקאיה הודיע כי שגיב יחזקאל עזב את טורקיה ב־16:15 שעון ישראל. "טורקיה תמיד בצד של המדוכאים ככלל והעם הפלסטיני בפרט", מסר השר.

בגין איזו עילה הוא נעצר? האם ישנם עוד ספורטאים ישראלים בטורקיה? ומה אומרים עיתונאים במדינה על הפרשה? התשובות לשאלות הקשות שמתרבות בעקבות הפרשה.

"ציפורים זועמות": התשובה של ישראל לטרור הרחפנים ועוד כמה כלי נשק חדשים
"משלוחי הנשק לא מספיקים": אוקראינה נלחמת על הפוקוס של ארה"ב

כיצד קרה שהוא נעצר?

שר המשפטים של ארדואן, יילמאז טונץ', הודיע בציוץ ברשת X (טוויטר לשעבר) על פתיחה בחקירה פלילית על ידי משרד התובע הכללי במחוז אנטליה בגין סעיף של "הסתה פומבית לשנאה ולאיבה", רק בגלל ששגיב יחזקאל כתב על זרועו את הכיתוב "100 Days" ומתחת "7.10".

במהרה, נשלחה המשטרה לעצור אותו מביתו באנטליה - והוא נלקח לחקירה במשטרה המקומית. בתשאולו במשטרה אמר יחזקאל: "לא עשיתי זאת כדי לפגוע באף אחד. אני מתנגד למלחמות. אני אדם שלא מעורב בפוליטיקה. מאז שהגעתי, לא עשיתי שום דבר פוליטי. מאז שהגעתי, לא התנהלתי בפחיתות כבוד כלפי אף אחד".

יחזקאל שוחרר הבוקר (ב') וגורש מהמדינה.

מהן המסרים של שר המשפטים הטורקי?

השר טונץ' מסר: "אני מגנה שוב את מתקפות ישראל, שביצעה פשעים נגד האנושות בביצוע רצח בעזה, ללא אבחנה אם מדובר בילדים, נשים, צעירים או מבוגרים, במשך יותר ממאה ימים. אנחנו נמשיך לעמוד לעד לצד הפלסטינים המדוכאים". 

מהי מעורבות משרד החוץ?

משרד החוץ נכנס לאירוע מיד עם ההתפתחויות. אתגר מרכזי הוא שבעקבות התמיכה של ממשל ארדואן בארגון הטרור חמאס וההסתה נגד ישראל, במשרד החוץ הפיקו לקחים ממשברים קודמים עם טורקיה - ורוקנו את השגרירות באנקרה מהצוות. זכורה מאוד פרשת גירוש השגריר הישראלי איתן נאה במאי 2018 בעקבות "צעדות השיבה" של חמאס. 

עד כמה המהלך מתוזמר מגבוה?

סבירות גבוהה מאוד שכן, משום שזרועות התעמולה המרכזיות של השלטון, סוכנות הידיעות הממשלתית אנאדולו ותאגיד השידור הציבורי TRT, דיווחו על ההתפתחויות למן הרגע הראשון. יתרה מכך, אלו הגדירו את הפעולה של שגיב יחזקאל בתור "צעד תמיכה מכוער של הטבח הישראלי בעזה". כמו כן, דובר מפלגת הצדק והפיתוח עומר צ'ליק צייץ על שגיב יחזקאל: "עבד של שנאה".

מהן הפעולות שנקט מועדון הכדורגל אנטליהספור?

בתחילה, עמודי הרשתות החברתיות של המועדון פרסמו את תמונת חגיגת השער. כשבמהרה נוצרה סערה ברשתות החברתיות, הם מחקו את הפרסומים - ונשיא המועדון, סינאן בוזטפה, הודיע על "ביטול החוזה" של יחזקאל. "הערכים הלאומיים שלנו הם מעל הכל", אמר בוזטפה, "לא משנה כמה הכדורגלן תורם לנו". בעולמם הצר של אנטליהספור, המהלך מיועד לנסות למנוע הפסד טכני בגין "אפליה ותעמולה אידיאולוגית". 

האם יש ספורטאים ישראלים נוספים בטורקיה?

כן, עם יחזקאל משחק באותה קבוצה רמזי ספורי, ובקבוצת באשקשהיר מאיסטנבול משחק עדן קארצב. הספורטאי הישראלי הבולט ביותר בטורקיה הוא הכדורסלן פנרבחצ'ה ים מדר. הוא אינו היחיד שמשחק בליגה הטורקית, כאשר נמרוד לוי משחק במדי סמסונספור. 

מהי תגובת התקשורת בטורקיה?

מרבית העיתונאים וכלי התקשורת בטורקיה תומכים בצעד של ממשלת ארדואן, באופן שאינו מפתיע. אולם, יש גם עיתונאים כמו ראגיפ סוילו מאתר Middle East Eye שהגיב לדברים: "בעיניי, זה לא היה צעד דרוש".

מהן התגובות ברחובות טורקיה?

אחת הסוגיות שממחישות עד כמה האירועים מתרחשים בתמיכה ישירה מגבוה היא שהתאפשרה הפגנה הלילה מול מתחם האימונים של אנטליהספור שבה צעקו, בין השאר: "כלב ציוני, צא מאנטליה". ברשתות החברתיות המסרים חמורים פי כמה, ולא נראה כי השלטונות אפילו מנסים לעצור את גל ההסתה. 

עד כמה זה היה צפוי?

המעצר שלעצמו לא היה צפוי, אבל הרוחות לוהטות במגרשי הספורט הטורקיים כבר חודשים. בחודש אוקטובר, שגיא יחזקאל ורמזי ספורי לא נרשמו בסגל למשחק מול גזיאנטפ שבו הייתה דקת דומיה לסולידריות עם הפלסטינים ותמיכה בחמאס. עוד לפני המשבר הנוכחי, באוגוסט נעצרו באיסטנבול שני כדורגלנים ממ.ס טירה מליגה א', דודו אדרי וסטיבן שאלוסקי, בגין השלכת שטרות מזויפים. הם לבסוף שוחררו וגורשו לישראל.