גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח המבקר: המדינה מצאה מקור תקציבי רק ל־18% מהתוכנית למיגון הצפון

על פי בדיקת המבקר, בשלוש השנים הראשונות של התוכנית למיגון יישובי גבול הצפון נמצא לה מקור תקציבי בהיקף של 890 מיליון שקל בלבד • יחד עם זאת, מספר הבקשות לאישור ממ"דים זינק ב־106%, אך מספר הבודקים בפיקוד העורף לא גדל

הוספת ממ''ד לבניין בשלומי / צילום: דוברות משרד הביטחון
הוספת ממ''ד לבניין בשלומי / צילום: דוברות משרד הביטחון

כשההכרזות על גיבוש תוכניות מיגון גרנדיוזיות פוגשות את קרקע המציאות: לא מעט נכתב לאחרונה, בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" וגם לפניה, על כישלונה של מדינת ישראל בניסיונות למיגון היישובים ברחבי הארץ. פרסומים שונים הזהירו כי יותר ממחצית הדירות בישראל אינן כוללות ממ"ד, ובגבול הצפון, המופגז ללא הרף מאז אוקטובר, מוגנו עד היום כמה עשרות דירות בלבד במסגרת תוכנית "מגן הצפון". דוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, המתפרסם היום (ב') מתרגם זאת לראשונה למספרים. 

תקציב המדינה נתקע ולא אושר: חלק מהרפורמות צפויות להידחות
דוח מבקר המדינה | נכי צה"ל לא מודעים לרפורמת הנפש ולא מנצלים אותה
דוח מבקר המדינה | "חוסר בכוח אדם והיעדר מודיעין": כך מפספסת רשות המסים תיקים של מאות מיליוני שקלים

ההחלטה לגיבוש תוכנית "מגן הצפון", או החלטה ב/302, התקבלה בשנת 2018 על ידי הקבינט המדיני־ביטחוני דאז, ובה הוחלט על "גיבוש תוכנית רב שנתית לשנים 2019 -2030, למיגון העורף ולשיפור המוכנות לרעידות אדמה". היקף התוכנית 5 מיליארד שקל, ואחת ממטרותיה הייתה בניית ממ"ד בכל דירה בטווח של עד 45 ק"מ מגבול הצפון. 

כפי שציינו, בפועל התוכנית התממשה באחוזים אפסיים, ודוח מבקר המדינה - המפורסם כביקורת מעקב על דוח קודם בנושא מוכנות המדינה לרעידות אדמה - מראה מדוע: על פי ממצאיו, בשלוש השנים מאז התוכנית יצאה לדרך נמצא מקור תקציבי ל־18% בלבד, 890 מיליון שקל, מתוך תקציב של 5 מיליארד שקל. בהתחשב בכך שהתוכנית כבר נמצאת בתוקף שלוש שנים (נכון למועד בדיקת משרד המבקר), ולפי "פריסה" של חמישה מיליארד שקל על פני 11 שנים, אמור היה להימצא מקור תקציבי עבור 1.36 מיליארד שקל לפחות.

אלא שהעניין הוא לא רק כסף - אלא מהירות הביצוע, ודאי כאשר מדובר במיגון של בתי התושבים בצפון, ועל אחת כמה וכמה כאשר אנחנו עדים למציאות הדברים בגבול בימים אלו. "מומלץ לכלל החברים בוועדת השרים להיערכות למוכנות האזרחית למצבי חירום לפעול להאצת כלל הפעילות להגברת מוכנות מדינת ישראל באמצעות גיבוש תוכניות פעולה ארוכות טווח והקצאת תקציב ייעודי רב־שנתי למימוש היעדים שהוגדרו בהם - ויפה שעה אחת קודם", ציין המבקר בדוח.

קצב הבקשות להקמת ממ"דים מאמיר - אך מספר הבודקים נותר בעינו

אחד השלבים בהוצאת היתר בנייה לממ"ד הוא אישור מטעם פיקוד העורף, או "אישור לנספח מיגון" בשמו הרשמי. על פי פרק "אישור מרחבים מוגנים על ידי פיקוד העורף ומכוני הבקרה כחלק מהליך מתן היתרי בנייה" בדוח מבקר המדינה, בשנת 2022 אישר פיקוד העורף 26,375 בקשות להיתרי בנייה, פי שניים ויותר ממספר הבקשות שאישר ב־2018, אך מספר הבודקים מטעמו כלל לא השתנה. ייתכן שזהו עוד הסבר לאיטיות בתהליכי מיגון המבנים בישראל.

כך, אם בשנת 2018 מספר הבקשות לנספח מיגון ולתעודת גמר שאישר פקע"ר עמד על 12,784, מספר הבקשות שאישר ב־2022 עמד על 26,375 - עלייה של 106%. זאת ועוד: אם ב־2019 עמד מספר האיטרציות (המקרים שבהם הבקשה חוזרת למבקש לשם תיקונים ושינויים, וחוזרת לאחר מכן שוב לבדיקת אנשי פיקוד העורף - י"נ) על 23,567, בשנת 2022 הוא הגיע ל־70,608 - יותר מפי שלושה. למרות זאת, על פי בדיקת מבקר המדינה, מספר הבודקים בפיקוד העורף לא השתנה כמעט במשך כעשור, ועמד משנת 2013 על כ־25 בודקים בממוצע.

מפיקוד העורף נמסר לאנשי המבקר כי משנת 2023 תעמוד תקינת בודקי התכניות על 38 בודקים. עם זאת, חשוב להדגיש כי בעקבות המלחמה צפויה עלייה משמעותית מאוד במספר הבקשות שיוגשו לפיקוד העורף - ולכן ייתכן שתידרש כמות גדולה עוד יותר של בודקים. המבקר ציין בדוח שלו כי פיקוד העורף דווקא עמד בלוחות הזמנים שקבע לעצמו - 18 ימים קלנדריים למענה על הבקשה, בכ-98% מהאיטרציות המופנות אליו. עם זאת מדגיש המבקר: "כ־60% מהבקשות הוחזרו, מדי שבוע, למגישי הבקשות לתיקונים ולהשלמות. הדוחות בעניין אינם מפרטים כמה פעמים הוחזרו הבקשות למגישים וכן אין תיעוד לסיבת ההחזרה. יוצא אפוא כי הגם שפקע"ר עומד לכאורה בלוחות הזמנים, אין בכך כדי להעיד על משך הזמן הכולל שארך הטיפול בבקשות ומה גרם לעיכוב במשך הטיפול הכולל".

מכוני הבקרה הם חוליה בשרשרת שאינה ממצה את הפוטנציאל שלה

המבקר מעיד בדוח על עוד חוליה בשרשרת מתן ההיתרים שאינה ממצה את הפוטנציאל שלה: מכוני הבקרה, אשר אחראיים לבקר את תכן הבנייה ואת ביצוע הבנייה, כתנאי לקבלת היתר - גם עבור ממ"דים. על פי ממצאי הדוח, היקף בקרת התכן אשר בוצעה במכוני הבקרה בשנת 2022 מסתכם ב-442 בקשות, "כ־2% בלבד מכלל הבקשות אשר אישרו בשנה זו פקע"ר ומכוני הבקרה יחדיו", נכתב בדוח, "זאת אף שפוטנציאל היקף הבקשות שהיה אמור לעבור דרך מכוני הבקרה בפעימה הראשונה מוערך לפחות ב־22% (כ-5,900 בקשות) מתוך כלל בקרות התכן. יוצא אפוא כי מכוני הבקרה אינם ממלאים את תפקידם בטיפול בבקרת תכן". 

נציין כי מהחודש אמורה עבודת מכוני הבקרה להתרחב, כ"פעימה שנייה" להגדלת היקף עבודתם, שהחלה בשנת 2018. ממנהל התכנון נמסר כי "המנהל פועל במסגרת אחריותו להצלחת מכוני הבקרה ולהרחבה משמעותית של סמכויות מכוני הבקרה וסוגי המבנים המועברים אליהם, ולראיה עד כה אושרו במכוני הבקרה יותר מ־20 אלף יחידות דיור (האישור הוא תהליך מקביל לתהליך בקרת תכן - י"נ). הרחבת סמכויות מכוני הבקרה מבחינת סוגי מבנים מחד, והקפדה של הוועדות המקומיות על העברת הבקשות להיתר למכוני הבקרה כנדרש בחוק מאידך, הן תנאי להמשך פעילותם של המכונים. מנהל התכנון פעל לאחרונה להרחבה משמעותית של סוגי המבנים אשר יעברו בקרה במכוני בקרה. המועצה הארצית לתכנון ולבנייה צפויה לאשר את שינוי התקנות בהתאם במהלך חודש ינואר". 

תגובת דובר צה"ל לדוח מבקר המדינה בנושא אישור מרחבים מוגנים על ידי פיקוד העורף ומכוני הבקרה, כחלק מתהליך מתן היתר בנייה:

"צה"ל מודה למבקר המדינה על ביקורת זו ומתייחס בכובד ראש לממצאיה. פיקוד העורף החל בתהליך להכנסת שינויים ושיפורים במערכת הרישוי המקוונת לצורך התאמתה לצרכיו. בין היתר, אופיינה "מערכת מנהלים" לטובת גיבוש נתונים מדויקים שיאפשרו שינוי מהיר ותיקון חריגות.

"פיקוד העורף פועל במספר דרכים לטובת שיפור יכולת הגשת הבקשות מטעם מהנדסים אזרחיים, ובהם קיום קורס הדרכה והכשרה לאדריכלים, הנגשת חומרי התכנון וסרטוני הדרכה ועוד. בימים אלה נבחנות דרכים לשיפור נוסף של המענה על ידי קשר ישיר מול המתכננים.

"פיקוד העורף מלווה באופן שוטף ומקצועי את בקרי המיגון והמכונים. התקיימה פגישה עם גורמי מנהל התכנון בה הוצג בפניהם הצורך בקבלת משאבים נוספים לייעול הפיקוח והבקרה לטובת שיפור רמת הכשירות של הבקרים.

בשבועות הקרובים תועבר עמדת צה״ל באשר לתיקון החוק להרחבת הסמכויות של מכוני הבקרה".

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?